Charlotte Fry emotioneel na ‘misschien wel beste rit ooit’

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

_Mar3

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-25 21:27

journee schreef:
_Mar3 schreef:
Ik heb als kind/tiener 5 jaar paard gereden. Toen ooit geleerd dat je een paard niet moet aandrijven/aansporen bij elke pas (vond ik moeilijk en lukte niet altijd). Weet iemand waarom profs wel bij bijna elke pas aandrijven/spoorhulpen geven? Ik zie dit heel veel topruiters doen, niet alleen Charlotte.

Bij sommige oefeningen kun je niet anders. Bij elke galopwissel zul je bijvoorbeeld opnieuw de hulp moeten geven. Maar ook bij bijvoorbeeld de piaffe is het een kwestie van controle. Een hulp is het herhalen van de beweging. Simpel gezegd: Als je bijvoorbeeld wil dat je paard 5 stappen achterwaarts doet, geef je het paard een hulp voor iedere stap. Als je jouw paard op de eerste hulp achterwaarts zelf bepaalt hoeveel stappen hij achteruit doet ben jij de controle kwijt. Dan heb jij tijdens een proef ook geen controle over het aantal stappen achterwaarts en dat is natuurlijk wel vervelend als in de hogere klasse echt een specifiek aantal passen wordt gevraagd.

Interessant! Bij de wissels vond ik het altijd wel begrijpelijk inderdaad. Maar steeds blijven aandrijven in uitgestrekte stap of bij appuyeren vond ik het wat apart.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-25 22:18

Elisa2 schreef:
Als je goed kijkt zie je dat ze hem niet raakt met de sporen. Dat het been/ de hak mee beweegt op de beweging betekent niet automatisch dat het paard geraakt wordt.

In de piaffe wel, maar dat doet iedere ruiter om het paard actief genoeg te houden. Vaak kort en snel en niet hard en lomp.

En er lopen wel meer paarden met een klapper lipje rondt. Zou ook raar zijn als ze geen spanning hebben in zo,n entourage bij harde muziek. ;)
Is wel wat anders dan de mond open.

Het is jammer dat de topics over dressuur altijd lijken te verzanden in een soort afzeiktopics. Ik snap werkelijk niet dat mensen die het allemaal niets vinden toch maar blijven kijken..

Natuurlijk zijn er ook nog verbeterpunten, welke combinatie heeft die niet?

Kijk nog eens beter, je ziet haar echt prikken en op sommige stukken trekt ze haar been zelfs meer naar achter en wat hoger. Dat heeft niks met de bewegingen van het paart te maken je ziet haar echt prikken en zelfs in de stap zie je het.

Verbeterpunten kun je zien maar dit is gewoon het paard voortdurend aansporen en die prachtige hoge cijfers voor "de beste kuur ooit" Nou chapeau ermee.

manubres

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-25 22:22

Ik heb de proef niet gezien, maar ik denk dat je een paard alleen continu zo kan laten bewegen als je hem er continu 'bij houdt' de vraag is: willen we dat nog? Mag het niet een tandje minder? En ja, dan zal de jury anders moeten gaan jureren. Een paard zal niet uit zichzelf een hele proef zo spectaculair blijven sjouwen. Maar dat is mijn mening.

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-25 23:01

manubres schreef:
Ik heb de proef niet gezien, maar ik denk dat je een paard alleen continu zo kan laten bewegen als je hem er continu 'bij houdt' de vraag is: willen we dat nog? Mag het niet een tandje minder? En ja, dan zal de jury anders moeten gaan jureren. Een paard zal niet uit zichzelf een hele proef zo spectaculair blijven sjouwen. Maar dat is mijn mening.

Is dat niet gewoon het verschil tussen een starter en dressuur op hoog niveau? Dat bij dat laatste het paard inderdaad 10 minuten er 'helemaal bij is' oftewel op zijn best presteerd? Het is niet zo dat het paard dit de hele dag vol hoeft te houden. En als die 10 minuten presteren je tegen staat, kun je inderdaad dressuur op laag niveau volgen of gewoon het hele gebeuren links laten liggen.

manubres

Re: Charlotte Fry emotioneel na ‘misschien wel beste rit ooit’

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-25 23:20

Dat vind jij...maar de vraag wordt steeds algemener: moeten we dit nog willen om paarden zo spectaculair rond te rijden? Zo rond rijden kan vrijwel niet zonder (te) heftige hulpen. Thuis en/of tijdens het losrijden en in de proef.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-25 23:24

BeFunny schreef:
Elisa2 schreef:
Als je goed kijkt zie je dat ze hem niet raakt met de sporen. Dat het been/ de hak mee beweegt op de beweging betekent niet automatisch dat het paard geraakt wordt.

In de piaffe wel, maar dat doet iedere ruiter om het paard actief genoeg te houden. Vaak kort en snel en niet hard en lomp.

En er lopen wel meer paarden met een klapper lipje rondt. Zou ook raar zijn als ze geen spanning hebben in zo,n entourage bij harde muziek. ;)
Is wel wat anders dan de mond open.

Het is jammer dat de topics over dressuur altijd lijken te verzanden in een soort afzeiktopics. Ik snap werkelijk niet dat mensen die het allemaal niets vinden toch maar blijven kijken..

Natuurlijk zijn er ook nog verbeterpunten, welke combinatie heeft die niet?

Kijk nog eens beter, je ziet haar echt prikken en op sommige stukken trekt ze haar been zelfs meer naar achter en wat hoger. Dat heeft niks met de bewegingen van het paart te maken je ziet haar echt prikken en zelfs in de stap zie je het.

Verbeterpunten kun je zien maar dit is gewoon het paard voortdurend aansporen en die prachtige hoge cijfers voor "de beste kuur ooit" Nou chapeau ermee.

Of kijk zelf beter?

Kijk eens naar HP op Toto en zie de verschillen?

Onder ander in staart gezwiep wat de meeste paarden doen als ze 'geprikt' worden en waar dus heel goed aan te zien is of een spoor de buik raakt of niet.

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-25 23:44

manubres schreef:
Dat vind jij...maar de vraag wordt steeds algemener: moeten we dit nog willen om paarden zo spectaculair rond te rijden? Zo rond rijden kan vrijwel niet zonder (te) heftige hulpen. Thuis en/of tijdens het losrijden en in de proef.

Dressuur als sport is spectaculair en daar komen hulpen, aanleg en een hele lange trainingsperiode voor zowel paard als ruiter bij kijken. Voor de meeste mensen en paarden is dit ook niet weggelegd.

Als je dat niet wil moet je de paardensport als geheel afschaffen. Of volgens sommigen nog beter: aansluiten bij één van de partijen die het gebuik en houden van dieren helemaal willen afschaffen. Want mensen mee sjouwen op je rug is natuurlijk sowieso al onnatuurlijk gedrag voor een paard. Volgens velen ook heel zielig.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-25 23:53

Elisa2 schreef:
BeFunny schreef:

Of kijk zelf beter?

Kijk eens naar HP op Toto en zie de verschillen?

Onder ander in staart gezwiep wat de meeste paarden doen als ze 'geprikt' worden en waar dus heel goed aan te zien is of een spoor de buik raakt of niet.

Ik zie haar gewoon echt prikken. Wat die andere combinatie ermee te maken heeft weet ik niet? Ik zie het wel bij veel ruiters waarom ik dus geen paardensport meer kijk.

gaan doen alsof er niet geprikt wordt of dat anderen het erger doen dat vind ik best jammer eigenlijk. Doen alsof het er niet is.

tjaakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-25 23:54

journee schreef:
_Mar3 schreef:
Ik heb als kind/tiener 5 jaar paard gereden. Toen ooit geleerd dat je een paard niet moet aandrijven/aansporen bij elke pas (vond ik moeilijk en lukte niet altijd). Weet iemand waarom profs wel bij bijna elke pas aandrijven/spoorhulpen geven? Ik zie dit heel veel topruiters doen, niet alleen Charlotte.

Bij sommige oefeningen kun je niet anders. Bij elke galopwissel zul je bijvoorbeeld opnieuw de hulp moeten geven. Maar ook bij bijvoorbeeld de piaffe is het een kwestie van controle. Een hulp is het herhalen van de beweging. Simpel gezegd: Als je bijvoorbeeld wil dat je paard 5 stappen achterwaarts doet, geef je het paard een hulp voor iedere stap. Als je jouw paard op de eerste hulp achterwaarts zelf bepaalt hoeveel stappen hij achteruit doet ben jij de controle kwijt. Dan heb jij tijdens een proef ook geen controle over het aantal stappen achterwaarts en dat is natuurlijk wel vervelend als in de hogere klasse echt een specifiek aantal passen wordt gevraagd.

Ik vind dit dus de grootste onzin. Bij de piaffe, alla. En de wissels om de pas, ja dan stel je iedere pas een nieuwe vraag. Maar als ik mijn paard 5 stappen achterwaarts wil hebben, dan geef ik de hulp voor achterwaarts en dat moet hij blijven doen tot ik hem iets anders vertel. Aan mij de timing om hem een nieuwe hulp te geven voor hij de 6de pas neemt. Maar ik ga echt niet iedere pas opnieuw mijn opdracht geven.

En dan over hoe vriendelijk het eruit ziet en dat je maar niet moet kijken als je het niet vriendelijk vind. DIT is waar niet-paardenmensen hun paardensport kennis vandaan halen. DIT is ons (van recreatie buitenrit hobbelaar tot serieuze amateur dressuur ruiter) visitekaartje. En DIT is precies waarom er steeds meer actie groepen tegen paardrijden zijn. Als het er in de topsport al zo aan toe gaat, hoe ziet het er in de amateur sport dan wel niet uit. Sjah, geef ze eens ongelijk.

manubres

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-25 00:08

journee schreef:
manubres schreef:

Dressuur als sport is spectaculair en daar komen hulpen, aanleg en een hele lange trainingsperiode voor zowel paard als ruiter bij kijken. Voor de meeste mensen en paarden is dit ook niet weggelegd.

Als je dat niet wil moet je de paardensport als geheel afschaffen. Of volgens sommigen nog beter: aansluiten bij één van de partijen die het gebuik en houden van dieren helemaal willen afschaffen. Want mensen mee sjouwen op je rug is natuurlijk sowieso al onnatuurlijk gedrag voor een paard. Volgens velen ook heel zielig.

We gaan zien hoe het zich gaat ontwikkelen. Ik denk zeker dat als de sport niet gaat 'inbinden' het inderdaad einde oefening gaat worden. En nee, sport hoeft niet spectaculair te zijn dat is juist het probleem. Paarden worden niet meer op een normale manier opgeleid. De meesten worden in elkaar getrokken en wat kunstjes aangeleerd. Compression ipv collection.

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-25 01:04

tjaakje schreef:
journee schreef:

Ik vind dit dus de grootste onzin. Bij de piaffe, alla. En de wissels om de pas, ja dan stel je iedere pas een nieuwe vraag. Maar als ik mijn paard 5 stappen achterwaarts wil hebben, dan geef ik de hulp voor achterwaarts en dat moet hij blijven doen tot ik hem iets anders vertel. Aan mij de timing om hem een nieuwe hulp te geven voor hij de 6de pas neemt. Maar ik ga echt niet iedere pas opnieuw mijn opdracht geven.

En dan over hoe vriendelijk het eruit ziet en dat je maar niet moet kijken als je het niet vriendelijk vind. DIT is waar niet-paardenmensen hun paardensport kennis vandaan halen. DIT is ons (van recreatie buitenrit hobbelaar tot serieuze amateur dressuur ruiter) visitekaartje. En DIT is precies waarom er steeds meer actie groepen tegen paardrijden zijn. Als het er in de topsport al zo aan toe gaat, hoe ziet het er in de amateur sport dan wel niet uit. Sjah, geef ze eens ongelijk.

Achterwaarts gaan heb ik als voorbeeld genoemd, omdat dit ook heel herkenbaar is voor iemand zonder wedstrijd ervaring. En ook met achterwaarts gaan kan er veel fout gaan. Paarden die helemaal blokkeren of uit elkaar vallen, paarden die na elke pas stoppen of juist zo snel achteruit vliegen dat ze over hun eigen voeten struikelen.
Paarden waarbij de achterhand naar links of rechts uitwijkt of die onregelmatig gaan. Zelfs bij een simpele oefenening komt best nog wat kijken om deze op een goede manier uit te voeren. Maar fijn dat jouw paard er geen moeite mee heeft. :)

Niet paarden mensen hebben sowieso geen kennis van de sport. Als ze hun kennis uit willen breiden zouden ze ook bij het begin moeten beginnen, en eigenlijk ook zelf moeten ervaren om respect te kunnen hebben voor de samenwerking tussen paard en ruiter.
Juist vanwege het gebrek aan kennis wordt paardrijden als zielig bestempeld en daar profiteren de actiegroepjes van door te suggereren dat paardrijden sowieso verboden moet worden.

Er valt altijd wat te verbeteren, ook op hoog niveau, maar als men het perfecte plaatje verwacht, kan je stoppen met wachten, dat gaat er namelijk nooit komen. Juist daarom vind ik het zo bijzonder dat mensen met paarden wel perfectie lijken te verwachten terwijl juist zij heel goed weten dat je met levende wezens te maken hebt. Ook ga ik ervan uit dat de meeste in elk geval enig idee hebben hoeveel oefening erbij komt kijken om op zo hoog niveau te kunnen presteren. Natuurlijk zal er altijd een verschil zijn in wat mensen een fijn beeld vinden om te zien. Maar sommige reacties zijn in mijn optiek zwaar overdreven en helemaal niet herkenbaar.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-25 08:50

Nou dat dus, dit soort topics monden altijd uit in zwart kijken en afzeiken terwijl de meeste topruiters (op sommige na die geen fijne rijstijl hebben) nog altijd beter en prettiger rijden dan de meeste Bokkers.

BeFunny, dat jij dat denkt te zien maakt het niet de waarheid. Ik noem de andere combinatie (waar ik wel duidelijk geprik zie) zodat je het verschil kunt zien. En ik benoem ook waar aan je dat goed kunt zien. (staart gezwiep )Hoeven we het niet met elkaar eens te zijn dat is prima. Maar daarom loont het dus wel om er meerdere te bekijken voordat er een mening gevormd wordt.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-25 09:23

Elisa2 schreef:
Nou dat dus, dit soort topics monden altijd uit in zwart kijken en afzeiken terwijl de meeste topruiters (op sommige na die geen fijne rijstijl hebben) nog altijd beter en prettiger rijden dan de meeste Bokkers.

BeFunny, dat jij dat denkt te zien maakt het niet de waarheid. Ik noem de andere combinatie (waar ik wel duidelijk geprik zie) zodat je het verschil kunt zien. En ik benoem ook waar aan je dat goed kunt zien. (staart gezwiep )Hoeven we het niet met elkaar eens te zijn dat is prima. Maar daarom loont het dus wel om er meerdere te bekijken voordat er een mening gevormd wordt.

Ik weet dat jou genoemde combinatie ook prikt en trekt. Neemt niet weg dat Charlotte het ook doet. Sommige mannen steken met hun benen vee naar beneden uit. Charlotte is wat kleiner waardoor het er anders uitziet maar ze prikt als een gek.

Dat bokkers het niet beter doen maakt niet dat het ok is. En door dit als mooi en knap te bestempelen blijft dit zo in de sport. Ik zie liever iemand wat slordiger en relaxt en een paard dat ontspannen loopt dat ziet er echt zoveel fijner uit. Dan dit.

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-25 10:10

Zodra het over Lottie Fry gaat dan wordt alle commentaar, hoe goed onderbouwd ook, direct weggeveegd met de mededeling dat andere ruiters veel onvriendelijker rijden. Of je bent afgunstig, je weet niet waar je het over hebt of je bent jaloers.
Blijf vooral een onvriendelijke manier van rijden goedpraten, dan kunnen we over tien jaar nog eens terugkijken op een sport waar we ooit van konden genieten maar die niet meer mogelijk is.
De paardensport ligt onder de loep, en terecht in sommige gevallen, en dan is het niet het slimst, in mijn bescheiden optiek, om ruk, pluk en schop werk te belonen. We willen allemaal naar een vriendelijker beeld en staan klaar om de gemiddelde basissport amateur aan de schandpaal te nagelen als die persoon een keer onvriendelijk gereden heeft, maar zodra het een bloedmooi paard betreft met een bekende amazone dan is het ineens wél allemaal prima en wordt deze persoon de hemel in geprezen. Want "Jantje rijdt veel onvriendelijker, en het paard van Sjaan zwaait met zijn staart als hij als een stuk saté aan een spoor geregen wordt". Als het Annie was geweest op een Hollands welvaren Fjord dan had je de poppen aan het dansen.

We moeten in de dressuur van die roze bril af, en rap ook.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-25 10:20

Nee hoor, Lottie is niet mijn schoolvoorbeeld in ieder geval..ik zie alleen geen dingen die er niet zijn. Neemt niet weg dat er wel verbeterpunten zijn. Ik blijf er alleen bij dat veel spoorgebruik altijd samen gaat met veel staart gezwiep en dat is hier gewoon niet te zien dus ik denk dat het een en ander soms vertekend.

Persoonlijk heb ik echt genoten van Becky, dat is waar het imo naar toe mag gaan en ook Marlies rijdt erg fijn en wordt wat ondergewaardeerd in mijn ogen. En ook Patrick Kittel rijdt Forever Young echt super vriendelijk in de aanleuning.

Isabel wordt dan vaak wat overgewaardeerd en persoonlijk vond ik haar rit met Quantaz niet zo fijn en dan is er ook best wel een groot verschil te zien met een Lottie Fry.

Ik heb zelf alleen zo'n hekel aan dat afzeiken waar heel veel mensen bijzonder goed in zijn. Je kunt van iedere combinaties goede en minder goede punten benoemen zonder ze af te zeiken en daar mogen veel mensen nog best weleens naar kijken bij zichzelf. :o

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-25 10:33

BeFunny schreef:
Elisa2 schreef:

Ik weet dat jou genoemde combinatie ook prikt en trekt. Neemt niet weg dat Charlotte het ook doet. Sommige mannen steken met hun benen vee naar beneden uit. Charlotte is wat kleiner waardoor het er anders uitziet maar ze prikt als een gek.

Dat bokkers het niet beter doen maakt niet dat het ok is. En door dit als mooi en knap te bestempelen blijft dit zo in de sport. Ik zie liever iemand wat slordiger en relaxt en een paard dat ontspannen loopt dat ziet er echt zoveel fijner uit. Dan dit.

Als je liever naar slordig en relaxed kijkt kun je het beter bij hobby ruiters houden. Daar worden de paarden vaak niet bij elkaar gereden. Weliswaar funest voor de draagkracht van de paarden en niet bevorderlijk voor de rug en het bewegingsapparaat, maar het ziet er inderdaad wel relaxed uit.

Bij sport is een bepaalde mate van spierspanning nodig. Bij een mens in de acrobatiek of bij turnen zie je dat ook heel goed. Zonder die spierspanning en controle zijn die oefeningen gewoon niet mogelijk.

De paarden die in de sport gebruikt worden zijn ook speciaal voor dat doel gefokt. Al eeuwen wordt gefokt om meer souplesse, betere draagkracht, soepelheid, uithoudingsvermogen, gezondheid, karakter en uitstraling. Maar als een paard dan doet waarvoor hij gefokt is, en die jaren van fokken, opvoeding, training en samenwerking samenkomen tot een paard met spectaculaire bewegingen, dan is dat op eens te veel van het goede?

Een dier kan ook niet faken. Die is niet happy en geïrriteerd tegelijk.
Maar toch krijg het paard in de kür het voor elkaar om vrijwel de gehele proef de oortjes op standje 'happy' te houden terwijl hij volgens sommige blijkbaar tegelijkertijd geïrriteerd zijn mond opendoet en met zijn staart rond zwiept? Persoonlijk lijkt mij dat nu echt een prestatie van topformaat.

Ook bijzonder vind ik de opmerking dat perfectie wel wordt verwacht op topniveau, maar het feit dat de gemiddelde ruiter niet eens in de buurt komt maakt blijkbaar niet uit?
Misschien toch ook eens een filmpje van jezelf plaatsen en om commentaar vragen. Me dunkt dat menigeen zich rot schrikt van de kritiek.

Verbetering wordt op elk niveau nagestreefd, zeker op topniveau. Maar perfectie is onhaalbaar. Geen paard, geen ruiter en geen combinatie is perfect. En dat zou ook niet het doel moeten zijn. Het doel is om een op een zo fijn mogelijke manier samen te kunnen werken en als paard en ruiter op elkaar ingespeeld te zijn zodat je een fijne combinatie kunt vormen.
En dat kan op elk niveau in de paardensport worden nagestreefd.

Of iemand een combinatie prettig vind om naar te kijken is heel persoonlijk. Maar het halen van de sport op dat niveau is sowieso knap, ook als iemand niet het perfecte plaatje laat zien. En een paard wat doet waarvoor hij gefokt is, namelijk een bijna foutloze proef neerzetten, is gewoon mooi om naar te kijken. Als je dit niet zo ziet, dan is dressuur misschien gewoon niet jouw ding.

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-25 10:59

Ik word een beetje simpel van het feit dat je alle kritiek wegzet als afzeiken Elisa. Jouw stelling dat spoorgebruik altijd samengaat met staartgezwiep is ook niet waar. Er zijn paarden die er niet op reageren, ik heb er zelf een op stal gehad, die leren je ook wel om heel zorgvuldig te zijn juist omdat ze zich niet uiten.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-25 11:03

Ik zeg wat slordiger. Laat ik het zo zeggen ik zie liever dat een paard in zo'n proef even de hals mag strekken en als daar dan eens een misstap je is dan hoeven daar voor mij geen punten af. Ik zou die ruiter met een extra punt belonen dat hij/zij dat even laat gebeurn. Dat laat zien dat het dieren zijn en mensen en dat het mooi kan zijn om dan weer op te kunnen pakken. Oppakken dus en niet vasthouden in de spanning. Ik zie dat dus en dat vind ik niet mooi. En het stoort mij mateloos dat dit wordt gewaardeerd in de sport. Ik geloof dat Charlotte heel leuk kan zijn met paarden en dat veeel liever doet. Ik geloof dat als zij ontspannen kan rijden dat me daar een prachtproef gepresenteerd wordt :j

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-25 11:40

BeFunny schreef:
Ik zeg wat slordiger. Laat ik het zo zeggen ik zie liever dat een paard in zo'n proef even de hals mag strekken en als daar dan eens een misstap je is dan hoeven daar voor mij geen punten af. Ik zou die ruiter met een extra punt belonen dat hij/zij dat even laat gebeurn. Dat laat zien dat het dieren zijn en mensen en dat het mooi kan zijn om dan weer op te kunnen pakken. Oppakken dus en niet vasthouden in de spanning. Ik zie dat dus en dat vind ik niet mooi. En het stoort mij mateloos dat dit wordt gewaardeerd in de sport. Ik geloof dat Charlotte heel leuk kan zijn met paarden en dat veeel liever doet. Ik geloof dat als zij ontspannen kan rijden dat me daar een prachtproef gepresenteerd wordt :j

Ik begrijp wat je probeert te zeggen, maar ik ben bang dat het niet zo werkt. :D

Als het maken van fouten tijdens een proef beloont zou worden, wordt beoordelen onmogelijk. Hoewel ik verwacht dat dit je als jurylid wel populariteit opleverd bij de minder ervaren combinaties. :+

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-25 12:05

wat is het dan fijn om te kunnen kijken op dit hoge niveau naar een Justin Verboomen en Zonic Plus en een Becky Moody met Jagerbomp,

Toto jr., zwart en spektael of Zonic Plus zwart en elegant, de happy atleet, vakmanschap en horsmanship,

veel paarden lopen teveel op kracht en slaan tussen door vaak af door verzuring,
paard op souplesse kan gewoon makkelijker de kracht verdelen en slaat minder snel af,
alhoewl enige ondersteuning soms nodig is,
het is de mate waarin en hoe vaak

edith:
een cijfer geven voor drie onderdelen is altijd "middelen". zal voor het een teveel en voor het ander te weinig zijn, helaas.

halthouden, vijfpassen achterwaarts, voorwaarts draf b.v. dan zal zeker/vaak het een teveel en het ander te weinig krijgen bij het "gemiddelde" cijfer

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-25 12:23

journee schreef:
BeFunny schreef:

Ik begrijp wat je probeert te zeggen, maar ik ben bang dat het niet zo werkt. :D

Als het maken van fouten tijdens een proef beloont zou worden, wordt beoordelen onmogelijk. Hoewel ik verwacht dat dit je als jurylid wel populariteit opleverd bij de minder ervaren combinaties. :+

Ik heb het niet echt over fouten.
Je ziet ook wat dingetjes bij de kuur kuur van Charlotte die verbeterd kunnen worden maar toch is het schijnbaar de beste kuur ooit. Dat vind ik gezien het geprikt zeker niet.

Ik heb het over een paard dat even een been strekt of de hals even wat strekt. Dat is dan minder gestroomlijnd maar zou ik niet direct als een fout bestempelen eerder als mooi dat dat kan zeg maar. Ik vind dat er ruimte zou moeten komen dat dat kan en dat er ontspannen en ik bedoel niet als een zoutzak maar gewoon ontspannen gereden kan worden dat je als kijker een paard ziet dat ontspannen loopt.

Ik vind dat zo'n kuur zo strak rijden dat een paard nergens uit de plooi kan zeg maar, niet fijn om naar te kijken en dat geprik voortdurend al helemaal niet en nee dat doet niet alleen Charlotte maar het gaat hier nou eenmaal over haar kuur.

Ik zie een prachtig werkwillig paard waarbij dat geprikt niet nodig is. Dat paard loopt wel :j
Laatst bijgewerkt door BeFunny op 19-03-25 12:55, in het totaal 1 keer bewerkt

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-25 12:44

Ik zie een prachtig werkwillig paard waarbij dat geprikt niet nodig is. Dat paard loopt wel :j(quoteBeFunny)

het is - imo - ook meer het zelf willen bepalen van de ruiter en daarmee ontregel je (te) veel de natuurlijk drive en harmonine bij een paard,
spektakel of elegance, het is een keuze.

Maar als je atijd zo rijdt en het is succesvol blijf je dat toch doen *D

Dee_Es

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-25 13:54

Ik ben geen Lottie fan, ze kan soms aardig 'strak' zijn maar dit is toch gewoon een hartstikke fijne kuur?

Je ziet het lipje soms klapperen uit ontspanning. Bij de series lijkt hij zich soms wel wat strak te maken maar dan wordt dat herstelt en zie je meteen weer lossigheid. Zeker hengsten zijn soms ook gewoon wat 'mouthy', laten we dat vooral niet veroordelen.

En we kunnen geen verzameling vragen zonder aanspanning hè, dat gaat simpelweg niet.

Becky Moody d'r kur ook nog even teruggekregen. Die geeft grotere beenhulpen dan Lottie maar daar zijn we het wel unaniem over eens dat het een fijne combinatie is. Waar zit dat 'm dan in?

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-25 14:04

Wie zegt dat we daar unaniem over zijn. Ik heb die kuur niet gezien dus kan niet oordelen ;)

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-25 14:06

Waar zit dat 'm dan in?(Dee_Es)

Harmonie, rust, ??