Inteelt, genetische gezondheid en de toekomst van het Friese paard

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-25 10:56

Elisa2 schreef:
Beemsterkaas schreef:
Dat is inderdaad een goede suggestie Elisa2, ik zie het wel werken zo.

Ja toch? :D

Zie dat de hengsten van Samantha ook zwart zijn, als ze ook maar zwart fokken en geen schimmel want dat is denk ik de grootste angst van vele Friezenfokkers. Misschien dat als het bij haar een succes wordt dat meer fokkers overstag gaan.

Hoe geeft een genetisch zwart paard een schimmel?

Hieperdi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-25 11:04

Ochh ik ken zoveel friese met kwalen.
Zo stonden er 4 bij mij op stal. 2 slokdarmverlamming, 1 een zeer ingezakte rug met kissing spines tot gevolg (ook een friese kwaal) en eentje met ernstige CPL

friezenfan2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-25 11:07

Er loopt toch elke olympische spelen ook een PRE mee dus ik zou zeggen dat een barok paard niet onderdoet voor een KWPN-er maar de jury ziet een fries minder graag. Vooral het oude type waar een stuk minder gezondheidsproblemen waren zijn minder geliefd bij sommige jury's.

Moet een zwart paard niet een bepaalde gene combi hebben om geen andere kleuren door te geven. Al zie je die niet onder de friezen omdat alles wat niet zwart geboren werd/wordt geen fries meer is en dat mensen met die combi niet meer door fokken.

Als ze ooit van 3 hengsten hebben kunnen doorfokken zullen ze dat nu ook kunnen desnoods met wat nieuw bloed er bij ook wel weer. Al zal dat wel een paar jaar duren. Het zou zonde zijn als het gehele ras verdwijnt.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-25 11:47

Ik mag in mijn handjes knijpen met m'n fries (en gefokte friezen) zo te horen :o

Als dit gen te testen is, en ik weet hoe (bloed, haar??) dan test ik mijn friese merrie en barock pinto (80% fries) direct :j
Ik denk zeker dat het ras te redden is. En daar niet perse outcross voor nodig is. Alleen een hele strenge selectie. En dan niet alleen op de hengsten...

Fries stamboek is trouwens niet het enige zieke stamboek of zieke kleuren. Neem de trekpaarden met cpl , Arabieren en welshjes met gebit problemen door de kleine hoofdjes, schimmels met melanomen, dubbel verdunde kleuren waardoor paarden hele dagen knijpen met de ogen en alleen een masker om kunnen hebben.
Maar dat mag ook allemaal niet gezegt worden, want dat is "heel wat anders"

In het algemeen is er veel werk aan de winkel! En nu dit gen bekend is geworden zijn we weer een stap vooruit om dit grote probleem aan te pakken :j

StalNollie

Re: Inteelt, genetische gezondheid en de toekomst van het Friese paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-25 11:52

In alle rassen zitten grote verbeter punten wat betreft gezondheid.
Bij de shetten alleen al de knietjes. Zo hoeven de shettenet de keuring al niet te galopperen. Er zijn er veel die als ze hier wel op gaan letten er niet doorheen komen.

Appaloosa fokken met few spot x few spot moeten de per direct verwijderen uit de fokkerij.

Trekpaarden cpl, cushing zouden op voorhand getest moeten worden en in de voorouders aanwezig per direct weren. (Op 2dehands werd er een hengst aangeboden eventueel voor fokkerij waarvan bekend is dat beide ouders cpl hebben!!)

En zo kunnen we nog wel doorgaan

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-25 11:55

Eloya schreef:
Ik zag online voorbijkomen dat Samantha Steenwijk zich heeft ingekocht in 2 PRE hengsten.
Om in te kruizen in de friezen voor vers bloed. Omdat ze zelf bij haar merrie 2 doodgeboren friese veulens had met afwijkingen.

Hoe en wat verder weet ik niet, ik heb ook geen ervaring met friezen en of fokken.
Maar er kwamen hele gemixte reacties onder dat facebook bericht.

https://www.facebook.com/watch/?v=2963475767141039

Ik was het begin van het topic aan het lezen en dacht, waarom geen prachtige zwarte pre's om nieuw bloed toe te voegen.
En vervolgens kom ik op dit bericht.

Ik vind dit echt goed van Samantha. +:)+

En laat het stamboek zo eens wat mooie paarden uitzoeken.
Of net zoals het Groninger stamboek doet, elk jaar een uitstapje naar het zware warmbloed paard in Duitsland.
Paarden die bij het ras aansluiten maar niet telkens dezelfde, zodat er ook echt spreiding komt.

sasja0705

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-25 12:05

friezenfan2 schreef:
Er loopt toch elke olympische spelen ook een PRE mee dus ik zou zeggen dat een barok paard niet onderdoet voor een KWPN-er maar de jury ziet een fries minder graag. Vooral het oude type waar een stuk minder gezondheidsproblemen waren zijn minder geliefd bij sommige jury's.

Moet een zwart paard niet een bepaalde gene combi hebben om geen andere kleuren door te geven. Al zie je die niet onder de friezen omdat alles wat niet zwart geboren werd/wordt geen fries meer is en dat mensen met die combi niet meer door fokken.

Als ze ooit van 3 hengsten hebben kunnen doorfokken zullen ze dat nu ook kunnen desnoods met wat nieuw bloed er bij ook wel weer. Al zal dat wel een paar jaar duren. Het zou zonde zijn als het gehele ras verdwijnt.

En waar eindigt de PRE altijd bij de OS ?
En dit jaar weer bij de WK jonge Dressuurpaarden... geen enkele Spanjaarden of Portugees is in de eindronde gekomen... zucht

Qua Iberisch bloed, is de Murgese en de Menorquin wel qua kleur iets maar de vorm van het hoofd (ik kom alleen even op de Duitse benoeming "Ramsnase" / "Ramskopf" ) past dan weer niet bij de vorm van de Fries

En hie snel kruizingen kunnen veranderen zie je nu ja al bij de "barokpinto" ...
In 96 de eerste "Niko 1" die gefokt was uit een Friese Merrie en een bonte (Gelderse of Tuiger, even niet zeker,maar zijn naam was Bonte Bert)
Top Friese bouw maar even bont... en nu ? Ook al groot en richting warmbloed-figuur en dat duurde nog geen 10 jaar voordat het echt ronde barokke eruit was.

office

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-25 12:38

[quote="StalNollie"]
In alle rassen zitten grote verbeter punten wat betreft gezondheid.
Bij de shetten alleen al de knietjes. Zo hoeven de shettenet de keuring al niet te galopperen. Er zijn er veel die als ze hier wel op gaan letten er niet doorheen komen.

Appaloosa fokken met few spot x few spot moeten de per direct verwijderen uit de fokkerij.

Trekpaarden cpl, cushing zouden op voorhand getest moeten worden en in de voorouders aanwezig per direct weren. (Op 2dehands werd er een hengst aangeboden eventueel voor fokkerij waarvan bekend is dat beide ouders cpl hebben!!)

Het is heel belangrijk dat dat nu eens openlijk besproken gaat worden ipv stilletjes geaccepteerd.Wie wil nu een ziek paard die je met papjes in leven moet houden of elke dag de benen in moet smeren ?
Het belangrijkste is een gezond en functioneel dier dat is voor iedereen wel zo leuk.En het getuigt ook van respect om ziektes uit de rassen te weren.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-25 12:47

Oh absoluut is trekpaarden en CPL een groot probleem!! Ze kunnen er echter gewoon oud mee worden gelukkig. Wil niet zeggen dat je dus maar ermee moet fokken, zeer zeker niet maar ze kunnen er wel mee leven. Ik heb er zelf 2. 1 met CPL wat gelukkig al lang stabiel is. Qua voeding passen we eigenlijk maar weinig aan. Wel let ik heel streng op mijten in de sokken. Zelf denk ik echt dat mijten een zeer belangrijke rol hebben bij CPL vorming. Misschien nog wel meer dan voeding. Of wij hebben gewoon echt mazzel. Vorig trekpaard kwam toen deze al enorme CPL vorming had. Toch ruim 20 jaar geworden. Nu 1 van 10 en 1 van 5 (tot nu toe vrij). De jongste destijds afgekeurd voor dekhengst ivm zijn hoogte. Erg zonde want hij is uiteindelijk flink gegroeid bij ons en ook nog eens PSSM vrij. Sterke benen en PSSM vrij lijkt mij belangrijker dan hoogte van 5 cm. Nou ja voor ons mazzel anders hadden wij hem nooit in ons bezit gekregen. Voor de fokker extra zuur hem nu zo te zien....de fokcommissie is hem vast al lang vergeten. Erg jammer voor de genen variatie want hij was echt met zorg gefokt qua lijnen.

Knikmops57

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-25 13:05

Friezen blijven mijn favoriet maar heb helaas ook ervaring met gezondheids issues.
Vraag eens rond bij dierenartsen en vaak hoor je de bemerking, “tja…een Friezen kwaal…”

zorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-25 13:41

Ik heb een Fries gehad met BCSL en het doet me nog steeds een beetje pijn dat die ziekte een beetje word doodgezwegen bij het stamboek en bepaalde fokkers. Het is ook erg heftig om om te gaan met een ziekte waarbij je zelf het wiel nog uit moet vinden.

Toch hebben de Friezen mijn hart wel gestolen en heb ik er toch 3 op stal staan. Ook ik hoor mijn dierenarts wel mopperen dat ze zo ongezond zijn (in het algemeen hè, niet de mijne) en natuurlijk ken ik de problemen.

Natuurlijk hebben die van mij wel eens wat, maar nu gelukkig geen specifieke friezenkwalen. Hopelijk blijft dit zo. Ik zou er best voor open staan om met vreemd bloed te fokken, maar ik fok dan ook enkel voor mezelf en niet voor verkoop. Wat ik fok blijft, en dan sta je er misschien ook anders in.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-25 13:42

sasja0705 schreef:
friezenfan2 schreef:

En waar eindigt de PRE altijd bij de OS ?
En dit jaar weer bij de WK jonge Dressuurpaarden... geen enkele Spanjaarden of Portugees is in de eindronde gekomen... zucht

Qua Iberisch bloed, is de Murgese en de Menorquin wel qua kleur iets maar de vorm van het hoofd (ik kom alleen even op de Duitse benoeming "Ramsnase" / "Ramskopf" ) past dan weer niet bij de vorm van de Fries

En hie snel kruizingen kunnen veranderen zie je nu ja al bij de "barokpinto" ...
In 96 de eerste "Niko 1" die gefokt was uit een Friese Merrie en een bonte (Gelderse of Tuiger, even niet zeker,maar zijn naam was Bonte Bert)
Top Friese bouw maar even bont... en nu ? Ook al groot en richting warmbloed-figuur en dat duurde nog geen 10 jaar voordat het echt ronde barokke eruit was.

Iberische paarden zijn als jong paard ook niet spectaculair. Die komen pas tot hun recht als er verzameling gevraagd wordt. Maar je hebt absoluut een punt. Bij deze rassen zijn de stap en ruimte in de gangen weer een aandachtspunt. Maar een echt goede zou toch een aanvulling kunnen zijn denk ik.

sasja0705

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-25 14:07

@Eliza2 : juist niet, want nog Friezen, nog Iberers zijn van oorsprong gefokt op stap en ruimte in de gangen maar juist op verzameling en wendbaarheid ( Iberer) en kracht ( van vroeger ook bvb ploegen (Friezen)

Juist door even dit te willen veranderen voor moderne doeleinden, zodat ze wel kunnen starten tussen de warmbloeden zie je nu de problemen bij de Friezen en Iberers.

Juist de opwaartse bewegingen, de sterke draagkracht van de achterhand, de al "aangeboren" verzameling waar ze eeuwen lang op gefokt werden, helpen ze nu naar de knoppen

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-25 14:09

Hoeveel friezen lopen er nu in de GP vooraan mee?
Waarom zou dat van de Pre dan wel verwacht worden en om die reden niet met een fries gekruist mogen worden?

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-25 14:16

Ik denk dat je gezondheidsproblemen binnen een ras niet oplost door eenmaal een ander ras te gebruiken. Dat ligt aanzienlijk ingewikkelder.
En ik vermoed dat fanatici eerder met gentechnologie aan de gang gaan dan external crossing inzet.
Ras fokkerij blijft toch iets geks. Mensen doen het uit liefde voor een ras, maar het is niet altijd lief wat ze doen.

henshem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-25 14:23

Wat ik een beetje in deze discussie mis, is dat het Friese ras bijna was uitgestorven vanwege de mechanisering van de landbouw. En dat daarna de fokkerij weer is opgebouwd uit een relatief kleine genenpool. Ik denk daarom niet dat de gezondheidsproblemen komen uit het fokken van een moderner type maar vooral uit te weinig bloedspreiding.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-25 14:26

Als je binnen het ras de ellende er uit wil fokken, dan zit je al minimaal vast aan een opgelegde hengstenkeuze en verplicht fokken met je merrie bij gezond of je dat nu wil of niet en of je het geld er voor hebt.
Genetisch verbredend fokken en dus zo breed mogelijke genetica behouden in een gesloten fokgroep is een hoop vooruitplannen. Dat zijn dingen die kunnen met een eigenaar of klein groepje liefhebbers, maar hier zijn de aantallen te groot en is er al vanaf het begin geen goede fokvisie incl. deklimieten enz. ingezet. Nu hebben de liefhebbers zich grotendeels in een hoek gefokt en daar kom je niet uit door binnen het stamboek te blijven en al helemaal niet als je geen beperkingen oplegd aan hoeveel nakomelingen of dat je zo makkelijk potentiele hengsten uitsluit, want verkeerde eigenaar.

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-25 14:31

tamary schreef:
Als je binnen het ras de ellende er uit wil fokken, dan zit je al minimaal vast aan een opgelegde hengstenkeuze en verplicht fokken met je merrie bij gezond of je dat nu wil of niet en of je het geld er voor hebt.
Genetisch verbredend fokken en dus zo breed mogelijke genetica behouden in een gesloten fokgroep is een hoop vooruitplannen. Dat zijn dingen die kunnen met een eigenaar of klein groepje liefhebbers, maar hier zijn de aantallen te groot en is er al vanaf het begin geen goede fokvisie incl. deklimieten enz. ingezet. Nu hebben de liefhebbers zich grotendeels in een hoek gefokt en daar kom je niet uit door binnen het stamboek te blijven en al helemaal niet als je geen beperkingen oplegd aan hoeveel nakomelingen of dat je zo makkelijk potentiele hengsten uitsluit, want verkeerde eigenaar.

Is dit mogelijk?? het paard verworden tot een financieel zeer lucratief ding is/was voor velen reden het fokdoel te vernaderen, paard is inmiddels wereldwijd verspreid.

Respect voor de fokker/fokgroep die wel zorgt dat de fries - genetisch goed - bewaard blijft.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-25 14:41

sasja0705 schreef:
@Eliza2 : juist niet, want nog Friezen, nog Iberers zijn van oorsprong gefokt op stap en ruimte in de gangen maar juist op verzameling en wendbaarheid ( Iberer) en kracht ( van vroeger ook bvb ploegen (Friezen)

Juist door even dit te willen veranderen voor moderne doeleinden, zodat ze wel kunnen starten tussen de warmbloeden zie je nu de problemen bij de Friezen en Iberers.

Juist de opwaartse bewegingen, de sterke draagkracht van de achterhand, de al "aangeboren" verzameling waar ze eeuwen lang op gefokt werden, helpen ze nu naar de knoppen

Nee ik zeg niet veranderen, maar op iets als een slechte stap kun je wel selecteren zonder direct de rastypische eigenschappen geweld aan te doen.

De Iberische paarden zijn gefokt voor verzameling. Maar de Fries vooral voor de kar om te stuwen.

Maar goed voor de discussie, bij Friezen is bloedspreiding echt hard nodig. Maar het stamboek zal er denk ik vooral een verandering in moeten willen brengen.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-25 14:51

mce schreef:
tamary schreef:

Is dit mogelijk?? het paard verworden tot een financieel zeer lucratief ding is/was voor velen reden het fokdoel te vernaderen, paard is inmiddels wereldwijd verspreid.

Respect voor de fokker/fokgroep die wel zorgt dat de fries - genetisch goed - bewaard blijft.

Nee, die opties heb je bij fokken met de dieren van 1 eigenaar of met een afgesproken kleine fokgroep van eigenaren en genoeg geld om lange termijn bezig te zijn. Er zijn foksystemen voor fokken met kleine populaties al is dat simpeler met diersoorten die meerdere jongen per worp geven en daarmee ook grotere kans op beide geslachten uit elke combinatie (ook nogal handig namelijk).
Dan kom je bv bij dit soort systemen uit :
Rescue and Conservation Breeding
(or How to Grow Your Flock with Only One Ram)
https://barbadosblackbelly.com/read_thi ... /1_ram.htm
Of wat in bv de kippenwereld wel spiral matings heet : dochters blijven bij moeders, beste zoon gaat naar volgende moederlijn fokgroep. Met 6 lijnen kan je een aardig aantal decennia voort. Maar dat vraagt en een strak fokprogramma qua wie met wie en het uit het fokprogramma nemen van ongeschikte dieren of dieren die al genoeg/teveel bijgedragen hebben. Deels via verkoop, deels via vriezer, al zal er bij paarden nog een optie castratie over blijven voor niet fokgeschikte dieren.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-25 14:56

Vorig jaar om deze tijd had ik nog 3 Friezen. En dat terwijl ik voorheen zeer zeker geen liefhebber van het ras was.

Onze 16 jarige is een vrij lang dier. Had een beter ontwikkelde achterhand mogen hebben en is aan de voorkant juist vrij zwaar. Op een hele lichte blessure na en in haar jongere jaren maagzweren heeft ze nooit wat mankeert.
Ik denk ook dat zij qua karakter en gezondheid wel staat voor wat je graag ziet.
Hard paard, onwijs vrolijk en werkwillig (wel heet), maar zo verschrikkelijk eerlijk en braaf. M1 dressuur en enkel, dubbel span, TREC en buitenritten. Op het springen na een veelzijdig dier.
Zij is getest en vrij van waterhoofd en dwerggroei.
Maar geen geweldige resultaten op de keuring, dus niet echt interessant voor de fok.
Afbeelding
Afbeelding

Onze andere Friese merrie heeft nog geen 10 mogen worden. Nooit ziek, wel CPL, maar goed onder controle te houden. Maar, ze zat op de een of andere manier niet lekker in elkaar. Hyper mobiel, knieproblemen, halsproblemen en doordoor SI problemen. I.i.g. na 7 revalidaties en een ongelukkig paard besloten haar te laten gaan.
Ook zij was goudeerlijk, werkwillig, maar zij was erg kijkerig en angstig. De halsproblemen zullen daar niet aan bijgedragen hebben.
Afbeelding
Afbeelding

En dan de 4 jarige. Eerlijk gezegd weet ik niet wat resultaat is geweest van slechte socialisatie en slechte verzorging van de fokker, maar dit paard heeft een heel moeilijk karakter. Ik zit al jaren in de paarden en in het verleden veel handelspaarden gereden, maar zo’n exemplaar nog niet tegengekomen.

Tegendraads, geprikkeld, defensief. En voor de duvel niet bang.
Qua gezondheid in eerste instantie alleen darmproblemen ontstaan bij de fokker. Darmen vol zand en parasieten als resultaat. We hebben een scopie van de slokdarm laten maken en die was goed.
Afbeelding
Afbeelding

Ik heb een tijdje rondgekeken voor een ander paard en bewust de Friezen overgeslagen. Na niet slagen, merkte ik toch wel dat ik eigenlijk toch wel weer naar een Fries neigde. En wel om de reden dat je onder de Friezen toch echt vaak de combinatie werkwilligheid, nuchterheid en vriendelijkheid treft.

Maar, inderdaad de eigen ervaringen, de negatieve ervaringen van dierenartsen en dit soort berichtgeving maken dat ik niet goed durf. Een kruising zou ik een goede optie vinden. Al zie ik daar ook regelmatig slechte exemplaren van langskomen, omdat ze volgens mij vaak kwalitatief mindere merries gebruiken.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-25 15:03

henshem schreef:
Wat ik een beetje in deze discussie mis, is dat het Friese ras bijna was uitgestorven vanwege de mechanisering van de landbouw. En dat daarna de fokkerij weer is opgebouwd uit een relatief kleine genenpool. Ik denk daarom niet dat de gezondheidsproblemen komen uit het fokken van een moderner type maar vooral uit te weinig bloedspreiding.

Nou idd...

Iemand wilde er wedstrijden mee rijden dus ze werden moderner gefokt :')

Kijk naar de fries eind 19e eeuw, die zien we nu ook weer. Het aanhouden van het kerkpaard dat alleen kosten opleverde was niet houdbaar. Het kerkpaard kon het werk op het land niet aan. Dus werd er uitgekruist en werden ze massaler en praktischer. Raszuiverheid deed er op het land weinig toe en een veulen fokken met de hengst van de buurman was goedkoper dan een nieuw paard kopen.

Nadat elke boer een tractor had gekregen en de welvaart weer wat aantrok na de 2e wereldoorlog, kwam er weer aandacht voor het ras en het fokdoel.

Voordat je al die Belgen van de buurman er met een beperkte populatie weer uit het model hebt, ben je al snel een paar generaties verder.

friezenfan2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-25 16:00

Is het niet een beetje van beide dus uit een te kleine genpol en nu liever een fries willen die het ook goed doet in de dressuur?

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-25 16:02

Eloya schreef:
Ik zag online voorbijkomen dat Samantha Steenwijk zich heeft ingekocht in 2 PRE hengsten.
Om in te kruizen in de friezen voor vers bloed. Omdat ze zelf bij haar merrie 2 doodgeboren friese veulens had met afwijkingen.

Hoe en wat verder weet ik niet, ik heb ook geen ervaring met friezen en of fokken.
Maar er kwamen hele gemixte reacties onder dat facebook bericht.

https://www.facebook.com/watch/?v=2963475767141039

Dit bericht had ik ook al gelezen, heel vooruitstrevend van haar en prachtige hengsten hadden ze gevonden.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-25 16:06

friezenfan2 schreef:
Is het niet een beetje van beide dus uit een te kleine genpol en nu liever een fries willen die het ook goed doet in de dressuur?

Ik denk eerder dat de ontwikkeling die de fries heeft doorgemaakt hem ook beter geschikt maakt voor dressuur. Daarnaast is het 'tuigpaard'-taboe er wat af. Begin 2000'er jaren zag je ook hier in het noorden maar weinig friezen in de sport.

Ik weet niet in hoeverre het stamboek heeft ingezet op het promoten van de veelzijdigheid van het paard in die tijd