Drachtige pony’s in Hoogersmilde gedood door wolf

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

gillian

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-25 13:09

Wintu schreef:
gillian schreef:
Nah laat maar. Geen zin in deze discussie.
Ik ben al lang blij dat het hier gemeld wordt voor de vele onwetende paardenhouders hier op bokt.

Vaste rasters met draden gaan de wolven hier door, provincie geeft ook enkel de flexinetten nog als wolfwerend te zien.
Bij het vaste raster steekt de wolf de kip er door en maakt dan vaart zeg maar en dan is ie er door, is meerdere malen gezien ook. Hij zal ook wel moeten aangezien we hier enkel wat reeën hebben.

Ik doelde niet op jou Wintu ;)

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-25 13:12

gillian schreef:
Wintu schreef:

Vaste rasters met draden gaan de wolven hier door, provincie geeft ook enkel de flexinetten nog als wolfwerend te zien.
Bij het vaste raster steekt de wolf de kip er door en maakt dan vaart zeg maar en dan is ie er door, is meerdere malen gezien ook. Hij zal ook wel moeten aangezien we hier enkel wat reeën hebben.

Ik doelde niet op jou Wintu ;)

Sorry mijn fout, ik verbeter het als het lukt.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-25 13:13

rien10 schreef:
Ik snap Sasja 0705 wel.
Mijn standpunt over wolven in NL is denk ik hier wel bekend.
Het een sluit het ander niet uit. Je kunt echt wel kritisch zijn op berichtgeving, maar dan moet je dat ook twee kanten op doen, niet alleen als het je uitkomt. En je kunt gewoon iedere wolf uit Nederland willen hebben (ik dus).
Iedereen die geen zin heeft "in deze discussie" raad ik aan om de discussie dan ook niet aan te gaan. Waarheidsvinding is een groot (en moeilijk) iets.

maar nos mag wel speculatief zijn over de verdwenen wolven, zonder enig bewijs

https://www.facebook.com/wijsmetwolven/ ... embed_post

Citaat:
SPECULATIEF GESPARTEL
Gisteren stond het nieuws bol van de speculaties van de alom bekende “wolvendeskundigen”. Wat wij opmerkelijk vinden is dat bij incidenten met wolven als eerste door dezelfde “deskundigen” geroepen wordt dat er hard bewijs moet zijn voor wat er zich heeft voorgedaan.
Zonder bewijs kunnen de wetenschappers geen conclusie trekken. Dus willen ze bewijs in de vorm van foto’s, filmpjes, DNA etc.

En bij aanvallen achter wolfwerend raster wordt met microscopische preciezie de omheining gecheckt en “oh wee”…..als er ergens een kuiltje in het gras zit of een draadje uit een isolator is geraakt. Dan is het raster opeens niet deugdelijk meer en is de dierhouder de kwaaie Pier.

Werkelijk alles is er vanuit die wetenschappers op gericht om de wolven uit de wind te houden. Om maar niet te hoeven erkennen dat wolven zich toch echt als wilde top predatoren gedragen. Om maar niet het risico te lopen dat het draagvlak voor wolven in Nederland verdwijnt.

Nu steeds zichtbaarder wordt dat de voorlichting die de betreffende deskundigen en wetenschappers steeds gegeven hebben niet strookt met hoe wolven zich in de werkelijkheid gedragen worden de verhalen die opgedist worden steeds absurder. En wordt er volledig aan het eigen principe van “bewijslast” voorbij gegaan. Nu wetenschappers die verbonden zijn aan de Wageningse Universiteit (WUR) in de media zulk speculatief gespartel laten zien, zonder enig sluitend bewijs zijn we toch wel op een nieuw dieptepunt beland.
Wat een schande dat de wetenschap zich op het niveau van complottheorieën begeeft. Gelukkig ziet het DvhN dat ook en publiceerden zij dit artikel: https://dvhn.nl/drenthe/westerveld/Stro ... 55329.html

Misschien erkennen dat ecologen het spoor helemaal bijster zijn?

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-25 13:13

rien10 schreef:
Ik snap Sasja 0705 wel.
Het een sluit het ander niet uit. Je kunt echt wel kritisch zijn op berichtgeving, maar dan moet je dat ook twee kanten op doen, niet alleen als het je uitkomt. En je kunt gewoon iedere wolf uit Nederland willen hebben (ik dus).
Iedereen die geen zin heeft "in deze discussie" raad ik aan om de discussie dan ook niet aan te gaan. Waarheidsvinding is een groot (en moeilijk) iets.

Ik snap het ook. Niet zozeer over wie de dader is in het hele verhaal, maar vind de rest ook erg twijfelachtig.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-25 13:14

DuoPenotti schreef:
rien10 schreef:
Ik snap Sasja 0705 wel.

maar nos mag wel speculatief zijn over de verdwenen wolven, zonder enig bewijs

https://www.facebook.com/wijsmetwolven/ ... embed_post

Citaat:
SPECULATIEF GESPARTEL
Gisteren stond het nieuws bol van de speculaties van de alom bekende “wolvendeskundigen”. Wat wij opmerkelijk vinden is dat bij incidenten met wolven als eerste door dezelfde “deskundigen” geroepen wordt dat er hard bewijs moet zijn voor wat er zich heeft voorgedaan.
Zonder bewijs kunnen de wetenschappers geen conclusie trekken. Dus willen ze bewijs in de vorm van foto’s, filmpjes, DNA etc.

En bij aanvallen achter wolfwerend raster wordt met microscopische preciezie de omheining gecheckt en “oh wee”…..als er ergens een kuiltje in het gras zit of een draadje uit een isolator is geraakt. Dan is het raster opeens niet deugdelijk meer en is de dierhouder de kwaaie Pier.

Werkelijk alles is er vanuit die wetenschappers op gericht om de wolven uit de wind te houden. Om maar niet te hoeven erkennen dat wolven zich toch echt als wilde top predatoren gedragen. Om maar niet het risico te lopen dat het draagvlak voor wolven in Nederland verdwijnt.

Nu steeds zichtbaarder wordt dat de voorlichting die de betreffende deskundigen en wetenschappers steeds gegeven hebben niet strookt met hoe wolven zich in de werkelijkheid gedragen worden de verhalen die opgedist worden steeds absurder. En wordt er volledig aan het eigen principe van “bewijslast” voorbij gegaan. Nu wetenschappers die verbonden zijn aan de Wageningse Universiteit (WUR) in de media zulk speculatief gespartel laten zien, zonder enig sluitend bewijs zijn we toch wel op een nieuw dieptepunt beland.
Wat een schande dat de wetenschap zich op het niveau van complottheorieën begeeft. Gelukkig ziet het DvhN dat ook en publiceerden zij dit artikel: https://dvhn.nl/drenthe/westerveld/Stro ... 55329.html

Misschien erkennen dat ecologen het spoor helemaal bijster zijn?

Ook dat is zwaar fout, zijn we allemaal wel eens toch?

SolarHertog

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-25 13:16

Vreselijk! Maar de foto's zijn niet van de aangevallen pony's. Deze foto's zijn al veel ouder

gillian

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-25 13:20

SolarHertog schreef:
Vreselijk! Maar de foto's zijn niet van de aangevallen pony's. Deze foto's zijn al veel ouder

Heb je daar een bron van?
Van wanneer en waar zouden ze dan zijn? Oprechte vraag :o

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-25 13:21

gillian schreef:
SolarHertog schreef:

Daar zou ik dan ook graag een link van zien.
Want ja als dat is ben ik ook de eerste vind dat dit echt niet moet kunnen

SolarHertog

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-25 13:35

[/quote]

Van wanneer en waar zouden ze dan zijn? Oprechte vraag :o[/quote]
Want ja als dat is ben ik ook de eerste vind dat dit echt niet moet kunnen[/quote]

Helaas kan ik geen bron vermelden. Omdat dit niet openbaar is. Wellicht had ik het niet moeten plaatsen. Is ook niet echt navolgbaar zo.

In iedergeval snap ik niet dat als er in deze omgeving zoveel aanvallen zijn op pony's, je je pony's niet ophokt snachts. We weten inmiddels al langer dat de aanbevolen hekken niet werken (helaas, stom dat de provincie niet haar advies aanpast).

gillian

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-25 13:46

Ik zou ook ophokken voor de nacht ja. Geef ik je gelijk in.

Aan de andere kant vallen ze ook overdag aan. Van de week nog 6 wolven die de boer met een trekker heeft weg moeten jagen...

SaraViavia

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-25 14:37

Heb er eentje in de opfok staan half uurtje hier vandaan, staat 24/7 buiten zoals dat hoort voor een jonkie.. maar wat zal ik blij zijn als we hem in oktober weer veilig naar huis kunnen halen.

We kunnen hem wel eerder ophalen maar wat voor jeugd heeft een hengstveulen op stal met alleen maar volwassen paarden? Hij kan nu iedere dag heerlijk spelen en het is het beste plekje op dit moment wat hij kan hebben. Alleen jammer dat je je toch telkens druk moet maken om die achterlijke wolf.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-25 14:39

SaraViavia schreef:
Heb er eentje in de opfok staan half uurtje hier vandaan, staat 24/7 buiten zoals dat hoort voor een jonkie.. maar wat zal ik blij zijn als we hem in oktober weer veilig naar huis kunnen halen.

We kunnen hem wel eerder ophalen maar wat voor jeugd heeft een hengstveulen op stal met alleen maar volwassen paarden? Hij kan nu iedere dag heerlijk spelen en het is het beste plekje op dit moment wat hij kan hebben. Alleen jammer dat je je toch telkens druk moet maken om die achterlijke wolf.

Ik zou me toch eens beraden. De wolven hier pakken vaak een pony, kalf, pink en ook volwassen runderen. Ik zou het niet meer aandurven.

SaraViavia

Re: Drachtige pony’s in Hoogersmilde gedood door wolf

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-25 14:45

Ja weet het, vind het erg lastig. Hij zou dan bij mij op stal komen te staan. We hebben ze overdags wel zoveel mogelijk op de paddocks maar wei is nu niet te doen ivm te natte kleigrond.
De jongste op stal is 4 en zijn bijna allemaal grotere. Geen speelmaatjes voor hem. Heb nu echt het perfecte plekje voor hem met andere leeftijdsgenootjes, maar er zit zeker een andere kant aan hoor. Triest eigenlijk.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-25 17:17

@DP. Nee. De NOS moet ook objectief zijn in haar berichtgeving. Of ze dat altijd is, kan je je afvragen. Maar het zou wel zo moeten zijn.

Zo vind ik het bericht van SolarHertog hierboven ook een uit de categorie “kansloos” of “roeptoeter”.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-25 17:23

gillian schreef:
Ik zou ook ophokken voor de nacht ja. Geef ik je gelijk in.

Aan de andere kant vallen ze ook overdag aan. Van de week nog 6 wolven die de boer met een trekker heeft weg moeten jagen...

https://m.youtube.com/watch?v=IzFtwAp2mbc

Zojuist geplaatst in het andere topic.
Wolf die overdag aan het oefenen is over 120.

Maar ze springen niet... Zeggen de deskundigen.
Je ziet ze overdag niet, zeggen de deskundigen.

Tot zover de veiligheid van het raster en het ophokken.

Maar dat filmje is vast ook fake :j

gillian

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-25 17:52

Weet het Dp..triest is het.
En vooral ook heel erg victim blaming. Vindt ik.

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-25 12:12

De foto's zijn wel van de recentste aanval hoor. (Is hier enigszins in de buurt).

pommetje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-25 20:52

SolarHertog schreef:

Van wanneer en waar zouden ze dan zijn? Oprechte vraag :o[/quote]
Want ja als dat is ben ik ook de eerste vind dat dit echt niet moet kunnen[/quote]

Helaas kan ik geen bron vermelden. Omdat dit niet openbaar is. Wellicht had ik het niet moeten plaatsen. Is ook niet echt navolgbaar zo.

In iedergeval snap ik niet dat als er in deze omgeving zoveel aanvallen zijn op pony's, je je pony's niet ophokt snachts. We weten inmiddels al langer dat de aanbevolen hekken niet werken (helaas, stom dat de provincie niet haar advies aanpast).[/quote]

Kunnen we hier even mee stoppen aub?
Sommige pony's/paarden kunnen niet op stal. De mijne heeft astma en de dierenarts zei ook al, deze moet je niet op stal willen hebben.
Vannacht gaat ze op stal.. er zijn hier sinds gisteren ook wolvenaanvallen... ik laat haar niet voor wolvenvoer buiten, maar ik ben bang dat ik deze week de dierenarts moet bellen om haar in te laten slapen omdat ze niet op stal kan. En ja, ik snap dat er mensen zijn die dan toch misschien het risico maar nemen om ze buiten te laten.
Maar mijn hart huilt en ik ben er ziek van. Kutwolven!!!!

SolarHertog

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-25 22:17

pommetje1 schreef:
SolarHertog schreef:

In iedergeval snap ik niet dat als er in deze omgeving zoveel aanvallen zijn op pony's, je je pony's niet ophokt snachts. We weten inmiddels al langer dat de aanbevolen hekken niet werken (helaas, stom dat de provincie niet haar advies aanpast).[/quote]

Kunnen we hier even mee stoppen aub?
Sommige pony's/paarden kunnen niet op stal. De mijne heeft astma en de dierenarts zei ook al, deze moet je niet op stal willen hebben.
Vannacht gaat ze op stal.. er zijn hier sinds gisteren ook wolvenaanvallen... ik laat haar niet voor wolvenvoer buiten, maar ik ben bang dat ik deze week de dierenarts moet bellen om haar in te laten slapen omdat ze niet op stal kan. En ja, ik snap dat er mensen zijn die dan toch misschien het risico maar nemen om ze buiten te laten.
Maar mijn hart huilt en ik ben er ziek van. poedersuiker!!!![/quote]

Wat erg voor jou en je pony. Veel sterkte en beterschap.

Het is natuurlijk niet de bedoeling om mensen te blamen. Desalniettemin mag ik wel mijn mening geven. Ik suggereer niet dat je erom vraagt dat een wolf vee aanvalt als je je vee niet goed (kan) beschermen. Echter weten we inmiddels hoe een wolf denkt en jaagt, en zou ik er altijd voor kiezen dat een stap voor te zijn. Dat betekend voor mij ook dat mijn paard niet meer 24/7 in de opfok staat maar op een dure pensionstal. Toen de wolf er nog niet was had ik daar sowieso niet voor gekozen. Maarja de wolf is er nu eenmaal en gaat voorlopig niet weg. Ik vind het dan wel een keuze tussen je verantwoordelijkheid nemen en niet. Omdat wij er natuurlijk voor kiezen dat ons vee geen kant op kan in een weide. En het spijt me echt als ik mensen daarmee kwets. Maar we mogen het toch met elkaar oneens zijn?

pommetje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-25 22:40

Je mag het prima oneens zijn, maar ik word er niet goed van dat het altijd maar zo makkelijk geroepen wordt door Jan en alleman. Ik, en waarschijnlijk vele met mij, hebben hier al heel erg lang kopzorgen om, hoe dit probleem te takkelen, met een pony die niet op stal kan, maar ook niet buiten kan blijven omdat er anders de kans is dat ze wordt aangevallen.
En ik kan haar ook niet verkopen naar een plek waar de wolf (nog) niet is, want ze is ook nog blind en weet bij ons feilloos de weg zolang we alles laten zoals het is.
Wat mij stoort is dat het vaak maar zo makkelijk geroepen wordt, terwijl het niet altijd zo makkelijk is.
En ja, ik ben het met je eens als je de mogelijkheid hebt om je paard veilig te stellen, dat je dat moet doen. Dat heb ik nu ook gedaan.. maar wel met de knoop in mijn maag of ze er straks niet meer is door de wolf of dat ze de moord stikt in een potdichte stal..
Dat is namelijk de keuze die ik heb, en ik kan je vertellen, dat is geen fijne keus.

SolarHertog

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-25 22:55

pommetje1 schreef:
Je mag het prima oneens zijn, maar ik word er niet goed van dat het altijd maar zo makkelijk geroepen wordt door Jan en alleman. Ik, en waarschijnlijk vele met mij, hebben hier al heel erg lang kopzorgen om, hoe dit probleem te takkelen, met een pony die niet op stal kan, maar ook niet buiten kan blijven omdat er anders de kans is dat ze wordt aangevallen.
En ik kan haar ook niet verkopen naar een plek waar de wolf (nog) niet is, want ze is ook nog blind en weet bij ons feilloos de weg zolang we alles laten zoals het is.
Wat mij stoort is dat het vaak maar zo makkelijk geroepen wordt, terwijl het niet altijd zo makkelijk is.
En ja, ik ben het met je eens als je de mogelijkheid hebt om je paard veilig te stellen, dat je dat moet doen. Dat heb ik nu ook gedaan.. maar wel met de knoop in mijn maag of ze er straks niet meer is door de wolf of dat ze de moord stikt in een potdichte stal..
Dat is namelijk de keuze die ik heb, en ik kan je vertellen, dat is geen fijne keus.

Nee het is echt een satans dilemma en dat begrijp ik heel goed. Ik vind het oprecht heel erg voor jullie.

Ik wordt er kots beu van dat we allemaal maar natuur beheer willen toepassen en de wolf massaal willen afknallen. Natuur tot op de hoogte van onze standaard.

Ik hoop dat er snel een beter beleid komt waardoor er meer samenwerking ontstaat. Zodat alles naast elkaar kan leven. Volgens mij moet dat kunnen. Probleem wolven afschieten (die dus vee aanvallen). En volledige vergoeding voor een goed bewezen hekwerk enz.

pommetje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-25 23:13

Dank je wel voor je begrip.
Ja dat hoop ik ook oprecht.
En tot die tijd moeten we er maar het beste van hopen.

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-25 23:18

pommetje1 schreef:

Balen pommetje! Zelf heb ik ook al vaker mensen gewezen op het feit dat niet iedereen zijn dieren klakkeloos op stal kan zetten, maar er zijn helaas nog steeds mensen die dit gewoon niet lijken te willen begrijpen. _-:( Sterkte en veel wijsheid gewenst met het maken van je keuze. Blijft echt een hels dilemma...

saskiaojan

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-25 23:25

De pony’s ( drachtig ook nog) zijn echt gepakt door de wolf, rest vd kudde liep in appelscha….
Ik ken de eigenaar, helaas dus echt waar.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-25 23:27

saskiaojan schreef:
De pony’s ( drachtig ook nog) zijn echt gepakt door de wolf, rest vd kudde liep in appelscha….
Ik ken de eigenaar, helaas dus echt waar.

Heeft hij ook de ponies aan de Veldhuizenweg?