Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Kabayo schreef:_San87_ schreef:Voor een warmbloed is het wel degelijk speciaal. Het komt nu ook weer niet zo vaak voor, die dominant white paarden.
Genetisch is het zeker interessant . Maar voor een leek die er niks van snapt is het ‘gewoon een witte’
_San87_ schreef:Kabayo schreef:Ik vroeg wat voor veulens er dan uit komen San, heb je daar ook een antwoord op?
Want zoals op de foto, ja een mooi paard. Maar ik vind wit niet heel erg boeiend
[ Afbeelding ]
Bijvoorbeeld.
carika schreef:Kabayo schreef:Das wel mooi. En dit een homozygoot gen? Elk veulen, ongeacht moeder, krijgt dit mee?
50%
mooney schreef:carika schreef:
Deze heeft dus theoretisch gezien W20 gekregen en heeft geen extra witgenen die geboost kunnen worden, dus blijft het bij wat wit op de benen en hoofd.
carika schreef:mooney schreef:Deze heeft dus theoretisch gezien W20 gekregen en heeft geen extra witgenen die geboost kunnen worden, dus blijft het bij wat wit op de benen en hoofd.
Ik vindt dit heel interessant. Voor een zichtbaar effect van w20 heb je dus nog een witgen nodig, die kan of van de moeder doorgegeven worden of door de hengst ?
Een merrie die zelf witte achterbenen heeft, geeft dus niet altijd een witgen door? Als ik het goed begrijp...
Kansberekening wordt zo wel lekker ingewikkeld.
mooney schreef:ALS het op hetzelfde gen zit, dan heb je dus 50% kans dat de hengst W16 meegeeft. En 50% kans op W20.
carika schreef:Silly1972 schreef:In de OP staat dat hij wit geboren is. Dit veulen is bruin.
Klopt het ging mij erom hoe hij vererft. Er kans dus een "gewoon" lijkend veulen uitkomen