Nederlandse gaat man te lijf in Egypte die ezel sloeg

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-25 08:35

nps schreef:
Dus geweld tegen dieren is fout, maar geweld tegen mensen gerechtvaardigd als ze geweld tegen dieren gebruiken? Oké.

Echt wel, zo hard slaan dat ze het nooit meer in hun hoofd halen. _-:(

Die vrouw is een heldin! Hopelijk veranderd er nu wat aan de wet en regelgeving en krijgt zij geen straf of boete en anders doneer ik graag mee.

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-25 08:37

nps schreef:
Dus geweld tegen dieren is fout, maar geweld tegen mensen gerechtvaardigd als ze geweld tegen dieren gebruiken? Oké.

:j zeker als je leest dat ze eerst geroepen heeft en de jongen daarop het dier harder sloeg.

Respect voor deze vrouw!

germie

Re: Nederlandse gaat man te lijf in Egypte die ezel sloeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-25 08:50

Egypte is een land waar vrouwen minder zijn dan mannen. https://www.nporadio1.nl/nieuws/buitenl ... l-probleem
Egypte heeft ook een aantal islamitische wetten, zo kan de man scheiden zonder tussenkomst van de rechter, maar een vrouw moet daarvoor veel meer moeite doen (mag wel scheiden uiteindelijk, maar is dus flink lastiger).
Dus dat zij straf kan krijgen omdat ze een man slaat, dat zal daar wel in de wet staan. En waarschijnlijk staat er niets over het slaan van dieren in de wet.
Ik denk echter dat ze geen straf krijgt omdat er hier een grote publieke opinie gevormd wordt en Egypte afhankelijk is van toerisme. En als vrouwelijke toerist heb je in Egypte ook niets te vrezen, ook niet als je alleen over straat loopt. En dat wil men graag zo houden natuurlijk. Want Egypte komt de laatste tijd al heel vaak negatief in het nieuws met afgebrande liveaboard boten met toeristen, gezonken onderzeeers met toeristen en de belachelijke 'ontspanningsbelasting' als je een leuke activiteit boekt (is 10%, dus op een excursie van 25 euro betaal je 2.50 euro belasting). En als reactie op de onveilige boten gaan ze dan weer absurde eisen stellen aan het uitvaren, bij een zuchtje wind mag er dan al niet meer uitgevaren worden, maar dat lost het probleem niet op. Ook het omhoog schroeven van prijzen niet (op dit moment is 2 weken Bali goedkoper dan 2 weken Egypte).

Dus ik verwacht niet dat de vrouw straf krijgt, maar ik verwacht ook niet er iets verandert aan dierenwelzijn. Dat gaat pas lukken als toeristen zich massaal tegen Egypte keren en dat zie ik nog niet direct gebeuren.

Als je meer filmpjes van dierenleed wilt zien in Egypte, dan moet je deze volgen op instagram:
https://www.instagram.com/egyptequineaid/

Marloez

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-25 09:09

Palmera schreef:
Een vrouw naar mijn hart!

Als er ergens geld ingezameld word voor haar advocaatkosten en iemand ziet dat ergens staan, kan die dat dan melden ajb? Ik draag dan graag bij. :)

Je kunt haar bovengenoemde stichting een donatie geven. :)

Ik ben al heel lang lid van een organisatie die zich inzet voor deze schrijnende situatie. Er is nog veel werk aan de winkel.. Dierenuitbuiting is hier genormaliseerd.

Op aanraden van een vrouw die bij de stichting van de desbetreffende vrouw uit de video werkt heb ik een review geplaatst bij de "piramides van Gizeh" om toeristen meer bewust te maken van dit leed en om het gebruik van werkdieren te ontmoedigen.
Laatst bijgewerkt door Marloez op 14-04-25 09:16, in het totaal 1 keer bewerkt

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-25 09:14

nps schreef:

Ja, in deze situatie zeker gerechtvaardigd geweld!

Sakura789

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-25 09:29

CharleyT schreef:
nps schreef:

Ja, in deze situatie zeker gerechtvaardigd geweld!

Nou dat gaat een lekkere maatschappij worden als we het heft in eigen hand gaan nemen.

Laat duidelijk zijn; het is verschrikkelijk hoe er met de dieren omgegaan wordt, maar er zelf los op gaan meppen is denk ik helemaal niet verstandig. Hoe dapper het ook is.

Ik begrijp het wel, maar ik denk dat dit niet de weg is. Dat zijn strengere wetten en toeristen die geen dieren meer gaan 'gebruiken' op vakantie.

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-25 09:37

nps schreef:

Misschien als je de filmpjes zou zien, zou je het beter begrijpen. Dit was nog een mild filmpje.

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-25 09:39

Dank, dat is de nuance waar ik naar op zoek was. Voelt alsof het oké is om geweld te gebruiken als jij het gerechtvaardigd vind. Dat het écht niet oké geweld is te gebruiken tegen dieren kunnen we het allemaal mee eens is. Dat je er dan zelf maar op los moet gaan slaan, nee, niet de beste oplossing op dat moment, hoe begrijpelijk het ook is.

Aanvullend op Sakura - educatie helpt ook. Over het goed verzorgen van je dieren, wat wel en niet kan. En wetgeving over gebruik van dieren in toerisme.

@jennyj01 - ik vind het geweld tegen dieren verschrikkelijk, maar vind dat we ervoor moeten waken geweld tegen mensen dan wel goed te praten. Want dat is wat dit is. Ze gaat het gesprek niet aan, ze rent erop af en begint erop in te timmeren. Hoe begrijpelijk het ook is, hoe erg het ook is wat er gebeurd, geweld en het heft in eigen handen nemen zijn denk ik geen goede oplossingen.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-25 09:41

Ik doneer ieder jaar aan het eind van het jaar het grootste deel van mijn salaris. Mijn man ook.
Ik probeer op die manier wat te doen.
Ik ga ook niet naar landen waar men klote met dieren om gaat, alhoewel men dat in NL ook wel doet natuurlijk.
Verder heb ik qua huisdieren altijd alleen maar tweedehandsjes. Meer kan ik niet doen, helaas :-(

Ik begrijp deze vrouw volkomen! Ik ben ook eens tekeer gegaan tegen iemand op een veemarkt.
Mannen die lomp zijn met dieren hebben geen blanke pit en mijd ik liever.

Je begrijpt niet dat Egypte een beschaving was waar zaken gebouwd zijn die we zelfs in deze tijd niet kunnen bouwen. Iedere vorm van hogere intelligentie is daar nu wel verdwenen.

Niet dat dat de meeste toeristen iets interesseert. Die kijken je glazig aan wanneer je het over piramiden hebt en liggen met hun bolle bips aan het zwembad in een “All You can vreet” hotel…..

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-25 09:42

nps schreef:
@jennyj01 - ik vind het geweld tegen dieren verschrikkelijk, maar vind dat we ervoor moeten waken geweld tegen mensen dan wel goed te praten. Want dat is wat dit is. Ze gaat het gesprek niet aan, ze rent erop af en begint erop in te timmeren. Hoe begrijpelijk het ook is, hoe erg het ook is wat er gebeurd, geweld en het heft in eigen handen nemen zijn denk ik geen goede oplossingen.

Ik kan me voorstellen dat er bij haar na zoveel jaar leed zien een keer iets knapt….

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-25 09:46

Snap ik ook. Er zijn verzachtende omstandigheden. Heel veel zelfs. Maar geweld blijft geweld.

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-25 09:52

nps schreef:

Ik ben zeker niet voor geweld tegen mensen. Maar mensen die zich als beesten gedragen vind ik een ander verhaal. Er is overigens duidelijk vermeld dat ze aangegeven heeft dat het niet oké is. Vervolgens voor hoer wordt uitgescholden en nog even een paar extra klappen een het ezeltje geeft. Dus jij wil met deze figuren lekker gaan praten. Ze kennen haar en zijn vaker aangesproken op hun gedrag.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-25 10:06

Als er een mens mishandelt wordt en iemand redt die persoon uit die situatie door de dader een tik te verkopen dan vind ik dat best zinvol geweld. Op zo'n moment werkt het niet om foei, niet doen te zeggen. En voordat de hulpdiensten er zijn kan iemand al ernstig verwond raken.

Deze vrouw heeft een acute mishandeling gestopt van de ezel. Ik zie niet in hoe ze het anders had kunnen doen. Als vrouw wordt je toch al minder serieus genomen en dierenwelzijn staat toch al niet zo hoog op de agenda in dat land. En nu gaat de video ook nog viraal en lokt het de discussie uit.

quintusgl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-25 10:19

office

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-25 10:28

De islam kent ook regels wat betreft dieren welzijn.Staat meerdere malen duidelijk beschreven in de Koran.
Een goed moslim zal dierenmishandeling niet toestaan.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-25 10:30

Blijkbaar vind die man dat hij geen geweld gebruikt tegen de ezel.
Dan gebruikt de vrouw ook geen geweld tegen die man.

probleem opgelost...

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-25 10:34

Trots op Joke, dat ze zo dapper ingreep! Ik ga zeker geld doneren aan haar stichting The Good Karma Sanctuary! Hoop dat er over de hele wereld geld komt en dat er een einde komt aan dierenmisbruik in Egypte. Soms moet een pester gewoon een klap op zijn bek krijgen.
Het braafste jongetje van de klas-gedrag van nps maar even negeren in zo'n situatie...

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-25 10:35

Ze is niet meteen gaan tikken hè. Ze heeft gezegd dat hij moest stoppen. Toen schold hij haar uit voor hoer en ging hij lachend de ezel slaan.

Ze is opgekomen voor een zwakkere die zich niet kon verweren (ezel) en de lachende hoer scheldende slaande man is gaan rennen.

Er is summier wetgeving dat dit niet mag naar dieren dus hopelijk brengt deze internationale aandacht iets goeds. De man en zijn familie ruiken nu geld en hebben haar aangegeven. Bij zo’n blonde westerse vrouw valt vast geld te halen. Zo triest. Hopelijk gaat ze goede advocaten achter zich krijgen. En dan op naar hopelijk meer welzijn in Egypte.

Kasmir

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-25 11:16

Ik nam even de tijd om haar opvang insta-pagina te bekijken, wat een ontzettend sterke vrouw zeg. Dat kleine lichtpuntje voor zwaar-zwaar mishandelde paarden en ezels in Cairo. Hartverscheurend wat zij dagelijks ziet.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-25 11:55

Ali doet ook zoveel voor de paarden daar, en die heeft ook wel schermutselingen met eigenaren om paarden, en andere dieren overigens, te helpen...

Echt heel fijn dat er mensen zijn die zich zo inzetten voor alle dierenleed daar .

jolmer20

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-25 12:40

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-25 12:57

Noemen jullie die paar vrouwen tikjes geweld??
Ik denk dat jullie geen idee hebben hoe men daar echt gestraft word! Geloof me, dat is niet mals

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-25 12:59

nps schreef:
Snap ik ook. Er zijn verzachtende omstandigheden. Heel veel zelfs. Maar geweld blijft geweld.

Geweld = geweld, helemaal mee eens. Dus sta ik 100% achter deze dappere dame die geweld tegen een onschuldig dier eerst verbaal probeert te stoppen . Helaas, het huftertje had een corrigerende tik nodig!

NPS ik kan me totaal niet vinden in jouw 'politiek correcte' mening.
Laatst bijgewerkt door CharleyT op 14-04-25 13:02, in het totaal 1 keer bewerkt

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-25 13:02

Ik merk het, leerzaam dit :)

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-25 13:03

nps schreef:
Ik merk het, leerzaam dit :)

Dat is de kracht van Bokt en nog gratis ook :D