journee schreef:_Mar3 schreef:Ik heb als kind/tiener 5 jaar paard gereden. Toen ooit geleerd dat je een paard niet moet aandrijven/aansporen bij elke pas (vond ik moeilijk en lukte niet altijd). Weet iemand waarom profs wel bij bijna elke pas aandrijven/spoorhulpen geven? Ik zie dit heel veel topruiters doen, niet alleen Charlotte.
Bij sommige oefeningen kun je niet anders. Bij elke galopwissel zul je bijvoorbeeld opnieuw de hulp moeten geven. Maar ook bij bijvoorbeeld de piaffe is het een kwestie van controle. Een hulp is het herhalen van de beweging. Simpel gezegd: Als je bijvoorbeeld wil dat je paard 5 stappen achterwaarts doet, geef je het paard een hulp voor iedere stap. Als je jouw paard op de eerste hulp achterwaarts zelf bepaalt hoeveel stappen hij achteruit doet ben jij de controle kwijt. Dan heb jij tijdens een proef ook geen controle over het aantal stappen achterwaarts en dat is natuurlijk wel vervelend als in de hogere klasse echt een specifiek aantal passen wordt gevraagd.
Interessant! Bij de wissels vond ik het altijd wel begrijpelijk inderdaad. Maar steeds blijven aandrijven in uitgestrekte stap of bij appuyeren vond ik het wat apart.