KFPS: Eelk fan Synaeda brengt 19e veulen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-25 13:37

Cioccolato schreef:
Dat is wel iets met appels en peren :+

Ik benoem nergens mijn mening. Die laat ik in het midden.

Maar de redenen die hier genoemd worden zijn gewoon best grappig. Vandaar ook een andere kant belicht. Maar er zit verder weinig inhoud in de 'discussie' als het dat al te noemen is. Jammer.

Wat vind je grappig precies?

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-25 16:11

Getup schreef:
Ook zijn het kwalitatief goede nakomelingen en niet stomweg vermeerderen.

Andere paarden moeten sporten ...

Het is jammer dat 10 paarden nooit als 3 jarige (of ouder) op de keuring zijn geweest. Oké , 3 moeten nog 3 worden natuurlijk. Dus die tel je eigenlijk niet mee

Verder ‘maar’ 4 ster en 1 kroon. En twee zijn stamboek gebleven.

Verder qua kwaliteit van de nakomelingen weet ik niet, ze zijn ook niet gekeurd (en ik ken ze niet)

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-25 17:49

Maar ze is tenminste wel binnen het stamboek gedekt en niet domweg vermeerderen met allerlei andere rassen.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-25 18:02

Cayenne schreef:
Maar ze is tenminste wel binnen het stamboek gedekt en niet domweg vermeerderen met allerlei andere rassen.

Hoezo is kruizen vermeerderen? Is dat geen weloverwogen goede keuze van mensen die kruizen met andere rassen? Ben je bekend met het Friese ras en hun inteelt/gezondheids problemen? Ik heb een uitzonderlijk goed paard uit een bonte (80% Fries) gefokt. Eén van de betere nakomelingen van mijn Fries. Hoezo is dat vermeerderen?

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-25 18:17

Cayenne schreef:
Ach, er zijn ook zat bokkers die hun merrie(s) jaar in, jaar uit ieder jaar laten dekken en daar zegt ook niemand wat over.
Het ene veulen is er amper uit of de volgende gaat er alweer in.
Ik las laatst dat het voor het lichaam van de merrie beter is om minstens een jaar te "ontzwangeren". Dat is bij mensen ook het geval trouwens.

Mee eens! En als je er iets van zegt dan worden de bevriende bokkers opgetrommeld. :=

Bij zoveel andere diersoorten zijn er strenge regels, juist zodat het lichaam van de moeder kan ontzwangeren, is dat bij paarden niet het geval?

Jaar na jaar een veulen, je maakt me niet wijs dat dit niet puur om de centen gaat dan.

Elisa2

Re: KFPS: Eelk fan Synaeda brengt 19e veulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-25 18:54

Nou..in de veulenhengstigheid zijn merries altijd extra vruchtbaar. (de eerste hengstigheid na de bevalling)

Dus nee, ik denk niet dat het bij paarden hetzelfde werkt als bij mensen.

Of dit ethisch is laat ik dan even in het midden. Gevoelsmatig vind ik het zelf sneu.

Binck8

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-25 19:02

Wat mij betreft komen er wel regels voor. Vreselijk dat ze eigenlijk zo'n beetje haar hele leven drachtig is geweest en elk jaar een bevalling door moet. Ik kan daar niet achter staan.

Ik heb zelf een Fries van 24, ruin, maar er zijn in mijn ogen toch echt wel grenzen aan het fokken, lichamelijk is dit zeker een belasting. Mag ze misschien ook even gewoon er zijn? Geliefd om haar eigen waarde ipv de waarde van weer een veulen?

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-25 19:08

Cayenne schreef:

Ik weet niet of dat nu echt een voordeel is bij een stamboek dat zo met inteelt sukkelt als het friese stamboek... := Als het zo'n fantastische merrie is hadden ze er misschien beter wat vreemd bloed op gegooid.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-25 19:59

Kabayo schreef:
Cayenne schreef:

Hoezo is kruizen vermeerderen? Is dat geen weloverwogen goede keuze van mensen die kruizen met andere rassen? Ben je bekend met het Friese ras en hun inteelt/gezondheids problemen? Ik heb een uitzonderlijk goed paard uit een bonte (80% Fries) gefokt. Eén van de betere nakomelingen van mijn Fries. Hoezo is dat vermeerderen?

Jazeker ben ik bekend met de problemen binnen het Fries ras!
Waarom voel je je aangesproken? Ik heb toch nergens gezegd dat jij domweg aan het vermeerderen bent? :)
Ik neem aan dat je je merrie niet ieder jaar laat dekken en het fundament etc boven bijvoorbeeld een leuk kleurtje stelt?

Ayasha: True! Ik bedoelde vooral dat ze het fokken nog iets van uniform gehouden hebben en niet in het wilde weg met hengsten zijn gaan smijten :D

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-25 20:04

Cayenne ze hebben inderdaad niet in de wilde weg er hengsten op gegooid. Zelfs 5x met beart…

Nou ja, je reageerde op mijn bericht (ging ik van uit?) en het kwam over alsof je alle kruisingen met Friezen bedoelde. Maar nee , ben het met je eens dat de kleur nooit boven de rest moet staan

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-25 00:28

Kabayo schreef:
Ik vind dit heel dubbel. Natuurlijk is het een prestatie opzich. En de merrie ziet er echt super uit voor zoveel veulens en de leeftijd. Maar moet je dit willen? Het is toch geen broedmachine? Er kan toch wel eens een jaar tussen? Alleen 2024 heeft ze geen veulen gehad. Verder vanaf 2006 elk jaar een

Sorry alvast als ik verwijtend over kom. Maar ik vond dit een opvallende reactie. Jouw paard is nu volgens mij 10, en heeft inmiddels 5 veulens gehad toch? Het liefst 6 maar met die champagne (Perry oid?) wilde het toen niet lukken.

Dat betekent dat ze in 7 jaar tijd (ik heb niet veel verstand van fokken maar ik denk dat met 3 een eerste dekking vroeg is?) 6 veulens gehad zou moeten hebben.

Keer drie.. dan zou ze op 21 toch ook 18 veulens hebben? :o

Ik weet verder niet wat je plannen zijn en dat hoef je ook zeker niet te verantwoorden naar mij of wie dan ook, het is immers jouw paard. Maar volgens mij is ze nu ook weer drachtig, dus dan kom je toch +- op hetzelfde getal uit uiteindelijk? :o

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-25 06:11

Captain heb je verder mijn reacties überhaupt gelezen of alleen deze? Je zegt dat ik mij niet hoef te verantwoorden maar eigenlijk verwacht je het wel met dit bericht?

Wie zegt dat ik fok tot haar 21e? Op haar 19e komt er sowieso geen veulen meer in. Ik fok niet met oma’s. Dat het met Perry niet geslaagd is vorig jaar had geen reden hoeven zijn voor gust. Ik had natuurlijk nog voor een andere hengst kunnen gaan. Maar na 4 veulens vond ik het ook prima. Heb het 1x geprobeerd, anders zou ze daarna een tussenjaar hebben. Zoals je dus lees in mijn reacties…. Zeg ik dat je om de 4a5 veulens prima eens een tussenjaar kan hebben zodat de merrie ook even rust heeft aan het lijf etc. Of heb je dat niet gelezen? Mijn merrie is leeg geweest op 4 jarige leeftijd en op 9 jarige leeftijd.

Aangezien je tussen neus en lippen toch wel vraagt wat mijn plannen zijn , een champagne er uit fokken (een merrie, dus misschien zal ze er nog een keer dragend van worden) , en nog een paar Friezen. Een merrie wil ik graag aanhouden. Zoals het er nu naar uit ziet zal ze 16 a 17 zijn als ze 10 veulens heeft. Op z’n hoogst komen er nog 2 bij. Ik zal met mijn eigen merrie op 10 a 12 veulens komen, met 4 tussenjaren. Of ze nu drachtig is weten we woensdag

Ik val over dit paard omdat ze 18 jaar op rij, dus zonder 1 tussenjaar (behalve op 22 jarige leeftijd), drachtig is geweest. Daarnaast vind ik 19 best een absurt aantal. 10 a 12 is in mijn ogen redelijk normaal voor een fokmerrie. Daarnaast zeg ik dat het dubbel is. Want het dier ziet er wel fantastisch uit en er word duidelijk goed voor gezorgd :j

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-25 09:22

Kan er ontopic gebleven worden? Geloof niet dat Kabayo het onderwerp is van deze discussie.

Als deze merrie gezond is en al ouder, vrij van erfelijke gebreken en dus heel vruchtbaar is dan snap ik best dat ze in de friezen zijn blijven fokken. Dat lijken me namelijk best wel belangrijke eigenschappen om in het ras te houden.

Feit is dat we veel moeten speculeren omdat het artikel toch beperkte informatie geeft. Er zijn wel merries die helemaal gelukkig zijn met een veulen aan de voet. Of dat dan karakter is of hormonaal bepaald..dat is de vraag. Maar sommige vrouwen krijgen ook veel kinderen en vinden het moederen heerlijk.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-25 12:37

Eigenlijk ken ik best merries die het meest happy en tevreden lijken tijdens dracht en veulen aan de voet en bij een oudere fitte merrie heb ik geleerd dat de cyclus onderbreken juist ervoor kan zorgen dat er hormonale problemen ontstaan.

Kijk dekken tegen heug en meug met bijv magere merries of merries met blessures/ kreupelheid daar heb ik flinke moeite mee maar met gezonde tevreden dieren kan ik daar echt wel achter staan. Denk dat het getal van leeftijd dan aanmerkelijk minder zegt dan de conditie van het dier