[BLOG] Paarden spiegelen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

jetm

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-25 19:37

Elisa2 schreef:
Mooi bericht!

Dat verschillende paarden zo verschillend op mensen kunnen reageren heb ik ook al vaak gezien. Ook bijv. hele sensibele die gewoon compleet over de fles gingen van alleen al de energie van iemand. En andere hele (ik noem dat Aardse) paarden die gewoon nooit verblikken of verblozen ongeacht wie er bij staat. En sommige mensen en paarden die gewoon instant lijken te "klikken" ofzo. Heel mooi.

Heb bij paardencoaching ook wel gezien dat een zelfde pony op drie verschillende mensen heel anders reageerde. Ik denk dan dat als een coach de pony goed kent dat daar best veel informatie uit te halen is.

Wat ik mooi vind om te zien is dat mijn 2 "paarden" (Welsh Cob en Shetlander) soms reageren op manieren die bij hun zelf passen en soms me ook ontzettend verbazen als ze echt op de cliënt reageren op manieren die ik nog niet eerder van ze gezien heb. Dizzy (mijn shet hengstje die klein is met een groots "aarde" karakter) sluit eigenlijk altijd aan als iemand troost nodig heeft en bij grenzen als thema doet gevoelige Caron graag mee.
Laatst had ik een sessie waarbij ik zelf gewoon ontroerd was door mijn prachtpaarden. Een "zachte" man die werkt in een "harde" wereld en zichzelf altijd "moest" bewijzen. Beide paarden gingen liggen, eerst Caron en later Dizzy. Hij was met beide paarden zo mooi in contact en voelde dat hij niets hoefde te doen, hij mocht alleen maar "zijn".
Mooi om dit soort voorbeelden ook van anderen te mogen lezen. Of ze nu spiegelen of niet .... Paarden maken zeker wat los.

Elisa2

Re: [BLOG] Paarden spiegelen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-25 08:14

Dat lijkt me zeker bijzonder om mee te maken als beide paarden gaan liggen. Dat doen ze meestal toch echt niet zomaar, en zeker niet bij vreemde mensen volgens mij. Lijkt me heel fascinerend om zo met ze te werken.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-25 08:16

Shadow0 schreef:
Ik herken spiegelen wel een beetje - we deden een rondje bos vrijdag, en ik vind dat nog steeds erg spannend. Uiteindelijk stil gaan staan, goed op mijn ademhaling letten en na een tijdje ook echt een diepe uitademing. Een seconde later ademt ook het paard een keer diep uit en ontspant verder. Dat was beslist geen toeval.

Nee, dat is instinct. Wanneer er spanning is en één lid van de groep, in dit geval dus jij, uitademt en ontspant dan volgt de rest dat voorbeeld.