Renbaan Duindigt wordt geveild

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

nikkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-25 13:21

Als je alle kosten van gevoerde rechtszaken optelt en niet had hoeven uit te geven, dan waren er nu geen geen zorgen geweest. Het probleem nu is, dat de gemeente alle ontwikkelingen tegenhoudt waarbij woningbouw voorkomt. Dit omdat men vasthoudt aan het geldende bestemmingsplan. Ik vind het heel erg spijtig, dat dit dreigt te gebeuren. (Openbare veiling). Aan de andere kant, wat nu dreigt te gebeuren is een gevolg van de laatste dertig jaar.

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-25 14:21

nikkel

Re: Renbaan Duindigt wordt geveild

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-25 15:56

Ingenomen standpunten kunnen altijd veranderen. Een investeerder die en het geld en de tijd heeft, kan er waarschijnlijk heel goed geld aan verdienen.

nikkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-25 16:07

Wat ook heeft bijgedragen is de lening aan de sport geweest. De rentes zijn nooit betaald geweest en rente over rente gaat erg hard. Bij een percentage van 6% is de originele lening na 16 jaar verdubbeld.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-25 18:17

Ik vind het niet erg dat het verdwijnt. Het vind het een reliek dat niet meer van deze tijd is.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-25 18:20

Is dat zo dat het niet meer van deze tijd is? Wordt het complex niet meer gebruikt?

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-25 18:24

Het is gisteren nog gebruikt als koersbaan, maar Monique houdt niet van races en dat mag natuurlijk.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-25 18:26

Dan is er dus nog steeds behoefte aan, hoe minder banen in Nederland. Hoe meer er naar het buitenland uitgeweken wordt wat volgens mij echt niet altijd een verbetering is qua paarden welzijn.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-25 20:41

Ik dacht eigenlijk dat Duindigt al niet meer bestond. Verbaast me dat het nog zo is.

Voor mij staat Duindigt voor de Dag van het Paard, waar ik als klein meisje met opa naartoe ging.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-25 20:50

Er zijn tot nu toe nog elk jaar koersen geweest. Alleen kwam er vroeger nog wel eens iets van op radio en TV, maar tegenwoordig hebben de sportprogramma's bijna alleen nog maar voetbal.

janouk
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-25 22:01

Ik blijf het een magische plek vinden, vol historie. Zo jammer als het zou stoppen.

Onze Madness won op 24 mei jl. Zijn koers op de grasbaan Duindigt.

We hadden er graag nog vaker gestart.

Afbeelding

Sassy4barrel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-25 22:07

Wat triest

imaudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-25 22:10

Heel jammer als duindigt zou verdwijnen.

Bonnelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-25 22:32

DubbelFun schreef:
Plus dat Duindigt de enige renbaan is in Nederland - meen ik?

Wolvega ook nog.

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-25 22:49

Bonnelover schreef:
DubbelFun schreef:
Plus dat Duindigt de enige renbaan is in Nederland - meen ik?

Wolvega ook nog.

Maar Wolvega is een drafbaan geen renbaan. :)

sunnysoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-25 00:22

Duindigt, ik vind het ook magisch. Vroeger bij Utrecht renbaan Mereveld. Waarom kan Nederland niet 1 renbaan koesteren. In de UK zijn er zoveel! Is er geen miljardair die dit in stand wil houden? Mevrouw Heineken bijvoorbeeld, ik zeg maar iets. Dit mag toch niet verloren gaan op deze mooie locatie.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-25 08:09

Simpel, er wordt nauwelijks gegokt in NL.

In de UK is 'betting on the horses' gewoon normaal, voor iedereen. In ieder dorp zit wel een Ladbrokes. In kantoren doet iedereen mee, zoals wij in NL een 'pool' opzetten tijdens voetbal (wat ze trouwens in de UK ook doen).
Ook in Frankrijk wordt er veel gewed op paarden (en ook veel drafsport)

En de sport draait op het wedden, zo simpel is het. Geen weddenschappen, geen draf- en rensport.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-25 08:17

Op de Nederlandse koersen wordt ook in Frankijk ingezet, Ibbel. En Frankrijk heeft bij voorbeeld ook invloed op dingen als de Nederlandse koerskalender.

Waarmee ik niet wil zeggen dat het een vetpot is. Niet voor niets reizen Nederlandse trainers naar de banen in Frankrijk en Zweden bij voorbeeld. Maar het wordt er voor de sport in Nederland niet beter op als mensen niet samenwerken.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-25 08:20

De Franse gokkers gaan Duindigt echt niet overeind houden.
Er wordt in NL gewoon te weinig verdiend aan de weddenschappen, omdat het er te weinig zijn. En dat komt omdat de 'gewone' Nederlander niet op paarden gokt. In tegenstelling tot andere landen.

Het is hier gewoon de cultuur niet en ook nooit geweest. Ook niet in de tijd dat in Den Haag de dravers in de achtertuinen stonden bij amateur-liefhebbers.

nikkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-25 08:29

De nieuwe inhoudingspercentages maken het er niet beter op. 35% afdracht aan de staat, dan blijft er uiteindelijk heel weinig over voor het prijzengeld. In 1980 was er een absoluut hoogtepunt in de wedomzetten. Omzet 1 miljoen harde guldens op 1 dag te Duindigt. Daarna is het alleen maar bergafwaarts gegaan.
De inkomsten via het spel in Frankrijk helpen duidelijk mee voor het prijzengeld, alleen het is niet genoeg om alle extra kosten ook te bekostigen.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-25 09:05

Zouden ze er geen levend museum van kunnen maken ofzo? Met dan nog steeds een aantal koersen?

Het is wel zonde als het de enige renbaan is die nog over is dat die verdwijnt.

nikkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-25 10:30

Het probleem is dat er nu een hypotheekschuld op ligt in de orde van 10 miljoen met de bijkomende kosten van aflossing en rentes. Ten tweede er is een onderhoudsachterstand van minimaal 10 miljoen. Zolang de gemeente Wassenaar allerlei onmogelijke eisen stelt, is er geen oplossing voor. Sinds de jaren tachtig van de vorige eeuw zijn er allerlei ontwikkelingsplannen geweest, die het om welke reden dan ook, nooit gehaald hebben.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-25 11:08

Elisa2 schreef:
Zouden ze er geen levend museum van kunnen maken ofzo? Met dan nog steeds een aantal koersen?

Dat levert niet heel veel geld op. En wel veel volk wat voor de voeten loopt met trainingen e.d. Er zijn namelijk ook trainers die daar de paarden op stal hebben staan. Er komen niet alleen paarden naartoe voor de koersen.

En het is ook geen oplossing voor falend management.

nikkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-25 11:34

Een van de oorzaken is geweest de Banenholding. Daartoe moest Wolvega aangekocht worden, via een lening met als onderpand Duindigt. De inleggelden voor de klassiekers waren toen ook verbrast.
Daarna werd wolvega verkocht aan Maas, met allerlei nadelige bepalingen voor de overige banen. Een andere mede oorzaak is geweest, dat de gehele draf en rensport het onderling nooit eens zijn geweest, er waren altijd diverse belangen.

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-25 15:49

Denk eerlijk gezegd ook niet dat we (als in mensen die last hebben van de druk op de huizenmarkt) er iets aan gaan hebben als er wel gebouwd mag worden. Ik gok zo eens dat daar geen nieuw appartementencomplex zal komen of betaalbare huizen voor starters.

Het is dat ik het topic van Madness weleens voorbij zie komen, dat ik weet dat het nog bestond. Als klein meisje had mijn opa het er weleens over, en die wist toen al niet meer of het nog bestond. Ruim twintig jaar geleden.