Raad van State doet uitspraak in burenruzie over paardrijden

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-25 08:59

SjonnieZ schreef:
Zie je hier in zuid Limburg ook. Randstedelingen die eerst jaren lang in hun vakanties fietsen, wandelen en toeren door het heuvelland en als ze er dan zelf eenmaal wonen voorop lopen in het verkeersvrij houden van datzelfde heuvelland. Boeren die opeens niet meer mogen boeren want het stoort de rust etc..

Hier in deze post zijn het 'randstedelingen' geworden..
Verder lees ik dat (nog) nergens terug

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-25 09:24

boedjang schreef:
Wat een rot situatie, maar lees ik nou ergens dat de zeikburen mensen van buitenaf, en rust zoekers zijn? Of is dit in de loop van het topic gewoon die kant op gegaan?
Je moet er overigens niet aan denken.
Koop je als rustzoekers een huis met opstallen, kun je eindelijk je paardje aan huis houden, krijg je zulke buren. Nachtmerrie lijkt mij.

Zoals wel blijkt uit de reacties is de klagende buur vanwege stof, geluid, vliegen, dierengeluiden of modder op de weg wijdverspreid. En vrijwel altijd betreft dit mensen uit de randstad. Maar dit zijn dan normaal niet de mensen uit de randstad die landelijk gaan wonen omdat ze zelf hobby dieren gaan houden. Die zijn er natuurlijk ook!

Die begrijpen namelijk heel goed dat wonen op het platteland ook consequenties met zich meebrengt, zoals de geur van mest, meer insecten in de omgeving (die krijg je er gratis bij in een groenere omgeving :) ), dieren geluiden (hartstikke leuk toch?) enz.

Het zijn vooral de mensen met een
verkeerd beeld die klagen over activiteiten op het platteland en je gelooft het of niet, maar vaak noemen ze zichzelf rustzoekers. Ze klagen steen en been want ze zijn naar het platteland verhuist voor hun 'rust'. Vandaar de term 'rustzoeker' voor de onrealistische mensen die in een landelijke omgeving zijn gaan wonen. :)

denisesilver

Re: Raad van State doet uitspraak in burenruzie over paardrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-25 11:10

Hoeft niet per se randstedelingen te zijn overigens, kunnen ook gewoon mensen zijn die in de dorpskern hebben gewoond. Of mensen die altijd buitenaf hebben gewoond en gewoon teveel tijd voorhanden hebben

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-25 11:29

denisesilver schreef:
Hoeft niet per se randstedelingen te zijn overigens, kunnen ook gewoon mensen zijn die in de dorpskern hebben gewoond. Of mensen die altijd buitenaf hebben gewoond en gewoon teveel tijd voorhanden hebben

Dit inderdaad. Zie ik hier op de Heuvelrug ook terug. Alle boerderijen worden opgekocht en met de grond gelijk gemaakt voor een villa met aangelegde tuin. De mensen komen in elk geval niet uit het buitengebied en vinden dan ook veel vervelend, zoals dieren, insecten, trekkers, etc.

Om mij heen worden ook steeds meer huizen gebouwd en het is dan inderdaad altijd maar hopen dat het fijne mensen zijn die er komen wonen.

BRINTEMEID

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-25 12:05

Mensen kunnen overdrijven! Ook wat betreft vliegen bij paarden.
Zo is er jaren geleden ook een rechtszaak geweest in België door een man die notabene bekend was van dierenprogramma’s op televisie.

Maar bij dergelijke buren is het moeilijk om zelf nog te genieten van het paardrijden in je tuin.
Waar ik jaren een weide huurde woont ernaast ook een agressieve buurman. Op den duur was ik bang van hem tegen te komen als ik bij mijn paard was en paard reed, waarbij hij elk moment kon buiten komen en mij zien. Ik voelde mij echt bekeken. Het paardrijden was voor mij geen plezier meer en ik wou er zo vlug mogelijk weg zijn. Ik ben uiteindelijk gestopt met rijden.
Ook was ik niet gerust of die desbetreffende buren mijn paard iets te eten konden geven wat een paard niet mocht eten. Dit gebeurde al voor die extreme ruzie, waardoor ik hem destijds beleefd in een brief aangaf dat een paard zijn aangebracht voer niet mag eten. Ik gaf hem het alternatief van het geven van een wortel indien hij het niet kon laten.
Zo simpel dat de man was heeft hij onze drie paarden laten uitbreken tot ze op zijn gazon kwamen te staan en dan de politie er bij gehaald met het argument dat de paarden zijn gazon beschadigden.
Sindsdien heeft hij 14 jaar lang een deel van onze weide ingenomen tot hij het na het overlijden van de eigenaar kon aankopen.

Eigenlijk moeten die eigenaars hopen dat die vervelende buren de rechtszaken stop zetten en eindelijk eens verhuizen, maar onkruid vergaat niet en blijf je tot in het oneindige last van hebben.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-25 15:54

Tja volgens mij weten we helemaal niet of deze specifieke buren een punt hebben of niet...?

Er zijn zeikers van buren, maar er zijn natuurlijk ook zat mensen die paarden houden op een manier die niet zo fris is zeg maar. Stel je voor dat de stal precies naast het huis van de buren staat, paarden daar 's nachts lekker tegen de staldeur staan te trappen.

Als ze gaan rijden of rennen, het zand bij de buren door de tuin zo de schuifpui binnen stuift.
Beestjes dag en nacht op hetzelfde stuk staan te pissen vlak bij de tuin van de buren. Dat meurt hoor....

En soms kan je wel degelijk last van vliegen hebben natuurlijk.

Of dat je boeren hebt die zich niet aan de regels houden wat betreft het een beetje binnen de perken houden van de vervuiling van de weg. Of die best wat meer rekening kunnen houden met omwonenden maar die moeite niet doen. Daar zitten heus ook eikels tussen :=

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-25 16:37

pmarena schreef:
Tja volgens mij weten we helemaal niet of deze specifieke buren een punt hebben of niet...?

Er zijn zeikers van buren, maar er zijn natuurlijk ook zat mensen die paarden houden op een manier die niet zo fris is zeg maar. Stel je voor dat de stal precies naast het huis van de buren staat, paarden daar 's nachts lekker tegen de staldeur staan te trappen.

Als ze gaan rijden of rennen, het zand bij de buren door de tuin zo de schuifpui binnen stuift.
Beestjes dag en nacht op hetzelfde stuk staan te pissen vlak bij de tuin van de buren. Dat meurt hoor....

Of dat je boeren hebt die zich niet aan de regels houden wat betreft het een beetje binnen de perken houden van de vervuiling van de weg. Of die best wat meer rekening kunnen houden met omwonenden maar die moeite niet doen. Daar zitten heus ook eikels tussen :=

Het gaat om 1 paard en 1 pony die 2 maal per week in de bak gereden worden. :) Daarnaast heeft zowel de gemeente als de rechtbank de eisers niet in het gelijk gesteld.

Als dit om een stal met tientallen dieren gaat, dan zou overlast een mogelijkheid zijn. In dit geval mogen we naar mijn mening wel vanuit gaan dat eisers overdreven hebben gereageerd. Dat komt vaak voor als mensen ergens hun zin niet over krijgen. Dan hebben ze plotseling overal problemen mee...

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-25 16:44

Ja die kans klinkt heel groot :j

Maar dan nog weten we eigenlijk niks en het is nu ook niet bepaald zo dat nieuwsberichten doorgaans 100% waarheidsgetrouw zijn :=
Lijkt me altijd wel goed om rekening mee te houden :)

Ook al word je niet in het gelijk gesteld omdat iets wettelijk mag, kan het best zijn dat daar ter plaatse toch wel degelijk dingen gebeuren die wij (zelfs als paardenhouders) zelf ook vervelend zouden vinden.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-25 16:51

Kom je uit bij wat ik eerder schreef.
Daar was echt overlast maar 2 paarden.
En die mensen reden niet eens, die mende.
Maar ze hielden het niet schoon.

DuoPenotti schreef:
Denk dat het overal is in de buitengebieden.
Hier althans ook.
Als er in je buurt een huis te koop staat hoop je maar dat er iemand komt wonen die komt genieten van de ruimte, met ook de lucht of het trekkerverkeer enz dat erbij hoort.

Wel vraag ik mij af hoe groot die percelen zijn daar waar het over gaat.
Omdat ik enkel lees over paddock en rijbak.
Staan paarden klein, plassen ze veel op dezelfde plek zonder dat mensen dat zand eens vervangen enz, dan kan het wel overlast gaan geven.

Kennissen van mij, beide van boeren komaf, 1 daarvan werkzaam in de veeteelt.
Die kregen mensen naast zich wonen, net buiten de bebouwde kom, maar geen grote percelen.
En die kregen dus mensen met paarden naast zich wonen.
Die teveel paard met te weinig erf hadden en daar ook weinig onderhoud aan deden.
En ja daar rook ik de paarden ook.
En zij hebben ook geklaagd, wat ik helemaal kon begrijpen.
Uiteindelijk zijn die kennissen van mij verhuisd want ze hadden er totaal geen woongenot.

Geen idee hoe dat hier bij deze OP is, maar heb je mensen die er een zooi van maken en wel directe buren...

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-25 18:21

Die situaties bestaan zeker. Mensen die denken op een klein stukje grond wel een paar paarden te kunnen plaatsen en waar de urinegeur op een gegeven moment de hele buurt overheerst. Maar dat kan evengoed met honden of andere dieren natuurlijk. En dat is best vies, want dat is geen land bemesten wat een paar dagen stinkt. Ken de situatie ook van landelijk gebied waar nieuwkomers ( ja Randstad) gingen klagen dat de boer in de nacht het gras liet maaien dan konden zij niet slapen. De boer kon hun niet aan het verstand krijgen dat loonwerkers in die periode 24 uur per dag doorwerken en geen idee hebben op welke tijd ze bij die boer zijn en die boer al helemaal geen eisen hoeft te hebben over het tijdstip want dan staat hij achteraan in de rij. Het volgende jaar was het probleem dat er op dat perceel mais stond en dat hun uitzicht belemmerde.......... Toen was er een buurtfeest waar de man van het stel kwam klagen dat het geluid te hard stond. Toen hebben ze hem gevraagd of hij ook een biertje wilde en is hij dronken weer naar huis gegaan. Toen was het probleem over, waar drank al niet goed voor is.

Kidde

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-25 18:39

pmarena schreef:

Ze zijn tot en met de Raad van State aan toe in het ongelijk gesteld, ik denk dus zomaar van niet

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-25 19:05

Paarden plas in een zandpaddock ruikt je normaal niet, dat spoelt na elke regenbui weg. Niet uitgemeste stallen of een mesthoop kunnen wel stinken. Daarom zijn er ook wettelijke regels betreft afstanden tot naburige percelen en aantal dieren wat een particulier mag houden. Een rijbak kan stofoverlast veroorzaken. Daarom zijn ook hier wettelijke regels voor. Vaak vergunningsplichtig, maar ook regels betreft de grote, afstand tot naburige percelen en soms worden dichte wanden of hagen verplicht en er kan een verplichting zijn om de rijbakbodem nat te houden. Dit laatste is vaak via de rechtbank af te dwingen als er daadwerkelijk overlast wordt geconstateerd.

Het feit dat zowel de gemeente als de rechtbank klaarblijkelijk geen overlast hebben geconstateerd en de gedaagde ook aan alle wettelijke eisen voldoet, verteld mij dat in dit geval de buren geen wettelijke grond hadden om te klagen.

Natuurlijk heeft vrijwel iedereen wel eens 'last' van de buren. Vaak door geuren of geluiden. Maar tot op zekere hoogte heb je dit in een maatschappij ook van elkaar te verdragen. Maar 'last' hebben omdat je de buren kan horen, de barbecue aanstaat of de hond vaak blaft is niet hetzelfde als het daadwerkelijk hebben van overlast.

Sommige mensen veroorzaken ook zelf problemen. Als jij bijvoorbeeld besluit om jouw haag kort te scheren waardoor je uitzicht krijgt op de zonnepanelen van de buren, moet je achteraf niet klagen dat het uitzicht je niet bevalt. Maar dit soort mensen zijn er dus ook.

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-25 20:03

Sterker nog, ze zitten daar op zandgrond. De meesten hier hoeven niet speciaal een bak aan te leggen voor de afwatering :D

Ik ben blij dat wij ervoor gekozen hebben om echt buitenaf te gaan wonen :o

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-25 20:05

Nou denk maar dat je dat in de zomer ruikt en je sproeit zelf geen water. En ze staan steeds op hetzelfde stuk te plassen.
Nee mest opruimen is bij een zelfde mensen dan uiteraard ook niet de snelste hobby.

Even gekeken hoe groot dat perceel was waar ik het over had.
1300 in totaal, daar gaat dan nog het huis af incl oprit, 2 stallen trailer plek en hooiopslag en garage.
Blijft volgens meten ongeveer 170m2 voor de 2 grote paarden over.
Laatst bijgewerkt door DuoPenotti op 17-03-25 20:24, in het totaal 2 keer bewerkt

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-25 20:10

Wij hebben paarden gehad in de bebouwde kom met meer dan 25 buren. Er heeft nooit iemand geklaagd. Ik ben daarom stiekem wel benieuwd naar meer info over de situatie.

Verder kan je inderdaad beter niet voor je rust in het buitengebied gaan wonen. Of je moet echt bij bos/natuurgebied zitten. De agrarische gronden en woningen met ruime tuinen brengen veel lawaai met zich mee. En geurtjes. :P

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-25 00:53

_Lorette_ schreef:
Wij hebben paarden gehad in de bebouwde kom met meer dan 25 buren. Er heeft nooit iemand geklaagd. Ik ben daarom stiekem wel benieuwd naar meer info over de situatie.

Verder kan je inderdaad beter niet voor je rust in het buitengebied gaan wonen. Of je moet echt bij bos/natuurgebied zitten. De agrarische gronden en woningen met ruime tuinen brengen veel lawaai met zich mee. En geurtjes. :P

Ik heb even verder gezocht en er speelt daar wel wat meer, dit is namelijk niet de eerste rechtzaak die de buren hebben aangespannen.

Als ik de omschrijving van de rechtbank volg gaat het om twee diepe en langgerekte percelen van elk zo'n 2400/2500m2. Waarbij de woningen zich beide aan de voorzijde van het perceel bevinden. De paddock met schuilstal ligt achterop het perceel tegen de spoorlijn. De rijbak ligt op het midden van het perceel en niet in de buurt van woning of het terras van de klagers.

Hier nog wat linkjes:

Eiser heeft 'overlast' in de achtertuin, klacht omvat ook schending van de privacy:
https://uitspraken.rechtspraak.nl/details?id=ECLI:NL:RBOBR:2022:5223

Buren willen dat bouwsels na 30 jaar worden verwijderd:
https://www.bndestem.nl/halderberge/burenruzie-in-bosschenhoofd-dertig-jaar-oude-bouwsels-opeens-probleem~ad299252/

Paarden zijn niet de eerste rechtzaak:
https://www.bndestem.nl/halderberge/buren-in-bosschenhoofd-kibbelen-weer-nu-over-paarden-rechter-roept-op-tot-overleg~adbda335/

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-25 14:32

Mensen hebben denk ik geen idee wat het inhoudt om naast paarden te wonen als ze zelf geen dieren hebben.

Ik heb op meerdere plekken lesgegeven waar het een probleem werd als er nieuwe mensen kwamen wonen.

Wij zitten op 8 meter van de paarden en hebben zowel in huis als op het terras geen vliegen. Ook niet als ze daarna bij de paarden wel zitten. Maar we hebben diverse bomen en planten neergezet en ik denk dat de wind hier vaak goed helpt.

De geur ruik ik denk ik zelf niet, maar hier geen gezeur, want we zitten niet dicht op elkaar en meesten hebben hier paarden. Of mensen vinden het leuk om langs te lopen en ze te zien.

Wij hebben wel een paar felle lampen, maar hebben die van de buren af staan en dat geeft verder ook geen gedoe.

Wij hebben weleens een huisje gehuurd met niet de paarden zo dichtbij, waar het hele huisje stikte van de vliegen. Dat vond ik toch echt wel een beetje irritant. Huisje was echt schoon en er was imo geen directe reden voor, maar het zat echt vol.

Waar mensen gaan wonen, zou geen probleem moeten zijn. Als je buitenaf wil wonen voor de rust, is het natuurlijk best vervelend als je veel overlast ervaart. Mensen hebben misschien een leven lang hard gewerkt en droomde van buitenaf en rust. Dat kan dan wel een behoorlijke tegenvaller zijn.

En wij wonen buitenaf, maar ik vind sommige geluiden ook weleens vervelend. Mensen maaien niet een keer, maar 2x pw urenlang. Dan moet je dat maar slikken, want het hoort erbij, maar echt lekker buiten zitten is het niet. En imo is het ook erg overdreven, maar dat ben ik.......

Er zijn ook genoeg mensen die de rust vreselijk vinden en in ene stad willen wonen om daar juist veel herrie te maken. OOk niet voor iedereen altijd even leuk. En soms kan je ergens vanwege werk, gezin, familie ook niet makkelijk weg.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-25 22:20

Hm,heb ook mn paarden naast de deur en daar ruimen wij 3x daags de mest van maar hebben zomers echt wel vliegen op de zon kant hoor!

Ook ruik je zomers echt wel de pis in het paddock zand als het een periode droog is.

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-25 21:42

Ik heb nu erg leuke buren, maar helaas hebben ze hun huis verkocht. Het betreft een woonboerderijtje met een halve ha tuin. Er komen nu oudere mensen uit Lelystad in. Ze kennen de omgeving van de vakantie en ze vinden het zo fijn hier, zo mooi fietsen. Vakantie vieren is wel iets anders dan hier wonen en dan zoveel tuin. Ik ben benieuwd wat dat gaat worden.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-25 22:07

Popstra schreef:
Hm,heb ook mn paarden naast de deur en daar ruimen wij 3x daags de mest van maar hebben zomers echt wel vliegen op de zon kant hoor!

Ook ruik je zomers echt wel de pis in het paddock zand als het een periode droog is.

Hoeveel paarden op hoeveel grond heb je staan? Het is mij afgelopen zomer hier niet opgevallen qua vliegen en pislucht en 3x daags mest ruimen is wel fanatiek.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-25 22:14

Afgelopen zomer was het ook geen een keer 30 graden en ook niet lang droog.

Ik heb 7 paarden thuis op bijna 3 hectare grond.
Heb zand paddocks vlak bij huis.
Wij ruimen smorgens, smiddags en savonds de stront als ze op de paddocks staan. Weides 1x daags. hoef amper te ontwormen.

Wij houden gewoon van netjes en schoon.

Pikeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-25 22:32

journee schreef:
Paarden plas in een zandpaddock ruikt je normaal niet, dat spoelt na elke regenbui weg. Niet uitgemeste stallen of een mesthoop kunnen wel stinken.

Hier ben ik het niet mee eens, ik vind paddocks echt heel erg stinken maakt niet uit waar ik kom. Bij stallen waar paarden dag en nacht op de paddock staan in de winter ruik ik het echt op grote afstand al, op de stallen waar paarden vaker binnen staan en alleen in de paddock komen om er benen te strekken gaat het qua geur al beter. Mijn paard en shet staan 24/7 buiten met een schuilstal maar die heb ik ook na een jaar toch een stuk bij het huis vandaan geplaatst omdat ik de geur echt niet fijn vind. Mest vind ik dan zelfs nog fijner ruiken, ik bedoel nu echt de urine
Laatst bijgewerkt door Pikeur op 20-03-25 22:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-25 22:38

Lieser schreef:
Anomien schreef:
Bijzonder dat de gemeente meegaat in het voeren van gesprekken.
Als het past in het bestemmingsplan en de rechter vindt dat ook. Is het geschil dus privaatrechtelijk. De gemeente hoeft daarin niet te bemiddelen. En dit lijkt toch gebed zonder eind.

En als gemeente moet je dat niet willen. Er is een uitspraak geweest en daarmee hebben mensen zich maar te schikken.
En als ze door willen gaan, moet dat ook via de rechter en niet via de gemeente.
Desnoods een bemiddelaar anders dan gemeente.

Dit is toch anders verdampen van belastinggeld…

Je zult er maar naast wonen.
Pand nog niet eens gekocht en dan al zeuren.

Mediation is juist heel normaal bij burenruzies.

Niet als het om iets privaatrechtelijks gaat. Mediation is goed. Maar niet normaal vanuit de gemeente.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-25 23:49

Hier dus ook de ervaring dat zand doordrongen raakt van pislucht. Flink regen helpt wel.

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-25 20:37

journee schreef:
Paarden plas in een zandpaddock ruikt je normaal niet, dat spoelt na elke regenbui weg. Niet uitgemeste stallen of een mesthoop kunnen wel stinken. Daarom zijn er ook wettelijke regels betreft afstanden tot naburige percelen en aantal dieren wat een particulier mag houden. Een rijbak kan stofoverlast veroorzaken. Daarom zijn ook hier wettelijke regels voor. Vaak vergunningsplichtig, maar ook regels betreft de grote, afstand tot naburige percelen en soms worden dichte wanden of hagen verplicht en er kan een verplichting zijn om de rijbakbodem nat te houden. Dit laatste is vaak via de rechtbank af te dwingen als er daadwerkelijk overlast wordt

Ik zou graag eens een goed onderbouwd stuk willen lezen waarop staat hoeveel paarden een particulier mag hebben.
Mijn buren hebben namelijk een kavel van 2000m2 ( daar staat een huis op, twee schuren, tuin, rijbak, zand paddock) maar hebben wel 5/6 fjorden paarden.
Naar mijn idee is dat echt teveel paarden naar verhouding wat ze aan grond hebben.
Ik kan alleen maar vinden dat een particulier zoveel paarden mag hebben als ze zelf willen.