Pianist Wibi Soerjadi aangeslagen na onderzoek op overleden paard

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Wintu

Re: Pianist Wibi Soerjadi aangeslagen na onderzoek op overleden paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-25 08:46

Volgens het artikel kan je paard naar het crematorium als dit vooraf is geregeld en de GD er van op de hoogte is.

Verwachten dat je dier wordt geopend , is wel iets anders dan je dier in stukken terug krijgen, zekers als dat van te voren niet is gemeld dat dat gangbaar is.

En waarom jij dit heeft laten doen, tja, moet hij toch zelf weten, snap niet zo goed waarom men daar nu weer wat van moet vinden. Jij betaald voor een dienst, klaar toch?

djinnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-25 08:54

Ik kan me best voorstellen dat hij niet had verwacht dat zijn paard 'in stukken' bij het crematorium zou worden afgeleverd en dat dat schokkend is als je het niet verwacht.

Als mensen onderzocht worden door de patholoog anatoom, krijg je ze ook niet in stukken terug. Dus als je verder 0 ervaring hebt met het onderzoek van dode dieren, dan kan ik me indenken dat je dat niet had verwacht.

Verder sluit ik me aan bij Wintu. Waarom moet men er iets van vinden dat hij gecontroleerd wilt hebben waarom zijn paard zijn been gebroken had? Dat is aan hem. Hij doet er niemand kwaad mee.

SARINOJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-25 08:55

Wintu schreef:
Ayasha schreef:
Hoe dacht hij dat ze pathologisch onderzoek doen? :=

Niet dat je het dier in meerdere onderdelen terug krijgt en anders had zijn dierenarts hem daar even op moeten wijzen.

Dat kan je zelf verzinnen als je je dier naar de gd stuurt voor onderzoek. Je krijgt een email of post met de bevindingen. GD is geen rouwtherapeut of sociale voorzienig.
Wij zijn altijd erg tevreden over het werk van de GD .
Laatst bijgewerkt door SARINO op 30-01-25 08:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-25 08:57

Een autopsie is natuurlijk niet enkel een beetje opensnijden.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-25 08:59

djinnie schreef:
Ik kan me best voorstellen dat hij niet had verwacht dat zijn paard 'in stukken' bij het crematorium zou worden afgeleverd en dat dat schokkend is als je het niet verwacht.

Als mensen onderzocht worden door de patholoog anatoom, krijg je ze ook niet in stukken terug. Dus als je verder 0 ervaring hebt met het onderzoek van dode dieren, dan kan ik me indenken dat je dat niet had verwacht.

Verder sluit ik me aan bij Wintu. Waarom moet men er iets van vinden dat hij gecontroleerd wilt hebben waarom zijn paard zijn been gebroken had? Dat is aan hem. Hij doet er niemand kwaad mee.

Hij doet de instelling er nu dus kwaad mee. Die komen in een negatief daglicht te staan terwijl ze gewoon hun werk deden.

_Karlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-25 09:24

Ik heb even Wibi Soerjadi's eigen Instagrampost opgezocht en daar schrijft hij zelfs: ".. in stukken gehakt".

Een autopsie gaat er niet met fluwelen handschoentjes aan toe, maar in stukken hakken lijkt me ook niet wat er gebeurt, toch.

Ik gok persoonlijk dat dit een combinatie is van zijn eigen emotie van en het verliezen van zijn maatje, de teleurstelling dat hij geen foto's heeft kunnen krijgen, wellicht speelt het ook mee dat het hartstikke naar is als je je net verloren, geliefde paard "in stukken gehakt" visualiseert en ik vermoed daarbij ook een gebrek/foutje in de communicatie.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-25 09:41

En deze man heeft wel een bijzondere kijk op de wereld afgaande zoals hij zich presenteert in de media.

JessicaD88

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-25 10:18

Ayasha schreef:
Dat kan je zelf verzinnen als je je dier naar de gd stuurt voor onderzoek. Je krijgt een email of post met de bevindingen. GD is geen rouwtherapeut of sociale voorzienig.
[/quote]

Vind ik absoluut niet. Als je een beenbreuk laat onderzoekem dan verwacht je dat het been is opengemaakt en weer gehecht. Meer niet. Dat je paard dan in stukken aan komt nee dat kan je echt niet verzinnen hoor

Melzazu

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-25 10:24

Ik denk dat Wibi vooral heel verdrietig is om het gemis van zijn paard wat ik heel goed kan begrijpen.

Dat ik en meerdere met mij wel begrijpen dat met aan autopsie een paard niet helemaal ongeschonden blijft wil dus niet zeggen dat iedereen dit weet.

Blijkbaar had hij er een andere verwachting bij en zo gek is het dan niet dat hij nu is geschrokken. Erg sneu voor hem dat het afscheid daardoor niet verlopen is zoals hij graag had gewild.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-25 10:29

Ehm ja, ik vindt het ook wat apart..hoe had hij gedacht dat ze een oorzaak van een breuk zouden onderzoeken?

Lijkt me dat er hier vooral andere verwachtingspatronen en miscommunicatie een rol hebben gespeeld.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-25 10:31

Melzazu schreef:
Ik denk dat Wibi vooral heel verdrietig is om het gemis van zijn paard wat ik heel goed kan begrijpen.

Dat ik en meerdere met mij wel begrijpen dat met aan autopsie een paard niet helemaal ongeschonden blijft wil dus niet zeggen dat iedereen dit weet.

Blijkbaar had hij er een andere verwachting bij en zo gek is het dan niet dat hij nu is geschrokken. Erg sneu voor hem dat het afscheid daardoor niet verlopen is zoals hij graag had gewild.

Nou inderdaad precies dit. Denk dat er echt heel veel mensen zijn die niet weten hoe dit in zijn werk gaat. En dat is prima.

Toon wat empathie denk ik dan, die man heeft net zijn paard verloren.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-25 10:34

Wintu schreef:
Ayasha schreef:
Hoe dacht hij dat ze pathologisch onderzoek doen? :=

Niet dat je het dier in meerdere onderdelen terug krijgt en anders had zijn dierenarts hem daar even op moeten wijzen.

Bij mijn weten krijg je ‘m normaal geheel niet terug. := Dus lijkt me dat ze daar al een uitzondering gemaakt hebben.

D__S

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-25 10:37

JessicaD88 schreef:
Ayasha schreef:

Vind ik absoluut niet. Als je een beenbreuk laat onderzoekem dan verwacht je dat het been is opengemaakt en weer gehecht. Meer niet. Dat je paard dan in stukken aan komt nee dat kan je echt niet verzinnen hoor

Nee hoor, bij een autopsie wordt altijd het volledige dier onderzocht, om zeker te zijn dat er niks gemist wordt.
Laatst bijgewerkt door D__S op 30-01-25 10:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Melzazu

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-25 10:37

Vanuit de GD gaat een dier naar de Rendac of rechtstreeks naar een crematorium als dat is afgesproken vooraf.
Wibi heeft het paard dus ook niet teruggehad zoals ik het lees maar het dier is naar het crematorium gegaan. Deze leggen wel vaker een dier netjes neer voor foto’s en zij hebben vervolgens aangegeven aan Wibi dat deze foto’s niet gemaakt konden worden ivm de schade aan het lichaam door de autopsie.

Zo lees ik het verhaal in ieder geval.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-25 10:40

Melzazu schreef:

Maar dit verwacht je niet aan kennis en verstand bij een meer dan ruim volwassen man.

Bij een kind van een jaar of 7 a 8 snap ik dat die wereldkennis er niet is, dat die geen idee hebben hoe iets als rendac of een autopsie werken.

Maar dit verwacht ik wel van een volwassen man die al jaren paarden heeft.

Om dan vervolgens met dit soort woorden de media op te zoeken maakt het mijns inziens nog gekker.

Melzazu

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-25 10:45

Tja dat is dus jouw verwachting en die maakt Wibi nu niet waar. Maar is hem dat dan te verwijten?

Ik ben het wel eens met je dat het jammer is dat nu de GD negatief neergezet wordt terwijl zij gewoon hun werk hebben gedaan.

Vanuit emotie doen mensen rare dingen soms. Niet altijd goed misschien maar soms wel te begrijpen.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-25 10:49

En dan zoek je ook nog de publiciteit…..

JessicaD88

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-25 11:13

dollyspikkel schreef:
JessicaD88 schreef:

Nee hoor, bij een autopsie wordt altijd het volledige dier onderzocht, om zeker te zijn dat er niks gemist wordt.

Dat weet jij. Maar ik snap heel goed dat hij het been had verwacht

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-25 11:20

Dat je geschrokken bent door een gebrek aan kennis gecombineerd met emotie, is te begrijpen. Dat je de oorzaak bij de ander legt, zo de verantwoordelijkheid verschuift en de ander als 'slechterik' afschildert, is ronduit onbeleefd.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-25 11:25

SARINO schreef:

Als je nul ervaring met de autopsie van paarden hebt waarschijnlijk niet. Want bij autopsie van mensen en huisdieren krijg je ze ook niet in stukken terug, dus een waarschuwing was toch netjes geweest. Niemand heeft het er over dat ze rouwtherapeut of sociale voorziening zijn, maar de da had best wel even een waarschuwing uit kunnen doen dat een autopsie paard iets anders gaat dan een autopsie hond.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-25 11:27

Ayasha schreef:
Bij mijn weten krijg je ‘m normaal geheel niet terug. := Dus lijkt me dat ze daar al een uitzondering gemaakt hebben.

Dan moet je het artikel en wat de GD daarover zegt even terug lezen ;)

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-25 11:29

Elisa2 schreef:
Ehm ja, ik vindt het ook wat apart..hoe had hij gedacht dat ze een oorzaak van een breuk zouden onderzoeken?

Lijkt me dat er hier vooral andere verwachtingspatronen en miscommunicatie een rol hebben gespeeld.

Hij had gewoon gewaarschuwd moeten worden dat het dier in delen wordt gesneden. Als je een hond weg brengt krijg je hem ook niet in stukken terug en een mens ook niet. Dus dat niet iedereen weet dat dat met een paard wel gebeurd, lijkt me begrijpelijk.

MairiMacBran

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-25 11:33

Ik heb er weinig verstand van maar kan wel bedenken dat als een paard een been breekt onder onbekende omstandigheden, alléén dat gebroken been onderzoeken niet tot een juiste diagnose kan leiden. Je wilt weten hoe het gekomen is dat dat been brak en dat kan ook indirect door een fysieke oorzaak komen die niks met het been te maken heeft.
Dus moet er gesneden worden.

Dat Wibi dat niet zo voorzien heeft, soit. Dat het heel naar is om er achter te komen dat je geliefde dier niet in zijn geheel is gecremeerd is ook heel naar. Maar niet iets wat iemand aan te rekenen valt en waar je mensen die gewoon hun werk naar eer en geweten hebben gedaan zo publiekelijk aan te vallen.
Je kunt ook vrágen hoe zo’n autopsie en crematie daarna in zijn werk gaat.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-25 11:36

MairiMacBran schreef:
Ik heb er weinig verstand van maar kan wel bedenken dat als een paard een been breekt onder onbekende omstandigheden, alléén dat gebroken been onderzoeken niet tot een juiste diagnose kan leiden. Je wilt weten hoe het gekomen is dat dat been brak en dat kan ook indirect door een fysieke oorzaak komen die niks met het been te maken heeft.

Dat Wibi dat niet zo voorzien heeft, soit. Dat het heel naar is om er achter te komen dat je geliefde dier niet in zijn geheel is gecremeerd is ook heel naar. Maar niet iets wat iemand aan te rekenen valt en waar je mensen die gewoon hun werk naar eer en geweten hebben gedaan zo publiekelijk aan te vallen.

Ik snap ook dat dat been alleen niet onderzocht wordt. Maar denk niet dat iedereen zich realiseert dat een paard door gewicht in stukken terug komt, omdat het anders slecht te onderzoeken valt. Had ik ook niet bij stil gestaan.

Dat hij de GD in slecht daglicht zegt, klopt idd niet. Maar denk dat een waarschuwing aan zijn adres ook wel netjes was geweest door da.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-25 11:49

Een dierenarts die misschien uberhaupt al een hele discussie gehad heeft over autopsy en dat dat bij een gebroken been volkomen ongebruikelijk is en onnodig.

En die na een discussie dan uiteindelijk toch maar overstag gaat om van het gedoe over een nogal bijzondere eis (nl die autopsy) af te zijn.

Dan kan ik me prima voor stellen dat je niet nog even volledig aan het handje stap voor stap het hoe en wat uitgebreid en tot in detail gaat doornemen

De eigenlijke vraag om autopsie is al een heel bizarre.