Fries paard Jip heeft een slokdarmverlamming

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Elisa2

Re: Fries paard Jip heeft een slokdarmverlamming

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-25 10:23

Het is toch dat Drager x Drager = Lijder geeft?

Art, op zich zit je gunstiger met je kruisingen..het schijnt dat de gezondheid van zo'n kruising door het vrije bloed er gelijk op vooruit gaat.

Maar wat een nare aandoening zeg, ik ken(de) ook wel een heel aantal Friezen die het niet hebben/ hadden.

Het zou mooi zijn als ze het er uit kunnen fokken dmv het DNA.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-25 18:11

Elisa2 schreef:
Het is toch dat Drager x Drager = Lijder geeft?

Art, op zich zit je gunstiger met je kruisingen..het schijnt dat de gezondheid van zo'n kruising door het vrije bloed er gelijk op vooruit gaat.

Maar wat een nare aandoening zeg, ik ken(de) ook wel een heel aantal Friezen die het niet hebben/ hadden.

Het zou mooi zijn als ze het er uit kunnen fokken dmv het DNA.

Nee, moet je het artikel even lezen ;)

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-25 19:04

Zal ik even doen.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-25 10:26

Gelezen, had het al gelezen besefte ik me..

Maar chr 3 en 9 lijken nu de verantwoordelijke chromosomen te zijn, maar eigenlijk is er nog niet genoeg onderzoek gedaan als ik het goed begrijp. Hoop in ieder geval dat het steeds duidelijker mag worden.

Melzazu

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-25 10:33

Een vriendin van me heeft in het verleden Friese paarden gehad en ook gefokt. Zij hadden echt nooit problemen en zeer gezonde dieren die vaak ook erg oud werden. Zij fokten wel het oudere type ook om het zo maar te zeggen. Geen idee of dat beter of slechter was hoor maar je hoort dan vaak over die typische problemen die dan echt bij dit ras zouden horen maar hoe kan het dan dat sommige fokkers daar nooit mee te maken hadden in het verleden.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-25 11:00

Elisa2 schreef:
Gelezen, had het al gelezen besefte ik me..

Maar chr 3 en 9 lijken nu de verantwoordelijke chromosomen te zijn, maar eigenlijk is er nog niet genoeg onderzoek gedaan als ik het goed begrijp. Hoop in ieder geval dat het steeds duidelijker mag worden.

Maar twee allellen op het ene chromosoom maakt een paard nog geen lijder. Dus zo eenvoudig als met dwerggroei en waterhoofd is het helaas niet.
Ben ook zeer benieuwd wat er verder uit gaat komen! Zal nog even contact opnemen m.b.t. de merries die wij hadden.

Melzazu schreef:
Een vriendin van me heeft in het verleden Friese paarden gehad en ook gefokt. Zij hadden echt nooit problemen en zeer gezonde dieren die vaak ook erg oud werden. Zij fokten wel het oudere type ook om het zo maar te zeggen. Geen idee of dat beter of slechter was hoor maar je hoort dan vaak over die typische problemen die dan echt bij dit ras zouden horen maar hoe kan het dan dat sommige fokkers daar nooit mee te maken hadden in het verleden.

Zit niet in het type wat je fokt. Wat hier het 'oude' type wordt genoemd, is doorgaans gewoon een te dik paard dat niet in sportconditie verkeerd en waar de benen niet netjes van worden bijgehouden waardoor het lijkt alsof ze dikke poten hebben, terwijl ze gewoon een scheerapparaatje nodig hebben. :+

Er zijn ook nu nog genoeg mensen die geen enkel probleem hebben met hun Friezen. Getuige diverse topics omtrent die onderwerp. Daarbij, hoeveel fokkers houden hun paard aan tot op hogere leeftijd, waar slokdarmverlamming vaak begint op te spelen? Als ze jong zijn en het krijgen, redden ze het toch al niet...

Melzazu

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-25 11:11

Whaha nou dat “oude” type had zij niet staan maar ik snap wat je bedoelt.

En ook verder eens met je post. Erg interessant altijd dit soort onderwerpen.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-25 11:11

Nou daar ben ik het niet mee eens wbt oud en moderner type, maar die discussie hebben we al ergens anders gevoerd.

Nee, ik ben me er van bewust dat het nu alleen nog zo lijkt dat die twee chromosomen een rol spelen maar dat er nog niet genoeg informatie is om dat te bevestigen. Er is nog meer onderzoek nodig.

Melazu, ik denk wel dat het in bepaalde bloedlijnen vaker voorkomt dan in andere.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-25 11:44

Ik moet nog even één ding zeggen over 'het oude type', het KFPS heeft maar één fokdoel, daar past een paard in of niet en daar kan je bewust op gaan fokken binnen wat je weet, of je gaat er heel bewust vanaf. Hoe dan ook, zij hanteren geen verschil tussen een nieuw en een oud type. Dat is een aanduiding die buiten het stamboek om is gaan leven, niet een onderscheid dat het stamboek maakt.
Ik heb daar verder wel een mening over, maar dat is nu niet heel relevant.

Het zal absoluut in een aantal bloedlijnen meer voorkomen en ik denk dat het in de afgelopen jaren ook een groter probleem kan zijn geworden doordat het een gesloten stamboek is, in combinatie met de complexiteit van de genetische invloed van dit probleem.

Ania

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-25 11:50

Helaas mijn oude man mede hierdoor moeten laten inslapen. Hij kreeg het ook pas op 24 jarige leeftijd maar was toen meteen ook goed en vaak raak

Sentinel1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-25 23:46

Ik heb een Barock Pinto ruin van bijna 3 jaar. Natuurlijk had ik over dit probleem bij de Friezen gelezen ,maar blijkbaar hoopte ik dat het iets minder risicovol was bij deze combi.

Echter beginnen de slokdarm problemen nu al . Het klonk in de eerste instantie een beetje als hoest , maar als je beter kijkt dan zie je het eten vanzelf weer zijn neus uitkomen.
Ik maak me een beetje zorgen over de toekomst als hij nu al zo jong dit soort problemen krijgt...