'Met vervoer van drachtige merries overtreedt Staatsbosbeheer de wet'

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: 'Met vervoer van drachtige merries overtreedt Staatsbosbeheer de wet'

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-25 09:18

Al die dieren niet.
Maar bij het Drents Friese Wold is het eerste veulen toch ook van eind februari.

Haal ze dan in oktober weg.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-25 09:18

Ze laten maar voortplanten en voortplanten, met als oplossing uiteindelijk dierenleed, misschien moeten ze eens tijd steken in het voorkomen van voortplanten. '
Maar die mensen hebben totaal geen idee van paarden of runderen, noppes.

@Ibbel, zekers wel, hier in het DFW zijn al 4 veulens geboren en de eerste is al een paar weken oud, twee hebben de paar weken geen eens gehaald. Dus hoogdrachtig in februari is niet vreemd.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-25 09:22

Desty schreef:
Het vervoeren van hoogdrachtige merries is iets waar meer rekening mee gehouden had mogen worden. Eens. Maar ze hoogdrachtig slachten lijkt me beter dan het veulen achterlaten of jong moeten slachten. Dat vind ik persoonlijk erger dan dat ie nooit geleefd heeft.

Waarom zou men veulen dan achterlaten of jong slachten?

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-25 09:44

Ze zullen er wel weer mee weg komen....

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-25 11:09

echt, hoe dom kan je zijn.
Waarom niet slachten in de herfst? Er zit meer vlees op, ze hoeven in de winter niet te verhongeren en er blijft meer gras over voor het volgende jaar

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-25 11:30

@Ibbel: volgens de wetgeving is vervoer van dieren die de 90% dracht hebben bereikt niet meer toegestaan. De grens ligt dus ongeveer op 300 dagen dracht.
Tenminste, daar waar het commercieel vervoer betreft.

Jij als privé persoon hoeft je niet aan die wetgeving te houden (mits je zelf de trailer rijdt, een paardentaxi mag dat vervoer dan weer niet uitvoeren, want dat is wel een commerciële activiteit). Indien een hoogdrachtig dier naar een dierenarts gebracht moet worden voor diergeneeskundige zorg mag dat wel weer ten alle tijde, ook door een transportbedrijf of paardentaxi, dat is 1 van de zeer weinige uitzonderingen.

Vervoer naar een slachthuis is altijd een commerciële activiteit en dus mag het vervoeren boven de 90% dracht niet.

Er staat niets beschreven in de wet over het slachten van drachtige dieren, dus het slachten an sich is niet verboden.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-25 11:42

Kinke schreef:
echt, hoe dom kan je zijn.
Waarom niet slachten in de herfst? Er zit meer vlees op, ze hoeven in de winter niet te verhongeren en er blijft meer gras over voor het volgende jaar

Precies.
Omdat deze mensen dom zijn.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-25 11:52

Elisa2 schreef:
Klopt, maar er zijn vele manieren om dat eventueel te omzeilen..(voorkomen bijvoorbeeld) alleen dat kost natuurlijk allemaal geld en ze willen er alleen geld aan verdienen.

Volgens mij gaat de slachtprijs per kilo, vraag me echt af wat een bijna volgroeid veulen hier in doet.

Nou, niets. Die gaat zo naar de Rendac.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-25 11:59

Een veulen heeft toch gewoon slachtwaarde? Die hoeft toch niet naar de Rendac?

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-25 12:15

rien10 schreef:

Elisa bedoelt een bijna volgroeid ongeboren veulen. Die gaat idd met de ingewanden en de rest van het karkas naar de rendac.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-25 12:16

rien10 schreef:

Een niet voldragen veulen heeft geen slachtwaarde. Pas geboren trouwens ook niet. Hetzelfde geldt voor kalfjes. Daarbij mag het ook niet.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-25 12:46

Ibbel schreef:
rien10 schreef:

Elisa bedoelt een bijna volgroeid ongeboren veulen. Die gaat idd met de ingewanden en de rest van het karkas naar de rendac.

Dat dit soort dieren uberhaupt geslacht wordt, is van de zotte. Moet gewoon een verbod op komen, schandalig.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-25 13:44

europe_x schreef:
Vreselijk voor de (hoog)drachtige merries maar waarom wordt daar alle focus op gelegd? Is het dan wel prima om niet drachtige paarden te slachten? Of ander vee? Mooi dat hier aandacht voor komt maar ik begrijp niet waarom de rest wel geaccepteerd wordt.

Als je een hoogdrachtig dier slacht dan zit daar een bijna voldragen levensvatbaar veulen (of ander jong) in. Gezellig zeg zoiets. Overigens,ik ben vegetarier en dus tegen alle slacht maar dit is helemaal tegen alle welzijn. Dat mensen zoiets kunnen dat snap ik niet.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-25 14:57

Bij kalfjes halen ze dan serum uit de maag he.
Of dat bij paarden ook zo is weet ik niet.

Ik vind het echt onwijs akelig, een dragend dier slachten.
Jeetje zeg, bah bah.

Ik vraag me af: waarom niet zo: de hengsten wegvangen, de veulens laten geboren worden, en dan als alles geboren is desnoods pas alles naar de slacht.
Of als er paarden moeten blijven om te begrazen, elke herfst opnieuw round-up, de jonge hengsten er weer uit en een paar hengsten in de groep voor de voortplanting.
Maar aangezien paarden geen eendagsvliegen zijn kan je ook om de paar jaar een voorjaar/zomer lang een hengst erbij zetten.
En de rest vd tijd de merries gust laten.

Maar ja, het moet zo natuurlijk mogelijk.. totdat er ineens veel te veel zijn en dan maar hatsikidee alles naar de slacht… alsof dat zo natuurlijk is.

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-25 15:57

En inderdaad dan zie je wakker dier of Pvdd niet

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-25 16:57

Marigold schreef:

Jeetje zeg, bah bah.

Ik vraag me af: waarom niet zo: de hengsten wegvangen, de veulens laten geboren worden, en dan als alles geboren is desnoods pas alles naar de slacht.
Of als er paarden moeten blijven om te begrazen, elke herfst opnieuw round-up, de jonge hengsten er weer uit en een paar hengsten in de groep voor de voortplanting.
Maar aangezien paarden geen eendagsvliegen zijn kan je ook om de paar jaar een voorjaar/zomer lang een hengst erbij zetten.

Maar ja, het moet zo natuurlijk mogelijk.. totdat er ineens veel te veel zijn en dan maar hatsikidee alles naar de slacht… alsof dat zo natuurlijk is.

Serum uit de maag? Bedoel je daarmee het lebferment wat in reguliere kaas zit? Ik ben sinds ik daar het een en ander over hoorde al overgestapt op biologische kaas waar een plantaardig ferment in zou zitten.

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-25 19:26

Marigold schreef:

Jeetje zeg, bah bah.

Gewoon de hengsten ruinen. Dan heb je voor jaren een stabiele kudde. Geen gezeul en gedoe. Wanneer er te weinig komen is er in een ander reservaat vast wel wat over. Maar nog beter zou zijn als staats bosbeheer zelf met de bosmaaier het terrein bij houd in plaats van het misbruiken van deze dieren. Het zou mooi zijn als men hier een voorbeeld functie van maakt en een hele flinke boete oplegt.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-25 19:33

anjali schreef:
Marigold schreef:

Jeetje zeg, bah bah.

Serum uit de maag? Bedoel je daarmee het lebferment wat in reguliere kaas zit? Ik ben sinds ik daar het een en ander over hoorde al overgestapt op biologische kaas waar een plantaardig ferment in zou zitten.

Foetaal kalverserum https://www.ncadierproevenbeleid.nl/act ... alverserum

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-25 08:59

Wintu schreef:
Ibbel schreef:

Dat dit soort dieren uberhaupt geslacht wordt, is van de zotte. Moet gewoon een verbod op komen, schandalig.

:j

Ik vind het ook echt walgelijke praktijken.

En dat ze dan zo'n veulen naar de rendac doen bah..

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-25 09:47

Elisa2 schreef:
Wintu schreef:

:j

Ik vind het ook echt walgelijke praktijken.

En dat ze dan zo'n veulen naar de rendac doen bah..

Wat moeten ze er dan mee doen?

Even los van het slachten van drachtige merries.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-25 13:00

Die veulens leven toch nog na het doden van hun moeder. Fris hoor :(

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-25 13:07

@Marigold: De door jou geplaatste link gaat over kalverserum voor allerlei lab-onderzoek. Ik bedoelde eigenlijk hoe het zit met het lebferment uit kalvermagen dat in reguliere kaas wordt gebruikt om de melk te laten stremmen.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-25 13:19

anjali schreef:

Ehm, nee die gaan dood in de baarmoeder... Het is allemaal heel naar, maar zodra de merrie dood is, sterft het veulen ook.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-25 13:59

_San87_ schreef:
anjali schreef:

Ehm, nee die gaan dood in de baarmoeder... Het is allemaal heel naar, maar zodra de merrie dood is, sterft het veulen ook.

Niet meteen.
Merrie wordt dan na het schieten direct verbloed en opgehangen aan de achterbeen, en snijden ze de buik open. Dan leeft de veulen wel nog. Soms laten ze het zo liggen tot het zelf sterft of snijden ze die ook gelijk de keel af om te doden. Zat filmpjes van gezien.

Heel sneu!
En zeer hard en gevoelloos van de slachters.
Wat zijn dat dan voor mensen vraag ik me af.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-25 14:29

@anjali, o je bedoeld stremsel. Dat winnen ze uit de lebmaag van nuchtere kalfjes. Geslacht voordat ze vast voer kregen, of dat ook gewonnen kan worden uit foetussen weet ik niet.
Het serum wel, en dat heeft ook lang als basis van kweekvlees gediend. Daar is inmiddels ook een dier-vrij alternatief voor.