Doden gezonde konikpaarden Oostvaardersplassen voorkomen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

_Mir

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-25 12:14

Alja schreef:
Ze hebben 4 jaar gehad waar ze echt paard mochten en konden zijn…
Menig varken heeft het slechter.

Waarom vergelijken met nog slechter? Zo ken ik er ook nog wel een paar...

En ja, de meeste varkens hebben een verschrikkelijk leven hier, maar dat hebben alle dieren uit de bio industrie.

Belachelijk om gezonde dieren af te maken om wat voor reden dan ook

carika

Re: Doden gezonde konikpaarden Oostvaardersplassen voorkomen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-25 12:24

Ik ga ervan uit dat iedereen die afmaken belachelijk vindt vegetariër is?

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-25 12:28

_Mir schreef:

Eet jij of je huisdier wel vlees? ;)

Koniks zijn prima inzetbaar als recreatiepaarden maar in Nederland - dressuurland van grote/zware ruiters - gaat er nooit noemenswaardig veel vraag zijn naar matig bewegende C-pony's. In veel andere landen zouden ze hun leven prima als rijpaard kunnen slijten, maar in Nederland is slachten waarschijnlijk de enige handige oplossing.

En Staatswanbeheer a.u.b. geen nieuwe koniks meer uitzetten :') slaat nergens op hun "beleid"

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-25 12:29

Fly_high schreef:
_Mir schreef:

Koniks zijn prima inzetbaar als recreatiepaarden maar in Nederland - dressuurland van grote/zware ruiters - gaat er nooit noemenswaardig veel vraag zijn naar matig bewegende C-pony's. In veel andere landen zouden ze hun leven prima als rijpaard kunnen slijten, maar in Nederland is slachten waarschijnlijk de enige handige oplossing.

En Staatswanbeheer a.u.b. geen nieuwe koniks meer uitzetten :') slaat nergens op hun "beleid"

Of steken jullie weleens kaarsen aan? Want je weet waar kaarsen van gemaakt worden?

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-25 12:32

Ook van aardolie en plantaardige vetten. Maar goed het blijft nogal wat om te roepen dat een gezond dier nooit dood mag.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-25 12:39

StalNollie schreef:
Anna79 schreef:
Ik snap het gesteggel niet. Je hebt een prachtig stukje natuurvlees, waarom niet slachten? Het zijn geen huisdieren hè. Als ze maar nooit meer die arme beesten laten verhongeren zoals een paar jaar geleden, krijg die beelden nooit meer van mijn netvlies.
O ja ik ben vegetariër maar dit soort dingen snap ik niet, waarom dieren in de bio-industrie wel en deze dieren die een goed leven hebben gehad niet? Ik zou het wel weten als ik vlees at.

Precies dit !

Ik ga hier in mee. Prima leven gehad. Snel dood. Klaar.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-25 12:39

Fly_high schreef:
_Mir schreef:

Precies. Ik ken echt niemand die zo'n pony wil hebben.

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-25 12:56

Nee ik ook niet, ze zijn imo ook gewoon te klein. Men wil nog best een oertype pony/paard hebben maar dan het liefst 150cm+.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-25 13:01

En dat is niet vreemd aangezien die koniks niet gefokt worden op bruikbaarheid als rij of menpony. Wel door de omstandigheden op baggervet worden van vrijwel niks en dat wordt opgevangen door dracht of competitie/spel met andere hengsten. Haal de merries weg en de spelen en energieverbranden gaat ook een flink stuk omlaag, want geen meisjes om voor te showen. Laten doorfokken en regelmatig dieren naar andere bestemmingen brengen is waar ze gezond door blijven. Wil je daar een ander doel voor, dan zal er op geselecteerd moeten worden. Lastig wegens geen markt, maar ook van wat ik verder begrijp een beperkte populatie en dus nogal wat inteelt producten in die kuddes.

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-25 13:20

Elisa2 schreef:
Nou ik vind het goed dat eindelijk iemand het doden van de gezonde dieren wil beperken! En ik zie niet in wat er slecht zou zijn aan geboortebeperking.

Staatswanbeheer faalt al jaren in het houden van dieren. Deze organisatie zou geen dieren meer mogen houden..

Toch is dat niet zo simpel. Een dier in Nederland wordt 'gehouden' en heeft dus recht op verzorging en bescherming. Of een dier is 'wild' en wordt/ mag alleen door de mens benaderd worden in uiterste nood.

Gehouden dieren moet je medisch verzorgen, inenten kun je castreren en moeten veilig gehouden worden voor de omgeving. Bijvoorbeeld verkeer, maar ook de wolf en dus sluit je ze op. Wilde dieren mag je niet in hun vrijheid beperken, tenzij in uiterste nood.

Deze paarden worden uitgezet als 'wilde dieren' daarom hoeven ze ook niet met regelmaat getest te worden op wormen, hoeven ze niet elke 2 maand bezocht te worden door de smid en niet te worden beschermd tegen de wolf.

Bij wilde dieren is anticonceptie een no-go. Tenzij het geen wild dier is natuurlijk, maar je kunt geen 'tamme' dieren 'houden' in een natuurgebied. En daar ligt dus het probleem met betrekking tot natuurbeheer en de begrazingswensen.

Maar een dier met een eigenaar is in mijn optiek sowieso niet 'wild'.

Schuur_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-25 13:31

Zonder grote grazers verandert het natuurbeeld waarschijnlijk naar een broekbos en verdwijnt de open vlakte. Tenzij ze massaal met machines het beheer gaan doen.

Persoonlijk ben ik wel voor graasbeheer maar dan met beleid en gecontroleerd. Niet gewoon een paar paarden en herten neerzetten en er nooit meer naar omkijken.

Een beetje wat hierboven wordt gezegd: geen 'wild' er van maken maar gehouden dieren die regelmatig worden verplaatst en verzorgd. De vraag is dan ook nog of het paarden moeten zijn... Koeien of schapen voldoen ook vaak en zijn iets minder zorgelijk dan paarden

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-25 13:43

tamary schreef:
En dat is niet vreemd aangezien die koniks niet gefokt worden op bruikbaarheid als rij of menpony.

Het zijn echt prima bruikbare rij en menpony's hoor!

Voor het idee ;)

Afbeelding

Zijn oprecht leuke manege- en basissport pony's maar niet om in Nederland in een volle wei te houden idd en niet voor een ruiter van 80 kilo die ook nog dressuur wil rijden. En zelfs recreatie in Nederland is toch erg dressuurgericht.

Is niet die pony's hun schuld uiteraard maar gezien Nederlandse markt is slachten een redelijk eerlijke oplossing imo.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-25 13:45

carika schreef:
Ik ga ervan uit dat iedereen die afmaken belachelijk vindt vegetariër is?

Ik wel. Al sinds 1967. En ik gebruik verder ook geen producten van gedode dieren.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-25 13:57

Fly_high schreef:
tamary schreef:
En dat is niet vreemd aangezien die koniks niet gefokt worden op bruikbaarheid als rij of menpony.

Het zijn echt prima bruikbare rij en menpony's hoor!

Voor het idee ;)

[ Afbeelding ]

Zijn oprecht leuke manege- en basissport pony's maar niet om in Nederland in een volle wei te houden idd en niet voor een ruiter van 80 kilo die ook nog dressuur wil rijden. En zelfs recreatie in Nederland is toch erg dressuurgericht.

Is niet die pony's hun schuld uiteraard maar gezien Nederlandse markt is slachten een redelijk eerlijke oplossing imo.

In Polen geloof ik dat zo, maar hier is het niet het selectiecriterium en dat al generaties lang.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-25 15:32

journee schreef:
Elisa2 schreef:
Nou ik vind het goed dat eindelijk iemand het doden van de gezonde dieren wil beperken! En ik zie niet in wat er slecht zou zijn aan geboortebeperking.

Staatswanbeheer faalt al jaren in het houden van dieren. Deze organisatie zou geen dieren meer mogen houden..

Toch is dat niet zo simpel. Een dier in Nederland wordt 'gehouden' en heeft dus recht op verzorging en bescherming. Of een dier is 'wild' en wordt/ mag alleen door de mens benaderd worden in uiterste nood.

Gehouden dieren moet je medisch verzorgen, inenten kun je castreren en moeten veilig gehouden worden voor de omgeving. Bijvoorbeeld verkeer, maar ook de wolf en dus sluit je ze op. Wilde dieren mag je niet in hun vrijheid beperken, tenzij in uiterste nood.

Deze paarden worden uitgezet als 'wilde dieren' daarom hoeven ze ook niet met regelmaat getest te worden op wormen, hoeven ze niet elke 2 maand bezocht te worden door de smid en niet te worden beschermd tegen de wolf.

Bij wilde dieren is anticonceptie een no-go. Tenzij het geen wild dier is natuurlijk, maar je kunt geen 'tamme' dieren 'houden' in een natuurgebied. En daar ligt dus het probleem met betrekking tot natuurbeheer en de begrazingswensen.

Maar een dier met een eigenaar is in mijn optiek sowieso niet 'wild'.

Ja en dat dus precies de kern van het probleem, de Oostvaardersplassen zijn is geen natuurgebied want er staat een hek om. Ze kunnen dus niet wegtrekken en verhongeren door het wanbeheer van SBB. De darmen worden lekker aangetast door de wormen. Soms sterven er merries tijdens de bevallingen en allemaal omdat sommige mensen in een waan leven dat het een natuurgebied is. :(

Dus het leven kan al een lijdensweg zijn en dan worden ze ook nog maar gewoon zomaar gedood terwijl hun vlees niet gegeten kan worden. Ik vind daar wat van ja.

Deze walgelijke organisatie zou gewoon echt geen dieren meer mogen houden.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-25 18:48

Niks mis met een stukje vlees. Maar dan zijn het dus gewoon gedomesticeerde dieren die gefokt worden voor het vlees en op een groter stukje omheinde grond mogen rondlopen. En als dat zo is, dan moeten ze gewoon de zorg krijgen die hoort bij gedomesticeerde dieren oa. bijvoeren wanneer nodig, verplaatsen naar drogere grond, ontwormen, dierenarts bij calamiteiten, etc.

Je kan een dier niet bestempelen als wild en dan weer als gedomesticeerd, wanneer het je uitkomt.

Een wild dier belandt niet bij de slacht.
Een gedomesticeerd dier komt niet om van de honger.

Best simpel.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-25 18:50

Zonder zooi in de grond zou het idd een heel mooi eerlijk stukje vlees kunnen zijn.
Mits inderdaad goed verzorgd.

Nu is het doden van de dieren zinloos.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-25 20:05

Precies wat jullie schrijven!

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-25 23:14

Heeft iemand een betrouwbare bron dat deze koniks zoveel meer ‘vervuild’ zouden zijn dan bv een standaard varken of rund binnen Nederland?

Want iedereen kan zeggen dat hij vermoed dat het vlees niet meer gezond is… het is en blijft een heel beladen dossier en niet veel nodig om weer met iets van te toren te roepen.

Koniks zullen nooit heel geschikte pony’s zijn in onze landen… ik ken er 2, alletwee serieus bevangen geweest al en moeten heel intensief gereden worden en veel precies gerantsoeneerd om ervoor te zorgen dat ze niet meer bevangen raken…
Dus neen, die paarden hebben maanden enorm pijnlijke voeten gehad, liepen eerst zonder veel problemen semi wild en zien nu geen grasspriet meer…
Dan hadden ze ze beter geslacht, al is het voor hondenvoer, want ook daar zijn nu eenmaal dieren voor nodig.

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-25 23:30

Het stomme is dat er nog geen km verderop allerlei dieren in de wei eten van dezelfde vervuilde grond waar we wel vlees / melk / eieren van eten. Bizar.

Ik ben benieuwd wat ze ermee gaan doen.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-25 23:32

tengeltje11 schreef:
Heeft iemand een betrouwbare bron dat deze koniks zoveel meer ‘vervuild’ zouden zijn dan bv een standaard varken of rund binnen Nederland?

Want iedereen kan zeggen dat hij vermoed dat het vlees niet meer gezond is… het is en blijft een heel beladen dossier en niet veel nodig om weer met iets van te toren te roepen.

Koniks zullen nooit heel geschikte pony’s zijn in onze landen… ik ken er 2, alletwee serieus bevangen geweest al en moeten heel intensief gereden worden en veel precies gerantsoeneerd om ervoor te zorgen dat ze niet meer bevangen raken…
Dus neen, die paarden hebben maanden enorm pijnlijke voeten gehad, liepen eerst zonder veel problemen semi wild en zien nu geen grasspriet meer…
Dan hadden ze ze beter geslacht, al is het voor hondenvoer, want ook daar zijn nu eenmaal dieren voor nodig.

https://www.eurofinsfoodtesting.nl/nieu ... wild-vlees

Eurofins is een laboratorium.

Hier staan twee koniks in de straat gewoon lekker in de wei. Gaat prima.