[Blog] Harmonie in Chaos: Stil staan bij opstappen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-25 12:57

mce schreef:
dit is hier mee van het eerste wat ze leren, stilsaan met opzadelen/optuigen/opstappen en instappen is dan vanzelfsprekend,

hoort gewoon bij de dagelijkse routine, wordt het vanzelf structuur en lopen ze pas als ik stem of hulp geef

hier geen snoepjes als beloning wel stem of schouder klopje, zie wel eens dat paarden vervelend worden als je een keer een snoepje vergeet,

denk ook dat ze het niet voor een snoepje moeten doen maar met goede communicatie leren en opvoeden

verschillende manieren, als ze/we uiteindelijk maar het doel bereiken.

Het is absoluut belangrijk dat ze niet als een ezel blijven staan als je geen snoepje geeft natuurlijk. :D ze mogen er op wachten maar niet eisen.

In het begin is het snoepje bij mij beloning + een beweging die ze vaak niet kennen. Naarmate ze verstandiger ( :+ ) worden krijgen ze het als ik wat op zak heb of als ze bv erg onrustig waren of stress hadden door iets en toch braaf bleven staan. Een Knabbelend paard is een paard dat begint te ontspannen. Dus beloning en ‘laat los’ tegelijk.

Dat snoepje is veel meer dan gewoon een snoepje. :D

Ik pik jouw reactie er nu even uit omdat het de 1e over het snoepje is dus niks persoonlijks voor alle duidelijkheid.

Het heeft meer los gemaakt dan ik ingeschat had. :D

Rubs schreef:
Goed stuk, ik geef eerlijk toe dat ik ook niet consequent ben, en mijn paard ook schaar in de smoesjes-categorie 'te druk' en 'wil te graag'. Maar mijn lijf wordt steeds slechter, en daar mijn paard nu aan het revalideren is van een peesblessure is dit eigenlijk een prachtige periode om dit te trainen.

Als je 1 dag neemt en denkt ‘nu ga ik oefenen’ dan schrik je echt hoe snel ze het snappen. :j het is vooral jezelf opleggen om het te doen.

MyWishMax schreef:
Dp, precies! En nee, afhankelijk van dat snoepje moeten ze niet zijn, maar dat is dus ook gewoon opletten op timing. Beloning hoort voor mij bij training maar ook bij de omgang en dat is de enige keer kriebel en lief woordje en andere keer wat lekkers. Waarbij dat lekkers toch de voorkeur heeft van paard, hoe gek ze op kriebelen ook is haha. En het is idd ook gewoon een fijn moment, ook met afstappen doen wr altijd even knuffelen en regelmatig krijgt ze dan alsnog wat lekkers want ik ben een softie.

Die vorige vond kriebelen eigenlijk net zo fijn of fijner, maar die kreeg wat lekkers juist omdat hij dan de tijd moest nemen en door het kauwen ook weer moest ademen. In normale omstandigheden kon het opstappen gewoon met kriebel en was hij dolblij mee, in de gevallen dat ik wist dat er spanning zou kunnen zijn koos ik voor wat lekkers. Alleen dan wrl gegeven door iemand op de grond, want bij hem kon ik als hij spanning had niet voorover buigen :')

:D dat is een van de redenen dat ik het juist geef. _O-

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-25 13:07

Ayasha schreef:
mce schreef:
dit is hier mee van het eerste wat ze leren, stilsaan met opzadelen/optuigen/opstappen en instappen is dan vanzelfsprekend,

hoort gewoon bij de dagelijkse routine, wordt het vanzelf structuur en lopen ze pas als ik stem of hulp geef

hier geen snoepjes als beloning wel stem of schouder klopje, zie wel eens dat paarden vervelend worden als je een keer een snoepje vergeet,

denk ook dat ze het niet voor een snoepje moeten doen maar met goede communicatie leren en opvoeden

verschillende manieren, als ze/we uiteindelijk maar het doel bereiken.

Het is absoluut belangrijk dat ze niet als een ezel blijven staan als je geen snoepje geeft natuurlijk. :D ze mogen er op wachten maar niet eisen.

In het begin is het snoepje bij mij beloning + een beweging die ze vaak niet kennen. Naarmate ze verstandiger ( :+ ) worden krijgen ze het als ik wat op zak heb of als ze bv erg onrustig waren of stress hadden door iets en toch braaf bleven staan. Een Knabbelend paard is een paard dat begint te ontspannen. Dus beloning en ‘laat los’ tegelijk.

Dat snoepje is veel meer dan gewoon een snoepje. :D

Ik pik jouw reactie er nu even uit omdat het de 1e over het snoepje is dus niks persoonlijks voor alle duidelijkheid.

Het heeft meer los gemaakt dan ik ingeschat had. :D

Ik had zo'n ezel :+
Bij mijn eerste paard (toen 11 jaar, nu 30-jarige pensionado) heb ik het opstappen echt moeten trainen.
Bij het opstappen vooruit lopen -> terug naar het punt waar ik wilde opstappen.
Meneer dacht na een paar keer slim te zijn: dan maar achteruit. De tip die ik van iemand kreeg heb ik 2x hoeven uitvoeren. Als hij achteruit loopt dan wel zo ver als dat jij wil. Opstappen deed ik ter hoogte van de A-C lijn (toen nog niet met krukje) en meneer heeft 2x met zijn billen tegen de bakrand aangestaan met een blik dat dit nou niet echt zijn bedoeling was.
Daarna opstappen en een brokje geven. Dat werkte een paar keer en toen kwam standje ezel....
Daarop heb ik het brokje op de bakrand gelegd en moest hij dus wel van zijn van zijn plek voor de beloning. En dat heb ik steeds meer uitgebreid tot ik het brokje vergat en hij gewoon braaf stilstond bij het opstappen en zonder beloning te eisen zich liet rijden.

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-25 13:27

Ayasha,
ik probeer altijd het doel voor ogen te houden in de leer/beloning momenten,

halthouden in een proef b.v.,
dat zijn momenten dat een paard attent moet zijn en blijven zonder beloning

maar ik begrijp ook heel goed dat een snoepje tot "veel rijplezier" kan leiden, en al eerder opgemerkt: er zijn veel problemen/oorzaken te noemen, en er zijn evenzo veel wegen........

alleen de valkuil!!! *D ligt wel op de loer, dat is wat ik er mee wilde aangeven,

en zeker de beloning 'weten ze ' komt als we weer op stal staan

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-25 16:01

Maar dat is dus wel een denkfout. Dat ze snappen dat de beloning komt als ze op stal staan. Zo werkt het brein niet. Je moet net als met corrigeren al binnen een paar seconden belonen, of dus corrigeren, om een dier dat te laten koppelen aan het gedrag.
Ook het halthouden in het rijden kan je gewoon belonen met wat lekkers. Daar worden ze niet ineens minder attent van. Als dat zo is is de timing gewoon niet goed geweest. Helemaal in de aanleerfase, maar ook daarna beloon ik verschillende dingen gewoon hoor. Ook al kan dat niet in de proef (waar ik het ook doe, want die kriebel kan gewoon), helemaal met aanleren werkt belonen veel beter als de beloning ook iets is wat paard fijn vindt ipv alleen maar druk eraf halen bijvoorbeeld. Ze staan hier allemaal gewoon attent en ik kan gewoon verder rijden zonder dat ze lekkers op gaan eisen, ik kan het de ene dag geven en de andere dag niet en gewoon verder rijden. Ook na moeilijke oefening of paar goede passen de teugels langlaten is hier een beloning en dat gaan ze ook niet verwachten elke keer na die moeilijke oefening of paar goede passen. Mijn ervaring is dat de paarden veel fijner worden als je meer mer beloning werkt en dan dus ookn1 die zij als beloning zien. Waarbij lekkers toch heel vaak hoger staat en een woordje als goedzo ongeveer het laagste. Dus ik gebruik elke rit diverse beloningen en ik heb nog nooit een proef gehad waar ze gaan wachten op het lekkers of iets dergelijks.

Ik merk juist dat ze nog beter hun best gaan doen.

Ayasha, ja dat kauwen is gewoon een heel groot voordeel ook :') en als ze aanpakken maar niet kauwen is de spanning te groot om weg te stappen haha. Maar bij huidige is het niet voor de spanning maar voor mijn eigen lijf en daar hebben anderen allerlei manieren gebruikt om haar stil te laten staan maar alsnog moest ze vastgehouden worden anders liep ze al weg. Met wat lekkers was het binnen paar keer al normaal :')

Dahlia85

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-25 17:21

Interessante blog! Leuk!
Ik heb niet alle reacties gelezen dus hopelijk vraag ik nu niet iets doms
Mijn paard heeft stilstaan niet geleerd. Hand in eigen boezem: ik ben geen geduldig persoon en heb niet de tijd genomen hem dit aan te leren maar al wel 100 momenten gehad waarbij ik ontdekte dat we daar wel wat aan moeten doen
Mijn vraag, je zegt volhouden tot ze stilstaan. Heb je wel eens meegemaakt dat je dan bijvoorbeeld uren bezig bent met alleen opstappen?

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-25 17:28

Dahlia85 schreef:
Interessante blog! Leuk!
Mijn paard heeft stilstaan niet geleerd. Hand in eigen boezem: ik ben geen geduldig persoon en heb niet de tijd genomen hem dit aan te leren maar al wel 100 momenten gehad waarbij ik ontdekte dat we daar wel wat aan moeten doen
Mijn vraag, je zegt volhouden tot ze stilstaan. Heb je wel eens meegemaakt dat je dan bijvoorbeeld uren bezig bent met alleen opstappen?

Als je daar uren mee bezig bent gaat er echt iets niet goed , of heeft je paard een mega trauma en zou ik adviseren er iemand bij te zoeken met verstand van dit soort dingen....
Stilstaan is iets wat een paard, ieder paard van nature kan, dus het is zaak om te weten hoe je dit op commando aan kan leren.
Als je tegen problemen aan loopt kijk dan eens bij Warwick schiller, featherlight of Tristan Tucker naar wat filmpjes

Dahlia85

Re: [Blog] Harmonie in Chaos: Stil staan bij opstappen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-25 17:38

Nee ik zeg niet dat ik er uren mee bezig ben maar ik vraag na 2x een stap verzetten vaak iemand of ze hem even vast willen houden. Gewoon voor het gemak. Daar zit bij mij ook het "probleem", ik kies dan liever voor de makkelijke weg en vermijd het probleem

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-25 17:58

Nee zo bedoel ik het ook.
Je moet gewoon een dag pakken en die enkel als opstap training gebruiken.

En als je er dan na een uur nog niet op zit, doe je waarschijnlijk echt iets fout en kun je beter hulp inschakelen.

Niet om je paard vast te houden met opstappen, maar om je paard te leren om stil te staan bij het opstappen....

Dahlia85

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-25 18:01

Ja daarin heb je gelijk. Dat als trainingsdoel nemen, en niet perse willen rijden en dat er nog even bij proberen. Met die insteek beginnen is voor mij wel een goeie

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-25 18:11

Dahlia85 schreef:
Ja daarin heb je gelijk. Dat als trainingsdoel nemen, en niet perse willen rijden en dat er nog even bij proberen. Met die insteek beginnen is voor mij wel een goeie

Precies dit.... Dit is ook trainen, maar dan op een andere manier.

Juist de ambitie hebben die dag niet te rijden maar alleen een keer op stappen te oefenen.

En afhankelijk van hoe goed het gaat, de eerste keer na het opstappen als het paard goed stil staat gelijk paard weg zetten en niet door blijven gaan tot mis gaat en ze het beu zijn.

Misschien verbaasd hij je wel ;)

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-25 18:13

Halthouden, hoe doet ze dat verder met bijvoorbeeld longeren of als je een stukje wandelt?
Als ze het dan ook niet kan is het ook niet makkelijk het bij opstappen wel te verwachten.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-25 18:20

Dahlia85 schreef:
Interessante blog! Leuk!

Eerlijk? Nee. Ik ben nog nooit langer dan een kwartier bezig geweest. Langer dan een kwartier dan zou ik overgaan op ‘ho’ aanleren. Dus gewoon terwijl je ze op weide of stal zet. Even op weg er geen een paar keer ‘ho’. Terwijl je naar de piste stapt. ‘Ho’ en ho is echt ‘ho’ in het begin beloon je gewoon de reactie van het stoppen. Daarna laat je hem een paar seconden stil staan. Als het langer duurt dan een kwartier dan mis je paard dat stuk basis werk denk ik. Dus dan moet ie eerst leren dat je met ‘ho’ stil stoppen/stil staan bedoelt en van daaruit kan je dan makkelijker door naar het stil staan voor het opstappen. In principe hoort dat bij de basis opvoeding maar als de eigenaren voor jou hem dat niet geleerd hebben mist hij dus een essentieel stuk om te begrijpen wat jij wil.

Maar na twee keer opgeven is wel heel snel. := je moet ze ook de kans geven om de fout in te gaan en te begrijpen waarom je ze ‘terug zet’.