Elisa2 schreef:Nou ik vind het goed dat eindelijk iemand het doden van de gezonde dieren wil beperken! En ik zie niet in wat er slecht zou zijn aan geboortebeperking.
Staatswanbeheer faalt al jaren in het houden van dieren. Deze organisatie zou geen dieren meer mogen houden..
Toch is dat niet zo simpel. Een dier in Nederland wordt 'gehouden' en heeft dus recht op verzorging en bescherming. Of een dier is 'wild' en wordt/ mag alleen door de mens benaderd worden in uiterste nood.
Gehouden dieren moet je medisch verzorgen, inenten kun je castreren en moeten veilig gehouden worden voor de omgeving. Bijvoorbeeld verkeer, maar ook de wolf en dus sluit je ze op. Wilde dieren mag je niet in hun vrijheid beperken, tenzij in uiterste nood.
Deze paarden worden uitgezet als 'wilde dieren' daarom hoeven ze ook niet met regelmaat getest te worden op wormen, hoeven ze niet elke 2 maand bezocht te worden door de smid en niet te worden beschermd tegen de wolf.
Bij wilde dieren is anticonceptie een no-go. Tenzij het geen wild dier is natuurlijk, maar je kunt geen 'tamme' dieren 'houden' in een natuurgebied. En daar ligt dus het probleem met betrekking tot natuurbeheer en de begrazingswensen.
Maar een dier met een eigenaar is in mijn optiek sowieso niet 'wild'.