Gemeente Amsterdam wil welzijn paarden verbeteren

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Pallatin

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-25 08:31

Eleeke schreef:
Er zijn prima plekken voor paarden in Amsterdam. Waar je paard in de zomer 24/7 buiten staat en in de winter als het licht is ( in een kudde met veel weiland).
Amsterdam is niet alleen dat stuk met die grachten he.

In gemeente Amsterdam? Waar dan?

Eleeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-25 10:13

Pallatin schreef:
Eleeke schreef:
Er zijn prima plekken voor paarden in Amsterdam. Waar je paard in de zomer 24/7 buiten staat en in de winter als het licht is ( in een kudde met veel weiland).

Landelijk Noord bv ( Holysloot,Durgerdam etc)
Veel pensionstallen zijn nog steeds niet hoe ik het wil voor mijn dier. Maar genoeg met meer dan 6 uur buiten in de kudde zelfs enkele 24/7 met schuilstal ( en meerdere in de zomer ). Ik verwacht dat het er niet anders is dan landelijk gemiddelde.
Dan zijn er nog veel mensen die zelf paarden hebben uiteraard. Genoeg plek, niet anders dan andere delen in Nederland waar veel weilanden zijn. Ja vervelende grond waardoor je in de winter je paard zo goed als niet op het land kan zetten, maar ook daar is Amsterdam niet echt uniek in.

Weesp en omgeving is ook gemeente Amsterdam, maar daar ken ik de stallen niet.

Edit : Landsmeer, Oostzaan zijn toch eigen gemeentes,die vallen niet onder landelijk Noord. maar ik rijd de straat uit en ik zit daar al zo ongeveer je ziet geen enkele overgang tussen gemeente Amsterdam en deze twee mini gemeentes :D

Elisa2

Re: Gemeente Amsterdam wil welzijn paarden verbeteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-25 10:22

Nou ik vind het een goed iniatief! De gemeente wil meedenken dus misschien komen er dan meer mogelijkheden voor weidegang/ schuilstallen en ze willen ook subsidieren.

Zou fijn zijn als meer gemeenten zo meewerkend waren, dan kunnen er op andere plekken ook sneller noodzakelijke stallen e.d. gebouwd worden die nu nodig zijn om dieren te kunnen beschermen tegen de wolf.

Eleeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-25 10:27

Precies Elisa, ik heb mijn paard nu in Frankrijk met pensioen staan, anders had ik me er zeker voor aangemeld.

Maar waarom heel veel mensen er in dit topic de wolf erbij halen, ik snap em niet. Die is hier niet

Ik las zelfs dat iemand dacht dat als de wolf in Amsterdam kwam het wolven probleem snel was opgelost....
Als Den Haag ergens niet naar luistert is het wel naar Amsterdam :D ( ook niet naar Groningen en andere plaatsen hoor). Amsterdam heeft daar alleen iets minder last van dan andere gemeentes, want ze gaan een beetje hun eigen gang.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-25 11:16

Denk omdat Den Haag sowieso niet luistert naar het wolvenprobleem en de frustraties daarover oplopen.

Maar mooi dat Amsterdam zo eigenzinnig is en in deze een goed voorbeeld geeft. Hoop echt dat meer gemeenten zullen volgen.

SARINO

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-25 11:22

Ik ben benieuwd wat dit mag kosten en hoeveel mensen extern worden ingehuurd gaan worden. En dan volgen andere gemeentes en die hebben er een andere kijk op en weer vergaderen (lekker uren schrijven ) En dan volgt het landelijke beleid , is weer anders maar zijn nog meer bureaus voor ingehuurd en is nog meer over vergaderd . Dan blijkt dat het teveel geld voor particulieren (stemmen) kost .Eind van het verhaal , geen paard wordt hier beter van de aankomende jaren.....

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-25 11:50

Eleeke schreef:
Precies Elisa, ik heb mijn paard nu in Frankrijk met pensioen staan, anders had ik me er zeker voor aangemeld.

Maar waarom heel veel mensen er in dit topic de wolf erbij halen, ik snap em niet. Die is hier niet

Ik las zelfs dat iemand dacht dat als de wolf in Amsterdam kwam het wolven probleem snel was opgelost....
Als Den Haag ergens niet naar luistert is het wel naar Amsterdam :D ( ook niet naar Groningen en andere plaatsen hoor). Amsterdam heeft daar alleen iets minder last van dan andere gemeentes, want ze gaan een beetje hun eigen gang.

Er zijn zelfs mensen uit Gelderland die wensen dat de wolf oprukt tot het Vondelpark omdat er dán ineens wel tegen opgetreden zal worden. Dan snap ik dus niet waarom men anderen toewenst waar men zelf bang voor is.

Bij landelijk Amsterdam denk ik aan die man die een paar jaar geleden meedeed aan BZV met een opfokstal, de had land zover als je kon kijken.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-25 11:55

MyChoice schreef:
Dat is mooi! Dan kunnen de paarden die eerder lekker 24/7 buiten stonden op de Veluwe, in Friesland, Drenthe en Groningen naar Amsterdam toe ipv opgehokt te moeten worden ivm wolven

hier lees ik niet dat er gegund word dat de wolf naar Amsterdam gaat.
Maar dat de paarden in Friesland, Drenthe en Groningen, die eerder lekker naar buiten konden dat niet meer kunnen. En ze onderhand beter dan naar Amsterdam kunnen gaan.

SARINO schreef:
Ik ben benieuwd wat dit mag kosten en hoeveel mensen extern worden ingehuurd gaan worden. En dan volgen andere gemeentes en die hebben er een andere kijk op en weer vergaderen (lekker uren schrijven ) En dan volgt het landelijke beleid , is weer anders maar zijn nog meer bureaus voor ingehuurd en is nog meer over vergaderd . Dan blijkt dat het teveel geld voor particulieren (stemmen) kost .Eind van het verhaal , geen paard wordt hier beter van de aankomende jaren.....

Vooral dit. uurtje factuurtje.
Weer lekker vergaderen, goed diner erbij. Tig keer, en verder gaan stap verder komen

manic

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-25 12:11

Zal dan inderdaad om Driemond, Weesp en Durgerdam gaan, wat wel een beetje gek is want Weesp hoort überhaupt sinds heel recent tot Amsterdam.

Maar ik vind het wel een beetje hypocriet van gemeente Amsterdam om te roepen dat ze paardenwelzijn hoog in het vaandel hebben staan. Rare prioriteiten ook vind ik.

irryproppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-25 12:47

Eleeke"
[quote="Eleeke schreef:

In gemeente Amsterdam? Waar dan?[/quote]

Landelijk Noord bv ( Holysloot,Durgerdam etc)
Veel pensionstallen zijn nog steeds niet hoe ik het wil voor mijn dier. Maar genoeg met meer dan 6 uur buiten in de kudde zelfs enkele 24/7 met schuilstal ( en meerdere in de zomer ). Ik verwacht dat het er niet anders is dan landelijk gemiddelde.
Dan zijn er nog veel mensen die zelf paarden hebben uiteraard. Genoeg plek, niet anders dan andere delen in Nederland waar veel weilanden zijn. Ja vervelende grond waardoor je in de winter je paard zo goed als niet op het land kan zetten, maar ook daar is Amsterdam niet echt uniek in.

Weesp en omgeving is ook gemeente Amsterdam, maar daar ken ik de stallen niet.

Edit : Landsmeer, Oostzaan zijn toch eigen gemeentes,die vallen niet onder landelijk Noord. maar ik rijd de straat uit en ik zit daar al zo ongeveer je ziet geen enkele overgang tussen gemeente Amsterdam en deze twee mini gemeentes
Landsmeer en Oostzaan wou ik net benoemen idd en ook aan die kant in Amsterdam noord zijn er ook nog stallen

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-25 15:39

SARINO schreef:

Maar wat moet er dan gebeuren, niks? Daar worden paarden sowieso niet beter van

miereneter

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-25 17:59

Pallatin schreef:
Eleeke schreef:

Mijn paard staat in de gemeente Amsterdam, op een boerderij, in Landelijk Noord inderdaad. Helft staat 24/7 buiten in de winter op een giga-paddock, de rest 's nachts op stal. In de zomer alles 24/7 buiten met schuilgelegenheid, zoveel weiland dat er zelfs gastpaarden komen. Worden hier top verzorgd, ik denk niet dat je hier iets te verbeteren gaat vinden. Nu is dit wel een echt een stal uit duizenden hoor, maar het bestaat in Amsterdam.

Eleeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-25 22:59

miereneter schreef:
Eleeke schreef:

Mijn paard staat in de gemeente Amsterdam, op een boerderij, in Landelijk Noord inderdaad. Helft staat 24/7 buiten in de winter op een giga-paddock, de rest 's nachts op stal. In de zomer alles 24/7 buiten met schuilgelegenheid, zoveel weiland dat er zelfs gastpaarden komen. Worden hier top verzorgd, ik denk niet dat je hier iets te verbeteren gaat vinden. Nu is dit wel een echt een stal uit duizenden hoor, maar het bestaat in Amsterdam.

Wij hebben op dezelfde stal gestaan, Topplek, jaren met veel plezier gestaan.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-25 23:07

nile

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-25 09:15

Citaat:
Bij landelijk Amsterdam denk ik aan die man die een paar jaar geleden meedeed aan BZV met een opfokstal, de had land zover als je kon kijken.

Daar heb ik heel lang geleden gestaan met pony. Als enige plek in Amsterdam toen 24/7 buiten met inloop :D. Nooit geweten dat GJ later in BZV geweest is _/-\o_

En https://paardenschoolkakelbont.nl/

Super paardvrienndelijke rijschool in Westerpark. Bijna hartje Amsterdam.

De Hit-Actief in Ouderkerk a/d Amstel.

Dus het kan zéker in Amsterdam.

In Overijssel aanzienlijk meer moeite gehad paardlief knap onde dak (liefst zo min mogelijk dak :D ) te krijgen.

Wordt terstond overvallen door aanval van heimwee :')

Super leuk initiatief dus en ben benieuwd wat het gaat opleveren!

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-25 11:13

Laat ze ook vooral meenemen dat paarden die buiten staan een voldoende grote droge schuilstal met goede bodembedekking met ruimte om languit te liggen nodig hebben en niet genoeg hebben aan een rijtje coniferen of schutting.

manic

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-25 11:36

Vrijwel alle genoemde plekken hier vallen dus niet onder gemeente Amsterdam. Landsmeer niet, Ouderkerk aan de Amstel niet, broek in waterland niet en Durgerdam niet.

Bovengenoemde GJ uit BZV is zijn land kwijt geraakt aan… je raadt het al, de gemeente Amsterdam

En jullie vinden het een goed plan dat de gemeente Amsterdam zich daar mee gaat bemoeien?

Want ik verwacht dat het voornamelijk neerkomt op streep erdoor.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-25 12:29

Eleeke schreef:

Groen Links gaat echt het wolvenprobleem niet oplossen in Amsterdam. Die sluiten eerder het Vondelpark af zodat de wolven rust hebben.

beert

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-25 13:02

Wow. Wil een gemeente initiatief nemen om paardenwelzijn te verbeteren, is het weer niet goed. De wolf wordt er uiteraard bijgehaald, totaal onnodig. En als je wilt weten wat het kost, dien een woo verzoek in bij de gemeente als dat het enige is wat je belangrijk vindt.

De gemeente moet ergens beginnen en dat ze beginnen met in gesprek gaan met paardenhouders uit de gemeente, lijkt me een hele logische stap. Dat zijn namelijk de mensen die echt relevant zijn voor dit vraagstuk en ook weten wat er in de gemeente leeft en kan.

Ik ben vooral benieuwd of er bokkers zijn die zich hiervoor aanmelden en ook op de hoogte kunnen houden wat eruit komt. Het zou toch mooi zijn als het voor de Amsterdamse paarden verbetert waar het kan?

Eleeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-25 14:08

manic schreef:
Vrijwel alle genoemde plekken hier vallen dus niet onder gemeente Amsterdam. Landsmeer niet, Ouderkerk aan de Amstel niet, broek in waterland niet en Durgerdam niet.

Bovengenoemde GJ uit BZV is zijn land kwijt geraakt aan… je raadt het al, de gemeente Amsterdam

En jullie vinden het een goed plan dat de gemeente Amsterdam zich daar mee gaat bemoeien?

Want ik verwacht dat het voornamelijk neerkomt op streep erdoor.

Durgerdam= gemeente Amsterdam

Net als onder andere
Holysloot
Zunderdorp
Ransdorp

Allemaal plekken met veel paarden

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-25 16:25

beert schreef:
Wow. Wil een gemeente initiatief nemen om paardenwelzijn te verbeteren, is het weer niet goed. De wolf wordt er uiteraard bijgehaald, totaal onnodig. En als je wilt weten wat het kost, dien een woo verzoek in bij de gemeente als dat het enige is wat je belangrijk vindt.

De gemeente moet ergens beginnen en dat ze beginnen met in gesprek gaan met paardenhouders uit de gemeente, lijkt me een hele logische stap. Dat zijn namelijk de mensen die echt relevant zijn voor dit vraagstuk en ook weten wat er in de gemeente leeft en kan.

Ik ben vooral benieuwd of er bokkers zijn die zich hiervoor aanmelden en ook op de hoogte kunnen houden wat eruit komt. Het zou toch mooi zijn als het voor de Amsterdamse paarden verbetert waar het kan?

Laten ze eerst de drugsoverlast en de daklozen aanpakken. Dat lijkt me een grotere prioriteit.

Eleeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-25 17:32

janderegelaa schreef:
beert schreef:

Laten ze eerst de drugsoverlast en de daklozen aanpakken. Dat lijkt me een grotere prioriteit.

Is het niet een goed idee als een gemeente juist veel dingen tegelijk aanpakt. Een maatschappij is toch een veet te complex geheel om nier op meerdere fronten te werken als je vooruitgang wil.

Ik kan me voorstellen als je veel last hebt van daklozen en drugspoblemen in je wijk dat je dat uiteraard als focus wil zien.
Waar woon je in Amsterdam?
Ik vind juist dat de problematiek rondom drugs en daklozen het laatste jaar een stuk vermindert is. Ook minder drugsgerelateerd geweld op die tieners die af en toe zwaar vuurwerk aan deuren binden na.

Maar meldt je aan, er is vast ook ruimte om aan te geven dat gesprekken over paardenwelzijn op dit moment niet nodig zijn.

nile

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-25 18:49

Citaat:

Wat jammer! Ik weet dat er >20 jaar geleden al druk op stond en dat GJ er beeldend over kon vertellen wat er met wagens met grond zou gebeuren die over de zachte veengrond zouden rijden :D

Hoop dat het voor hem een beetje fatsoenlijk verlopen is!

De mensen van Kakelbont hebben hun plekje in het Westerpark ook stevig moeten verdedigen tegen andere belangen, misschien dat dat nu juist beter wordt.

Ik begrijp niet dat mensen op een paardenforum zo negatief-kritisch kunnen zijn op een gemeente initiatief om dingen voor paarden beter te maken!?

En Amsterdam is nu eenmaal een eigenwijze progressieve gemeente inderdaad :))

manic

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-25 23:08

Eleeke schreef:
Durgerdam= gemeente Amsterdam

Net als onder andere
Holysloot
Zunderdorp
Ransdorp

Allemaal plekken met veel paarden

Je hebt gelijk, ik had het fout, dat maakt het in mijn optiek alleen maar enger. Maar goed, ik ben benieuwd, misschien gaat de gemeente Amsterdam wel de oplossing vinden. We gaan het zien.

Ik heb zelf niet zo veel vertrouwen in de gemeente Amsterdam.