Winnaar Kentucky Derby krijgt boete wegens overmatig zweepgebruik

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 10:55

Ninx schreef:
_San87_ schreef:

Er zullen vast stallen zijn waar dat gebeurt. Maar de VS is niet de standaard voor de hele wereld. Gelukkig niet, zelfs.

In Engeland staan de racepaarden gewoon hele dagen buiten, bijvoorbeeld.

Daar kan ik ook niets van zeggen.... Maar dit gaat over Kentucky, en dat is gewoonweg vreselijk....

Kentucky is vreselijk? Het is een best grote staat waar veel paarden wonen en waar enorm veel ruimte is om die paarden te hebben en waar ze ook buiten kunnen staan.

En over Amerika gesproken, het stikt daar van de OTTB's , dat staat voor Of the Track ThoroughBreds en dat zijn ex-renpaarden die gewoon verkocht zijn als rijpaard. Veel daarvan komen ook bij particulieren terecht die er nog jaren plezier van hebben in de dressuurring, of bij het springen of eventing.
Er worden hier in dit topic nogal wat dingen genoemd die totaal uit de lucht gegrepen zijn, misinformatie dus.

Iemand gisteren de Preakness gezien? Op het laatste lange stuk heeft het winnende paard echt zelf de overwinning gegrepen, wat een paard.

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 11:02

Jolliegirl schreef:
Probeer je het nu echt goed te praten??
Een paard voelt een fiets VLIEG zn huid.....

Laat de jockeys stikken in die schuim absorberende zweep werking van ze..die krengen kunnen heus wel hard aankomen...

Drijvende kracht is ook de beweging van de jockey bovenop het paard...gewichtsverdeling naar voren..hoeveel drijvende kracht wil je hebben?

En dan met een 3 jarige...donder op met deze sport zeg...

Een paard voelt de trilling van de haren van de vacht…
Dacht dat we hier op bokt wel de verschillen van gevoel bij aanraking kenden.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 11:05

Veronica2 schreef:
Ninx schreef:

Daar kan ik ook niets van zeggen.... Maar dit gaat over Kentucky, en dat is gewoonweg vreselijk....

Kentucky is vreselijk? Het is een best grote staat waar veel paarden wonen en waar enorm veel ruimte is om die paarden te hebben en waar ze ook buiten kunnen staan.

En over Amerika gesproken, het stikt daar van de OTTB's , dat staat voor Of the Track ThoroughBreds en dat zijn ex-renpaarden die gewoon verkocht zijn als rijpaard. Veel daarvan komen ook bij particulieren terecht die er nog jaren plezier van hebben in de dressuurring, of bij het springen of eventing.
Er worden hier in dit topic nogal wat dingen genoemd die totaal uit de lucht gegrepen zijn, misinformatie dus.

Iemand gisteren de Preakness gezien? Op het laatste lange stuk heeft het winnende paard echt zelf de overwinning gegrepen, wat een paard.

Dit topic gaat niet over de staat Kentucky he?

Het percentage omgeschoolde paarden is te verwaarlozen.

Wat is volgens jou misinformatie?

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 11:21

Goed dat er straffen volgen.

Maar voor mij mag de racesport afgeschaft worden. Hoeveel paarden sterven er niet tijdens een race door hartaanval of gebroken benen lelijke vallen (vooral bij de steeple) en ondanks gebroken been nog willen doorlopen (kudde instinct).
Volgens mij ligt het sterftepercentage hoger dan in de andere paardensporten.

Om nog te zwijgen over de leeftijd waarop de paarden al worden gereden :(

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 11:25

Art_Ificious schreef:
Goed dat er straffen volgen.

Maar voor mij mag de racesport afgeschaft worden. Hoeveel paarden sterven er niet tijdens een race door hartaanval of gebroken benen lelijke vallen (vooral bij de steeple) en ondanks gebroken been nog willen doorlopen (kudde instinct).
Volgens mij ligt het sterftepercentage hoger dan in de andere paardensporten.

Om nog te zwijgen over de leeftijd waarop de paarden al worden gereden :(

Moet je dan niet de hele sport afschaffen? Het paard van een clubgenoot stierf tijdens een dressuurles aan een aortascheur.

Art_Ificious

Re: Winnaar Kentucky Derby krijgt boete wegens overmatig zweepgebruik

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 11:45

Neen dat is het niet...

Het sterftepercentage ligt bij rensport echt wel véél hoger. 2 doden in 1 race, hoevaak sterven er 2 paarden in 1 springproef of dressuurproef, hoevaak sterven er überhaupt in een spring/dressuurproef?

Het lijkt ook wel of die paarden geen sterk skelet hebben, zelfs in een gewone flatrace breken ze benen tijdens het rennen.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 12:33

Dat heb ik hier in Nederland nog nooit meegemaakt tijdens een race, en ik heb er zat gezien.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 12:37

Art_Ificious schreef:
Neen dat is het niet...

Het sterftepercentage ligt bij rensport echt wel véél hoger. 2 doden in 1 race, hoevaak sterven er 2 paarden in 1 springproef of dressuurproef, hoevaak sterven er überhaupt in een spring/dressuurproef?

Het lijkt ook wel of die paarden geen sterk skelet hebben, zelfs in een gewone flatrace breken ze benen tijdens het rennen.

Klopt, er gaan inderdaad wel eens paarden dood. Voornamelijk de steeple chases zijn berucht. Net als bij de eventing/military (ik herinner me nog een wedstrijd in Boekelo waarbij twee paarden ingeslapen moesten worden). Daarom worden er maatregelen genomen om het aantal dodelijke ongelukken terug te dringen/te voorkomen. Is het perfect, nee. De sport is daar zelf ook heel bewust van.

In het springen zag je lang geleden ook heel andere hindernissen dan vandaag de dag, net als bij eventing. Er wordt echt wel doorontwikkeld om de sport veiliger te maken.

Het gros van de races gaan gewoon goed, zonder enig probleem.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 12:39

Denk dat ze eerder wat breken omdat ze zo jong belast worden.

Het is ook wat er daarna mee gebeurd.. zijn ze kapot en komen ze vol maagzweren hier op transport naar Nederland? Of in Australië waar zoveel goede renpaarden uiteindelijk bij de slacht terecht komen.

Of worden ze netjes afgebouwd, omgeschoold en verkocht oid.

Ik geloof wel dat er ook in de rensport verschil is tussen goede en slechte stallen en trainers.

nikkel

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 13:01

Om even wat misverstanden uit de weg te ruimen: A het is verboden om een paard met een zweep te slaan van boven de schouder B het is verboden om een paard te slaan met een meer dan gemiddeld krachtgebruik. De zweep moet gebruikt worden ter aanmoediging en niet ter afstraffing. Gisteren is er in Engeland zeer hard geoordeeld over een jockey die zweep niet gebruikte. 14 dagen te voet, trainer die de instructie gaf om de zweep niet te gebruiken kreeg een boete van 3000 pond, vanwege het niet verdedigen van kansen.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 13:25

Elisa2 schreef:
Denk dat ze eerder wat breken omdat ze zo jong belast worden.

Het is ook wat er daarna mee gebeurd.. zijn ze kapot en komen ze vol maagzweren hier op transport naar Nederland? Of in Australië waar zoveel goede renpaarden uiteindelijk bij de slacht terecht komen.

Of worden ze netjes afgebouwd, omgeschoold en verkocht oid.

Ik geloof wel dat er ook in de rensport verschil is tussen goede en slechte stallen en trainers.

National Hunt paarden, de tak waar de meeste ongelukken gebeuren, worden met drie of vier jaar beleerd.

En dat laatste wat je zegt is de spijker op zijn kop. Er zijn rotte dressuurhandelsstallen, net als dat rotte racestallen zijn en andersom.

nikkel

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 14:49

In Amerika sterft er nu gemiddeld 1 paard per duizend starts, dat was in het verleden vele malen hoger. Door het invoeren van systematische controle, enorm goede scan methode en zware straffen bij het gebruik van niet toegestane middelen en/of het uitvoeren van behandelingen binnen toegestane tijdslimieten heeft men dit bereikt. Bij de national hunt ligt het er vooral aan door springfouten bij een hindernis.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 13:35

JPitty schreef:
. Op CNN en in The Guardian laat hij weten: “ik was mijn tel kwijt. Het is zó’n belangrijke race, en je hebt zóveel aan je hoofd. Toen ik merkte dat de favoriet naast me kwam, deed ik wat ik moest doen. Ik had geen tijd om na te denken over het aantal slagen. Ik wilde gewoon de grootste race van Amerika winnen.

op zich vind ik deze uitspraak dus precies een goed argument vóór dit type regel. En zou dit juist een reden zijn om er echt op de handhaven.
Want dit lijkt me dus precies het doel van de regel: in alle (wedstrijd)geweld niet het paard en goede manieren vergeten.

Veder over de discipline: van de engelse/europeese rensport heb ik best een aardig positief beeld. Wat ik gezien heb in de netflix serie over de amerikaanse variant riep wel wat meer vraagtekens bij mij op. Al ging dat heel weinig over de paarden, meer over de mensen. Maar van wat je er wél van meekreeg, had ik het idee dat de verschillen best groot zijn.

Die zweep an sich ben ik wat minder gechokeerd over. Een omschuimd alternatief is echt ene heel ander stuk gereedschap dan onze zwiep-zweepjes. Dat wil ik best geloven en kun je heel simpel meetbaar maken. (hebben ze dat toevallig ook gedaan ooit?)
En het maximum aantal slagen (ik dacht in de UK/EU een stuk lager?) vind ik een heel duidelijke regel.
Ik kan me best voorstellen dat deze zwepen veel meer tussen onze variant van hulpen en 'slaan' inzitten. Dus dat paarden op volle snelheid daar weinig van onder de indruk zijn. Vind ik best geloofwaardig.

Maar aller leukste: volgens mij heb ik recent een onderzoek gezien wat concludeerde dat paarden die NIET aangetikt werden significant meer prijzen mee naar huis namen. Dus helemaal opbergen van dat ding is misschien ook nog een optie.

Wat betreft de andere oordelen: Er zijn nogal wat verschillende onderdelen binnen de rensport. Is dat deze discipline die in opspreek is vanwege ongevallen?
ja ze zijn best jong als ze 'bereden' worden. Maar hoe lang is zo'n race precies? En hoe lang duurt een training? Ik weet het niet hoor.
Maar ik vind het nogal een verschil of je voor 10 minuten een vlieggewicht op een paar hijst of dat je een uur op een paard gaat zitten met je logge lijf (want wij zijn maar logge types tov die jockeys). Ik heb geen idee hoe dat er aan toe gaat. Dus ik oordeel nog even niet over de leeftijd van de paarden.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 14:09

Een paard wat beter is dan de rest hoef je ook minder snel aan te tikken. Ik weet dus niet if dat onderzoek dus kip of ei is :) . Heb je het? Boeiend om te lezen!

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 14:12

nikkel schreef:
Om even wat misverstanden uit de weg te ruimen: A het is verboden om een paard met een zweep te slaan van boven de schouder B het is verboden om een paard te slaan met een meer dan gemiddeld krachtgebruik. De zweep moet gebruikt worden ter aanmoediging en niet ter afstraffing. Gisteren is er in Engeland zeer hard geoordeeld over een jockey die zweep niet gebruikte. 14 dagen te voet, trainer die de instructie gaf om de zweep niet te gebruiken kreeg een boete van 3000 pond, vanwege het niet verdedigen van kansen.

Dit is toch omgekeerde wereld. Gebruik je geen zweep, word je gestraft

Lijkt me ook niet pleiten voor de sport door dit soort dingen af te straffen

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 14:20

ruitje schreef:
Een paard wat beter is dan de rest hoef je ook minder snel aan te tikken. Ik weet dus niet if dat onderzoek dus kip of ei is :) . Heb je het? Boeiend om te lezen!

Op drafenrensportforum.nl staat een link naar dat onderzoek :)

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 14:23

Gewoon afnemen die zweepjes dan hoeft er ook geen twijfel te bestaan.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 14:38

CrazyCat schreef:

Die twijfel is er nu toch ook niet. als je afspreekt 6x is 7 x gewoon fout. Simpel.
en zo te zien passen ze die regel nu ook zo toe.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 14:48

Amber_anne schreef:
nikkel schreef:

Dit is toch omgekeerde wereld. Gebruik je geen zweep, word je gestraft

Lijkt me ook niet pleiten voor de sport door dit soort dingen af te straffen

De jockey werd niet gestraft omdat hij z'n zweep niet gebruikte, de jockey werd gestraft omdat hij te passief reed bij de finish: hij bleef gewoon zitten, ging niet dieper door z'n knieën, pakte z'n teugels niet over etc. Daarom zijn de Stewards vragen gaan stellen, want een jockey moet wel dusdanig rijden dat het paard de best mogelijke plaatsing kan halen. Toen kwam naar boven dat de trainer van tevoren had gezegd dat hij z'n zweep niet mocht gebruiken, en dat mag niet, want dat werkt vals spel in de hand (jockeys of trainers die worden omgekocht om paarden te laten verliezen), en daar zijn ze op gestraft. Een jockey moet z'n zweep niet gebruiken, maar ze moeten dus wel actief een finish rijden en niet gewoon een beetje rondhobbelen zoals hier gebeurd is. Had hij wel een drijvende finish gereden, ook al was het zonder zweepgebruik, was er niks aan de hand geweest.

Overigens was dit in Ierland, niet in Engeland.

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 15:07

pol013 schreef:
CrazyCat schreef:

Die twijfel is er nu toch ook niet. als je afspreekt 6x is 7 x gewoon fout. Simpel.
en zo te zien passen ze die regel nu ook zo toe.

True, maar ik kan me wel voorstellen in het heetst van de strijd dat je een keer verkeer telt.
Iedereen of niemand, komt op hetzelfde neer toch.

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 15:08

@mywishmax dankjewel voor de verduidelijking, dat zit heel anders in elkaar inderdaad. En heeft dus helemaal niks met het topic te maken

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 15:27

pol013 schreef:
JPitty schreef:
. Op CNN en in The Guardian laat hij weten: “ik was mijn tel kwijt. Het is zó’n belangrijke race, en je hebt zóveel aan je hoofd. Toen ik merkte dat de favoriet naast me kwam, deed ik wat ik moest doen. Ik had geen tijd om na te denken over het aantal slagen. Ik wilde gewoon de grootste race van Amerika winnen.

Veder over de discipline: van de engelse/europeese rensport heb ik best een aardig positief beeld. Wat ik gezien heb in de netflix serie over de amerikaanse variant riep wel wat meer vraagtekens bij mij op. Al ging dat heel weinig over de paarden, meer over de mensen. Maar van wat je er wél van meekreeg, had ik het idee dat de verschillen best groot zijn.
Welke verschillen sprongen bij jou in het oog toen je die serie keek?

pol013 schreef:
Maar aller leukste: volgens mij heb ik recent een onderzoek gezien wat concludeerde dat paarden die NIET aangetikt werden significant meer prijzen mee naar huis namen. Dus helemaal opbergen van dat ding is misschien ook nog een optie.

Dit klinkt een beetje omgekeerd, misschien was het een onderzoek met een zichzelf bevestigende conclusie en dus niet valide?

ja ze zijn best jong als ze 'bereden' worden. Maar hoe lang is zo'n race precies? En hoe lang duurt een training? Ik weet het niet hoor.
[/quote]Minder dan 2 minuten in dit geval? Training weet ik ook niet, maar ik denk wel dat die vooral het paard moeten helpen en niet slopen.

nikkel

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 17:42

Waarvoor een zweep in de koers vooral belangrijk in de koers is. Als een paard in het midden loopt en ineens wil uitbreken. Dan heb je een zweep broodnodig om te voorkomen, dat er ongelukken kunnen gaan gebeuren. De meeste koersbanen in Amerika zijn vergelijkbaar met ons hollandse duindigt. Met dien verstande van een korte laatste rechte lijn. In europa zijn de banen over het algemeen ruimer. De ren en drafsport bestaat dankzij de weddenschappen. Daardoor ben je als jockey genoodzaakt om het beste uit het paard te halen. Maar dat kan je ook bereiken door een paar tikken met de zweep op de schouder. Overigens dit terzijde, een renzweep valt niet te vergelijken met een dressuur zweep. Een renzweep maakt geluid, bij gebruik. Popper. In Nederland mag je 4 tikken gven in de laatste rechte lijn.