Grainey schreef:En jij noemt al redenen waarom dat paard depressief zou zijn! Een paard heeft sowieso beweging, een stal of overkapping, buiten en sociale contacten nodig. Als een paard dat mist (en dat is vaak op een manege) dan zal neerslachtigheid vast wel optreden bij zo'n paard. Behandeling is op papier simpel: zet m in buiten met vriendjes en laat m lekker paard zijn. In de praktijk minder gemakkelijk op een manege.
Het is ook al lang bekend dat het niet goed is dat een paard hele dagen op stal staat zonder sociaal contact maar toch gebeurt het op grote schaal nog. Dus als we de kennis al lang hebben maar niks veranderen (omdat dat financieel voor maneges niet haalbaar is? Ik weet het niet), wat voor zin heeft dat extra labeltje dan? Dan is de conclusie dat het inderdaad echt niet goed is, tjsa, vertel me eens iets nieuws.
Voor (biologische) koeien en kippen zijn er ook regels dat ze minimaal zoveel uur per dag buiten moeten kunnen lopen. Raar dat dat voor al het vee wel vastgelegd ligt behalve voor paarden. Want onder andere dieren is het dus ook al lang bekend dat de dieren gelukkiger zouden zijn als ze buiten kunnen rondlopen en natuurlijk gedrag kunnen vertonen. Ik denk dat je als je dit voor paarden ook instelt dat je daarmee heel wat depressieve paarden al beter krijgt zonder verder onderzoek.
Raar om zo maneges af te schilderen. Als ik hier in de buurt kijk zijn de manegepaarden juist veel meer buiten dan de particuliere (sport)paarden. Die of hele dagen op stal staan of op een postzegel paddock staan.