Oefeningen bij defensie zijn ook vaak casussen waarbij er aan gegeven word van dit is het doel en dit is de opdracht en succes. Juist dan is het de bedoeling dat leidinggevenden snel een plan maken en dat dit uitgevoerd kan worden. Tel daarbij op dat er opeens nieuwe informatie binnen kan komen waardoor er een nieuw plan ontstaat. Dit communiceren met burgers is eigenlijk geen doen.
miccamaaike
Geplaatst: Vandaag, 12:08
Wat een sneu verhaal.
Paard wat ik nu rij staat naast een defensieterrein (Havelte) en daar komen ze ook heel laag over. De paarden die daar al langer staan zijn daar zijn daar inmiddels wel aan gewend. Paard wat ik rij staat er nog niet zo lang, dus toen ik een paar weken geleden kon zwaaien naar de bemanning van zo'n helictopter stond ik ook wel even te kijken. Gelukkig zat ik er nog niet op, maar anders was ik denk ik wel even afgestapt. Het went wel maar het ene paard zal er toch ook meer op blijven reageren dan het andere.
Lijkt me geen doen om dit vooraf te communiceren en precieze vlieglijnen aanhouden is ook ingewikkeld Dat is ook wel het risico van in de buurt van een defensieterrein wonen. Ze zullen alleen maar meer gaan oefenen.
Dat is hier ook mijn grootste angst. Wij wonen naast de Ginkelse Heide dus ze vliegen hier bijna) altijd laag over. Heb al meerdere keren een klacht ingediend maar dan krijg je doodleuk een antwoord als we zijn met een oefening bezig of we mogen daar zo laag vliegen dus kortom je hebt pech. Mijn jaarling heeft zichzelf al een keer goed bezeerd doordat hij ervan schrok. Ze beginnen er wel al meer aan te wennen maar soms raken ze hier nog net niet het puntje van de boom.. dan trilt echt alles.. vind dat gewoon niet kunnen. Snap dat er geoefend moet worden maar vlieg wat hoger of neem een iets andere koers zodat je niet hierover vliegt.
DuoPenotti
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.
Geplaatst: Vandaag, 18:14
Citaat:
Dat is ook wel het risico van in de buurt van een defensieterrein wonen.
Waar...
Maar nu breiden ze ineens de laagvlieggebieden uit. En dat is niet meer in de buurt van een defensie terrein
Hier komen ze minimaal 1 keer per maand over met een helikopter of vliegtuig om de gasleidingen te controleren, of we niet met werkzaamheden bezig zijn geweest etc. Lopen hier 2 van de hoofdleidingen van Frankrijk onder de wei. Tel daar dan de straaljagers, helicopters en ander legermaterieel die hier blijkbaar graag laag overkomen bij op.. Zie de paarden eigenlijk nooit echt in paniek, ze rennen weleens wat als ze schrikken van een straaljager maar geen echte paniek.
Wat vreselijk om je paard zo te verliezen. Wij staan vlak bij Vliegveld Valkenburg en vanwege de Navo-top ook continue Apaches en de heli’s van de Amerikanen over de weilanden heen de afgelopen dagen. Ik moet zeggen dat de luchtmacht echt netjes alle stallen in de omgeving heeft gewaarschuwd. En beloofd hebben zo netjes mogelijk te vliegen met zo min mogelijk impact. Onze kudde was totaal niet onder de indruk, die vonden het wel interessant. Een van de andere kuddes heeft de eerste keer toen ze echt laat overkwamen wat gerend, maar daarna was het ook wel prima. Ik denk inderdaad met de verhoogde dreiging van het moment dat er meer en meer geoefend gaat worden. En communicatie van defensie en gezond verstand is wel prettig dan, maar wij hebben tot nu toe wel prima ervaringen.
marfries
Geplaatst: Vandaag, 20:27
Ik woon in Drenthe, laagvlieg gebied van defensie. En daarnaast vaak recreatie vliegtuigen en nu en dan luchtballonnen. Maar mijn oudere paarden schrokken een paar jaar terug toch toen een stuk of 6 van die zware transport helicopters erg laag overvlogen over hun weiland, en later ook toen ze hier met straaljagers vlak over mijn huis en weiland vlogen, zo laag dat ik heel goed het gezicht van de piloten zag. Moet eerlijk zeggen dat het toen voelde alsof er al oorlog uitgebroken was, niet grappig als meerdere straaljagers zo laag over je woning en wei vliegen. En dat terwijl direct om mij heen aan 3 zijden van mijn perceel zeker 100 ha onbebouwde grond ligt, daar hadden ze lekker laag overheen kunnen vliegen of over de mestsilo’s daar als het perse een gebouw moest zijn. Gelukkig geen paarden gewond of in de draden gehad, maar deze waren allemaal ouder dan 10 jaar en redelijk veel verkeer etc. gewend. En beide keren waren ze wel in paniek en in het zweet.