[DE] Peta Duitsland beschuldigt Cavalluna van dierenmishandeling

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Gnome

Re: [DE] Peta Duitsland beschuldigt Cavalluna van dierenmishandeling

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-25 15:27

Nee gewoon minder paarden op de wereld is ook een optie. Ik vind dat er echt nog wel een groot verschil zit tussen een recreatie paard en paarden die dit soort kunstjes of Olympische Spelen moeten lopen. Als er geld verdiend moet worden, gaat dat altijd ten koste dan het dier. Die dan helaas moet lijden vanwege z'n talent.

Lithya

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-25 15:41

[quote="anjali"]Ik vind dat filmpje er ook niet echt goed uitzien. Die "Kapriole" is iets wat bij de Lippizaners in Wenen ook getoond wordt, maar die worden niet met de zweep geslagen om ze daartoe te bewegen, althans, ik heb dat nooit gezien of gehoord. Dat zijn allemaal hengsten die allerlei showbewegingen van nature zouden vertonen. Als men vindt een Shetlander met een zweep te moeten africhten, dan staat dat nogal zielig./quote]

Had vroeger een videoband waar ze lieten zien hoe die training ging. Paard kreeg wel een tik waar door ze uitsloegen.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-25 16:41

@Gnome: Minder paarden op de wereld zal wel vanzelf gaan omdat ze momenteel in de meeste landen helemaal vervangen worden door gemotoriseerde voertuigen. En door allerlei overheids maatregelen is hun onderhoud zo moeilijk en duur geworden dat het voor recreatie ook minder wordt. En dan die wolvenplaag nog waardoor een vrij buitenleven op veel plekken te gevaarlijk wordt. Maar, wat wil je dan met de paarden die er nu zijn? Je weet dat ze in principe wel 40 kunnen worden al halen de meeste dat niet? Je kunt ze dus niet overal werkeloos gaan maken en van hun eigenaren afpakken. Wel vind ik ook dat er flink gehandhaafd moet worden op paardenwelzijn ,van werkende paarden en zeker ook van paarden in "natuurgebieden" want daar is het vaak kommer en kwel.

dems75

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-25 17:43

Ik ben blij dat er organisaties zijn die het opnemen voor dieren. Zij hebben namelijk geen stem. Er zijn godzijdank al zoveel dingen veranderd, dingen die we vroeger normaal vinden, gebeuren nu ook niet meer. Ik snap dan ook nooit zo goed hoe mensen anti peta of anti dier en recht kunnen zijn.
Laatst bijgewerkt door dems75 op 01-06-25 18:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-25 17:59

anjali schreef:
@Gnome: Minder paarden op de wereld zal wel vanzelf gaan omdat ze momenteel in de meeste landen helemaal vervangen worden door gemotoriseerde voertuigen. En door allerlei overheids maatregelen is hun onderhoud zo moeilijk en duur geworden dat het voor recreatie ook minder wordt. En dan die wolvenplaag nog waardoor een vrij buitenleven op veel plekken te gevaarlijk wordt. Maar, wat wil je dan met de paarden die er nu zijn? Je weet dat ze in principe wel 40 kunnen worden al halen de meeste dat niet? Je kunt ze dus niet overal werkeloos gaan maken en van hun eigenaren afpakken. Wel vind ik ook dat er flink gehandhaafd moet worden op paardenwelzijn ,van werkende paarden en zeker ook van paarden in "natuurgebieden" want daar is het vaak kommer en kwel.

Werkloos maken is toch ook niet wat ik zeg? Volgens mij is er genoeg plezier samen met je paard te beleven en kan deze circus onzin en rijden voor geld en fame gewoon de prullenbak in. Daar hebben paarden echt geen baat bij.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-25 18:04

dems75 schreef:
Ik ben blij dat er organisaties zijn die het opnemen voor dieren. Zij hebben namelijk geen stem. Er zijn godzijdank al zoveel dingen veranderd, dingen die we vroeger normaal vinden, gebeuren nu ook niet meer. Ik snap dan ook nooit zo goed hoe mensen anti peta of anti dier en recht kunnen zijn.

Nee?

Misschien omdat die laatste niet schuwen om leugens te verspreiden?

dems75

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-25 18:05

Ok...bron?.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-25 18:08

Kijk even op hun eigen site.. waar ze het hebben over bitten in de drafsport die in Nederland allang verboden zijn. Over paarden waarbij de tanden getrokken worden omdat er anders geen bit in past met de bewering dat dit zonder verdoving gebeurd..

dems75

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-25 18:15

Ok, maar hoe weer jij dat dat NERGENS gebeurt?

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-25 18:24

dems75 schreef:

Dit is wel heel erg volgens de politiek van je-weet-maar-nooit. Maar als iets ergens verboden is, dan is dat zo en heel veel meer hoeft dan ook niet.

De fabel over het uittrekken van tanden om een bit in te kunnen doen, kan met een beetje kennis van zaken vrij makkelijk weerlegd worden. Kijk gewoon in de mond van het paard en je kan zelf makkelijk zien hoe de mond gevormd is en waar de tanden en kiezen zitten.

De kiezen en tanden van paarden moeten wel (ongeveer) jaarlijks bijgewerkt worden om te zorgen dat het gebit goed blijft functioneren. Het gebit van een paard heeft bepaalde eigenschappen waardoor je dit moet doen. Als je het niet doet dan verwaarloos je een paard en wordt het vanzelf mishandeling als dat paard niet meer kan eten na verloop van tijd.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-25 18:46

Veronica2 schreef:
dems75 schreef:

Dit is wel heel erg volgens de politiek van je-weet-maar-nooit. Maar als iets ergens verboden is, dan is dat zo en heel veel meer hoeft dan ook niet.

De fabel over het uittrekken van tanden om een bit in te kunnen doen, kan met een beetje kennis van zaken vrij makkelijk weerlegd worden. Kijk gewoon in de mond van het paard en je kan zelf makkelijk zien hoe de mond gevormd is en waar de tanden en kiezen zitten.

De kiezen en tanden van paarden moeten wel (ongeveer) jaarlijks bijgewerkt worden om te zorgen dat het gebit goed blijft functioneren. Het gebit van een paard heeft bepaalde eigenschappen waardoor je dit moet doen. Als je het niet doet dan verwaarloos je een paard en wordt het vanzelf mishandeling als dat paard niet meer kan eten na verloop van tijd.

Wolfstanden worden wel degelijk getrokken omdat ze in de weg zitten. Zou me ook niets verbazen als de "gebitsverzorgers" van de oude stempel dat onverdoofd doen.

Ik vind paarden heel leuk, maar snap de wrijving met het gebruik voor ons plezier ten koste van het dier. Het is echt niet een keuze tussen werken of de OVP, je andere huisdieren verwacht je toch ook geen tegenprestatie van?

Lughnassadh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-25 19:51

Tazzey schreef:
Ik ben geen peta fan en veel van hun argumenten slaan vaak nergens op maar in het geval van Cavalluna hebben ze op bepaalde punten zeker gelijk.
Ik ben bij de show geweest en weggelopen omdat ik het dierenleed niet kon aanzien. Ik kreeg plaatsvervangende pijn in mijn mond en flanken.
Lekker stoppen wat mij betreft.

Dit. Ik ben ook geweest, juist omdat ik eerst een mening wilde vormen en het dus wilde zien, en ben dezelfde mening toegedaan als Tazzey.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-25 20:08

Wolfstanden zijn een rudimentair overblijfsel en komen maar bij 30% van de paarden voor.

Misschien dat ze in de vorige eeuw onverdoofd werden getrokken maar dat gebeurd allang niet meer.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-25 21:20

dems75 schreef:
Azmay schreef:
Veronica2 schreef:

Wolfstanden worden wel degelijk getrokken omdat ze in de weg zitten. Zou me ook niets verbazen als de "gebitsverzorgers" van de oude stempel dat onverdoofd doen.

Ik vind paarden heel leuk, maar snap de wrijving met het gebruik voor ons plezier ten koste van het dier. Het is echt niet een keuze tussen werken of de OVP, je andere huisdieren verwacht je toch ook geen tegenprestatie van?

Heb je mijn post wel gelezen? Maar als jij het niet leuk vindt met paarden, dan stop je er toch gewoon mee.

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-25 21:35

Waarom moet het zo? Het gaat in dit topic toch over de beschuldigingen tegen Cavalluna die blijkbaar nog terecht zijn ook. Waarom worden er dan andere dingen bij gehaald om het te bagatelliseren. Het is gewoon niet oké. Fijn dat iemand zich wel bekommert om die paarden.

office

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-25 21:43

Het is een leuke show niks mis mee.
Straks kan er geen enkel paarden evenement nog openbaar door gaan want altijd is er wel iets niet goed.
Er zijn al mensen die schrikdraad en regen zielig vinden voor paarden “ want zelf loop je toch ook niet tegen stroom draad aan en zit je liever droog thuis”.
Ik vind de bemoeienis een beetje irritant worden en soms zelfs agressief .Straks trekken activisten je nog van je paard als je gezellig een buiten ritje maakt.

dems75

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-25 05:57

Je weet zelf hopelijk wel dat dat je reinste onzin is? Ik ben ook blij dat iemand zich om dieren bekommert. Hoe mensen zeggen van dieren te houden maar peta en dier en recht negatief profileren, doet mij altijd vragen hoeveel je daadwerkelijk van dieren houdt. De widwestverhalen dat "we straks helemaal niks meer mogen" komen van propaganda van bepaalde politieke partijen. De verkeerde hoek wordt gecriminaliseerd. Net als bijvoorbeeld bij klimaatactivisten, die worden ook als criminelen weggezet, terwijl de échte criminelen (milieucriminelen) in hun vuistje lachen. Zo ook met de paardensport. Is er geld mee gemoeid? Dan zal de lobby er wel even voor zorgen dat de activisten worden weggezet als belachelijk....

grace1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-25 06:28

Goed en fijn dat er strenge controles zijn.
Hopelijk wordt er goed naar gekeken door deskundigen en wordt er met de misstanden die daadwerkelijk plaatsvinden wat gedaan zodat het niet meer plaatsvindt.

EmberGlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-25 06:43

dems75 schreef:
Je weet zelf hopelijk wel dat dat je reinste onzin is? Ik ben ook blij dat iemand zich om dieren bekommert. Hoe mensen zeggen van dieren te houden maar peta en dier en recht negatief profileren, doet mij altijd vragen hoeveel je daadwerkelijk van dieren houdt. De widwestverhalen dat "we straks helemaal niks meer mogen" komen van propaganda van bepaalde politieke partijen. De verkeerde hoek wordt gecriminaliseerd. Net als bijvoorbeeld bij klimaatactivisten, die worden ook als criminelen weggezet, terwijl de échte criminelen (milieucriminelen) in hun vuistje lachen. Zo ook met de paardensport. Is er geld mee gemoeid? Dan zal de lobby er wel even voor zorgen dat de activisten worden weggezet als belachelijk....

Nou inderdaad! Ik ben ook blij dat er tenminste iemand zich inzet voor de dieren.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-25 07:23

Er zit een verschil tussen echt inzetten voor dieren en voornamelijk zieltjes proberen te winnen door zaken te verdraaien en leugens te verkondigen zoals Dier en Recht doet.

Want heel bijzonder, bij de Oostvaardersplassen hoor en zie je ze nooit en dat de Exmoor pony,s opgevreten worden door de wolf vinden ze kennelijk ook geen leed.

Oftewel daar zijn niet genoeg zieltjes/ donaties mee te behalen. Jammer dat mensen niet verder kijken dan hun neus lang is voordat ze achter dit soort organisaties aan gaan lopen.

Dan ontopic, er is niets mis met kritisch zijn en prima om ook Cavaluna kritisch tegen het licht te houden. Denk nog steeds dat er meer bereikt wordt als er minder geschreeuwd wordt en er meer inhoudelijke verbeterpunten genoemd kunnen worden ipv roepen dat ze aan rollkur en dierenmishandeling doen.

AppleSter

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-25 08:02

office schreef:
Het is een leuke show niks mis mee.
Straks kan er geen enkel paarden evenement nog openbaar door gaan want altijd is er wel iets niet goed.
Er zijn al mensen die schrikdraad en regen zielig vinden voor paarden “ want zelf loop je toch ook niet tegen stroom draad aan en zit je liever droog thuis”.
Ik vind de bemoeienis een beetje irritant worden en soms zelfs agressief .Straks trekken activisten je nog van je paard als je gezellig een buiten ritje maakt.

Precies dit! Als het maar een beetje op werk lijkt voor een dier is het meteen zielig. Als “we” dit accepteren wordt het steeds erger, tot we helemaal geen dier meer voor ons plezier mogen houden.
Ondertussen worden de paarden van organisaties als Staatsbosbeheer ernstig verwaarloosd en gaan ze zelfs hoogdrachtig naar de slager. En daar hoor je de “dierenredders” niet over. Als een boer dat zou w”doen met een koe, paard of schaap is dat illegaal en strafbaar.

En even terug naar het werken van / met dieren; Hoe abnormaal is het om wat werk van dieren te vragen in ruil voor goede verzorging? Wij mensen moeten ook ons leven lang werken om de belastingen en andere rekeningen te betalen en lopen door het meeste werk (stratenmakers krijgen bijvoorbeeld artrose of knie problemen, iemand op kantoor bijvoorbeeld hoge bloeddruk door stress / rugproblemen door teveel zitten) op een gegeven moment ook klachten op. Maar je moet werken.

Uiteraard moet het werk met dieren op een goede manier gebeuren (geen praktijken zoals bij de piramides in Egypte bijvoorbeeld, waar PETA niet bovenop springt) en ze moeten goed verzorgt worden. Maar we slaan -naar mijn mening- teveel door.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-25 08:11

Elisa2 schreef:
Kijk even op hun eigen site.. waar ze het hebben over bitten in de drafsport die in Nederland allang verboden zijn. Over paarden waarbij de tanden getrokken worden omdat er anders geen bit in past met de bewering dat dit zonder verdoving gebeurd..

Wolfskiesjes worden wel degelijk (door sommigen) getrokken om het bit te laten passen. En een "bitseat" wordt soms ook gemaakt ,geknoei aan de tanden ook om het bit te laten passen.

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-25 08:16

Elisa2 schreef:
Er zit een verschil tussen echt inzetten voor dieren en voornamelijk zieltjes proberen te winnen door zaken te verdraaien en leugens te verkondigen zoals Dier en Recht doet.

Want heel bijzonder, bij de Oostvaardersplassen hoor en zie je ze nooit en dat de Exmoor pony,s opgevreten worden door de wolf vinden ze kennelijk ook geen leed.

Oftewel daar zijn niet genoeg zieltjes/ donaties mee te behalen. Jammer dat mensen niet verder kijken dan hun neus lang is voordat ze achter dit soort organisaties aan gaan lopen.

Dan ontopic, er is niets mis met kritisch zijn en prima om ook Cavaluna kritisch tegen het licht te houden. Denk nog steeds dat er meer bereikt wordt als er minder geschreeuwd wordt en er meer inhoudelijke verbeterpunten genoemd kunnen worden ipv roepen dat ze aan rollkur en dierenmishandeling doen.

Wat een denigrerende opmerking. Er zijn zat mensen die zeker wel verder kijken en alsnog pro dierenrecht organisaties zijn.
Als je zo wilt discussiëren kan ik ook zeggen dat mensen anti dierenrecht organisaties zijn omdat ze alleen maar bang zijn dat hun plezier misschien ooit wordt afgenomen. En dat ze dus liever nu paarden zien lijden dan dat ze ooit misschien de kans lopen er hinder van te ondervinden.
Want het geroep dat mensen binnenkort helemaal niet meer mogen rijden is natuurlijk alleen maar speculatie en nergens op gebaseerd (iets waar dierenrecht organisaties grappig genoeg van worden beschuldigd).

Ik vind het goed dat er mensen zijn die bekijken hoe het bij zulke shows gaat en eventueel ingrijpt

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-25 08:18

Anjali:
Nee hoor, wolfskiezen hoeven niet eens perse verwijderd te worden..alleen als ze last (kunnen) geven en het is slim om daar van te voren naar te kijken in het kader van welzijn. Ook een bitseat is niet om een bit te laten passen.

https://www.paardenarts.nl/kennisbank/w ... j-paarden/

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-25 08:20

Amber_anne schreef:
Elisa2 schreef:

Wat een denigrerende opmerking. Er zijn zat mensen die zeker wel verder kijken en alsnog pro dierenrecht organisaties zijn.
Als je zo wilt discussiëren kan ik ook zeggen dat mensen anti dierenrecht organisaties zijn omdat ze alleen maar bang zijn dat hun plezier misschien ooit wordt afgenomen. En dat ze dus liever nu paarden zien lijden dan dat ze ooit misschien de kans lopen er hinder van te ondervinden.
Want het geroep dat mensen binnenkort helemaal niet meer mogen rijden is natuurlijk alleen maar speculatie en nergens op gebaseerd (iets waar dierenrecht organisaties grappig genoeg van worden beschuldigd).

Ik vind het goed dat er mensen zijn die bekijken hoe het bij zulke shows gaat en eventueel ingrijpt

Dat wordt hier toch ook geroepen? Maar dat is niet denigrerend?

Niemand hier die tegen die dierenrechtorganisaties zijn willen dieren laten lijden maar ik kan zelf geen dierenrechtenorganisaties meer serieus nemen die het niet zielig vinden als een pony levend door wolven uit elkaar wordt gerukt of een hongersdood sterft in een omheind gebied maar het wel zielig vind als er op gereden wordt en ze een bit in de mond hebben.