Fors meer dure paarden geëxporteerd

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-25 19:51

Moet jij zeggen… jij blijft maar non-argumenten opgevoeren. Zoals dat het in andere landen slechter is. Dus dat de intensieve veeteelt iets is om trots op te zijn. :+

Als ik jouw redenatie doortrek naar paarden. Dan opeens ben je op je tenen getrapt.

Desty

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-25 19:55

Ik deel je mening MarlindeRooz. Ben helemaal niet tegen vlees eten, maar wel tegen een eerlijke prijs en een eerlijke behandeling van boer, dier en milieu met een traceerbare historie. Is dat er niet? Geen vlees voor mij. Geen probleem!

Naar mijn mening past daar de intensieve veehouderij ook niet in. En de wereldhandel al helemaal niet. Lokale handel wel :j

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-25 20:10

MarlindeRooz schreef:
Moet jij zeggen… jij blijft maar non-argumenten opgevoeren. Zoals dat het in andere landen slechter is. Dus dat de intensieve veeteelt iets is om trots op te zijn. :+

Als ik jouw redenatie doortrek naar paarden. Dan opeens ben je op je tenen getrapt.

Het is in andere landen veelal slechter. Helaas wel. Maar ik zou eerst eens bij mezelf beginnen. Hoe goed doe je het zelf? Zijn jouw dieren voldoende vrij en zien ze een groot gedeelte van de 24 uur buitenlucht?. Zitten ze niet opgesloten maar in vrijheid? Heeft elk dier een maatje? Ik bedoel een dier van dezelfde soort waar hij goed mee overweg kan en dus geen stress vertoond? Hoeveel honden zitten niet alleen zonder soortgenoot. Hoeveel huisdieren zitten er niet met teveel in kooitjes? Komen ook absoluut niet elke dag buiten. Honden dan meestal weer wel. Katten wisselend en katten worden nog eens vaak alleen gehouden. Een zeer grote basisbehoefte is dat een dier niet alleen moet zitten zonder soortgenoot dat geeft torenhoge stress en laten veel huisdierbezitters daar nou totaal geen rekening mee houden. Hebben 1 hond die groot gedeelte van de dag alleen zit omdat ze gaan werken en geven dan af op de intensieve veehouderij. Hoe goed doe jij het tov van dieren. Ik vraag geen verdediging ik vraag hoe goed je jezelf vindt op dat vlak.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-25 20:53

Ik vind dat niet van belang. Maar omdat je zo door blijft gaan er over. Ik neem zelf geen dieren als ik niet aan mijn zelfopgelegde hoge standaarden kan voldoen. Dat is bijvoorbeeld ook de reden dat ik geen hond heb. :)

Ik heb 5 tamme ratten als huisdier. Die wonen in een kooi die zeker 2x groter is dan minimaal geadviseerd wordt. (Voor de nieuwsgierigen: animal keddoc home de dubbele) Het is zelfs een van de grootste kooien die je kan kopen. Ik geloof dat je tot een rat of 10-15 makkelijk kan houden in mijn kooi. Ze krijgen voer en speelgoed van hoge kwaliteit. Goede medische zorg en genoeg mentale uitdaging. Daarbij staat hun kooi zeker 5 dagen per week de hele dag (van 8-22) open. Zodat ze er zelf uit kunnen. Echter durven ze alleen op de kooi te komen. Ze komen niet van de kooi af. :+

Edit: foto voor het beeld

Afbeelding

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-25 21:06

Hoe dwalen wij af van de prijzen van export, tot het trots zijn op onze kwaliteit dieren naar dierenwelzijn en hoe dieren houden?

Rizette

Re: Fors meer dure paarden geëxporteerd

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-25 13:16

Blijkbaar heel gemakkelijk omdat dierenwelzijn ter discussie staat en daar kun je als eigenaar of verkoper heel anders tegenaan kijken als een buitenstaander. Ik kijk heel anders tegen het verblijf van deze ratten aan dan de eigenaresse. Maar voldoet aan de eisen, Kan prima kloppen zou me er meer in moeten verdiepen om er iets van te durven zeggen. Zouden meer mensen moeten doen die afgeven op de veehouderij .Eerst meer kennis dan een oordeel. MarlindeRooz beroept zich op de eisen die gesteld worden aan de ruimte voor een rat. Maar goed alle veehouderij gebouwen voldoen ook aan de eisen die de wetgever daarover stelt. Die worden zelfs gecontroleerd door de dierenarts met regelmaat en ook als verplichting. Dus daar is meer controle dan bij de particulier.. Ik denk dat ik die ratten moet zien om te zien dat ze blij gezond en speels zijn en ze echt geen meer ruimte nodig hebben. Zo moet je ook de veehouderij in om te zien hoe die dieren er bijstaan en of dat wel zo is als wat je zelf denkt. Er is een hetze gaande en die wordt vooral gevoed door Dier en Recht, Wakker Dier en Partij voor de Dieren en om op het onderwerp terug te komen We doen het nog niet zo slecht in Nederland en kan het beter .Natuurlijk kan het beter. Bijna altijd kan het beter. Maar je krijgt geen dure paarden met slechte opgroei en ook niet met slechte selectie. En al helemaal niet met slecht rijden. Kan dat beter natuurlijk kan het beter , maar ook qua varkens leveren we een top product. Natuurlijk kan dat beter, maar kijk vooral eerst naar jouw eigen dieren en hoe je dat doet voordat je afgeeft op anderen zeker als je nooit bij de paarden - ,veehouder of varkenshouder komt

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-25 13:30

MarlindeRooz schreef:
Ik vind dat niet van belang. Maar omdat je zo door blijft gaan er over. Ik neem zelf geen dieren als ik niet aan mijn zelfopgelegde hoge standaarden kan voldoen. Dat is bijvoorbeeld ook de reden dat ik geen hond heb. :)

Ik heb 5 tamme ratten als huisdier. Die wonen in een kooi die zeker 2x groter is dan minimaal geadviseerd wordt. (Voor de nieuwsgierigen: animal keddoc home de dubbele) Het is zelfs een van de grootste kooien die je kan kopen. Ik geloof dat je tot een rat of 10-15 makkelijk kan houden in mijn kooi. Ze krijgen voer en speelgoed van hoge kwaliteit. Goede medische zorg en genoeg mentale uitdaging. Daarbij staat hun kooi zeker 5 dagen per week de hele dag (van 8-22) open. Zodat ze er zelf uit kunnen. Echter durven ze alleen op de kooi te komen. Ze komen niet van de kooi af. :+

[ Afbeelding ]

Hoe groot je kooi ook is je houd ze wel gevangen in een beperkte ruimte omdat jij dat leuk vind. Slaat dus nergens op wat je zegt

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-25 13:51

Popstra schreef:
MarlindeRooz schreef:

[ Afbeelding ]

Hoe groot je kooi ook is je houd ze wel gevangen in een beperkte ruimte omdat jij dat leuk vind. Slaat dus nergens op wat je zegt

Zeg ik dan ergens dat ik tegen het opsluiten van dieren ben? Nee. Ik ben absoluut niet tegen het houden van dieren voor hun productie en/of plezier.

Ik ben ook geen veganist namelijk. Wel vind ik dat je aan de basisbehoeften van een dier moet voldoen én dat je ook hun natuurlijke behoefte moet voorzien. Kan ik nog veel verbeteren voor mijn ratten? Ja! Ik leer nog steeds!

Het gemiddelde vleesvarken heeft nog niet eens 20% van de ruimte die mijn ratten hebben. Daarbij mogen mijn ratten uit hun kooi, hebben ze verrijking die bij hun soort past en vertonen ze geen duidelijk stereotypisch gedrag.

Zoals bijvoorbeeld het staartbijten van varkens. De meeste vleesvarkens in Nederland kunnen nooit eens lekker in de modder wroeten bijvoorbeeld. Het gevolg van het verkeerd houden van varkens is dat ze uit stress elkaars staart kapot bijten. De oplossing zou moeten zijn om ze meer ruimte en uitdaging te geven die past bij hun natuurlijke gedrag. Maar de oplossing van de sector: staarten couperen.

Wel moeilijk om een normale discussie te voeren. Jullie komen echt met slechte argumenten en jullie spelen ook erg op de man.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-25 15:20

Maar boeren willen prima meer bieden voor hun dieren.. maar zolang niemand in de supermarkt de keuze maakt voor diervriendelijker dan komt dat er ook niet.

Desty

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-25 15:28

Wroeten is ook één van de natuurlijke gedragingen van het varken, wat door betonnen vloeren of plastic roosters ook erg beperkt wordt. 1 beter leven ster houdt een stukje hout of ketting in om op te knagen. Mijns inzien is het IQ van een varken te hoog om ooit aan rechtvaardige voorwaarden te voldoen om het dier in de bioindustrie te kunnen huisvesten. Zie bv papers van Rebecca Nordquist van UU.

Het is ook niet dat de boer per cé verkeerd is. De meesten zouden het bij mijn weten beter wíllen doen als het kán. Financieel is het moeilijk. Maar dan kom je wel weer terug bij de export. Waarom moeten de kippenpoten naar Thailand verscheept worden en eten we hier de filets? Waarom moeten de biggen in het buitenland geslacht worden (niet zo over te spreken mbt dierwelzijn zoals op vorige pagina) en vervolgens het vlees weer terug gescheept naar NL zodat het vervolgens ‘Parma ham’ mag heten?

Ook als consument hebben we daar zeker invloed op, maar hoe weet ik waar het varken wat ik wil eten uit de supermarkt is opgegroeid, onder welke standaarden, waar hij geslacht is etc etc. Transparantie is nog niet daar waar het zijn moet imo.

Hoe kan ik in de huidige omstandigheden een bewuste keuze maken mbt het kopen van vlees? En dan met name datgene uit de supermarkt?

Flubberboot

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-25 15:30

Plus boeren worden nu massaal uitgekocht door de overheid. In mijn omgeving kan ik zo 5 boeren noemen die hun bedrijf stop zetten en een bedrag van jewelste krijgen.

Maar dat is een hele andere discussie geloof ik

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-25 15:36

Flubberboot schreef:
Plus boeren worden nu massaal uitgekocht door de overheid. In mijn omgeving kan ik zo 5 boeren noemen die hun bedrijf stop zetten en een bedrag van jewelste krijgen.

En toch zouden die vaak liever boer blijven in een goed ondernemersklimaat dan nu een zak geld krijgen. En dan? Wat gaat er gebeuren met de grond? Vernatten, jakobskruid, akkerbouw?

Luna2006

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-25 15:47

Wij kopen ons vlees lokaal, van koeien die buiten lopen en varkens die in een strohok leven zodat ze hun neus kunnen gebruiken. Dit kost een hoop meer als in de supermarkt maar alleen dan kan de boer er evenveel aan verdienen als wanneer hij het zou verkopen voor de supermarkt.

Dus aan iedereen die hier vind dat de massa industrie niet ok is, geef dan minimaal 20% meer uit aan je voeding en dan zal dat heus afnemen.

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-25 17:05

Mocht ik op de man spelen wat ik overigens betwijfel, ik reageer op jouw mening en bevraag jou op jouw persoonlijke situatie vwb het houden van dieren ook om jou in te laten zien dat het niet zo simpel is om de ideale omstandigheden voor dieren te creeeren maar ook om je in te laten zien dat dat voor dierhouders in het groot zeker zo moeilijk is of zelfs niet moeilijker omdat zij zich wel aan allerlei regels moeten houden en ook gecontroleerd worden. Jij kunt zelf kiezen wat je doet met je dieren geen haan die er naar kraait. Couperen van staarten is een onderwerp dat voorop wordt gesteld maar hoe vindt je het bijvoorbeeld dat biologische varkens die uitloop hebben het in de winter koud krijgen, meer ziektes krijgen maar daar niet tegen behandeld mogen worden? Dat er dus biologisch veel meer gevaccineerd moet worden. Deze varkenss soms zelfs lang haar krijgen om het maar een beetje warm te krijgen? Ik verwacht dat je dat helemaal niet weet. Vroeger bij ons thuis hadden de varkens ook uitloop in de winter maar was ook koud, het voer vaak bevroren in de bakken geen verwarmde schuren. Nu hebben de varkenshouders vloerverwarming maar de mensen willen terug naar vroeger omdat ze denken dat het beter was. Maar niemand van de Partij voor de dieren die je over die problemen hoort. Ze komen niet verder dan staarten couperen. Of te weinig ruimte. Of dat ze op een vreselijke manier geslacht worden. ( wat overigens niet waar is) Een varken wat geslacht wordt krijgt hier minder van mee dan een paard wat ingeslapen wordt. Maar daar gaan we weer. Vervoer bij hitte wordt ook veelal voorkomen. Er worden bepaalde instanties nagepraat maar zelf op onderzoek uit en met de boer spreken en ook vooral de situatie bekijken en daardoor zelf een mening vormen die kom ik vrijwel niet tegen. En dan het stokpaardje van de Partij voor de dieren : De Oostvaardersplassen, Nou daar kunnen de paarden in de modder rollen, het summum van dierenwelzijn ................ Niet dus maar ik hoop dat ik dat niet nader uit hoef te leggen. Zoals ik al zie. Verdiep je zorg dat je eigen kennis krijgt en niet de mensen na hoeft te praten die persoonlijke belangen er in hebben. Positief of negatief.

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-25 17:06

Luna2006 schreef:
Wij kopen ons vlees lokaal, van koeien die buiten lopen en varkens die in een strohok leven zodat ze hun neus kunnen gebruiken. Dit kost een hoop meer als in de supermarkt maar alleen dan kan de boer er evenveel aan verdienen als wanneer hij het zou verkopen voor de supermarkt.

Dus aan iedereen die hier vind dat de massa industrie niet ok is, geef dan minimaal 20% meer uit aan je voeding en dan zal dat heus afnemen.

Chapeau! Zelf zien hoe de dieren het hebben, zelf keuzes maken en respect voor de dierhouder. Heerlijk om te horen!

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-25 17:06

Desty schreef:
Ook als consument hebben we daar zeker invloed op, maar hoe weet ik waar het varken wat ik wil eten uit de supermarkt is opgegroeid, onder welke standaarden, waar hij geslacht is etc etc. Transparantie is nog niet daar waar het zijn moet imo.

Hoe kan ik in de huidige omstandigheden een bewuste keuze maken mbt het kopen van vlees? En dan met name datgene uit de supermarkt?

Daar zijn onze verpakkingen echt behoorlijk duidelijk over hoor. Tenminste bij het onbewerkte product.
https://www.voedingscentrum.nl/nl/thema ... 20geslacht.

Een voorbeeld
Afbeelding

Daarnaast zijn er diverse keurmerken waaronder de bekendste de 1, 2 of 3 sterren van het beter leven keurmerk.

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-25 17:09

MarjanB schreef:
Flubberboot schreef:

En toch zouden die vaak liever boer blijven in een goed ondernemersklimaat dan nu een zak geld krijgen. En dan? Wat gaat er gebeuren met de grond? Vernatten, jakobskruid, akkerbouw?

De groenen en de wolvenlovers hopen dat het allemaal natuur wordt en dat iedereen er uit moet behalve dat zij er in mogen. Allerlei dieren moeten dan de zaak onderhouden en die mogen dan rustig opgevreten worden door de wolf want dat noemen ze ook natuur. Verder natuurlijk alles vol woningen, pretparken , winkelcentra enz. Het Hollandse landschap weg, geen veulentje en lammetje of andere dieren buiten want dan kan niet meer. Voedsel uit het buitenland. Ruiters en wandelaars enz uit de natuur en hooguit betaald en onder regie hier gebruik van makend.

Desty

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-25 18:01

pol013 schreef:
Desty schreef:

Daar zijn onze verpakkingen echt behoorlijk duidelijk over hoor. Tenminste bij het onbewerkte product.
https://www.voedingscentrum.nl/nl/thema ... 20geslacht.

Een voorbeeld
[ Afbeelding ]

Daarnaast zijn er diverse keurmerken waaronder de bekendste de 1, 2 of 3 sterren van het beter leven keurmerk.

Bedankt voor de foto, dat is al een hele verbetering! Toch denk ik dat ik het nog nauwkeuriger zou willen, als ik vrij mag dromen. Van leeftijd, gezondheidsstatus tot de slachtmethode aan toe zelfs. Om de reden dat dat nog niet het geval is ben ik persoonlijk ook overwegend vegetariër tenzij historie volledig bekend.

Dan komt het uiteraard ook nog op voorlichting aan. Wat zegt het de gemiddelde mens dat een varken in Ierland is opgegroeid? Mij in ieder geval vrij weinig. Maar, nu kun je in ieder geval íets terugzoeken mbt huisvesting :j .

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-25 18:30

MarjanB schreef:
Maar boeren willen prima meer bieden voor hun dieren.. maar zolang niemand in de supermarkt de keuze maakt voor diervriendelijker dan komt dat er ook niet.

Hier een supermarkt mens met een groot hart voor dieren. Biologische vleesproducten worden echt minimaal verkocht bij ons in de winkels. Zou echt willen dat meer mensen het kopen, maar de meeste mensen kopen echt gewoon vlees op prijs.

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-25 19:49

Ipsilonka schreef:
MarjanB schreef:

Hier een supermarkt mens met een groot hart voor dieren. Biologische vleesproducten worden echt minimaal verkocht bij ons in de winkels. Zou echt willen dat meer mensen het kopen, maar de meeste mensen kopen echt gewoon vlees op prijs.

Ik herken dat wel. Krijg van de winkel ook steeds vegan aanbiedingen terwijl ze precies kunnen zien dat ik dat absoluut niet koop. Zit daar meer winst op dat dat zo opgedrongen wordt. Werkt bij mij niet, misschien bij anderen wel? En het bio stukje is ook gewoon veel kleiner in het vak.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-25 09:27

Desty schreef:
Bedankt voor de foto, dat is al een hele verbetering! Toch denk ik dat ik het nog nauwkeuriger zou willen, als ik vrij mag dromen. Van leeftijd, gezondheidsstatus tot de slachtmethode aan toe zelfs. Om de reden dat dat nog niet het geval is ben ik persoonlijk ook overwegend vegetariër tenzij historie volledig bekend.

Dan komt het uiteraard ook nog op voorlichting aan. Wat zegt het de gemiddelde mens dat een varken in Ierland is opgegroeid? Mij in ieder geval vrij weinig. Maar, nu kun je in ieder geval íets terugzoeken mbt huisvesting :j .

Daarom kopen wij alleen vlees bij de boer zelf. Waar je van kunt gaan bekijken hoe ze gehouden worden. En in dit geval ook iemand die het slachtproces in eigen beheer doet.
Kleine wrange sidenoot daarbij: Ondanks hun succes kan het bijna niet uit voor hun. De hoeveelheid werk die er bij komt kijken, zeker met het weer van de afgelopen jaren, is gewoon niet te overzien.
En ze zijn daar niet alleen in: https://www.bndestem.nl/tilburg/bioboer ... ~a0ccd9bb/

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-25 09:35

Ja het is arbeidsintensief, meer kosten voor huisvesting, je kan minder dieren houden en de dieren groeien over het algemeen minder snel. Tel daarbij alle regelingen van overheid en concepten op en dan is het niet lonend om de dieren zo te houden. En t is echt niet dat ik dan ben van de huidige stallen. Maar het wordt gewoon zo enorm moeilijk gemaakt om als boer je brood te verdienen als je het anders wil doen

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-25 10:44

Het wordt niet alleen moeilijk gemaakt (wat ook klopt hoor).
Het ís ook gewoon moeilijker. Ze zijn niet voor niets ooit tot het huidige systeem gekomen.

En dat weet ik als paardenhouder met paarden 24/7 maar al te goed. Soms wilde ik dat ik er gewoon vrede mee kon hebben om ze lekker droog op te sluiten in een stal.

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-25 10:45

MarjanB schreef:
Ja het is arbeidsintensief, meer kosten voor huisvesting, je kan minder dieren houden en de dieren groeien over het algemeen minder snel. Tel daarbij alle regelingen van overheid en concepten op en dan is het niet lonend om de dieren zo te houden. En t is echt niet dat ik dan ben van de huidige stallen. Maar het wordt gewoon zo enorm moeilijk gemaakt om als boer je brood te verdienen als je het anders wil doen

Zo waar, hetzelfde geldt langzamerhand op voor de fokkers.Er zijn goede jaren geweest. Natuurlijk zijn er die het er goed mee hebben maar de meeste zijn sponsoren van de sport. Vorig jaar waren de veulens enorm minder en kon het niet meer uit als je alle kosten maar ook zeker de risico's meeneemt.

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-25 10:47

pol013 schreef:
Het wordt niet alleen moeilijk gemaakt (wat ook klopt hoor).
Het ís ook gewoon moeilijker. Ze zijn niet voor niets ooit tot het huidige systeem gekomen.

En dat weet ik als paardenhouder met paarden 24/7 maar al te goed. Soms wilde ik dat ik er gewoon vrede mee kon hebben om ze lekker droog op te sluiten in een stal.

Dan heb je er even goed veel werk mee. Heb ervaring met beide systemen. Voor sommige paarden is het fijn om 24 uur buiten te staan maar lang niet voor allemaal en voor geen enkel paard is het fijn om zonder een grote inloopstal met een fijne bodem waar ze droog in kunnen liggen maar buiten te staan. Dus dan heb je alsnog ook buiten het stalwerk.Het is arbeidsintensief.