Laag overvliegende Defensie-helikopter fataal voor hengst

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Urona447

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-25 11:58

Oefeningen bij defensie zijn ook vaak casussen waarbij er aan gegeven word van dit is het doel en dit is de opdracht en succes. Juist dan is het de bedoeling dat leidinggevenden snel een plan maken en dat dit uitgevoerd kan worden. Tel daarbij op dat er opeens nieuwe informatie binnen kan komen waardoor er een nieuw plan ontstaat. Dit communiceren met burgers is eigenlijk geen doen.

miccamaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-25 12:08

Wat een sneu verhaal.

Paard wat ik nu rij staat naast een defensieterrein (Havelte) en daar komen ze ook heel laag over. De paarden die daar al langer staan zijn daar zijn daar inmiddels wel aan gewend. Paard wat ik rij staat er nog niet zo lang, dus toen ik een paar weken geleden kon zwaaien naar de bemanning van zo'n helictopter stond ik ook wel even te kijken. Gelukkig zat ik er nog niet op, maar anders was ik denk ik wel even afgestapt. Het went wel maar het ene paard zal er toch ook meer op blijven reageren dan het andere.

Lijkt me geen doen om dit vooraf te communiceren en precieze vlieglijnen aanhouden is ook ingewikkeld Dat is ook wel het risico van in de buurt van een defensieterrein wonen. Ze zullen alleen maar meer gaan oefenen.

kiko

Re: Laag overvliegende Defensie-helikopter fataal voor hengst

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-25 18:04

Dat is hier ook mijn grootste angst. Wij wonen naast de Ginkelse Heide dus ze vliegen hier bijna) altijd laag over. Heb al meerdere keren een klacht ingediend maar dan krijg je doodleuk een antwoord als we zijn met een oefening bezig of we mogen daar zo laag vliegen dus kortom je hebt pech. Mijn jaarling heeft zichzelf al een keer goed bezeerd doordat hij ervan schrok. Ze beginnen er wel al meer aan te wennen maar soms raken ze hier nog net niet het puntje van de boom.. dan trilt echt alles.. vind dat gewoon niet kunnen. Snap dat er geoefend moet worden maar vlieg wat hoger of neem een iets andere koers zodat je niet hierover vliegt.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-25 18:14

Citaat:
Dat is ook wel het risico van in de buurt van een defensieterrein wonen.

Waar...

Maar nu breiden ze ineens de laagvlieggebieden uit.
En dat is niet meer in de buurt van een defensie terrein

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-25 18:41

Hier komen ze minimaal 1 keer per maand over met een helikopter of vliegtuig om de gasleidingen te controleren, of we niet met werkzaamheden bezig zijn geweest etc. Lopen hier 2 van de hoofdleidingen van Frankrijk onder de wei.
Tel daar dan de straaljagers, helicopters en ander legermaterieel die hier blijkbaar graag laag overkomen bij op..
Zie de paarden eigenlijk nooit echt in paniek, ze rennen weleens wat als ze schrikken van een straaljager maar geen echte paniek.

CharlieVM

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-25 19:47

Wat vreselijk om je paard zo te verliezen. Wij staan vlak bij Vliegveld Valkenburg en vanwege de Navo-top ook continue Apaches en de heli’s van de Amerikanen over de weilanden heen de afgelopen dagen. Ik moet zeggen dat de luchtmacht echt netjes alle stallen in de omgeving heeft gewaarschuwd. En beloofd hebben zo netjes mogelijk te vliegen met zo min mogelijk impact. Onze kudde was totaal niet onder de indruk, die vonden het wel interessant. Een van de andere kuddes heeft de eerste keer toen ze echt laat overkwamen wat gerend, maar daarna was het ook wel prima. Ik denk inderdaad met de verhoogde dreiging van het moment dat er meer en meer geoefend gaat worden. En communicatie van defensie en gezond verstand is wel prettig dan, maar wij hebben tot nu toe wel prima ervaringen.

marfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-25 20:27

Ik woon in Drenthe, laagvlieg gebied van defensie. En daarnaast vaak recreatie vliegtuigen en nu en dan luchtballonnen.
Maar mijn oudere paarden schrokken een paar jaar terug toch toen een stuk of 6 van die zware transport helicopters erg laag overvlogen over hun weiland, en later ook toen ze hier met straaljagers vlak over mijn huis en weiland vlogen, zo laag dat ik heel goed het gezicht van de piloten zag. Moet eerlijk zeggen dat het toen voelde alsof er al oorlog uitgebroken was, niet grappig als meerdere straaljagers zo laag over je woning en wei vliegen. En dat terwijl direct om mij heen aan 3 zijden van mijn perceel zeker 100 ha onbebouwde grond ligt, daar hadden ze lekker laag overheen kunnen vliegen of over de mestsilo’s daar als het perse een gebouw moest zijn.
Gelukkig geen paarden gewond of in de draden gehad, maar deze waren allemaal ouder dan 10 jaar en redelijk veel verkeer etc. gewend. En beide keren waren ze wel in paniek en in het zweet.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-25 09:05

Pfff ik wordt toch wat zenuwachtig van dit soort berichten.
Wij wonen nu in een gebied waar regelmatig helicopters over vliegen en hebben daar echt 0 last van. Alleen wat herrie. Maar nu wordt het hier (zoals op wel meer plekken in NL) ineens ook laagvlieggebied.
En ik heb géén idee wat de impact daar van gaat zijn.

Kom ik dan straks ook ineens thuis van een werkdag en vind een paard met een gebroken been?
Gaan ze me waarschuwen dat ze in die en die week laag over gaan komen? En wat moet ik dan met die info????? Ze een hele week binnen houden?
"binnen' houden is hier heel relatief. De paarden staan 24/7 buiten. En ik heb wel stallen maar die zijn ook volledig open en zullen zicht en geluid ook niet dempen.
Of gaat het meevallen en zijn alle voorgaande iets hoger overvliegende helicopters voldoende voorbereiding geweest?

Het voelt in ieder geval niet tof.

Steppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-25 09:24

Het is ook een ding met buiten gaan rijden in gebied waar regelmatig wordt gevlogen of dat nou laag is of droppings uit helikopters of anders.
Ook daarbij kan het flink fout gaan.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-25 13:19

marfries schreef:
Ik woon in Drenthe, laagvlieg gebied van defensie. En daarnaast vaak recreatie vliegtuigen en nu en dan luchtballonnen.
Maar mijn oudere paarden schrokken een paar jaar terug toch toen een stuk of 6 van die zware transport helicopters erg laag overvlogen over hun weiland, en later ook toen ze hier met straaljagers vlak over mijn huis en weiland vlogen, zo laag dat ik heel goed het gezicht van de piloten zag. Moet eerlijk zeggen dat het toen voelde alsof er al oorlog uitgebroken was, niet grappig als meerdere straaljagers zo laag over je woning en wei vliegen. En dat terwijl direct om mij heen aan 3 zijden van mijn perceel zeker 100 ha onbebouwde grond ligt, daar hadden ze lekker laag overheen kunnen vliegen of over de mestsilo’s daar als het perse een gebouw moest zijn.
Gelukkig geen paarden gewond of in de draden gehad, maar deze waren allemaal ouder dan 10 jaar en redelijk veel verkeer etc. gewend. En beide keren waren ze wel in paniek en in het zweet.

Ik had hetzelfde eens met lesgeven.
Ook niks aangekondigd van te voren.
Meerdere keren straaljager echt heel laag over.

Paard over de zeik, klant met een pols op standje 200. Les maar afgekapt en defensie gebeld.

Werd netjes terug gebeld.
Ik.
"Ik snap dat jullie moeten oefenen omtrent oorlogen en dat soort dingen, maar wil je mensen dood hebben? Er zijn gewoon mensen die paardrijden op dat moment, zeker als jullie niks van te voren hebben laten weten...!"

Die man gaf ook eerlijk toe geen doden op zn geweten te willen hebben.

Is ook niet weer gebeurd gelukkig maar oei!

Mondy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-25 14:58

Ze willen echt geen van alle dat dit gebeurd en proberen er echt wel rekening mee te houden.
Grote oefeningen worden vaak wel gemeld maar de kleinere niet perse.
Is ook niet heel handig als alles op een app staat, je traint juist met laagvlieger om niet gezien te worden. Als eventuele oefenvijand al weet dat er daar en dan gevlogen gaat worden is het doel wel een beetje weg.
Daarbij is het vliegen ook van vanalles afhankelijk of het überhaupt doorgaat enz.

Echt ontzettend sneu en rot dat zo iets gebeurd. Maar een landende/laagvliegende trauma heli zou hetzelfde kunnen veroorzaken.

Sommige dieren reageren er heftig op met dit soort vervelende resultaten. De meeste niet.

Maar ze zullen altijd rekening proberen te houden.

marfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-25 17:24

De traumahelikopter vliegt hier ook met regelmaat vrij laag over. Dat geluid en van dat toestel schrikken mijn paarden niet. Die laagvliegende straaljagers en transporthelikopters maken echter echt veel meer geluid, en je voelde ook lucht trillen (bij de straaljagers ook de ruiten trouwens).
Voor mij een totaal andere beleving dan een laagvliegende traumahelikopter.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-25 17:33

Klopt.
Die trauma heli is echt heel anders dan die chinooks met 2 motors.

Zelfs als ze niet eens heel laag zijn maken ze al een heel apart zwaar geluid.
Waar de paarden overigens niks om geven.

Maar als de ramen trillen dan vinden ze het toch minder grappig.

Dicht bevolkt land.
Dan zet je maar in een contract dat die oefen vijand geen app mag kijken zowel dat daar een grote straf op staat.

Kijk in het echie heel naar als er dan een paard door de draad gaat.
Maar helaas, dat heeft dan een groter doel.

Maar oefening leren ze ook maar oefenen om burgers te waarschuwen.

Mondy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-25 22:46

Dus even stom gezegd omdat er soms een heel vervelend voorval gebeurd moet heel defensie rekening gaan houden en alles maar omgooien ?
De "vijand" niet in de app laten kijken is natuurlijk niet haalbaar, al kijken ze zelf niet de mensen in de omgeving dan dus wel en weg heimelijkheid.
Er zitten zo veel haken en ogen aan dat het niet te doen is alles kenbaar te maken sowieso (wijzigingen van route,tijden,dagen enz enz)
De oefeningen hebben ook een groter (en steeds actueler) doel dan onze viervoeters.
Maakt niet dat het nog steeds verschrikkelijk is voor alle betrokkenen en het nooit hoop mee te maken :(:)

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-25 22:48

Ja...
In een vol land. Ja.

Op de Sahara is vast nog plek waar ze kunnen doen zonder rekening te houden met andere.

Mondy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-25 23:07

Daar trainen ze ook, maar juist het in verstedelijk gebied trainen is wat moet.
Je kan wel in een lege zandbak trainen maar dat is natuurlijk niet realistisch en weinig nut.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-25 08:56

Nou ben ik het wel met DP eens hoor.
Dat ze dat ook moeten trainen begrijp ik helemaal.
Maar laagvliegen in stedelijk gebied dat zal maar een deel van de training zijn. Dan maar combineren met communiceren. 2 Vliegen in 1 klap want dan train je 2 vaardigheden.

Er wordt gewoon meer en meer waarde gehecht aan huisdieren. Daar moet je je ook op aanpassen.

Het relativeert echt maar heel weinig als je paard dood in de wei ligt.

En laagvlieggebieden ontlopen kun je zometeen ook zo ongeveer niet meer in Brabant.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-25 09:15

Ik begrijp ook wel dat ze moeten oefenen, hier in de buurt zitten defensie terreinen en daar kunnen ze heel goed ongestoord oefenen en laagvliegen. Dat ze in stedelijk gebied moeten kunnen oefenen snap ik ook..dat zal ook niet zo'n probleem zijn als er geen dieren staan. Landelijk wordt moeilijker.

Het gaat vooral om het hele laagvliegen met de zware helicopters..dat ze net op boomhoogte vliegen. Paarden (en koeien, want die raken ook van de leg als ze er erg door schrikken) die snappen dat niet en het is heel bedreigend voor ze.

Mondy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-25 09:26

Dat snap ik idd ook. Dieren kunnen er echt van van de leg gaan.
Maar er komt zoveel meer kijken bij dit soort oefeningen. Juist dat laag over bomen gaan en zo zo lang mogelijk on ontdekt blijven.
Daarbij zijn er andere stukken waar dat niet kan ivm bijv kabels enz.
En ja ze proberen er echt wel op te letten, maar soms gaat dat simpelweg niet.

Want ook: in het ene gebied raken honden er door van slag, andere de boerderij dieren en weer elders wilde dieren.
Zo zijn er ook zat dieren die er weer niks om geven of licht reactie geven.

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-25 10:03

De halve wereld staat in brand, dreigingen voor Europa worden steeds realistischer, defensie wordt opgeschaald, er moet geoefend worden.
Er worden genoeg oefeningen in het buitenland gedaan, maar ook hier moet geoefend worden.

Van tevoren alles kenbaar maken is niet te doen, want het hangt van zoveel verschillende factoren af of een oefening überhaupt kan plaatsvinden. Die militairen zitten soms ook uren te wachten of ze kunnen gaan of weer terug naar de kazerne moeten.

Ik word soms zo moe van deze topics, het gaat altijd naar bashen op defensie en wat ze niet goed (genoeg) doen toe. Vinden jullie het dan prima als wel de hel losbreekt en defensie geen flauw idee heeft wat ze in dichtbevolkte gebieden moeten doen en zeggen “nou we gaan nu ook maar naar de Sahara want daar hebben ze in Nederland in ieder geval geen overlast van ons. Want we zullen Kees de hond, Bertha de koe en Beauty het paard maar laten schrikken.” Die piloten maken er echt geen spelletje van om zoveel mogelijk dieren over de flos te helpen.

Mondy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-25 10:16

Bashen zie ik niet echt hoor. Meer het denken vanuit de dieren (begrijpelijk) en geen (volledig) besef hebben wat er allemaal komt kijken bij dit soort oefeningen/defensie, wat ook weer begrijpelijk is.
Discussie hier vind ik netjes, zeker gezien hoe t ook kan gaan.

Het dreigings niveau is steeds hoger aan het worden, steeds meer oefeningen om iedereen klaar te stomen voor wat er eventueel kan gaan gebeuren cq gaat gebeuren.
Maar ook na onderhoud/nieuwe mensen enz moet er geoefend worden.
Zij gaan daarbij ook steeds meer bedenken hoe en wat om het ook veilig te houden maar ik denk dat het voor ons burgers ook een kleine verplichting is om op bepaalde dingen voor te bereiden. Voorkomen dat dieren schrikken zal lastig gaan maar ik denk persoonlijk dat t soms ook echt kan helpen om meer te zitten op oefenen op enge situaties. Uiteraard hebben de meeste geen heli ter beschikking :') maar kijkend naar hoe vaak er de best wordt gedaan om al het enge maar te vermijden helpt ook niet.

Hier heeft niemand schuld aan en is ook geen schuld moeten zoeken. We kunnen wel met zn alle proberen te kijken hoe iets kan werken/helpen

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-25 10:25

wendy1987 schreef:
... terwijl ze zien dat er dieren in de wei staan.
En 100 mtr verder trekken ze weer op, en daar staan geen dieren. Bedoel, dan kan je ook daar laag vliegen en boven dieren hoger zou je denken.. >;)

Als ze al zien dat er dieren staan (denk je echt dat ze er uberhaupt tijd voor hebben daarop te letten?) dan is die 100 meter later dat ze optrekken opgeveer precies de tijd en afstand die ze nodig hebben óm dat te doen...

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-25 10:45

Kaitlyn
de enige die hier nu geen nette post plaatst ben jij.

En oefenen in stedelijk gebied.... nou dan hoeven ze hier geen laagvlieggebied te maken...
Dus...

pol013 schreef:
Nou ben ik het wel met DP eens hoor.
Dat ze dat ook moeten trainen begrijp ik helemaal.
Maar laagvliegen in stedelijk gebied dat zal maar een deel van de training zijn. Dan maar combineren met communiceren. 2 Vliegen in 1 klap want dan train je 2 vaardigheden.

Er wordt gewoon meer en meer waarde gehecht aan huisdieren. Daar moet je je ook op aanpassen.

Het relativeert echt maar heel weinig als je paard dood in de wei ligt.

En laagvlieggebieden ontlopen kun je zometeen ook zo ongeveer niet meer in Brabant.

Dit dus.
Mooie oefening op meer vlakken.

En nee ze hoeven echt niet op de vierkante meter te zeggen waar ze gaan vliegen.
Maar ze kunnen wel zeggen we gaan morgen dat laagvlieggebied gebruiken.
Ipv in week 40 en 41 zijn er oefeningen.

Dan weten mensen bij andere laagvlieggebieden dat de dieren veilig staan.
En je hoeft ze geen 2 weken op te sluiten.

En op het moment van opstijgen kan er ook best een automatische melding uit.

Maar het is gewoon niet willen ipv niet kunnen.
Wij zijn belangrijk en kunnen alles flikken.
Ja ze zijn belangrijk, maar het is een oefening, en dan hoeft daaronder niet alles te lijden.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-25 11:06

Citaat:
Maar het is gewoon niet willen ipv niet kunnen.
Wij zijn belangrijk en kunnen alles flikken.
Ja ze zijn belangrijk, maar het is een oefening, en dan hoeft daaronder niet alles te lijden.

Daar geloof ik eigenlijk nog niet eens in. Tenzij je het woord NOG er aan toe voegt.

Dat ze NOG niet aangepast zijn. Maar ook delfensie weet prima dat maatschappelijk draagvlak belangrijk is en waardering fijn. Dus ik hoop dat ze beseffen dat de ruimte voor uitbreiding ook hand in hand gaat met aanpassingen.
En daarbij verlies ik echt niet uit het oog dat ze het voor óns doen. Waardering en ruimte verdienen ze zeker. Maar dat is geen reden om niet met je tijd mee te gaan.
En die tijd is nu eenmaal: steeds meer mensen overal en steeds meer aandacht voor (ook) individuele waarden voor mens en voor dier.

Daarbij biedt de techniek zo veel opties (en steeds meer). Niet kunnen vind ik maar een matig excuus.
Laatst bijgewerkt door pol013 op 27-06-25 11:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Mondy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-25 11:07

Het is idd niet willen (en kunnen)
Er zijn zo veel factoren dat meteen melden niet kan:
- defect dus toch weer terug of überhaupt niet starten
- weerswissel
- andere omstandigheden waardoor ze ergens anders heen moeten
- oefenen met niet detecteerbaar zijn (best belangrijk om te oefenen...) dan is dat dus ook niet door een app te sturen enz

Het wij zijn belangrijk en kunnen alles flikken is een beetje een flauwe en simpele opmerking.... er zijn zo ontzettend veel regels waar ze zich aan moeten houden, ook qua veiligheid ed. Zou willen dat defensie meer mocht flikken. Je zou willen dat t kon op t moment dat t nodig is dat ze niet tegen zoveel bureaucratie hadden aangezeten.

Een klein beetje (willen) verdiepen zou handig kunnen zijn met dit soort onderwerpen :)

Zeker in vergelijking met hoeveel er daadwerkelijk zo fout gaan tegenover alle oefeningen en vliegbewegingen.