[FR] Franse amazone springt op Jumping Bordeaux met neckrope

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-25 08:56

_San87_ schreef:
MizzMontana schreef:
Hee knap, zeker in deze ambiance.

996981, om daar iets over te kunnen zeggen zouden we een rondje van haar met bit/hoofdstel in moeten zien. Ziet ze dan wel haar afstanden goed? Of ligt het sowieso aan haar oog en niet aan de neckrope?

Nah, denk dat ze gewoon nog niet goed genoeg terug kan rijden op de neckrope, je hebt toch minder controle en rem. Ze springt normaal op hoger niveau, dus met die afstanden zien zit het wel goed denk ik.

Neemt niet weg dat dit tof is :D.

Je hebt inderdaad gewoon echt een andere vorm van controle nodig op hoger niveau. Je ziet hem ook een aantal keer binnendoor komen in de bocht. Is op dit niveau niet zo erg, maar als je een dubbel in een 1,60m parcours zo binnendoor inrijdt als op het filmpje crash je gewoon.

prompter

Re: [FR] Franse amazone springt op Jumping Bordeaux met neckrope

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-25 08:59

Staat weer tegenover dat heel veel ruiters het op dit niveau dit al niet kunnen laten zien denk ik :)

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-25 09:05

996981 schreef:
_San87_ schreef:

Nah, denk dat ze gewoon nog niet goed genoeg terug kan rijden op de neckrope, je hebt toch minder controle en rem. Ze springt normaal op hoger niveau, dus met die afstanden zien zit het wel goed denk ik.

Neemt niet weg dat dit tof is :D.

Je hebt inderdaad gewoon echt een andere vorm van controle nodig op hoger niveau. Je ziet hem ook een aantal keer binnendoor komen in de bocht. Is op dit niveau niet zo erg, maar als je een dubbel in een 1,60m parcours zo binnendoor inrijdt als op het filmpje crash je gewoon.

Ja, idd. Daarom zal ze 1.20 gestart zijn, denk ik zo.

Alsnog wel knap gereden. Het is niet even een parcoursje bij de plaatselijke rijvereniging.

prompter schreef:
Staat weer tegenover dat heel veel ruiters het op dit niveau dit al niet kunnen laten zien denk ik :)

Denk ik ook. Zie op regionale wedstrijden heel wat meer ruk en pluk.

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-25 09:10

Wauw, knap hoor!

nile

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-25 09:23

Paard heeft ook zo’n lieve blije snoet. Valt extra op omdat er geen hoofdstel omheen zit denk ik!

Heel mooi gedaan!

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-25 09:29

Laatst bijgewerkt door FCSA op 10-02-25 09:33, in het totaal 2 keer bewerkt

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-25 09:31

prompter schreef:

Oh zeker niet! Ik vind het ook heel knap hoor en leuk om te zien! Vergt lef en moed om te durven en doen

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-25 09:41

Melzazu schreef:
Andere oprechte vraag: paarden die je op deze manier bereden ziet worden zijn altijd eerst “gewoon” met bit opgeleid voordat je hier überhaupt aan kan gaan denken toch?

Er zijn meerdere parcoursfilmpjes van deze dame te vinden op clipmyhorse etc met gewoon tuig (hoofdstel en bit) :j

Je ziet dan ook dat dit paard redelijk tegen de hand kan zijn met bit in als die haast heeft richting de sprong :P hetzelfde laat die met neckrope ook af en toe zien. Amazone lijkt wel een prima oog te hebben, denk dat de mindere afstanden kwestie zijn van niet terug kunnen rijden.

Edit. Een linkje van een bit-rondje van deze combi

https://www.clipmyhorse.tv/en_EU/ondemand/event/13949/competition/266292/jumping-pro-am-barbaste/18-amateur-2-speciale-au-chrono-1-05-m?start_at=10642488

Maakt het niet minder knap uiteraard! En zo te zien is 120 nationaal toch wel het echte niveau van deze combinatie (?) dan is het eigenlijk nog meer bijzonder.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-25 09:50

Melzazu schreef:
Andere oprechte vraag: paarden die je op deze manier bereden ziet worden zijn altijd eerst “gewoon” met bit opgeleid voordat je hier überhaupt aan kan gaan denken toch?

Ja :j , en met een goed met bit opgeleid paard is uiteindelijk natuurlijk veel meer mogelijk.

Ik heb geen verstand van de technische kant maar vind het knap en gewaagd..zie af en toe die neckrope wel vervelend hoog om de luchtpijp komen maar gelukkig blijft ze er niet aan trekken.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-25 09:51

Fly_high schreef:
Melzazu schreef:

Er zijn meerdere parcoursfilmpjes van deze dame te vinden op clipmyhorse etc met gewoon tuig (hoofdstel en bit) :j

Je ziet dan ook dat dit paard redelijk tegen de hand kan zijn met bit in als die haast heeft richting de sprong :P hetzelfde laat die met neckrope ook af en toe zien. Amazone lijkt wel een prima oog te hebben, denk dat de mindere afstanden kwestie zijn van niet terug kunnen rijden.

Edit. Een linkje van een bit-rondje van deze combi

https://www.clipmyhorse.tv/en_EU/ondemand/event/13949/competition/266292/jumping-pro-am-barbaste/18-amateur-2-speciale-au-chrono-1-05-m?start_at=10642488

Maakt het niet minder knap uiteraard! En zo te zien is 120 nationaal toch wel het echte niveau van deze combinatie (?) dan is het eigenlijk nog meer bijzonder.

Echt? Ik dacht dat ze hoger niveau reed :=.

Maakt t nog knapper, haha.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-25 09:52

Super knap gedaan. Heel mooi om dit te laten zien. Voor jezelf als ruiter;/paard maar ook voor de sport.

Het verdient (nog) niet de perfectie prijs. Maar dat is geen ramp. Ik doe het niet zomaar na in zo'n binnenpiste.

Overigens vind het ik beide kanten positief op: je kunt laten zien dat dit zo kan, en het paard nog steeds zin heeft in zijn taak. En het laat óók nog de functie en nut van het bit zien, namelijk het paard beter kunnen helpen richting de sprong.

Thuis doe ik het ze nog wel na (op onze eigen hoogte uiteraard) maar op concours is het dan toch weer andere kost.

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-25 10:12

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-25 10:20

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-25 10:24

MissyNr1 schreef:
Fantastisch! Lijkt me toch ongemakkelijk voor alle andere ruiters op het losrij terrein met hele ijzerwinkels in de monden van hun paarden..

Die paarden doen alles op de automatische piloot als ze het maar vaak genoeg gedaan hebben. Dan kun je ook wel een keer zonder bit.
Wat dus wil zeggen dit paard ook gewoon altijd met bit is gereden

manubres

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-25 10:28

Dorine92 schreef:
manubres schreef:
Ik denk da zo'n rondje een grotere eyeopener is dat het ook anders kan dan alle critici bij elkaar. Ik wacht nog steeds op de dag dat iemand dit in een internationale GP gaat durven te doen.

Dat moet dan wel mogen. Ik denk dat het reglementair niet kan. Begrijp me niet verkeerd ik vind het mooi om te zien, maar vraag me ook af hoe het kan dat het mag in dit geval.
Ik zie het trouwens sowieso wel gruwelijk misgaan als alle ruiters hiermee gaan rijden. Stel je voor een hele losrijring met hoofdstelloze paarden en zeer gemiddelde (dan druk ik me nog netjes uit) ruiters. Want dat is wel wat je op een gemiddelde wedstrijd realistisch gezien kunt tegenkomen dan

Bij het springen staat het dus niet dat het niet mag. Bij de dressuur zal het ook niet expliciet in het reglement staan, al moet je met stang en trens rijden, dus dan lijkt het inderdaad niet te mogen. Maar dan nog...Ik zou zo graag willen dat iemand het gaat durven: inrijden met stang en trens, binnenkomen met stang en trens...en dan ineens het hoofdstel afgooien en een neckrope erom. Ook al word je dan verwijderd, je hebt wel een statement gemaakt, de camera's draaien en het komt in de media.

Wat betreft de mensen die zeggen dat zo'n paard wel beleerd is met bit. Het klopt dat een paard vrijwel altijd met bit is beleerd, maar dat komt ook omdat we niet anders gewend zijn. Ik weet zeker dat als paarden alleen bitloos of met neckrope gereden worden ze absoluut ook tot dezelfde prestatie kunnen komen. Je hebt dan misschien een andere aanpak nodig: eerst een vertrouwensband opbouwen, goed voorbereiden met werk aan de hand, een goede onafhankelijke zit hebben en een goed team zijn met je paard.

En als het te gevaarlijk is op een 1.60m parcours dan zouden die in de toekomst afgeschaft kunnen worden :D als het er echt door gaat komen dat bitten verboden gaan worden....

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-25 10:37

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-25 10:39

Ik weet zeker dat je zonder bit nooit het laatste stukje verfijning gaat krijgen. Vraag is of dat erg is, is een tweede.

Wat je ziet gebeuren bij combinaties op het hoogste niveau (ook Jessica van Bredow Werndl en Catherine Dufour hebben wel eens korte filmpjes gepost op een neckrope) is dat het altijd ten koste gaat van de losgelatenheid. Je ziet het die paarden zichzelf gewoon zo simpel mogelijk maken. Wat logisch is, gezien ieder organisme geprogrammeerd is het voor zichzelf zo simpel mogelijk te maken. Dat vergoot de overlevingskansen immers. Zo weinig mogelijk energie verspillen.

Als bitloos de toekomst is (wat ik vooralsnog niet geloof) gaat het niveau in de Engelse disciplines omlaag. Dat is denk ik niet per definitie erg.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-25 10:42

manubres schreef:
Wat betreft de mensen die zeggen dat zo'n paard wel beleerd is met bit. Het klopt dat een paard vrijwel altijd met bit is beleerd, maar dat komt ook omdat we niet anders gewend zijn. Ik weet zeker dat als paarden alleen bitloos of met neckrope gereden worden ze absoluut ook tot dezelfde prestatie kunnen komen. Je hebt dan misschien een andere aanpak nodig: eerst een vertrouwensband opbouwen, goed voorbereiden met werk aan de hand, een goede onafhankelijke zit hebben en een goed team zijn met je paard.

Vooralsnog zijn er weinig voorbeelden (bij mij bekend) die jouw bewering onderschrijven. Ik ken er zat die heel mooie dingen laten zien op een neckrope tot op het alerhoogste niveau aan toe. Maar de meeste zijn wel opgeleid met bit waarna weer afgeschaald wordt naar minder hulpmiddelen.

En zo raar is dat ook niet omdat je nu eenmaal meer mogelijkheden tot uitleg hebt wanneer je iets om het hoofd hebt (met of zonder bit).

Heeft niks met vertrouwen of vertrouwensband te maken trouwens. Ik vertrouw mijn paarden genoeg om op een open veld gewoon het hoofdstel er af te trekken. Maar kan dan echt minder genuanceerd met de communiceren.

Werken aan de hand op neckrope is óók al moeilijker (want dan moet je natuurlijk ook geen halster gebruiken, als het vrije van een neckrope je hoogste goed is). Gewoon omdat het minder subtiel en effectief communiceert midden op die hals ipv op het einde van het lichaam (de neus)

ZwarteHeks

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-25 10:44

Ontzettend knap *\o/* Ze lijkt ook een hele fijne neckrope te hebben.

Ik ben zelf ook aan het oefenenen met neckrope, is echt een hele fijne toevoeging op het "gewone" manier van trainen. Je komt jezelf ontzettend tegen, en waar je zelf al te snel naar de quick fix van "even iets meer hand", kan natuurlijk niet met neckrope. Ik was al van meer op zit en beenhulpen rijden, maar dit is next level. :D Het vergt alleen veel geduld, iets wat mensen vaak niet hebben. Het moet allemaal maar snel, snel, snel.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-25 11:02

ZwarteHeks schreef:
Ik ben zelf ook aan het oefenenen met neckrope, is echt een hele fijne toevoeging op het "gewone" manier van trainen. Je komt jezelf ontzettend tegen, en waar je zelf al te snel naar de quick fix van "even iets meer hand", kan natuurlijk niet met neckrope. Ik was al van meer op zit en beenhulpen rijden, maar dit is next level. :D Het vergt alleen veel geduld, iets wat mensen vaak niet hebben. Het moet allemaal maar snel, snel, snel.

Ik vind het ook super leuk om mee te pakken. Maar dat ik het niet meer of vaker doe heeft niks met kwick fix te maken. Maar heeft er alleen mee te maken dat ik mijn paarden graag op de juiste manier belast/ hun lijf laat gebruiken áls ik er dan op ga zitten. En dat is voorlopig echt enorm suboptimaal op een neckrope. Buiging en daarmee door het lijf bewegen is gewoon echt moeilijker.
Snel snel snel heeft daar niks mee te maken. Maar waarom zou ik ze perse minuten of uren matig willen laten bewegen? Alleen om een punt te maken?

Terwijl het voor mijn ego juist heel goed zou zijn om het vaker te doen. Want iedereen loopt altijd te oeh en aahen als ik het hoofdstel af doe. 'dat jij dat durft'. :9

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-25 11:20

Losse sprongen thuis heb ik wel een paar keer gedaan op een halstertouwtje om de nek, maar dat is wat anders dan dit :D

Het ziet er ook gewoon heel fijn uit, lekker relaxed.
Dus met bit zal deze dame ook een fijn parcours rijden.
Zoals de meeste ruiters doen, maar die komen dan niet extra in beeld.

ZwarteHeks

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-25 11:52

pol013 schreef:
ZwarteHeks schreef:

Ik vind het ook super leuk om mee te pakken. Maar dat ik het niet meer of vaker doe heeft niks met kwick fix te maken. Maar heeft er alleen mee te maken dat ik mijn paarden graag op de juiste manier belast/ hun lijf laat gebruiken áls ik er dan op ga zitten. En dat is voorlopig echt enorm suboptimaal op een neckrope. Buiging en daarmee door het lijf bewegen is gewoon echt moeilijker.
Snel snel snel heeft daar niks mee te maken. Maar waarom zou ik ze perse minuten of uren matig willen laten bewegen? Alleen om een punt te maken?

Terwijl het voor mijn ego juist heel goed zou zijn om het vaker te doen. Want iedereen loopt altijd te oeh en aahen als ik het hoofdstel af doe. 'dat jij dat durft'. :9

Mijn opmerking was niet als opmerking op jou. Tenzij je je aangesproken voelt. :D

Je kan ook op neckrope prima lengtebuiging en verzameling vragen. Dat is juist de kunst. Stukjes wijken, schouderbinnenwaarts, travers, het gaat om de juiste communicatie en hulpen op je been en zit. Dat is met bit al niet makkelijk. Met bit zijn mensen als snel geneigd naar een ophouding met enkel hand, i.p.v. een halve ophouding met alle 3 de hulpen samen.

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-25 12:33

Neckrope is heel leuk en leerzaam, vroeger ook wel eens een parcourtje gesprongen (maar dan een cm of 60 lager :') dus totaal niet van dit caliber) en dat is ook heel interessant.

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-25 13:10

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-25 13:10

Ik zie eigenlijk nooit een paard op neckrope echt correct gereden worden dressuurmatig, het is wat 996981 zegt. Dan drukken ze zich er uit, maken zich scheef, drukken de rug weg, kantelen het hoofd etc.

Daarom ben ik er ook niet zo wild van..al zal het voor de afwisseling leuk zijn.

Manubres:
Wat jij omschrijft heb ik Gaetan Blockland zien doen..was dan wel op een show. Maar eerst een kur met S&T en toen S&T er uit en een stukje zonder hoofdstel/ bit en op neckrope. Wel op een PRE, die zijn mensgericht.

https://youtu.be/kWRipEf7SyY?si=d7o38YWPXHCZPxF1