Als ik jouw redenatie doortrek naar paarden. Dan opeens ben je op je tenen getrapt.
Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
MarlindeRooz schreef:Moet jij zeggen… jij blijft maar non-argumenten opgevoeren. Zoals dat het in andere landen slechter is. Dus dat de intensieve veeteelt iets is om trots op te zijn.
Als ik jouw redenatie doortrek naar paarden. Dan opeens ben je op je tenen getrapt.
MarlindeRooz schreef:Ik vind dat niet van belang. Maar omdat je zo door blijft gaan er over. Ik neem zelf geen dieren als ik niet aan mijn zelfopgelegde hoge standaarden kan voldoen. Dat is bijvoorbeeld ook de reden dat ik geen hond heb.![]()
Ik heb 5 tamme ratten als huisdier. Die wonen in een kooi die zeker 2x groter is dan minimaal geadviseerd wordt. (Voor de nieuwsgierigen: animal keddoc home de dubbele) Het is zelfs een van de grootste kooien die je kan kopen. Ik geloof dat je tot een rat of 10-15 makkelijk kan houden in mijn kooi. Ze krijgen voer en speelgoed van hoge kwaliteit. Goede medische zorg en genoeg mentale uitdaging. Daarbij staat hun kooi zeker 5 dagen per week de hele dag (van 8-22) open. Zodat ze er zelf uit kunnen. Echter durven ze alleen op de kooi te komen. Ze komen niet van de kooi af.
Edit: foto voor het beeld
[ Afbeelding ]
Popstra schreef:MarlindeRooz schreef:Ik vind dat niet van belang. Maar omdat je zo door blijft gaan er over. Ik neem zelf geen dieren als ik niet aan mijn zelfopgelegde hoge standaarden kan voldoen. Dat is bijvoorbeeld ook de reden dat ik geen hond heb.![]()
Ik heb 5 tamme ratten als huisdier. Die wonen in een kooi die zeker 2x groter is dan minimaal geadviseerd wordt. (Voor de nieuwsgierigen: animal keddoc home de dubbele) Het is zelfs een van de grootste kooien die je kan kopen. Ik geloof dat je tot een rat of 10-15 makkelijk kan houden in mijn kooi. Ze krijgen voer en speelgoed van hoge kwaliteit. Goede medische zorg en genoeg mentale uitdaging. Daarbij staat hun kooi zeker 5 dagen per week de hele dag (van 8-22) open. Zodat ze er zelf uit kunnen. Echter durven ze alleen op de kooi te komen. Ze komen niet van de kooi af.
Edit: foto voor het beeld
[ Afbeelding ]
Hoe groot je kooi ook is je houd ze wel gevangen in een beperkte ruimte omdat jij dat leuk vind. Slaat dus nergens op wat je zegt
Flubberboot schreef:Plus boeren worden nu massaal uitgekocht door de overheid. In mijn omgeving kan ik zo 5 boeren noemen die hun bedrijf stop zetten en een bedrag van jewelste krijgen.
Maar dat is een hele andere discussie geloof ik
Luna2006 schreef:Wij kopen ons vlees lokaal, van koeien die buiten lopen en varkens die in een strohok leven zodat ze hun neus kunnen gebruiken. Dit kost een hoop meer als in de supermarkt maar alleen dan kan de boer er evenveel aan verdienen als wanneer hij het zou verkopen voor de supermarkt.
Dus aan iedereen die hier vind dat de massa industrie niet ok is, geef dan minimaal 20% meer uit aan je voeding en dan zal dat heus afnemen.
Desty schreef:Ook als consument hebben we daar zeker invloed op, maar hoe weet ik waar het varken wat ik wil eten uit de supermarkt is opgegroeid, onder welke standaarden, waar hij geslacht is etc etc. Transparantie is nog niet daar waar het zijn moet imo.
Hoe kan ik in de huidige omstandigheden een bewuste keuze maken mbt het kopen van vlees? En dan met name datgene uit de supermarkt?
MarjanB schreef:Flubberboot schreef:Plus boeren worden nu massaal uitgekocht door de overheid. In mijn omgeving kan ik zo 5 boeren noemen die hun bedrijf stop zetten en een bedrag van jewelste krijgen.
Maar dat is een hele andere discussie geloof ik
En toch zouden die vaak liever boer blijven in een goed ondernemersklimaat dan nu een zak geld krijgen. En dan? Wat gaat er gebeuren met de grond? Vernatten, jakobskruid, akkerbouw?
pol013 schreef:Desty schreef:Ook als consument hebben we daar zeker invloed op, maar hoe weet ik waar het varken wat ik wil eten uit de supermarkt is opgegroeid, onder welke standaarden, waar hij geslacht is etc etc. Transparantie is nog niet daar waar het zijn moet imo.
Hoe kan ik in de huidige omstandigheden een bewuste keuze maken mbt het kopen van vlees? En dan met name datgene uit de supermarkt?
Daar zijn onze verpakkingen echt behoorlijk duidelijk over hoor. Tenminste bij het onbewerkte product.
https://www.voedingscentrum.nl/nl/thema ... 20geslacht.
Een voorbeeld
[ Afbeelding ]
Daarnaast zijn er diverse keurmerken waaronder de bekendste de 1, 2 of 3 sterren van het beter leven keurmerk.
MarjanB schreef:Maar boeren willen prima meer bieden voor hun dieren.. maar zolang niemand in de supermarkt de keuze maakt voor diervriendelijker dan komt dat er ook niet.
Ipsilonka schreef:MarjanB schreef:Maar boeren willen prima meer bieden voor hun dieren.. maar zolang niemand in de supermarkt de keuze maakt voor diervriendelijker dan komt dat er ook niet.
Hier een supermarkt mens met een groot hart voor dieren. Biologische vleesproducten worden echt minimaal verkocht bij ons in de winkels. Zou echt willen dat meer mensen het kopen, maar de meeste mensen kopen echt gewoon vlees op prijs.
Desty schreef:Bedankt voor de foto, dat is al een hele verbetering! Toch denk ik dat ik het nog nauwkeuriger zou willen, als ik vrij mag dromen. Van leeftijd, gezondheidsstatus tot de slachtmethode aan toe zelfs. Om de reden dat dat nog niet het geval is ben ik persoonlijk ook overwegend vegetariër tenzij historie volledig bekend.
Dan komt het uiteraard ook nog op voorlichting aan. Wat zegt het de gemiddelde mens dat een varken in Ierland is opgegroeid? Mij in ieder geval vrij weinig. Maar, nu kun je in ieder geval íets terugzoeken mbt huisvesting.
MarjanB schreef:Ja het is arbeidsintensief, meer kosten voor huisvesting, je kan minder dieren houden en de dieren groeien over het algemeen minder snel. Tel daarbij alle regelingen van overheid en concepten op en dan is het niet lonend om de dieren zo te houden. En t is echt niet dat ik dan ben van de huidige stallen. Maar het wordt gewoon zo enorm moeilijk gemaakt om als boer je brood te verdienen als je het anders wil doen
pol013 schreef:Het wordt niet alleen moeilijk gemaakt (wat ook klopt hoor).
Het ís ook gewoon moeilijker. Ze zijn niet voor niets ooit tot het huidige systeem gekomen.
En dat weet ik als paardenhouder met paarden 24/7 maar al te goed. Soms wilde ik dat ik er gewoon vrede mee kon hebben om ze lekker droog op te sluiten in een stal.