17 paarden sterven bij brand fokkerij in Waasmunster

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-25 16:00

Verschrikkelijk.;(

En detectie op rook werkt niet ivm stof.
Op warmte wel maar dan is het al te laat.

En paarden, maar ook ander vee, blijven van angst in de stal staan.

Als het zo simpel was dan was het al lang bij elke stal aanwezig. En ook verplicht door de verzekering.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-25 16:10

MyWishMax schreef:
Wat is het voordeel van een uitloop als paarden overdag gewoon buiten komen? De meeste uitlopen die ik ken vind ik juist te klein en geen voordeel of vervanging van normaal en geschikt formaat paddock of weiland. Half open structuur klinkt juist als genoeg frisse lucht. Zo'n loods betekent niet meteen geen frisse lucht, wij hebben er ook zo 1, maar geen volledig dichte wanden. Plus dat je hetzelfde probleem houdt, paarden willen vaak helemaal niet hun veilige box uit. Of de deur nu naar binnen of buiten gaat.

Overdag op mooi formaat wei of paddock kan sowieso toch...?
Als je daarnaast nog een deel van de dag op stal moet, is meer ruimte en een stukje buiten mooi meegenomen, denk ik dan maar. En ik denk dat je best wel een goede kans hebt dat paarden voor wie hun uitloopje deel uitmaakt van hun "veilige stal" toch echt sneller in hun buitenstuk gaan staan als het stalgebouw in de fik gaat. En dan staan ze 1 net iets minder in de rook en 2 kan je ze wellicht makkelijker weg krijgen van het vuur. Omdat ze al buiten zijn immers en dat volgens mij toch wat anders zal werken in dat koppie :(:)

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-25 16:39

Wat een drama!

DuoPenotti schreef:
En detectie op rook werkt niet ivm stof.
Op warmte wel maar dan is het al te laat.

Ik heb wel warmtemelders, die maken al melding als de temperatuur in 1 minuut met 4,7 graden is gestegen.
Uiteraard brandt het dan al, maar ik heb hoop dat er dan in ieder geval nog iets te doen is.
Met brandalarm was echt drama. Ik stond 1x per maand met paniek op stal, midden in de nacht uiteraard en dan was er niets aan de hand. Dat probleem heb ik met de warmtemelders in ieder geval nog niet gehad.

Ik weet wel dat je de paarden echt uit de stal moet halen met halsters en de deuren daarna ook weer dicht doen, zodat er niet een nieuw paard weer in gaat staan.

BeFunny

Re: 17 paarden sterven bij brand fokkerij in Waasmunster

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-25 16:49

Verschrikkelijk zeg. Ook voor de mensen die dit hebben zien gebeuren, wat zullen die zich machteloos gevoeld hebben. Die vergeten dat nooit meer :(

Verder vind ik discussies over hooi opslaan en automatisch systeem. Niet erg op zijn plaats hier. Het is al gebeurd en dus niet meer terug te draaien ;)

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-25 17:31

Eigenlijk zouden stallen gewoon een sproeisysteem op een zware beregeningspomp moeten hebben. Iets wat in ieder geval de verspreiding van het vuur vertraagd. Geen idee of dat bestaat, maar het zou goed mogelijk moeten zijn lijkt me.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-25 17:42

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-25 18:16

En toch.. we kunnen met een raket naar Mars, we kunnen DNA materiaal lezen en zelfs veranderen, een AI bot kan ik 2 seconden tijd een Frans Bauer hit maken, maar een veilige stal ontwerpen zou niet mogelijk zijn?
Terwijl een simpele sproeier op een pomp die buiten in het grondwater zit, die je handmatig aan zet bij brand, waarschijnlijk al enorm veel zou schelen.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-25 18:18

Ik zou zeggen vind het uit. En je bent de rest van je leven binnen...

Elke vee en paardenhouderij wil het dan hebben

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-25 18:54

8nnemiek schreef:
En toch.. we kunnen met een raket naar Mars, we kunnen DNA materiaal lezen en zelfs veranderen, een AI bot kan ik 2 seconden tijd een Frans Bauer hit maken, maar een veilige stal ontwerpen zou niet mogelijk zijn?
Terwijl een simpele sproeier op een pomp die buiten in het grondwater zit, die je handmatig aan zet bij brand, waarschijnlijk al enorm veel zou schelen.

Een betaalbare veilige stal waarbij het dierenwelzijn ook gewaarborgd blijft is inderdaad enorm lastig. Met onbeperkt budget kan er een hoop, maar realistisch gezien, wie heeft dat?

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-25 19:16

pmarena schreef:
MyWishMax schreef:
Wat is het voordeel van een uitloop als paarden overdag gewoon buiten komen? De meeste uitlopen die ik ken vind ik juist te klein en geen voordeel of vervanging van normaal en geschikt formaat paddock of weiland. Half open structuur klinkt juist als genoeg frisse lucht. Zo'n loods betekent niet meteen geen frisse lucht, wij hebben er ook zo 1, maar geen volledig dichte wanden. Plus dat je hetzelfde probleem houdt, paarden willen vaak helemaal niet hun veilige box uit. Of de deur nu naar binnen of buiten gaat.

Overdag op mooi formaat wei of paddock kan sowieso toch...?
Als je daarnaast nog een deel van de dag op stal moet, is meer ruimte en een stukje buiten mooi meegenomen, denk ik dan maar. En ik denk dat je best wel een goede kans hebt dat paarden voor wie hun uitloopje deel uitmaakt van hun "veilige stal" toch echt sneller in hun buitenstuk gaan staan als het stalgebouw in de fik gaat. En dan staan ze 1 net iets minder in de rook en 2 kan je ze wellicht makkelijker weg krijgen van het vuur. Omdat ze al buiten zijn immers en dat volgens mij toch wat anders zal werken in dat koppie :(:)

Nou nee, gister nog een filmpje gezien waar je een dood paard zag branden in een uitloopststal en zijn maatje achterin binnen tegen de muur stond te kijken. Was is California.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-25 19:17

Mizora schreef:
8nnemiek schreef:

Een betaalbare veilige stal waarbij het dierenwelzijn ook gewaarborgd blijft is inderdaad enorm lastig. Met onbeperkt budget kan er een hoop, maar realistisch gezien, wie heeft dat?

Dat laatste zal inderdaad een deel van het probleem zijn. Een niet-kant-en-klaar systeem installeren is niet goedkoop. En ik denk ook dat mensen al snel denken: ‘dit gebeurt mij niet’, en het is niet verplicht, dus dan is het niet zo belangrijk..

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-25 19:19

Heel mooi al die ideen maar als je een keer een echte stalbrand van dichtbij hebt mee gemaakt weet je dat je geen schijn van kans maakt. Het is binnen een paar seconden 1 grote vuurzee waar je al geeneens meer in de buurt kan komen vanwege de hitte die er vrij komt.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-25 19:23

BRINTEMEID schreef:
De eigenaars noemen het ook een financieel verlies maar dit zal waarschijnlijk grotendeels vergoed worden door hun verzekering.

Dat ligt er aan hoe ze verzekerd zijn. Dus ja, waarschijnlijk s het een financieel verlies.

vierspan

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-25 20:21

8nnemiek schreef:
Eigenlijk zouden stallen gewoon een sproeisysteem op een zware beregeningspomp moeten hebben. Iets wat in ieder geval de verspreiding van het vuur vertraagd. Geen idee of dat bestaat, maar het zou goed mogelijk moeten zijn lijkt me.

Afgelopen nacht vroor het, zou zo iets dan wel kunnen werken? Of zit daar geen water in?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-25 22:25

Popstra schreef:
Heel mooi al die ideen maar als je een keer een echte stalbrand van dichtbij hebt mee gemaakt weet je dat je geen schijn van kans maakt. Het is binnen een paar seconden 1 grote vuurzee waar je al geeneens meer in de buurt kan komen vanwege de hitte die er vrij komt.

Ik heb er een meegemaakt ja. Bij de manege waar ik vroeger reed in Geleen. Gelukkig werd er direct alarm geslagen en konden alle pakweg 100 paarden uit hun stallen worden gehaald, maar het oude deel van de manege is toen volledig afgebrand. Dus als je snel genoeg bent dan kun je zeker nog iets doen. En water helpt dan echt wel om het vuur te vertragen.
Je kan wel roepen dat het niet helpt, maar niks doen helpt al zeker niet.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-25 00:04

Domme eigenaren ook, dat ze te laat bij hun paarden waren. Wat een smakeloze discussie dit.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-25 00:07

Dat zegt helemaal niemand. Die eigenaren hebben gedaan wat ze konden.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-25 00:10

8nnemiek schreef:
Dus als je snel genoeg bent dan kun je zeker nog iets doen.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-25 00:18

Dat heeft toch niks met ‘domme eigenaren’ te maken, zoals jij het noemt 8)7

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-25 00:20

Dat was sarcasme. Je zou dit maar eens lezen nadat je 17 paarden hebt horen opbranden. "Je kan altijd iets doen."
Waanzin.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-25 06:47

Het is een paardenforum. Vanuit een nieuwsbericht kan een discussie volgen over het onderwerp in zijn algemeenheid. Ik vind dat je zelf een smakeloze opmerking richting 8nnemiek maakt Gini, om haar zoiets lelijks in de schoenen te schuiven dat ze absoluut niet zegt :n

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-25 07:41

Gini schreef:
Dat was sarcasme. Je zou dit maar eens lezen nadat je 17 paarden hebt horen opbranden. "Je kan altijd iets doen."
Waanzin.

Ze hebben toch iets kunnen doen.. een paar gered.. met brandwonden tot gevolg

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-25 08:32

Vreselijk…

Meerdere geredde paarden zouden ook grote brandwonden hebben…. Dus mogelijk stijgt het aantal overleden paarden nog…

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-25 08:41

Ik ben het hier met Gini eens.

Ik vind een discussie over wat de mensen hier wel of niet hadden kunnen doen "smakeloos"
Open daar dan lekker een eigen toppic over *wat te doen bij brand?

Maar niet hier waar de mensen alles hebben gedaan wat ze op dat moment konden. Ze zullen hier maar mee lezen zeg.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-25 09:01

Jullie verdraaien mijn woorden.
Ik zei dat, als je het geluk hebt er op tijd bij te zijn, zoals de brand die ik meegemaakt heb bij mijn oude manege, dan kun je paarden redden en beginnen met blussen.. nadat popstra zei dat je geen schijn van kans maakt binnen een paar seconden.
Ik gaf alleen een voorbeeld dat het ook wel eens ‘goed’ gaat, en ook deze week zijn er dus gelukkig nog paarden gered.
Maar waarom zou een tragedie geen rede mogen zijn verder na te denken over preventie van branden of sneller blussen/vertragen van branden in de toekomst?