Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Desty schreef:Het vervoeren van hoogdrachtige merries is iets waar meer rekening mee gehouden had mogen worden. Eens. Maar ze hoogdrachtig slachten lijkt me beter dan het veulen achterlaten of jong moeten slachten. Dat vind ik persoonlijk erger dan dat ie nooit geleefd heeft.
Elisa2 schreef:Klopt, maar er zijn vele manieren om dat eventueel te omzeilen..(voorkomen bijvoorbeeld) alleen dat kost natuurlijk allemaal geld en ze willen er alleen geld aan verdienen.
Volgens mij gaat de slachtprijs per kilo, vraag me echt af wat een bijna volgroeid veulen hier in doet.
Ibbel schreef:rien10 schreef:Een veulen heeft toch gewoon slachtwaarde? Die hoeft toch niet naar de Rendac?
Elisa bedoelt een bijna volgroeid ongeboren veulen. Die gaat idd met de ingewanden en de rest van het karkas naar de rendac.
europe_x schreef:Vreselijk voor de (hoog)drachtige merries maar waarom wordt daar alle focus op gelegd? Is het dan wel prima om niet drachtige paarden te slachten? Of ander vee? Mooi dat hier aandacht voor komt maar ik begrijp niet waarom de rest wel geaccepteerd wordt.
Marigold schreef:Bij kalfjes halen ze dan serum uit de maag he.
Of dat bij paarden ook zo is weet ik niet.
Ik vind het echt onwijs akelig, een dragend dier slachten.
Jeetje zeg, bah bah.
Ik vraag me af: waarom niet zo: de hengsten wegvangen, de veulens laten geboren worden, en dan als alles geboren is desnoods pas alles naar de slacht.
Of als er paarden moeten blijven om te begrazen, elke herfst opnieuw round-up, de jonge hengsten er weer uit en een paar hengsten in de groep voor de voortplanting.
Maar aangezien paarden geen eendagsvliegen zijn kan je ook om de paar jaar een voorjaar/zomer lang een hengst erbij zetten.
En de rest vd tijd de merries gust laten.
Maar ja, het moet zo natuurlijk mogelijk.. totdat er ineens veel te veel zijn en dan maar hatsikidee alles naar de slacht… alsof dat zo natuurlijk is.
Marigold schreef:Bij kalfjes halen ze dan serum uit de maag he.
Jeetje zeg, bah bah.
Ik vraag me af: waarom niet zo: de hengsten wegvangen, de veulens laten geboren worden, en dan als alles geboren is desnoods pas alles naar de slacht.
Of als er paarden moeten blijven om te begrazen, elke herfst opnieuw round-up, de jonge hengsten er weer uit en een paar hengsten in de groep voor de voortplanting.
Maar aangezien paarden geen eendagsvliegen zijn kan je ook om de paar jaar een voorjaar/zomer lang een hengst erbij zetten.
Maar ja, het moet zo natuurlijk mogelijk.. totdat er ineens veel te veel zijn en dan maar hatsikidee alles naar de slacht… alsof dat zo natuurlijk is.
anjali schreef:Marigold schreef:Bij kalfjes halen ze dan serum uit de maag he.
Jeetje zeg, bah bah.
Serum uit de maag? Bedoel je daarmee het lebferment wat in reguliere kaas zit? Ik ben sinds ik daar het een en ander over hoorde al overgestapt op biologische kaas waar een plantaardig ferment in zou zitten.
Wintu schreef:Ibbel schreef:
Elisa bedoelt een bijna volgroeid ongeboren veulen. Die gaat idd met de ingewanden en de rest van het karkas naar de rendac.
Dat dit soort dieren uberhaupt geslacht wordt, is van de zotte. Moet gewoon een verbod op komen, schandalig.
Elisa2 schreef:Wintu schreef:
Dat dit soort dieren uberhaupt geslacht wordt, is van de zotte. Moet gewoon een verbod op komen, schandalig.
![]()
Ik vind het ook echt walgelijke praktijken.
En dat ze dan zo'n veulen naar de rendac doen bah..
_San87_ schreef:anjali schreef:Die veulens leven toch nog na het doden van hun moeder. Fris hoor
Ehm, nee die gaan dood in de baarmoeder... Het is allemaal heel naar, maar zodra de merrie dood is, sterft het veulen ook.