Elisa2 schreef:Ja zoiets is het denk ik, in mijn hoofd worden de koning en koningin onderhouden door de staat en doen ze daar wat ceremoniele verplichtingen voor in de plaats. Ik had dat sowieso niet echt als werk geplaatst in mijn hoofd, technisch is dat natuurlijk wel gewoon werk. En wat anderen zeggen..je moet het maar willen zo'n baan en leven is natuurlijk ook wel zo.
Ze doen echt veel meer dan alleen ceremoniële functies.
Bv Máxima:
Citaat:Zitting in de Raad van State.
Erevoorzitter van het platform Wijzer in geldzaken.
Lid van het Nederlands Comité voor Ondernemerschap.
Koningin Máxima is nauw betrokken bij het thema microkrediet en financiële inclusie. Ze heeft een rol gehad in internationale adviesgroepen van de Verenigde Naties en de G20 rond dit onderwerp. Hoewel ze ook bekend is geworden door haar werk met microkredieten, benadrukt ze dat het bredere doel is om financiële inclusie te bevorderen en mensen te helpen zelfredzaam te worden.
Speciale pleitbezorger van de secretaris-generaal van de Verenigde Naties voor financiële gezondheid.
Erevoorzitter van het G20 'Global Partnership for Financial Inclusion'.
Lid van de 'Edison Alliance'.
Voorzitter van het bestuur van de Stichting Historische Verzamelingen van het Huis Oranje Nassau.
Voorzitter bestuur Stichting Officiële Geschenken van het Huis Oranje-Nassau.
Erevoorzitter stichting Méér Muziek in de Klas.
Erevoorzitter Stichting MIND Us.
Erevoorzitter Stichting SchuldenlabNL.
Het betreffende erefuncties, daarmee ben je niet zo actief als regulier, maar ze zit wel veel vergaderingen bij en moet ook veel stukken lezen en ondertekenen/laten ondertekenen.
Het zijn geen volledige functies maar als je alles bij elkaar op telt en dan ook nog eens de ceremoniele verplichtingen erbij kom je op meer uren uit dan een reguliere 9 tot 5 baan.
Het is nog steeds over betaald, maar ik kan niet zeggen dat ze niet werken voor het vele geld

Daarbij heb je niet de vrijheid die een normaal mens heeft, wel een stukje extra luxe, maar zou nooit willen ruilen met ze

Zo heeft Amalia bv zitting in de raad van state en afdeling advisering.