Paardenhoudster verwaarloost dieren: viervoeters in beslag genomen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Popstra

Re: Paardenhoudster verwaarloost dieren: viervoeters in beslag genomen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-25 18:51

Ik denk dat de stallen binnen ook een vieze natte bende zijn....

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-25 19:19

Ik zie hier op Bokt toch ook weleens echt zulke foto’s voorbijkomen hoor.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-25 19:35

In het nieuwsbericht staat dat in de stal een dikke laag mest lag en dat de omheining ondeugdelijk was. Als Bokkers op dezelfde manier hun paarden houden, laat dit dan een signaal zijn dat het niet oké is.

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-25 19:39

Ik vind het ook geen ramp als er modder is, dus ik vind een foto met zulke modder ook niet meteen erg. Maar er moet dan natuurlijk wel nog een ruime plek zijn waar het dier droog kan staan en liggen (vermoedelijk ligt deze stal vol met drek en mest? anders zou er namelijk wel een droge en schone plek zijn) en wat mij betreft moet het dier niet in zulke modder hoeven staan om aan eten of drinken te komen.

Ik heb zelf wel modder gehad bij de voerplekken maar verplaatste de plek dan telkens voordat ze er in weg gingen zakken. Echt niet dat ik wil dat ze in natte drek hoeven staan. Mijn lieve merrie heeft wel even ergens gestaan waar ze om te eten in zulke modder moest staan en toen het zo koud werd had ze ontzettende last van haar koten en was ze hogerop gaan staan waar de modder niet zo erg was. Maar ja, dan dus geen eten. Nee, dat nooit meer, wat een naar gezicht was dat zeg.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-25 19:44

Gini schreef:
In het nieuwsbericht staat dat in de stal een dikke laag mest lag en dat de omheining ondeugdelijk was. Als Bokkers op dezelfde manier hun paarden houden, laat dit dan een signaal zijn dat het niet oké is.

Dat dus!
Je houd een paard geen hele dag in de stal en net zo min de hele dag in zo'n zooi.
Daar is geen enkel excuus voor te verzinnen.

En alleen maar een droge stal is toch ook wel weinig.
Dat er rond water of voerplaatsen, doorgangen en dat soort veel belopen stukken modder is, ja dat snap ik. En ook daar is wat aan te doen.
Maar er horen ook gewoon droge plekken te zijn.
Zo niet, geen plek voor de paarden de houden in een groot gedeelte van het jaar.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-25 20:27

Misschien is het wel gewoon niet meer mogelijk paarden 24/7 jaar rond buiten te hebben in dit land met deze weersomstandigheden en vooral, Vocht!! Het klimaat veranderd.

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-25 20:32

Nee joh, dat kan echt wel. Je zult dan alleen wel moeten investeren in de ondergrond en dat kost nou eenmaal geld. Alleen zit je dan wel nog met de wolf.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-25 20:34

Vorig jaar zou het hier ook blubber zijn geworden. Dit jaar zou het tot nu toe hier wel weer gaan.
Mijn 2 eventueel eentje meer.
Maar geen 10.
En dat word vaak dan weer gedaan als er plek is.

Maar denk op veel plaatsen waar het met de grond wel kan de wolf het weer onmogelijk maakt.

Sassy4barrel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-25 22:41

DuoPenotti schreef:
Gini schreef:

Dat dus!
Je houd een paard geen hele dag in de stal en net zo min de hele dag in zo'n zooi.
Daar is geen enkel excuus voor te verzinnen.

En alleen maar een droge stal is toch ook wel weinig.
Dat er rond water of voerplaatsen, doorgangen en dat soort veel belopen stukken modder is, ja dat snap ik. En ook daar is wat aan te doen.
Maar er horen ook gewoon droge plekken te zijn.
Zo niet, geen plek voor de paarden de houden in een groot gedeelte van het jaar.

Ik bedoelde eigenlijk dat als ze de stal netjes hadden uitgemest en droog vlas of stro erin hadden gedaan ; deuren open gezet
Dat dan waarschijnlijk de paarden niet in beslag waren genomen
Dus wat ik niet snapte ; er is een stal dus waarom dit niet voorkomen.
Ik kan me voorstellen dat als je daar gehuurd staat sinds de zomer en deze modder niet had verwacht en niet 123 een andere plek vind dat je ook niet veel kan investeren om de plek droog te maken. Paddock platen kosten best duur..
Maar voor een droge stal hadden ze wel makkelijk kunnen zorgen als tijdelijke oplossing tot er een andere plek is gevonden

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-25 23:06

DuoPenotti schreef:
"Nederland kent dit jaar een bovengemiddeld natte winter"

Dit jaar toch niet?

Goed dat ze ingegrepen hebben :j

Als dit al een bovengemiddeld natte winter was... Wat was dan de winter vorig jaar?

Ik vind het dit jaar juist meevallen.

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-25 23:08

Popstra schreef:
Misschien is het wel gewoon niet meer mogelijk paarden 24/7 jaar rond buiten te hebben in dit land met deze weersomstandigheden en vooral, Vocht!! Het klimaat veranderd.

Niet mee eens. Ik heb ze hier 24/7 buiten lopen, met schuilstal, maar ook een droge paddock. Met hoosbuien hoogstens wat kleine plasjes die vlot weer wegtrekken, maar nergens zak je in de modder weg.

Het is wel een flinke investering om je grond goed watersturend te krijgen.

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-25 23:22

Dat zal dan toch van de bodem afhangen.
Hier zware klei en dat krijg je echt niet droog.
Om die reden gaan ze hier de natste maanden uit het land.

Jammer dat er geen foto is van in de stal, want je hebt natuurlijk een ‘vuile’ stal en een ‘vuile’ stal…
Stro lijdt vaak toch echt naar een openbaar toilet en met enkele paarden kan een stal er eergisteren netjes in vers stro er bij liggen en 2 dagen later een natte, doortrapte poepbende zijn…
Zonder weet hoe het er bij lag valt er weinig over te zeggen.
Nu, maakt niets uit, omheining moet ok zijn en er moest naast een poep stal dan mss, idd dan nog een droge plek zijn.

Maar eerlijk denk ik niet dat er stro ligt.. ook al poepen en plassen ze er in, dan brengen ze nog stro mee naar buiten en zou je stro halmen zien liggen rond de ingang, nu zie je niets.

XladyX

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-25 23:42

Maar Tengeltje "uit het land" betekend niet meteen op stal hè? Ik zit hier ook op zware klei, dus het is zomer weide en winter paddock/track met dus een opgelapte bodem, zand, verharding, drainage, paddockroosters, 500m2 per paard ongeveer. Maakt het echt niet onmogelijk maar wel om flinke investering zoals Matheno aangeeft. En ik denk omdat "wij" op kleibodem gewend zijn dat modder uit de hand loopt heb ik het idee dat we dat dus ook sneller aanpakken. Ik zie in onze klei-regio veel minder paarden in de bende staan dan de paarden in andere regio's met betere natuurlijkere ondergronden, omdat er hier sowieso geïnvesteerd moet worden in de bodem en duur paarden houden is. Postzegelpaddockjes zijn hier dan wel weer veelvoorkomend helaas.. maar dat is een andere discussie

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-25 00:06

De situatie zal vast wel vreselijk zijn geweest, dat geloof ik direct. Met bijvoeren en verzorging kunnen ze er best goed uitzien, maar modder en ook veel mest etc, is gewoon niet goed.

Het is wel jammer dat mensen gelijk weer naar uitersten gaan en dan gelijk alle 24/7 buiten over 1 kam scheren.

Ten eerste zijn stallen ook echt niet schoon als paarden er vele uren in staan. Die van ons staan er max 8uur in en dan ligt er al teveel mest in. Als ik ze er eerder in zet vanwege echt heel slecht weer, gaan ze er voor de nacht nog even uit om uit te mesten. Ik wil niet weten waar paarden in staan die bijv 20uur op stal staan en waar maar 1x uitgemest wordt.
Daarbij missen ze dan vaak sociaal contact, uiteraard de hoognodige vrije beweging etc.

Nu was het te zien dat ze in de blubber stonden. Maar wat als ze op stal staan? Dan wordt het dus niet gezien. Er zijn helaas echt nog genoeg plekken waar pony's en of paarden in donkere kleine hokjes staan zonder voldoende hooi en ook dagen, weken, soms een hele winter echt geen daglicht zien.

Dus zowel bij stallen als bij weides heb je voor-en nadelen en ook de nodige ellende.

Zelfs een schone, chique stal ziet er op het oog fijn uit, maar ga eens verder kijken. Ik kwam bij stallen waar geen enkel contact met andere paarden mogelijk was, waar paarden 4 uur vrije beweging kregen en er meerdere keren per dag geveegd wordt terwijl de paarden op stal staan. Maar het ziet er voor de mens op eerste gezicht prima uit.

Met hevige regen staan wij ook wel flink onder water, maar we behouden gelukkig altijd wel droge stukken en hebben droge ligplekken in de schuilstal. Maar het is echt balen en ziet er dan ook niet fijn uit waar plassen staan.
Ik doe ze dan zelf op de dag nog 1-2 uur op stal zodat ze evt kunnen liggen tussendoor.

We hebben geïnvesteerd in zand, dus dat heeft wel andere eigenschappen dan grond. Zelfs met plassen werkt dat nog steeds anders. Zandpaddocks zijn een investering, maar tegenwoordig is dat wel vrij normaal. Het probleem is alleen dat je vaak maar kleine oppervlakte omzet naar zand.

Dat is ook zoiets. Dan roepen mensen dat ze zoveel ha hebben, maar als ik ga kijken, valt het per paard vaak vies tegen.
En soms zie je paarden altijd alleen maar suf staan op een paddock. Nooit ruimte om de benen echt te strekken, geen sociaal contact, hooi in het zand.

En dat vind ik nog veel erger. Er zijn nog steeds mensen die hooi op de grond voeren en dan zie je een vies vertrapte zooi. Het meest schrik ik nog als mensen fokken en dan zo voeren, maar ook de omheining er echt niet uit ziet en je overal zwerfvuil en rommel ziet.

Mensen zouden moeten ophouden met in hokjes denken. Slecht is gewoon slecht, ongeacht hoe je de paarden houdt.
Van nattigheid hebben we allemaal last. Of je paard nou van 20 uur in eigen vuil op stal naar buiten gaat, of dag en nacht in de blubber doorbrengt. Alleen als je investeert, kan je dat voorkomen. Maar daarvoor zou het niet uit moeten maken of paarden enkele uren buiten lopen of 24/7. Net als met beschutting. Ook de "luxe" paarden staan zomers vaak vol in de zon. Bij regen is er niks. De enige oplossing is dan weer binnen zetten. Maar dan voelt vooral de mens zich beter.

Mok en dergelijke komen door het gehele management. Ook met natte periodes hebben we hier nooit mok, rotstraal etc.

Het is echt goed dat ze handhaven en van mij mag het nog wel strenger. Maar dan ook op alles handhaven. Ook op teveel op stal, altijd alleen staan, te weinig ruwvoer, verwaarloosde voeten etc.

Leen27

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-25 07:32

Aan de foto te zien is goed dat er ingegrepen is. Echter zien we de stal niet (misschien ligt die er wel beter bij dan verwacht) en het paard maakt een gezonde indruk.

Bij ons is er ook veel modder en wandelaars spreken mij hier dan op Aan. Ik blijf dat moeilijk vinden, want ja de weide is modderig en ze mogen het hele jaar op de weide, maar ze (shet en kleine tinker) hebben een inloopstal (3×6) met betonnen bodem, rond hun hooiruif is verharding en matten en voor hun stal ligt ook een stuk verharding. Daarnaast zijn er tig plekken in de weide die altijd droog zijn (lig en rolplekken). We hebben vanalles geprobeerd met zand, slootjes en buizen, maar het lukt gewoon niet om alles droog te houden. Dit jaar komt er nog een stuk verharding en misschien een slootje bij,maar ik kan geen hectare moddervrij houden in de winter.
Jaren geleden kwam er een keer inspectie langs. Die hadden melding gekregen ( daarom mijn stress). Inspectie vond alles ok en paarden zagen er zelfs goed uit. Degene die de inspectie had ingelicht had blijkbaar een dramaverhaal gegeven en zij zou het paard (wanneer het inbeslag was genomen) wel adopteren. Deed echt pijn dat iemand zo een melding deed.

Een dikke week geleden is de politie nog moeten ingrijpen hier in de buurt toen er ezels en paarden letterlijk in het water stonden. De paardeneigenaren hebben zelf hun paarden verzet. De politie heeft de ezels moeten verzetten. Wij hebben daar ook een tijd een weide gehuurd. Iedereen weet dat het zomerweides zijn en overstromingsgebied in de winter
https://www.hln.be/aarschot/politie-red ... ~a859a3a1/

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-25 09:25

Nee hoor popstra. Ik heb ze nog steeds 24/7 buiten en ze kunnen (zelfs vorig jaar) altijd minimaal!!!! droog eten (overdekt), droog op een neer scharrelen (half overdekt) naar droge schuilhokken en met 10 meter door eventueel nat zand (maar nooit drek, nooit wegzakken) slapen in een royale stro stal.
Hier hoef je echt geen paarden in beslag te komen nemen.

Heeft me dit jaar wel weer aanvullend 500 euro aan loonwerker en 80 euro aan een dompel pomp gekost. Maar het is weer geregeld voor een jaar.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-25 09:37

Matheno schreef:
Popstra schreef:

Niet mee eens. Ik heb ze hier 24/7 buiten lopen, met schuilstal, maar ook een droge paddock. Met hoosbuien hoogstens wat kleine plasjes die vlot weer wegtrekken, maar nergens zak je in de modder weg.

Het is wel een flinke investering om je grond goed watersturend te krijgen.

Met Matheno eens. Het kost geld en werk om het goed te krijgen en houden maar het kan gewoon. Hier staan ze in de winter zoals Matheno beschrijft.

Dat er slechte plekken zijn in de weide/paddock dat kan, helemaal prima. Maar ze horen gewoon netjes met de voeten op het droge te kunnen eten, ze horen een droge ligplek te hebben en wat mij betreft horen ze ook een schone, droge schuilstal te hebben (waar ze bij slecht weer ook kunnen eten).

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-25 09:52

Alles kost geld en werk wil je het goed doen.

Maar de meerderheid huurt, ga je die kosten ook doen in een huurweide als de verhuurder zelf niet wil investeren?
Ga jij zijn weide dan opwaarderen door er zelf zoveel kosten aan te doen?

Ik heb dit gedaan gehad, en heb er echt spijt van, had 2000 euro geïnvesteerd om de weide fatsoenlijk te hebben. Ben er uiteindelijk weg gegaan maar kon niet alles van mijn gedane werk en kosten meenemen en verhuurder betaalt niks terug.

Tevens ben ik op zoek naar een andere stalling, maar het is echt niet simpel als je ook een stal wil waar ze overdag minstens 4u buiten kunnen komen in de winter zonder in de blub te staan. Veel stallen in de buurt staan vol, ik zou al bijna 25km verder moeten zoeken, maar is niet haalbaar qua tijd met mijn werk.

Waar ik sta kunnen ze buiten, maar ik heb er teveel stress.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-25 10:07

Volgens mij is de keuze simpel: of je zorgt dat de plek geschikt is om paarden te houden (dus een schuilgelegenheid, droge voerplekken en ligplek(ken) of je zet er geen paarden neer.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-25 10:24

Wij laten ook jaarlijks de boel weer in orde maken door de loonwerkers hier en dat kost klauwen met geld maar ik merk dat het toch ondanks alles en dan ook echt alles natter is dan voorgaande jaren.
Ligt er naturlijk ook aan waar je zit.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-25 10:26

Art_Ificious schreef:
Alles kost geld en werk wil je het goed doen.

Maar de meerderheid huurt, ga je die kosten ook doen in een huurweide als de verhuurder zelf niet wil investeren?
Ga jij zijn weide dan opwaarderen door er zelf zoveel kosten aan te doen?

Ja maar de andere vraag is dan: Ga je je paarden weken aan het stuk in de blubber laten staan?
Voor mij zou het antwoord nee zijn. Dus iets moet je dan doen toch? Dat dat net andere dingen zijn dan wanneer het je eigen stuk is wil ik nog wel accepteren.
Maar lekker gaan slapen terwijl je paard niet óók ergens droog een tukkie kunnen doen.....nope

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-25 11:15

Huur wei of niet, het paard heeft daar geen boodschap aan.
Die moet het doen met waar hij staat.

En als er geen droge plek meer te vinden is, alleen maar de stal, dan is er ook geen fatsoenlijke bewegingsruimte meer.
En dat zien we echt niet alleen maar in de hele natte jaren, maar hoor mensen al klagen in oktober bij een droog jaar.

En ja hoe duur dat is ligt zeker aan welk deel van Nederland dat je woont.
En zelfs hoe hoog je perceel ligt.
Hier is ene kant van de straat een dikke halve meter lager dan onze kant van de straat. En dan hebben we het niet over een snelweg ertussen maar een landweggetje.

En dan is het ook nog het verschil hoeveel paarden erop staan. 10 lopen het toch sneller kapot dan 2.

En ja dan zijn er ook nog plekken waar niets mag van de gemeente.
En dan gaan mensen los op die gemeente....nee, je had zelf moeten informeren voordat je er paarden op knalde, niet daarna.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-25 11:39

Mensen investeren vaak wel in bijvoorbeeld een droge, rijdbare bak, maar zorgen dat paarden droog staan vinden ze opeens extra uitgave.......Ik blijf dat raar vinden.
Natuurlijk kan je het maar 1x uitgeven en kan je niet zomaar overal paddocks maken bijv, maar de bak is vaak prioriteit omdat ze anders niet kunnen rijden.

Wij hebben op plekken het water erop staan, omdat we onder maaiveld liggen en de sloten het niet altijd snel kwijt kunnen. Eerst deed ik dat dicht, maar de jongens vinden het blijkbaar leuk om in het water te spelen. We hebben ook een poel en wadi, maar als de wadi overloopt, is dat het leukste.
De grond blijft echter wel redelijk en ze zakken niet tot de buik weg.

Wat de omgeving dan ziet weet ik niet. Maar wij krijgen regelmatig complimentjes en af en toe blijft iemand die langsloopt met de hond staan praten en wil van alles weten over de paarden of de plek. De negatieve mensen komen dat vast niet recht in je gezicht zeggen.

De foto's zijn een vieze bende, maar ik denk dat je vooral met de eigenaar dan in gesprek moet hoe lang het al zo is en wat ze daartegen doen. Zoals wij ze bijv op de dag nog binnen zetten, weet je niet tenzij je het gaat vragen.

En zoals eerder gezegd is het niet zo dat als alles netjes lijkt het allemaal wel zo goed is. Dan moet je je afvragen wat voor de paarden zelf erger is? Wij, mensen, vinden modder niet oke, maar stel je vraagt een paard of hij 20-24 uur op stal wil, of buiten in de modder met vriendjes......
En hier schuilen ze ook regelmatig, dus dan weet je waar ze een beetje een hekel aan hebben.

Stallen zijn ook niet zo schoon of de beste oplossing. Bij 20-24 uur op stal mag je echt wel minimaal 2 of 3x uitmesten. Anders moet je jezelf echt afvragen wat beter is? In de modder en kunnen bewegen, of op stal in eigen plas en mest en niet kunnen bewegen.

Sassy4barrel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-25 12:22

pol013 schreef:
Nee hoor popstra. Ik heb ze nog steeds 24/7 buiten en ze kunnen (zelfs vorig jaar) altijd minimaal!!!! droog eten (overdekt), droog op een neer scharrelen (half overdekt) naar droge schuilhokken en met 10 meter door eventueel nat zand (maar nooit drek, nooit wegzakken) slapen in een royale stro stal.

Heeft me dit jaar wel weer aanvullend 500 euro aan loonwerker en 80 euro aan een dompel pomp gekost. Maar het is weer geregeld voor een jaar.

500 aan loonwerker is aardig goedkoop ; is dat incl zand?

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-25 12:26

Sassy4barrel schreef:
pol013 schreef:

500 aan loonwerker is aardig goedkoop ; is dat incl zand?

nee dat was alleen onderhoud helaas.......
Al had ik met die uren loonwerk inderdaad ook een stuk om kunnen laten zetten (we zitten op zandgrond)

vandaar dat ik ook schrijf: dan is het weer geregeld voor een jaar. Want er is best kans dat ik over 1-2-3 jaar weer aan de bak mag.