Het doorgeefstokje van maart 2025: manubres

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-25 08:18

Benzz schreef:
Elisa2 schreef:
Waarom?

Bekijk de moederlijn.....

Omdat het een goede springlijn is?

Het klinkt alsof je er allemaal goed over nadenkt Kiko. Het is ook echt lastig om alle verbeterpunten in 1 hengst te vinden.

kiko

Re: Het doorgeefstokje van maart 2025: manubres

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-25 00:15

Dat doe ik zeker..
gelukkig heb ik nog even zodat ik goed kan kijken wat past en wat ik mooi vind.
Maar word wel jaloers als ik al die veulens zie. Mis dat zo. Vond het een geweldige ervaring vorig jaar.

manubres

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-25 10:36

Elisa2 schreef:
Van jouw vier keuzes en omdat het karakter denk ik het allerbelangrijkste verbeterpunt is bij jouw merrie zou ik voor McLaren gaan.

Helemaal met je eens! :D

manubres

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-25 16:03

Elisa2 schreef:
Ik zit me echt suf te denken over jouw vraag Kiko, heb zoveel goede merries gezien. Twee die op mijn netvlies zijn blijven hangen op de keuring zijn Jatalinda (All at Once) en de Gelderse Baringa (Vitens x Bazuin). Allebei vanwege hun extra beweging..al schelen ze dag en nacht.

Als ik dan zou moeten kiezen dan kies ik voor Baringa, wegens model, kracht, goed karakter, vrij bloed, beweging en omdat ik denk dat zij een hele mooie basis kan zijn voor de fokkerij van verschillende soorten paarden. Hier zijn foto's te vinden, onderste paard:
[PP] [VOLG]Fotoproject Krachtpatsers

Ik zou dan verschillende kanten op willen gaan, een Gelderse tak opzetten en een dressuurtak met als basis dan deze sterke Gelderse eigenschappen.
Qua Gelders zou ik voor een hengst gaan die nog echt ouderwets Gelders bloed heeft, of Ahoy bloed. Ik denk dan aan Danser, die geeft hele leuke paarden met goede beweging.
Ahoy gaf geweldige karakters! Wil dan graag een knap allround paard fokken met goede beweging die zowel knap is in de dressuur, spring en men ring en op zondag een lekker rustig bosritje kan maken.

Qua dressuurhengst, zou ik nog even over na moeten denken..wil dan wel graag de goede karakters behouden. Maar zou dan ook wat bloed, scherpte en souplesse toe willen voegen om dan uiteindelijk de kracht, front en bewerkbaarheid van de Gelderse te hebben met de atletische vermogens, souplesse en reactie vermogen van een modern dressuurpaard. Ik denk dat je een hele fijne lijn op zou kunnen bouwen met een goede merrie die aan de basis staat en bepaalde eigenschappen door fokt. Misschien niet direct in de eerste generatie maar wel iedere generatie beter en dan met behoudt van de goede basis eigenschappen, kracht, front, karakter.

Interessant...Wat vind jij dan van het kruisen van Spaanse paarden met een KWPN''er?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-25 17:33

Daar ben ik dan weer niet zo,n voorstander van, ondanks dat ik wel mooie combinaties heb gezien. De hengst Nachtwacht bijvoorbeeld en Wim Verwimp rijdt nu met een De Massa kruising en dat is een verdomd goed paard.

In ieder geval vind ik de Lusitano (de Portugese )meer geschikt er voor dan de PRE,s (de Spaanse )omdat die laatsten echt een hele andere bewegingsvorm hebben.

Maar ik houdt beide dus gewoon liever raszuiver vanwege de karakters. Het hele sensibele qua energie wat de Iberische paarden soms kunnen hebben in combinatie met het soort schrikken en domme gedrag wat kwpners kunnen doen lijkt mij geen geschikte combinatie. Daarnaast vind ik het ook zonde van de rassen. Zie zelf liever gewoon een echt goede Lusitano of PRE met de bewegingen die bij hun horen. En sommigen kunnen echt goed lopen. Zo ben ik echt fan van de Lusitano hengst: Mestre Do Penedo.