Test ontwikkeld om depressie bij paarden aan te tonen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-25 21:03

DubbelFun schreef:
Maar net als bij mensen heb je waarschijnlijk ook slimmere en wat dommere of ongeïnteresseerde paarden.

Natuurlijk, maar het is ook maar een van de tools.

Overigens, wij hebben ook weleens depressieve paarden gehad. Bij een paar paarden was het duidelijk rouw nadat een kudde lid overleden was en bij twee kwam het door ziekte. Ik denk als iemand zijn eigen paard goed kent dat de verandering in gedrag eigenlijk al duidelijk genoeg is.

tirzasarah10

Re: Test ontwikkeld om depressie bij paarden aan te tonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-25 21:35

Of de methode wel of niet goed is hou ik in het midden maar geloof 10000% zeker dat paarden depressief kunnen zijn/worden en dat daar een lijst aan gezondeheids problemen uit voort kunnen komen. Mijn pony is echt dik 1.5 jaar beroerd geweest en durf te zeggen depressief van het overlijden van zijn vriendin. Van keel ontstekingen, long ontsteking, spier en hoefbevangen aan toe, kruising shet die niet meer wilde eten... hij heeft geen dag alleen gestaan maar kon zich uiteindelijk pas na 2 jaar echt weer hechten aan een maatje. Vind daarom sommige uitspraken over dat het niet kan best heftig, er is nog veel te weinig bekend over de psyche van dieren in het algemeen, of dit nou een 1 april grap is of niet. Zou er overigens ook de grap niet van inzien

Signe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-25 22:25

Goed om te lezen. We hebben recent één van onze kudde laten inslapen en ik merkte de dagen erna dat mijn Brisingr was apathisch was. Hij staat wel vaker in zijn eentje buiten de inloopstal te chillen, maar nu zag ik wat anders in zijn houding. Hangen hoofd, been heel erg op rust. Zo erg dat ik ging checken op kreupelheid. Hij heeft wel vaker een dag of moment dat ie niet te porren is voor interactie, maar dit was anders en duurde langer.

Alle paardjes hebben afscheid kunnen nemen van het ingeslapen kuddegenootje en we zagen dat ze daarna afstand namen. De twee merries leken in orde, maar mijn ruintje miste de haflinger die hij als eerste ontmoette en die altiijd wel zijn maatje was als de grotere merries geen oog voor hem hadden.

Hij is inmiddels weer opgeknapt, ik zat zelf ook niet lekker in mijn vel, dus heb even afstand genomen en hem met rust gelaten. Gelukkig is hij nu weer de oude.

De verwoording van het artikel vind ik wat eenzijdig, kort en vreemd, maar de wetenschap erachter is interessant. Dank ook aan @Punz voor de aanvullingen. Het is inderdaad een biologsich process en paarden maken net als mensen stofjes aan (dopamine, serotine en oxytocine) waar ze blij van worden. Dat is waarom ze zo leuk te trainen zijn. Maar een (tijdelijk of langdurig) gebrek daaraan kan dus ook een ding zijn.

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-25 22:41

DubbelFun schreef:
Maar dat is toch al met een schildkliertest te achterhalen ?? a.i. de schildklier geeft een abnormaal beeld dus is het logisch dat een paard stemmingsproblemen heeft ??

Als je een paard leert om een schermpje aan te raken en er volgt een beloning.... doet ie het dan niet puur voor die beloning ?? En niet omdat ie wel/niet depressief zou zijn ??

Natuurlijk wordt het schermpje aangeraakt voor de beloning. Waar het vermoedelijk uiteindelijk om gaat is dat depressieve paarden significant trager zullen zijn in zowel het aanleren als het uitvoeren van de taak. Dit omdat dat nu eenmaal het gevolg is van een depressie: Je leer en reactie vermogen vertraagd énorm door een depressie.

Ik ben dus wel enorm nieuwsgierig naar hoe ze dit verder gaan operationaliseren. Want mijn vraag is dus hoe ze van nature trage/dommere paarden gaan onderscheiden van depressieve dieren?

Want tenzij je bij een individu een nulmeting hebt ( de test toen hij / zij niet depresseif was), lijkt het me lastig om een conclusie te verbinden aan een testuitslag. Dáár ben ik dus heel erg nieuwsgierig naar, maar daar geeft ook het oorspronkelijke artikel geen uitsluitsel.

Quo onderzoeksmethode voor grote aantal dieren/ op populatie niveau kun je er zoals het nu beschreven wordt sneller wat mee, maar voordat het echt ingezet kan worden als diagnostische test bij een individu, zijn er zoals al gezegd nog wat hobbels denk ik

En ja: stemmingsproblemen bij schildklier falen is normaal/ en dat is via bloedonderzoek wel te achterhalen. Maar naast stemmingsproblemen door een somatische oorzaak, heb je domweg ook gewoon de biologische ziekte depressie. Los van ander somatisch lijden. En dat vind je helaas niet via bloedonderzoek terug.

Dus een betrouwbare test ( en hopelijk ook de ontwikkeling van behandelstrategieën) zou natuurlijk fantastisch zijn

Eliza2 schreef:
Ik vind je bijdrages leerzaam Punz!

Dank je wel!

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-25 23:38

Elisa2 schreef:
Overigens, wij hebben ook weleens depressieve paarden gehad. Bij een paar paarden was het duidelijk rouw nadat een kudde lid overleden was en bij twee kwam het door ziekte. Ik denk als iemand zijn eigen paard goed kent dat de verandering in gedrag eigenlijk al duidelijk genoeg is.
Deze ervaring(en) heb ik ook en het is écht niet te missen als je je paard een beetje kent.

Grainey

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-25 01:49

Ik weet dat ze antidepressiva voor mensen testen op muizen. Die muizen gooien ze (depressief gemaakt) in een grote cilinder halfvol water waar hij niet uit kan komen en als ie weinig moeite doet om te overleven en/of snel stopt met zwemmen krijgt ie het label depressief. Alles wordt gemonitord, het gaat om een gewone gezonde muis, depressief 'gemaakt' met medicatie zodat je andere factoren als moe of wat dan ook niet hebt. Reden voor mij om niet betrokken te willen zijn bij dierproeven, maar ik vind het beeld dan toch duidelijker aangeven wat 'depressief' betekent. Daarbij maken ze ook scans van de hersenen om de actieve delen in beeld te brengen om te helpen identificeren of het echt een depressie is.

Een van mijn paarden reageert ook bijna niet op vliegen die op haar zitten (behalve als ze steken), maar die is op mij en op andere dingen prima alert. Is die dan depressief? Voor zover ik weet is ze prima blij en tevreden zoals ze elke dag goed interactie toont naar de andere paarden en naar mij, maar volgens dit onderzoek zou ze toch geclassificeerd worden als depressief als ik dat zo lees? Een ander paard van mij geeft niet veel om beloningen in de vorm van voer. Zou die oppikken dat hij een afbeelding moet aanraken om de beloning te krijgen? Ik betwijfel het. Maar ik heb ook niet het idee dat die depressief is, kriebels of aandacht vindt hij belangrijker dan eten, zo zit hij in elkaar.

Elk paard is anders, ik vind het lastig hoe ze nu proberen het label depressief te plaatsen op een paard zonder informatie en beeldvorming van hun activiteit in de hersenen. Maargoed, leg en paard maar eens in een PET scan, dat kan ook zomaar niet dus ik snap wel dat ze dingen proberen. Ik vind vooralsnog de manier met de muizen bruut, maar ik zou zeggen dat deze onderzoekers meer moeten kijken naar manieren waarop er al dierexperimenten ontworpen zijn om een label 'depressie' te geven. Want die zijn er al genoeg zodat wij mensen veilig antidepressiva kunnen gebruiken.

In mijn ogen zou je gezonde paarden ook medicatief depressief moeten maken om te zien hoe het werkt en dan maar monitoren, net als met de muizen. Maar is het ethisch om dat te doen? Ik vind van niet, het dier wordt daar niet beter van. Zou het een goede manier zijn om echt te bepalen hoe een depressie werkt bij paarden, hun gedrag en hersenactiviteit? Ik vind van wel, en de dierproeven zijn er ook op goedgekeurd. Ik zou het alleen niet willen.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-25 09:30

Nee, ik ook niet...niet alles moet je maar willen "meten" voor de wetenschap vindt ik. Zeker niet als de meeste mensen heel goed kunnen merken wanneer hun paarden depressief zijn.

Dan kan er beter nog geinvesteerd worden in nog betere voorlichting, kennis en kunde over het opmerken van symptomen wanneer een paard niet lekker in z'n vel zit en algemene verbeterpunten wbt huisvestiging, training en gezondheid.

Grainey

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-25 11:13

Dat is het ook inderdaad, het is beter als mensen hun eigen paard goed genoeg kennen om zulke 'depressieve' veranderingen in gedrag op te merken. Reden voor een neerslachtig paard kan ook inwendig/lichamelijk ongemak zijn natuurlijk dus dan is ingrijpen nodig op een andere manier dan mentaal.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-25 11:54

In het kader van dierenwelzijn wil je dit juíst kunnen meten naar mijn mening. Als je kunt aantonen dat een paard depressief is wordt daar hopelijk iets aan gedaan. Dat dat noodzakelijke zorg is. Net als dat je iets moet met bv een hoefbevangen paard of een paard met koliek.

Het is natuurlijk duidelijk dat je paarden met koliek en hoefbevangenheid behandeld met als doel ze beter te maken. Bij depressiviteit is dat nu meer arbitrair waardoor paarden wellicht niet behandeld (aanpassingen in management etc bedoel ik daarmee) worden.

Er zijn nog steeds stallen waar paarden weinig onderling sociaal contact hebben, waar ze weinig buiten komen, waar het rijden niet bijdraagt aan het welzijn van de paarden. Ik kan me voorstellen dat als je daar gaat meten op depressiviteit dat daar depressieve paarden staan (wellicht niet allen). Als nav de uitslag behandeld moet worden zou dat een verbetering in de kwaliteit van leven van de paarden op kunnen leveren.

Nog niet op basis van dit ene onderzoek, maar hopelijk wel in de toekomst.

Grainey

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-25 15:49

En jij noemt al redenen waarom dat paard depressief zou zijn! Een paard heeft sowieso beweging, een stal of overkapping, buiten en sociale contacten nodig. Als een paard dat mist (en dat is vaak op een manege) dan zal neerslachtigheid vast wel optreden bij zo'n paard. Behandeling is op papier simpel: zet m in buiten met vriendjes en laat m lekker paard zijn. In de praktijk minder gemakkelijk op een manege.

Het is ook al lang bekend dat het niet goed is dat een paard hele dagen op stal staat zonder sociaal contact maar toch gebeurt het op grote schaal nog. Dus als we de kennis al lang hebben maar niks veranderen (omdat dat financieel voor maneges niet haalbaar is? Ik weet het niet), wat voor zin heeft dat extra labeltje dan? Dan is de conclusie dat het inderdaad echt niet goed is, tjsa, vertel me eens iets nieuws.

Voor (biologische) koeien en kippen zijn er ook regels dat ze minimaal zoveel uur per dag buiten moeten kunnen lopen. Raar dat dat voor al het vee wel vastgelegd ligt behalve voor paarden. Want onder andere dieren is het dus ook al lang bekend dat de dieren gelukkiger zouden zijn als ze buiten kunnen rondlopen en natuurlijk gedrag kunnen vertonen. Ik denk dat je als je dit voor paarden ook instelt dat je daarmee heel wat depressieve paarden al beter krijgt zonder verder onderzoek.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-25 16:34

Grainey schreef:
En jij noemt al redenen waarom dat paard depressief zou zijn! Een paard heeft sowieso beweging, een stal of overkapping, buiten en sociale contacten nodig. Als een paard dat mist (en dat is vaak op een manege) dan zal neerslachtigheid vast wel optreden bij zo'n paard. Behandeling is op papier simpel: zet m in buiten met vriendjes en laat m lekker paard zijn. In de praktijk minder gemakkelijk op een manege.

Het is ook al lang bekend dat het niet goed is dat een paard hele dagen op stal staat zonder sociaal contact maar toch gebeurt het op grote schaal nog. Dus als we de kennis al lang hebben maar niks veranderen (omdat dat financieel voor maneges niet haalbaar is? Ik weet het niet), wat voor zin heeft dat extra labeltje dan? Dan is de conclusie dat het inderdaad echt niet goed is, tjsa, vertel me eens iets nieuws.

Voor (biologische) koeien en kippen zijn er ook regels dat ze minimaal zoveel uur per dag buiten moeten kunnen lopen. Raar dat dat voor al het vee wel vastgelegd ligt behalve voor paarden. Want onder andere dieren is het dus ook al lang bekend dat de dieren gelukkiger zouden zijn als ze buiten kunnen rondlopen en natuurlijk gedrag kunnen vertonen. Ik denk dat je als je dit voor paarden ook instelt dat je daarmee heel wat depressieve paarden al beter krijgt zonder verder onderzoek.

Raar om zo maneges af te schilderen. Als ik hier in de buurt kijk zijn de manegepaarden juist veel meer buiten dan de particuliere (sport)paarden. Die of hele dagen op stal staan of op een postzegel paddock staan.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-25 16:40

@verootjoo
Met je eens.
Zoveel eigen paarden die zo staan :j

Maar verder wel met de strekking eens wat grainey schrijft.

Grainey

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-25 15:36

Dit onderzoek werd gedaan op een manege, vandaar dat ik daarop verder ging. Het gaat inderdaad globaal om alle paarden die gehouden worden en niet alleen om maneges. Voor elke manege die het management mbt de paarden goed voor elkaar heeft heb ik ook veel respect en het is niet mijn bedoeling om maneges in een kwaad daglicht te stellen.

En ik vind ook dat elke particulier die zijn paard hele dagen op stal heeft ook niet goed bezig is. Ik had beter kunnen zeggen dat het inderdaad om elk paard dat gehouden wordt gaat en niet alleen maneges. Excuses. :)

hahahatsjoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-25 12:54

Dat een paard depressief kan zijn weet ik, mijn oude merrie had dat ook nadat ze geopereerd was. Om te zien dat ze depressief was had ik echt geen test nodig trouwens, als je je paard kent weet je dat. Energetische therapie heeft haar er toen bovenop geholpen.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-25 13:47

Op zich is het interessant, maar ik zou toch altijd wel mijn eigen vraagtekens houden. Er worden onderzoeken gedaan, van alles gemeten en bekeken, maar wat weten we daarna nou echt met zekerheid?

Is rouw hetzelfde als depressie of kan het ook los van elkaar staan, maar lijkt het op elkaar?

En bij slechte omstandigheden of stress door verkeerde training. Wanneer kiezen paarden eieren voor hun geld en leggen ze zich gewoon neer bij de situatie? Genoeg paarden die hebben geleerd wat het minste pijn doet.
Dan kan je vaak nog wel zien hoe ze erin staan, maar wat verbergen ze alsnog?

En wat is de oplossing? Buiten staan met de verkeerde vriendjes kan stress geven. Buiten staan zonder eten en drinken net zo. Of hoeveel stress bouwen ze op bij het hek als ze weten dat ze naar binnen mogen waar eten is?
Dat zou dan tijdelijk zijn en lijkt een paard weer tevreden als het rust vindt en eten heeft.

Komt een depressie altijd daarna, of maken leuke, goede momenten weer veel goed?

En zakt een paard echt weg in een depressie of vinden ze nog geluksmomenten? Proberen ze dat ook actief om van de depressie af te komen? Zoals bijv op zoek gaan naar eten of proberen contact te maken met een buurman.

Wij hebben bijv wel rouw meegemaakt, maar elk paard is daar toch anders in of laat het anders zien. Net als verhuizing bij een nieuw paard. Sommigen weten ook heel goed hoe te overleven, maar juist dan moet je soms verder kijken.

Signe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-25 13:50

We weten niks.

Alles wat we denken te weten is afhankelijk van context.

Hoe meer we weten des te meer we beseffen dat niets zeker is.