[BLOG] Deel 1; Op naar Oostenrijk!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cheytjuh
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Re: [BLOG] Deel 1; Op naar Oostenrijk!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-25 05:10

Wat mooi zeg, leuk blog ook :j

Hier gaat vriendlief al 22 jaar elke zomer naar Oostenrijk, Leibnitz en ik ga sinds 5 jaar mee en ben ook helemaal verliefd geworden op het land. Maar ja, die prijzen he :o

We willen volgend jaar eens een keer naar Tirol in de zomer, we houden van hiken en wielrennen, dat maar eens verkennen.
Vindt het allemaal gewoon heerlijk in Oostenrijk, de bergen, de sneeuw, de natuur, de mensen, maar het zal wel bij dromen blijven :j

Leuk om zo meer Bokkers in Oostenrijk te kunnen volgen en een realistischer beeld te krijgen van het werken/leven daar !

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-25 08:59

Dat idee van in de nacht rijden is niet gek hoor. Mijn man is al 3 keer als chauffeur en groom mee gegaan naar het EK voor Haflingers. Dat was in Stadl Paura. Hij heeft ook steeds in de nacht gereden maar dan puur voor het verkeer, en de hitte overdag ( want augustus). Je moet dan wel continu rijden en met 2 chauffeurs zijn zodat je af kunt wisselen.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-25 09:33

Wat een mooi inkijkje in het leven in Oostenrijk, het gebied ziet er echt prachtig uit. Het lijkt me inderdaad heel anders leven dan hier.

Esperanza
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-25 10:32

@Susan, dat was voor mij ook de reden om in de nacht te gaan rijden, minder verkeer. En de temperatuur is natuurlijk een dingetje in de zomer. Maar ik vond het zooo schattig dat hij met die opmerking kwam. Met een beetje mazzel slapen kinderen in de auto 's nachts, maar dat dat voor een paard anders werkt moest ik hem even uitleggen. :D

En Stadl Paura wil ik ook nog eens gaan starten als we een beetje in een wedstrijd flow zijn. Stadl Paura (voor de niet kenners) is een soort KNHS centrum. Het is hier in een rechte lijn niet zo ver vandaan, maar om er te komen moet ik helemaal om het Dachstein gebergte rijden. Dus 150 kilometer en met de trailer 3 uur? Maar daar worden veel wedstrijden georganiseerd. De stallen hier in de buurt organiseren slechts 1x per jaar een wedstrijd. -O- Maar daar komt nog wel een blog over :')

@Cheytjuh, Leibnitz is een mooie streek, daar gaat geloof ik een speciale luchtstroom, waardoor het daar altijd warmer is. Maar Oostenrijk in de zomer is zeker ook een aanrader. Je kunt echt zoveel doen. Ze ken als je van een actieve vakantie houdt.

@Happy_hippie, net als in Nederland hangen de prijzen zo af van de streek waar je zit. Er zijn echt nog wel plekken waar je wat leuks kunt kopen voor 'normaal' geld. Maar in de toeristische gebieden gaan de prijzen hard omhoog. Het is hier in Ramsau (en het stadje hieronder in het dal Schladming) bijna niet meer mogelijk om als normaal gezin wat te kunnen kopen, en daar hebben de Einheimischen ook al een probleem. Maar een vriendin van mij heeft net een huis gekocht in Hall, vlakbij Admont en daar kun je voor 3,5 a 4 ton echt een groot huis met aardig grond kopen. Daar krijg je hier nog geen appartement voor. Klushuizen voor minder geld zijn er ook nog best genoeg, de markt is hier niet zo overspannen als in Nederland. Dus nog niet opgeven die droom.

@Opisop-shop
Ik kom inderdaad af en toe prijzen tegen voor stallingen :') In Schladming zit ook een stal waar ze met droge ogen gewoon 800 Euro per paard vragen. En dat is geen Wenen, verre van. Mooie stal hoor, echt prachtig, maar ook geen optie voor mij. Ik heb echt mazzel met de stal die ik heb gevonden, 330 per paard.

De stal is nieuw gebouwd 2 jaar geleden en er is plaats voor 7 paarden. De eigenaar heeft gewoon een baan en doet de stal erbij als hobby. Omdat hij de boerderij van zijn ouders niet verloren wilde laten gaan. Hij hoeft er geen geld aan te verdienen, hij vind het leuk en gezellig met ons en we doen ook veel voor hem terug en dat waardeert hij. Er blijft onder de streep wat over en dat vindt hij genoeg. Daarbij rekent hij zijn eigen arbeid niet echt, want dan kan het niet uit :o wij zien dat als gratis therapie :j

Maar we hebben echt prachtig hooi van zijn eigen land, een goede buitenbak met zand (is hier in de omgeving veel split) en voor zomer en winter een grote uitloop. Ik moet er een half uur voor rijden maar dat heb ik er graag voor over. De eigenaar zeurt nooit over de hoeveelheid hooi, zolang we dat maar niet verknoeien. Mijn paarden eten toch wat meer dan de standaard haflinger, maar dat maakt hem niets uit.

Happy_Hippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-25 18:43

Esperanza, wat fijn om te horen dat het nog niet zo extreem is.
Zelf zou ik wel in zo iets zitten als waar jij zit denk ik dat klinkt echt super!

Ik heb in Nederland al wel een huisje sinds vorig jaar Maargoed daar krijg ik natuurlijk niet genoeg voor om naar Oostenrijk te verhuizen :+
En mijn voorkeur zou hebben om die te verhuren in NL ipv verkopen denk ik.

Ik ga aankomende jaren proberen veel op workaway te gaan in Oostenrijk en Zwitserland in de hoop ook een wat beter beeld te krijgen of het echt is wat ik wil en informatie op te doen of het mogelijk is!
(Mocht je zelf ook zo iets willen hou ik me uiteraard aanbevolen <3 ).

Kwa werk is het wel lastig ding ik heb nu een ontzettend goede baan voor mijn leeftijd (net 25) en zou echt niet weten wat ik daar voor werk zou moeten doen met mijn huidige papieren kan ik daar waarschijnlijk echt niks.

Of plan Z gewoon een man vinden die daar al woont met mooi huisje en wat land en dan daar intrekken _O- (fantaseren mag hahaha).

Nickee_ooe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-25 19:58

Happy_Hippie schreef:
Of plan Z gewoon een man vinden die daar al woont met mooi huisje en wat land en dan daar intrekken _O- (fantaseren mag hahaha).

Dat heb ik gedaan :D

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-25 20:55

Nickee_ooe schreef:
Happy_Hippie schreef:

:')

@Happy Hippie
Ik had in NL een goede baan binnen de overheid met vast contract en heb ook gewoon de stap gewaagd.
Er is ontzettend veel vraag naar medewerkers dus je kunt altijd wel ergens aan de bak. Is het je droombaan? Aan het begin vast niet. Maar daar kun je weer naar toewerken . Zeker als je jong bent heb je nog je hele leven voor je om weer stappen voorwaarts te zetten in je carrière :j

Happy_Hippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-25 21:03

Nickee_ooe
[quote="Happy_Hippie schreef:

Dat heb ik gedaan :D[/quote]

Ow wauw toeval of bewust? (vanuit mij was het maar een grapje :') )

opisop_shop schreef:
Nickee_ooe"
[quote="Happy_Hippie schreef:

:')

@Happy Hippie
Ik had in NL een goede baan binnen de overheid met vast contract en heb ook gewoon de stap gewaagd.
Er is ontzettend veel vraag naar medewerkers dus je kunt altijd wel ergens aan de bak. Is het je droombaan? Aan het begin vast niet. Maar daar kun je weer naar toewerken . Zeker als je jong bent heb je nog je hele leven voor je om weer stappen voorwaarts te zetten in je carrière :j[/quote]

Dankjewel voor je reactie ik zit er wel echt steeds meer over na te denken alleen ik heb natuurlijk ook gewoon mijn paarden enzo waar ik rekening mee moet houden.

Ga me er wel echt in verdiepen!
Mochten mensen hun ervaring/ verhaal willen delen heel graag (via pb) <3 .

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-25 09:20

Wat een geweldige omgeving! En knap dat jullie de stap durven zetten hebben. Dat zou niet aan mij besteed zijn. En natuurlijk helemaal top dat je zo’n fijne stal gevonden hebt.
Ik volg jullie graag!

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-25 18:25

Wat leuk dat je voor ons wilt bloggen!
Gave paarden heb je en die omgeving is prachtig <3

Ik volg ook :j

Happy_Hippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-25 18:44

Ik was je website aan het spieken en wat een gaaf huis zeg en die omgeving prachtig!!!

Toevallig ook een liefde voor auto’s gezien het logo (de 2 zuigers/ drijfstangen) of is dat puur toeval?

VanLuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-25 21:51

Wat leuk dit! Ik kom al jaren wintersporten in Ramsau, nooit geweten dat er bokkers bij de Rittis woonden :)

Texas02

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-25 22:49

Super leuk! Het was vroeger ook altijd een droom van mij, naar Oostenrijk verhuizen. Intussen een beetje gemengde gevoelens vanwege de winters daar, ik ben niet zo'n fan van sneeuw (wel even voor een weekje ofzo, lijkt echt prachtig in de bergen, maar niet maanden lang _O- ). Maar het is er zo mooi! Meestal gaan we in de zomer naar Karinthië, naar de Millstätter See, en afgelopen oktober waren we in Nassereith, Tirol (toen ook nog sneeuw in de bergen gehad, prachtig!), maar deze zomer gaan we naar Mauterndorf, Lungau, dus we zitten dan maar ongeveer een uurtje van jou af!

Esperanza
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-25 08:40

Bedankt voor de complimenten allemaal. :o Ik zal alvast eens broeden op het deel 2.

@Elisa2, leuk om je hier te zien! Ja, mijn leven is natuurlijk op veel fronten veranderd, het begint natuurlijk al met het werk wat ik deed. Ik heb nu geen 9 tot 5 baan meer maar ben ondernemer. Ik hou er van dat ik mijn eigen tijd kan indelen. Ik had nooit gedacht dat ik vrijwillig zo vroeg op zou staan om direct aan het werk te gaan :') Maar dat geeft me weer de mogelijkheid om na het middageten naar de paarden te kunnen.

Maar ik heb echt nooit rekening gehouden dat het paardenleven hier ook anders zou zijn. We zijn in Nederland wel echt verwend wat dat betreft. Ik mis hier echt een rijvereniging waar je gebruik kunt maken van de binnenbak. De stallen die dat hebben zitten zo vol que planning met manegelessen en pensionners, daar is bijna niets mogelijk. -O- En een leuke winkel met paardenspullen. Iedereen besteld hier bij Kramer of Loesdau of gaat groot inkopen op een beurs.

Er is wel een soort Welkoop waar je een halster of een zweep en dat soort kleinigheden kunt kopen, maar dat was het dan. Voerwortels haal ik in de supermarkt. Het duurde even voordat ik dat door had. :o Kosten dan wel weer 14 euro voor 20 kilo.

@Happy hippie, Oostenrijk doet wel wat ingewikkeld over diploma's. Het kan zelfs zo zijn dat je in 1 bundesland met je diploma mag werken, en in het andere bundesland niet. De bundeslander zijn vrij autonoom in veel gevallen. Aan de andere kant kan ik me voorstellen dat je zulk specifiek werk doet dat ze daar wel om zitten te springen. En dat ze je dus wel zullen helpen om aan de juiste papieren te komen. Ik heb alleen geen enkel idee waar hier industrie zit. Misschien meer richting Wenen?

Ze zijn hier wel helemaal waus van titels enzo. Als je je titel in een mail zet dan krijg je soms meer gedaan dan zonder titel. Dat zijn wij in Nederland natuurlijk niet gewend. Dus wel al je leuke afkortingen gebruiken als je hier wat wilt. Het opent deuren.

Wij hebben privé verhuur en daardoor hoefde ik geen diploma om te zetten. Als je bedrijfsmatig gaat verhuren wordt dat een ander verhaal, en dan moet je ook weer overal een diploma voor hebben :D Maar privé verhuur is natuurlijk wel beperkt tot 10 vaste bedden.

En opleidingen doen in het Duits, of soms zelfs in het dialect is wel een dingetje. :D Ik heb recent mijn C en CE rijbewijs gehaald en de theorie werd gegeven in dialect. Dat is nu geen issue meer, maar dat had ik in het begin niet kunnen doen. Het was sowieso een beetje overweldigend at ze hier denken dat je na 6 lessen klaar bent om je examen te gaan doen. Ik kreeg gelukkig nog 4 lessen extra om dat ik CE ging doen. _O- IK heb er zelf nog maar 4 bijbesteld, want waar het op neer kwam is dat die 10 uren er in 1 week even doorgedraaid werden en dat ging me echt even te snel.

Wat dan wel weer super geregeld is is dat ik op de rijschool mijn rijbewijs + foto kon inleveren en dat ik de nieuwe kreeg thuis gestuurd. En iedere 2 weken is er de mogelijkheid om examen te doen, voor theorie en praktijk. Niks naar een CBR toe, de examinator komt naar de rijschool. Een paar dagen van te voren hoor je hoe laat je ingedeeld bent :D Dus als je zakt, 2 weken later kun je weer. Ik heb examen gereden in Radstatt, daar is net niks. Mini stadje met een stukje snelweg, 1 afslag er op volgende er weer af. En een stuk de bergen in, das dan wel weer een dingetje met bijna 19 meter vrachtwagen. Je vrachtwagenrijbewijs halen is hier dan weer niet duur in vergelijk tot Nederland.

@Oscar, de mannen zal ik nog beter voorstellen, ik heb ze natuurlijk in Nederland gekocht en meegenomen en hier in de sneeuw gedumpt. Dekentje op en gaan :')

De omgeving is echt super om te rijden, waar we in de zomer rijden kun je in de winter niet komen door de sneeuw. Waar we in de winter rijden kun je in de zomer weer niet rijden omdat dit gewoon weilanden zijn waar gehooid wordt. Dus 2x per jaar een draai van 180 graden.

@Happy hippy, de zuigers staan voor mijn man. Hij is de petrolhead. Hij houdt van alles waar benzine ingaat. Tot en met de grasmaaier aan toe :Y) De reden voor het halen van mijn vrachtwagen rijbewijs komt natuurlijk ook door hem :') Maar wat snels heeft hij natuurlijk ook. Dat staat alleen nog in Nederland omdat we hier geen plek hebben. Zolang er maar wat is wat mijn trailer kan trekken vind ik het allemaal prima wat hij autotechnisch uitspookt. En ja, in de appartementen hangen autorace schilderijen....

@ Texas02, leuk! Mauterndorf is inderdaad niet zo ver en echt prachtig! Ik had een vriendin wonen in Rennweg am Katschberg, maar die is weer terug naar Nederland verhuisd. Ja ver is het niet, je moet alleen door die lange tunnel, laat ik nou een hekel hebben aan die stomme tunnels -O- Maar de sneeuw tja, ik houdt er wel van, maar dat komt ook omdat het hier anders is dan in Nederland. In Nederland is alles direct over de zeik van een beetje. Hier is het gewoon zo. Het hele land is niet direct ontregeld. :') En zolang het maar mooi weer is. In Nederland is het zo lang grauw en grijs, wind en natte koude. Wij hebben letterlijk sinds de kerst bijna alleen maar zon gehad.

@VanLuna, serieus? Hahaha, ik kijk uit op de Rittis. Ik kan er heen lopen zo dichtbij. Waar verblijven jullie dan? Ik heb wel weer genoeg gele platen zien rijden hoor deze winter, en de Nederlanders die je spreekt komen hier vaak ook al jaren. Maar heel bekend is dit gebied niet bij Nederlanders, Flachau, dat is een Nederlandse enclave in de winter. En Filsmoos... Leuk! Dus als je volgend jaar gaat dan kom je maar op bezoek!

Texas02

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-25 08:57

Je hoeft niet door de tunnels. Wij kopen altijd alleen maar een vignet voor de terugreis, verder komen wij niet op de snelweg. Je kunt vanaf Ramsau de B99 op richting Obertauern, dan kom je langs Mauterndorf richting Sankt Michael en daar kun je de Katschberg Paß over en zo naar Rennweg. Dat is een hele mooie route. Snelweg is uiteraard sneller, maar ik zou de mooie route over de snelle route verkiezen, al is dat vast anders als je er woont. Als ik daar op vakantie ben kan ik geen genoeg krijgen van de prachtige omgeving! <3

In Treffen, in de buurt van Villach, zit nu wel een Kramer trouwens. Wel een stukje rijden, maar als je een keer naar een winkel wilt is dat misschien wel leuk. En in Villach zit nog een winkel, Equiva. Ik was er twee jaar geleden, ik vond hem niet geweldig. Als je van Eskadron houdt kun je er leuk shoppen, de winkel lag er toen vol mee. Maar de hoeveelheid ruitersportzaken valt inderdaad echt tegen, en wat ze hebben ook. Ik zoek stiekem elk jaar weer of ik toch niet iets vind waar ik even kan kijken en eventueel iets leuks kan kopen, maar nee. Dat is er gewoon niet. Misschien volgend jaar Kramer in Treffen, dan gaan we waarschijnlijk weer naar de Millstätter See op vakantie, maar bij die Kramer zullen ze wel precies hetzelfde hebben liggen als in alle andere Kramer winkels, dus eigenlijk verspil ik dan gewoon een dag(deel) van de vakantie.

Wat wel een leuke winkel was, was Zwerlin in Graz. Maar dat is wel een heel eind rijden. Daar was ik met een vriendin die in Leibnitz woont heel wat jaren geleden. Daar was ik toen een paar dagen op bezoek in de vakantie. Helaas is dat contact verbroken zonder dat ik weet waarom. Maar mooie streek daar ook, al geef ik zelf wel de voorkeur aan de echt hoge bergen.

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-25 09:12

Mooie plek, ken het alleen van de opnames van "Die Bergretter", een serie die door de ZDF utgezonden werd?/word.

Esperanza
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-25 09:52

Ja, Equiva zit ook bij Salzburg. Maar als verwende Nederlandse zie ik daar niets bijzonders. :D Ketens zijn sowieso niet mijn favoriet. Mijn vriendin bestelt veel bij Loesdau en ik heb daar toen wel een paar witte wedstrijdbroeken gekocht voor niet te veel geld. En die zijn wel fijn. Hier is het namelijk geen luxe om 4 te hebben, als wedstrijden meerdere dagen zijn :o De laatste keer in Nederland was ik in Groningen en toen ben ik langs de Epplejeck gegaan, die vond ik wel gaaf. Niets in vergelijk met een jaar of 10 geleden. Kramer heeft in iedere winkel hetzelfde liggen inderdaad, dus daar wordt je weinig wijzer van.

Zwerlin is wel echt een gave winkel. Maar 2 uur rijden voor wat spullen doe ik ook niet eigenlijk. Ze zien dat hier echt al een uitje, we gaan een dag naar de paardenwinkel. En ja, Pferdemesse Wels. Ook daarheen gaat iedereen van stal en omgeving zeker een dag. :o Als ik in Nederland ben dan ga ik in Apeldoorn naar een winkel, daar koop ik de meeste spullen.

Zwerlin heeft vanaf vorige week totale leegverkoop, ze stoppen ermee. Ik denk dat ze de omslag naar webshop niet goed hebben kunnen maken en dan ga je het niet meer redden als winkel. Ik bestel nog wel eens wat bij Equusvitalis. Ik zag dat die zelfs een Nederlandstalige webshop hebben gemaakt. Hoe dat functioneert is me een raadsel. Verzenden naar Nederland is namelijk niet goedkoop. Bij Equusvitalis bestellen we ons voer, daarin zijn ze wel goedkoop. Maar een pallet iedere keer.

Ik weet dat ik niet door de tunnels hoef :') Ik weet van de meeste alle weggetjes er omheen. Er is namelijk altijd nog 'de oude weg'. Tweng zit daar ook vlakbij toch? Daar ben ik wel eens Norikers gaan kijken met een vriendin.

@MCE, jij kent de Bergretter? Ik kende het dus niet, maar had wel brochures gevonden bij de Tourismeverband. Ik dacht; 'wat leuk, een brochure over de Bergrettung...' Ik snapte alleen de inhoud niet zo. Bij iedere foto 2 namen en ik het verhaal er bij had die een relatie met die....? Das een beetje raar. Naja, brochures neergezet en toen kwamen er Duitse gasten die helemaal lyrisch waren over dat we zo vlak bij de Emilieshof zitten. :D Toen kwam ik er pas achter dat het om een serie ging die hier gedraaid wordt. -O-

Het is echt wel een populaire serie in Duitsland. Ze organiseren hier hele fanwandelingen langs alle plekken waar ze veel opnemen. En nu weet ik ook dat niet iedere inzet van de reddingshelikopter betekent dat er echt mensen in nood zijn. :') Ze filmen nog regelmatig en de serie loopt al een paar jaar. (15?) We hebben afgelopen jaar via een stichting een familie in huis gehad die speciaal kwamen voor de serie. Ze hebben een gehandicapte zoon en die is gek van de serie. De stichting heeft georganiseerd dat hij bij het filmen een dag erbij kon zijn.

https://wuenschdirwas.de/tjorven-darf-b ... itspielen/

Het waren hele lieve mensen uit Noord-Duitsland en we hebben ze nog meegenomen naar onze favoriete berghut, de Zonnenalm. Ze waren onder de indruk van de mensen en de gezelligheid hier. Dat Tjorven dus niet massaal genegeerd werd en dat veel mensen speciaal hem even met hem gingen kletsen. In hun thuis regio schijnt dat anders te zijn omdat hij zo zwaar gehandicapt is en kwijlt bij het eten. De mensen kijken ons daar liever weg, aldus de moeder. Nee, dat gaat hier echt anders. :j

We werden hier gewoon bij andere gasten aan tafel gezet (is hier normaal) en we hebben gezellig gegeten met zijn allen. Een groep mannen 40-50 zuipgroep :D kwam ook nog even handenklatschen met Tjorven en met de trekzak-muziek erbij was het weer een leuke middag.

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-25 09:59

het leven is daar veel gemakkelijker ;) meer ruimte en de mensen hebben nog tijd
lijkt me super om in die ambiance te kunnen leven en werken.

verhaal op zich is soms best wel "saai"maar ik kijk ook meer voor de natuur, omdat er veel op lokatie opgenomen wordt. Dorpjes, berghutten ect. zijn vaak wel uitnodigend.

zullen natuurlijk ook wel min puntjes zijn, maar toch.

Happy_Hippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-25 11:48

Esperanza,

Oh wauw dat klinkt best goed <3
Fijn dat het halen van je C/CE zo voorspoedig ging uiteindelijk!

Ik zou niet perse iets willen met mijn papieren opzich maar dan zou ik even moeten kijken, is er een website waar je kan zien wat je diploma ‘waard’ is?
Dat wat jullie doen ‘bedden’ verhuren lijkt me heel tof om te doen :j

VanLuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-25 13:52

Wat heerlijk om zo naar de Rittis te kunnen lopen! En sta je er nou met paard en al bovenop op een van de fotos?

Wij verblijven altijd in haus Bergquel, laatste huis links voor t tolhuisje als je naar de gletsjer rijdt

Als ik volgend jaar weer ga zal ik het in gedachten houden, bedankt voor de uitnodiging *D

Ja die Bergretter! We zapten jaren geleden toevallig langs die Duitse zender.. 'he! Das Ramsau!'
Inmiddels liggen er inderdaad overal foldertjes van :')

De zonnenalm is ook super inderdaad! Maar rosteralm is ook altijd leuk met die banden, moeilijk kiezen :+

Gefeliciteerd met je vrachtwagenrijbewijs!

Texas02

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-25 17:33

Wat jammer dat Zwerlin stopt zeg! Niet dat ik er nog kom,maar vind het wel echt zonde! Was een leuke winkel!

Kun je die Bergretter ook in Nederland kijken? Lijkt me een leuke serie, ik keek vroeger ook altijd Medicopter 117.

thequeensmum

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-25 20:20

Texas02 schreef:
Wat jammer dat Zwerlin stopt zeg! Niet dat ik er nog kom,maar vind het wel echt zonde! Was een leuke winkel!

Kun je die Bergretter ook in Nederland kijken? Lijkt me een leuke serie, ik keek vroeger ook altijd Medicopter 117.

Ik zie dat het elke zaterdagavond op ZDF te zien is om 19.25
Ga ook kijken!

Texas02

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-25 22:55

Maar online kun je niet ergens kijken? Ik kijk eigenlijk nooit series op tv en ik zou het dan graag vanaf het begin gaan kijken. Mocht iemand een minder legale tip hebben waar te kijken, mag dat ook per pb, want zo kijk ik eigenlijk alle series _O-

Texas02

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-25 01:12

Er staan sowieso afleveringen van Die Bergretter op Youtube, geen idee of alles er op staat. Maar als je zoekt op Die Bergretter Staffel 1 Episode 1, vind je de eerste aflevering wel (die staat op Youtube onder de naam Die Bergretter 01 Das Versprechen). En dan elke keer even aanpassen voor de volgende aflevering of het volgende seizoen, en hopen dat het erop staat.

kinel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-25 08:06

Texas02 schreef:
Maar online kun je niet ergens kijken? Ik kijk eigenlijk nooit series op tv en ik zou het dan graag vanaf het begin gaan kijken. Mocht iemand een minder legale tip hebben waar te kijken, mag dat ook per pb, want zo kijk ik eigenlijk alle series _O-

Wij kijken al twee jaar via de andere weg tv. Maar om nu te zeggen dat is het. Nee absoluut niet.
Heb er al vier gehad en niks wat ze beloven is waar. Ben nu aan het kijken hoe ik via legale manier wel stabiel via internet kan kijken.