NRPS verwelkomt Esquin White

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-25 12:08

Voor een warmbloed is het wel degelijk speciaal. Het komt nu ook weer niet zo vaak voor, die dominant white paarden.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-25 12:21

_San87_ schreef:
Voor een warmbloed is het wel degelijk speciaal. Het komt nu ook weer niet zo vaak voor, die dominant white paarden.

Genetisch is het zeker interessant . Maar voor een leek die er niks van snapt is het ‘gewoon een witte’

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-25 12:24

Kabayo schreef:
_San87_ schreef:

Genetisch is het zeker interessant . Maar voor een leek die er niks van snapt is het ‘gewoon een witte’

Ja, maar voor een leek die er niks van snapt is een palomino of valk ook niet boeiend.

Amahoela

Re: NRPS verwelkomt Esquin White

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-25 12:25

jawel, daar zie je de bijzondere kleur aan af, dit ziet er niet anders uit dan een (oude) schimmel

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-25 12:25

Nou wie weet komen we bij de paarden bij de goede met kleur over een paar jaar :D

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-25 12:26

Amahoela schreef:
jawel, daar zie je de bijzondere kleur aan af, dit ziet er niet anders uit dan een (oude) schimmel

Als je ze in het echt ziet, zie je zeker wel verschil :D.

Op de foto ook trouwens, alleen al aan het pigment van de huid.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-25 12:27

Ik vroeg wat voor veulens er dan uit komen San, heb je daar ook een antwoord op?
Want zoals op de foto, ja een mooi paard. Maar ik vind wit niet heel erg boeiend

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-25 12:28

Kabayo schreef:
Ik vroeg wat voor veulens er dan uit komen San, heb je daar ook een antwoord op?
Want zoals op de foto, ja een mooi paard. Maar ik vind wit niet heel erg boeiend

Afbeelding

Bijvoorbeeld.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-25 13:20

Das wel mooi. En dit een homozygoot gen? Elk veulen, ongeacht moeder, krijgt dit mee?

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-25 13:51

_San87_ schreef:
Kabayo schreef:

[ Afbeelding ]

Bijvoorbeeld.

Dit veulen is voor € 52.000,- verkocht.

carika

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-25 13:54

Kabayo schreef:
Das wel mooi. En dit een homozygoot gen? Elk veulen, ongeacht moeder, krijgt dit mee?

50%

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-25 14:01

janderegelaa schreef:
_San87_ schreef:

[ Afbeelding ]

Bijvoorbeeld.

Dit veulen is voor € 52.000,- verkocht.

Dit lijkt ook wel een goed veulen. Zit natuurlijk ook gewoon een prima dressuurafstamming achter wat ik zo snel zie, dus dat snap ik wel.

Vraag me wel af of de kleur ook van invloed was op de prijs.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-25 14:36

Ongetwijfeld heeft de kleur bijgedragen maar om deze hengst -zoals sommigen doen- af te schrijven als vaderdier is dus niet helemaal terecht. Als je het filmpje opzoekt is hij ook zeker niet minder dan de moeder.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-25 14:50

Ik denk juist dat het voornamelijk zoveel opgebracht heeft vanwege de kleur, het veulen lijkt een beetje zoals de hengst zelf is qua bouw behalve dat het mooier gekleurd is. En ik begrijp helemaal dat zo;n kleurtje mensen aanspreekt.

Picopico

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-25 11:12

carika schreef:
Kabayo schreef:

50%

Als de hengst W16/W20 is, zal hij altijd één van beide doorgeven. Dus of W16, wat een patroon geeft zoals bij het veulen hierboven. Of W20, wat meestal witte aftekeningen geeft (het blagdon patroon bij Tinkers wordt hier bv door veroorzaakt). Een geheel effen veulen zonder wit zal er waarschijnlijk niet uitkomen.

carika

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-25 13:37

carika

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-25 13:39

Vinden jullie hem eigenlijk beter dan zijn broer Total White?

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 09:59

In de OP staat dat hij wit geboren is. Dit veulen is bruin.

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 10:03

carika schreef:
Heeft wel een beetje wit maar ziet er "gewoon" uit:

https://youtu.be/RC9cJfbbjq8?si=0pBvRjksHIf7nr1o

Deze heeft dus theoretisch gezien W20 gekregen en heeft geen extra witgenen die geboost kunnen worden, dus blijft het bij wat wit op de benen en hoofd.

carika

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 10:05

Silly1972 schreef:

Klopt het ging mij erom hoe hij vererft. Er kans dus een "gewoon" lijkend veulen uitkomen :)

carika

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 10:09

mooney schreef:
carika schreef:
Heeft wel een beetje wit maar ziet er "gewoon" uit:

https://youtu.be/RC9cJfbbjq8?si=0pBvRjksHIf7nr1o

Deze heeft dus theoretisch gezien W20 gekregen en heeft geen extra witgenen die geboost kunnen worden, dus blijft het bij wat wit op de benen en hoofd.

Ik vindt dit heel interessant. Voor een zichtbaar effect van w20 heb je dus nog een witgen nodig, die kan of van de moeder doorgegeven worden of door de hengst ?
Een merrie die zelf witte achterbenen heeft, geeft dus niet altijd een witgen door? Als ik het goed begrijp...
Kansberekening wordt zo wel lekker ingewikkeld.

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 10:25

carika schreef:
mooney schreef:

Ik vindt dit heel interessant. Voor een zichtbaar effect van w20 heb je dus nog een witgen nodig, die kan of van de moeder doorgegeven worden of door de hengst ?
Een merrie die zelf witte achterbenen heeft, geeft dus niet altijd een witgen door? Als ik het goed begrijp...
Kansberekening wordt zo wel lekker ingewikkeld.

Voor ik begin, de documentatie van W16 is echt heel beperkt, dus dit stukje is een combinatie van kennis hoe andere genen werken die erop lijken en aannames gebaseerd op de nakomelingen die te vinden zijn.

Kansberekening wordt niet ingewikkeld, dit is een hele duidelijke :D W20 komt waarschijnlijk relatief veel voor, ook bij warmbloedpaarden. Maar het doet in de populatie niet veel meer dan sokjes en blesjes/kolletjes/etc geven omdat het vaak alleen voorkomt. Het is dus niet dat het niets doet, want witte aftekeningen zijn wat. Maar omdat we het gewend zijn om die als normaal te zien, kan het in jouw optiek lijken dat het niets doet.

W16 is het gen wat voor de opvallende tekening /grote hoeveelheid wit zorgt.

ALS het op hetzelfde gen zit, dan heb je dus 50% kans dat de hengst W16 meegeeft. En 50% kans op W20. De kleur die eronder zit laten we dan even buiten beschouwing (dus of het een vos, bruin, etc wordt). Dus 50% wit/grillig 'bont en 50% witte aftekeningen, ongeacht wat moeder geeft.
Heb je een merrie met W20 dan heb je dus kans dat als die het doorgeeft om zo'n hele witte te krijgen als het veulen W16 heeft van de hengst. Als de merrie geen W genen heeft of doorgeeft dan krijg je het grillige bontpatroon wat bij het eerder getoonde veulen te zien is.

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 10:44

mooney schreef:
ALS het op hetzelfde gen zit, dan heb je dus 50% kans dat de hengst W16 meegeeft. En 50% kans op W20.

Deze moest ik even over nadenken. Men weet dus niet waar W16 en W20 zitten, maar er is een kans dat het allebei varianten van hetzelfde gen zijn? In dat geval heeft een W16/W20 dier dus op het ene chromosoom de W16 variant en het andere chromosoom de W20 variant?

Als dat klopt zal ie inderdaad altijd of W16 doorgeven of W20. Nooit allebei en nooit geen van beide.

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 11:09

carika schreef:
Silly1972 schreef:

Klopt het ging mij erom hoe hij vererft. Er kans dus een "gewoon" lijkend veulen uitkomen :)

Oh zo, had ik het even verkeerd begrepen.
Ja, je kan gewone witte aftekeningen krijgen of extreme witte aftekeningen.
Maar ja, dat is met bv een heterozygote bonte hengst ook, 50/50.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 11:11

Silly zelfs een homozygote bonte hengst kan alleen witte voetjes geven en bijvoorbeeld 1 wit vlekje op het schouder. Lijkt een normale effen maar toch minimaal tobiano

Ken een veulen die heeft helemaal geen vlekken. Maar de vader was toch echt homozygoot bont. Had volgens mij 2 witte achterbenen