Geen Gelderse hengst aangeleverd voor verrichtingsonderzoek

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Re: Geen Gelderse hengst aangeleverd voor verrichtingsonderzoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-25 11:58

Ik vraag me of of ze dit ook hadden durven doen bij een grote hengstemhouder.

littleroosie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-25 12:03

janderegelaa schreef:

Dat is het he. Als hobby fokkers is het bij het kwpn niet leuk meer.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-25 12:09

Alleen al daarom zou het een goed idee zijn om ermee naar het kgps te gaan. Ik had het er toevallig laatst in een ander topic over dat ik de geldersen van tegenwoordig weinig meer vind lijken op het mooie gelderse paard zoals hij eerder was. Het lijkt wel of het kwpn het eruit probeert te friemelen. Doodzonde.

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-25 12:12

janderegelaa schreef:

Nee.

Maar er zullen weinig grote hengstenhouders aan Gelderse beginnen.
Die denken toch vaak aan de portemonnee en op een enkele uitzondering is de markt voor Gelderse ( en die veel geld opbrengen) niet zo groot....
Dus dat betekent dat dat gedeelte van het stamboek het toch een beetje moet hebben van de hobbyisten.

Als ze daar vervolgens zo mee om gaan, kunnen we met zijn allen wel raden wat de toekomst van de Gelderse is op deze manier.....

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-25 12:28

Ja en ze fokken inderdaad een soort tweederangs KWPNers tegenwoordig (sorry dat ik het zo oneerbiedig zeg) ipv een echt Gelders paard of juist weer teveel tuigbloed met dito type.

Als de fokkers nu massaal overstappen naar het KGPS dan kan het KWPN stoppen met die schijnvertoning.

En inderdaad, moet je kijken wat ze soms allemaal goedkeuren qua fundament van hengsten van grote hengstenhouders. Dan is zoiets echt niet te verantwoorden.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-25 12:30

Muronia schreef:
Alleen al daarom zou het een goed idee zijn om ermee naar het kgps te gaan. Ik had het er toevallig laatst in een ander topic over dat ik de geldersen van tegenwoordig weinig meer vind lijken op het mooie gelderse paard zoals hij eerder was. Het lijkt wel of het kwpn het eruit probeert te friemelen. Doodzonde.

Ik zou AES of NRPS doen. Dan worden die veulens gewoon weer in het A register geregistreerd.

Ben even op de site van het KGPS geweest en ik vind het echt teleurstellend. Hij is nagenoeg leeg en zelfs info over welke hengsten ze hebben staat er niet op.

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-25 12:32

janderegelaa schreef:

Gezien het aantal (goedgekeurde) aangeboden hengsten met bemerkingen op beenstand en voeten in de dressuur- en springrichting is dat een nee.

Snap wel dat je er als eigenaar de p** in hebt, het kost ook allemaal niet niks en dan zo afgeserveerd worden. Misschien is het NRPS een optie, en anders ballen eraf.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-25 12:49

janderegelaa schreef:
Muronia schreef:

Ik zou AES of NRPS doen. Dan worden die veulens gewoon weer in het A register geregistreerd.

Ben even op de site van het KGPS geweest en ik vind het echt teleurstellend. Hij is nagenoeg leeg en zelfs info over welke hengsten ze hebben staat er niet op.

Volgens mij wel hoor: https://www.kgps.nl/hengsten/klassiek/

Onder kopje: hengsten en dan kan er gekozen worden tussen klassiek, edel klassiek en register.

En zo te zien is er 22 maart 2025 de hengstenkeuring op manege de Fruithof in Heteren.

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-25 13:00

Denk dat hij gewoon lekker gecastreerd wordt.
Zo te lezen heeft de eigenaresse een hart voor het Gelderse paard en is niet perse geïnteresseerd in een ander stamboek.
Lekker zelf rijden gaan en paard aan huis

koend

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-25 14:56

Ik verdenk kwpn van volgende achterliggende gedachte:
”De Gelderse fokrichting is voor profs niet rendabel, dus laten we dat leegbloeden. Hoe meer van die kleine fokkers we richting onze grote fokrichtingen ( grote hengstenhouders dressuur of springen) we kunnen manoeuvreren hoe beter. Dus nu liefst geen Gelderse hengsten goedkeuren. "

Gewoon tactische manoeuvres. Tot spijt van de amateur.
Het is altijd en overal hetzelfde, de kleintjes betalen de grote.

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-25 20:56

koend schreef:
Ik verdenk kwpn van volgende achterliggende gedachte:
”De Gelderse fokrichting is voor profs niet rendabel, dus laten we dat leegbloeden. Hoe meer van die kleine fokkers we richting onze grote fokrichtingen ( grote hengstenhouders dressuur of springen) we kunnen manoeuvreren hoe beter. Dus nu liefst geen Gelderse hengsten goedkeuren. "

Gewoon tactische manoeuvres. Tot spijt van de amateur.
Het is altijd en overal hetzelfde, de kleintjes betalen de grote.

Dat is al jaren zo. Het KWPN zal het nooit expliciet toegeven, maar het keuringsbeleid spreekt voor zich.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-25 10:10

Op deze manier jaag je de fokkers sowieso wel weg ja..

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-25 10:14

Maar nogal suf , dat ze hun eigen mensen voor schut zetten...eerst premiehengst en lof ( zonder dit was de eigenaresse vast niet zo teleurgesteld -dit geeft nogal hoop , zeg maar ) en vervolgens heeft ie ongelijke voeten en wordt afgewezen. Totaal misplaatst dit