Carbid schieten gaat door ondanks bezwaar paardenhouder

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-25 10:11

C_alsemgeest, van vuurwerk zou ik niet gelukkig worden en zeker niet dichtbij.

Potje carbid schieten met melkbussen, helemaal prima. De paarden reageren er hier niet op. Afgelopen jaren werd hier carbid geschoten met een giertank. De pannen rammelden zowat van het dak en het huis stond gewoon te trillen. En dat in de wijde omtrek.

Ook daar reageerden de paarden niet op, in tegenstelling tot de bewoners hier.

Zoals hierboven ook ergens staat, samen zoeken naar een oplossing die voor beide partijen werkt.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-25 10:12

Bij ons schoten ze met giertanks. Onze paarden gaven er niks om, maar die van de buren een eind verderop gingen uit hun plaat.

Ik snap beide kanten. Carbid schieten is een mooie traditie, maar de tijd van melkbussen met een voetbal is wel een beetje voorbij. Het moet allemaal maar groter, gekker, harder. Op gegeven moment houdt het wel een keer op, imo.

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-25 10:47

Sassy4barrel schreef:
Century schreef:
Nou ja dat, het is niet zo zwart-wit :j

@Sassy4barrel: ik ga er vanuit dat er goede redenen waren om het daar te doen, als het makkelijk ergens anders kon hadden ze vast niet het hele bureaucratische riedeltje afgelopen.

Misschien is het voor haar ook niet zo simpel om haar paarden te verhuizen

Iedereen denkt er zo makkelijk over.. mijn paard schrikt er niet van ; maar waarom zou ze een hele rechtszaak aanspannen als ze er geen last van heeft. Juist op een paardenforum zou je verwachten dat mensen iets meer begrip zou hebben voor iemand die haar paarden probeert te beschermen

Ik zeg ook dat het verhuizen waarschijnlijk ook niet zo simpel is. Ik heb ook zeker begrip voor haar situatie. Maar ik vind de situatie gewoon niet zwart-wit.
Het was mooi geweest als ze er samen uit waren gekomen.
Ik heb zelf niets met harde knallen trouwens, van mij hoeft het ook niet. Mijn paard lijkt het niet zo'n probleem te vinden, mijn hond helaas wel.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-25 11:16

Tja, ik wed dat die paarden vandaag gewoon gezond en wel in hun boxen staan.

Ik snap het gevoel, mijn paarden vinden het niet heel tof vuurwerk en hond is wel echt bang, maar aan de andere kant is het eens per jaar en zijn de paarden mijn hobby en hebben we nu eenmaal buren in de straat die vuurwerk als hobby hebben.
Ik probeer mijzelf, zeker in de huidige maatschappij, toch te blijven trainen om te denken: iedereen zijn ideeen en hobby's, leg het naast je neer en door. Scheelt bij mij heel veel in rust.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-25 11:28

130 is wel heel dichtbij.

Nadeel in ons bebouwde land, bijna overal zit wel iemand dichtbij.

En ja rekening houden met elkaar is prima.
Maar de ene hobby geeft wel een stuk meer last dan de andere.
En harde knallen is toch een hobby die nu eenmaal eerder overlast bezorgt.

Misschien kan ze filmen hoe de paarden het ervaren.
Als je dan echt gestreste paarden ziet zullen zeker mensen op het platteland zeggen, oei, dat moet anders.
Waar kunnen we heen?

Jessix

Re: Carbid schieten gaat door ondanks bezwaar paardenhouder

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-25 11:33

Mijn achterburen hebben het een paar jaar geleden een keer gedaan, zonder enkele waarschuwing vooraf. Mijn paarden vonden dat best even spannend. Ze kenden het ook niet. Omdat het lang door blijft gaan en steeds dezelfde klap geeft wende ze er wel aan, gelukkig. Maar echt ontspannen was er niet meer bij.

Ik had het wel fijn gevonden als mijn buren het even hadden aangegeven. En ben blij dat het bij één keer is gebleven.

Radiostilte

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-25 11:36

Ik ben wel benieuwd hoe haar paarden nu oudejaarsdag doorgekomen zijn.

Hier wordt ook altijd veel carbid geschoten. Stuk of 20 melkbussen op een rij, giertank en andere grote kanonnen die worden afgeschoten. Van alle kanten. Maar de paarden hebben er nooit wat omgegeven. Net zo als de meeste andere paarden hier in het topic zoals ik lees.

Waar ze wel (wat) nerveus van worden is vuurwerk zelf. Dus rond 00.00 zijn ze wat zenuwachtig. En wat ze ook niet leuk vonden was dat de buurjongen astronauten etc af ging steken achter de stal. Maar carbid scheelt ze niet. Staan rustig in de wei of de paddock te eten.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-25 11:39

Waarschijnlijk hebben ze ook last van het vuurwerk gehad. Dan komt het carbidschieten er nog bovenop. Ik snap haar wel.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-25 11:44

130 meter is écht dichtbij.

En dan is er nog verschil tussen carbid uit melkflessen zoals veel mensen het kennen, of carbidkanonnen zoals je die in de Achterhoek wel ziet.

Fotootje voor t idee, deze laat ruiten op 500 meter trillen in de sponningen, en dat is níet overdreven.

Afbeelding

Afbeelding

Overigens kan ik zelf carbidschieten nog wel waarderen. Tis niet dat ik ertegen ben, integendeel.

Maar 130 meter is met dit type kanon echt écht gewoon níéts.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-25 11:49

Femke_Tweety schreef:
130 meter is écht dichtbij...

Ik denk dat mijn achterburen nog geen 100 meter van mijn paarden waren. Mijn Lusitanos zijn bomproof, gingen ook echt niet in blinde paniek door de wei heen, maar vonden het wel spannend en bleven die spanning ook wel houden. Te luid en te dichtbij, denk ik dan. Hoop ook echt dat ze nooit meer op het idee komen om het nog een keer te gaan doen. :')

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-25 11:49

Die kanonnen hebben (of hadden) onze buren ook, naast waar mijn paarden stonden. Vier stuks, twee giertanks en een stuk of 20 melkbussen. Pick-up met zuurstofflessen erbij. Grote tent met grote potten erwtensoep, warme chocomel, wat muziek. Allemaal keurig met vergunning en in overleg met omwonenden. Hele buurt kwam aanlopen om te kijken, kommetje soep te eten, ook agenten. Ging de hele dag door.

Ik weet niet of ze nu nog schieten, woon er al ruim 10 jaar niet meer.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-25 11:51

Femke_Tweety schreef:

En dan is er nog verschil tussen carbid uit melkflessen zoals veel mensen het kennen, of carbidkanonnen zoals je die in de Achterhoek wel ziet.

Fotootje voor t idee, deze laat ruiten op 500 meter trillen in de sponningen, en dat is níet overdreven.

[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

Overigens kan ik zelf carbidschieten nog wel waarderen. Tis niet dat ik ertegen ben, integendeel.

Domme vraag, maar wat schieten ze dan af met zo'n kanon? En wie ruimt de rommel op achteraf (als het rommel achterlaat)?

Ik ken carbid niet, misschien is het iets typisch voor Nederland en niet voor België?

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-25 11:54

Er zit carbid in dat kanon. Het carbid wordt wat nat gemaakt, de ton afgesloten met een autoband of een andere soort dop. Na een poosje ontstaat er een gas dat wordt aangestoken en dat vervolgens ontploft waarbij de autoband/de dop wegschiet.

Het geeft, in tegenstelling tot vuurwerk, weinig troep.

Leuk weetje, vroeger werd carbid gebruikt als verlichting in fiets- en autolampen.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-25 11:59

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-25 12:00

_San87_ schreef:
Er zit carbid in dat kanon. Het carbid wordt wat nat gemaakt, de ton afgesloten met een autoband of een andere soort dop. Na een poosje ontstaat er een gas dat wordt aangestoken en dat vervolgens ontploft waarbij de autoband/de dop wegschiet.

Het geeft, in tegenstelling tot vuurwerk, weinig troep.

Minder vervuiling ook,
En er zijn soms ook allerlei grappige dingen bij.
Wedstrijdjes ver knallen, hard knallen, soms zijn die kanonnen grappig geschilderd.

Wat dat aangaat vind ik carbid echt minder vervelend dan hedendaags vuurwerk (20 jaar geleden vond ik vuurwerk fantastisch. En nog wel als mensen er fatsoenlijk mee om zouden gaan)

Carbid is meestal ook op een vaste locatie, en dus makkelijker te ontwijken met angstige dieren.
En minder risico op brand, Autos in de fik, huizen in brand, en voor mij persoonlijk minder last van mijn longen.
Dus carbid schieten zelf is mij prima

(Zolang straalbezopen mensen t liefst een beetje ervan wegblijven :') )

Maar houd rekening met elkaar.
En op 130 meter afstand van een stal is gewoon niet oké.

Zoek een veld op wat verder van mensen met vee.
En ja, daar zul je dan echt wel even actief naar moeten zoeken.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-25 12:08

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-25 12:24

Femke_Tweety schreef:

[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

Tja, met dit type kanon niet, maar ik krijg de laatste jaren het idee dat je dit soort kanonnen juist steeds minder ziet hier in de Achterhoek. Ze gaan juist steeds meer terug naar de goede oude melkbus. Soms wel een aantal op een rij, maar niet te vergelijken met dit soort dingen :n
En ook de gaskanonnen zie je steeds minder.

En ik las ergens over 's avonds schieten? Nou, tegen de tijd dat het donker wordt beginnen de meeste juist met opruimen. Om een uur of 7 zijn de laatsten vaak ook echt wel klaar.

Ik merk dat ik het heel dubbel vind: de mensen hebben netjes een vergunning aangevraagd, en krijgen nu dit gedoe op hun dak. Het blijkt maar weer, als je het netjes via de regels doet ben je de pineut, best oneerlijk.

Als ik naar mijn eigen paarden kijk, die hebben juist meer last van het vuurwerk. Vermoedelijk het illegale vuurwerk, aangezien de regels op dat vlak flink aangescherpt zijn. Maar tja, daar kun je dus geen bezwaar tegen maken, want geen vergunningensysteem (want wat illegaal is krijg je immers geen vergunning voor) mensen doen het gewoon en er is 0 handhaving. En aangezien ík voor paarden kies, is het mijn probleem, ík moet er wat mee. Dus dat doe ik.

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-25 12:49

DuoPenotti schreef:
https://nl.wikipedia.org/wiki/Carbidschieten

Het is geen gebruik in heel Nederland.

Ik woon zuidelijk maar ken het hier in de buurt en mijn vorige buurt ook niet. En hopelijk blijft dat zo :D

In (het noorden van) Duitsland wordt het ook gebezigd.

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-25 12:53

Ja, hier een aantal jaren terug stonden de ramen en deurklinken elke keer te trillen van die knallen. Dat is niet een melkbusje met een voetbal erin. Ik weet niet wat voor giertank ze daarvoor gebruikten, want ik zie er de lol niet zo van, maar dat was echt niet oké hoor. Je voelt dat elke keer op je lijf die druk ook.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-25 12:59

Art_Ificious schreef:
Ik ken carbid niet, misschien is het iets typisch voor Nederland en niet voor België?

Bepaalde delen van Nederland, hier in het westen/randstad is het ook niet.
Maar wij hebben dan wel weer de zelfgemaakte vuurwerk bommen, cobra's 8 tm 20 en veel illegaal siervuurwerk (shells die je met een speciale buis moet afsteken).
Dan heb ik liever het carbid schieten door mensen die weten wat ze aan het doen zijn.

En staan de straten in de fik (Den Haag) :')
Nu een paar keer oud en nieuw buiten mijn geboorteplaats gevierd en dan zijn deze dingen er ook, maar in en rondom Den Haag zeker in de wijk waar ik geboren ben, is het altijd wel het extreemste geweest.
Ruiten er uit door de knallen, auto's en kunstof kozijnen gesmolten door de vuren.
Dit jaar was het relatief rustig, mijn moeder woont er nog. Dus wie weet zet deze trend zich voort.

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-25 13:00

F_Orumster schreef:
DuoPenotti schreef:
https://nl.wikipedia.org/wiki/Carbidschieten

Het is geen gebruik in heel Nederland.

Ik woon zuidelijk maar ken het hier in de buurt en mijn vorige buurt ook niet. En hopelijk blijft dat zo :D

In (het noorden van) Duitsland wordt het ook gebezigd.

:')

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-25 13:02

Volgens een artikel heeft ze haar stallen dichtgetimmerd zodat haar paarden niets zien :+ dan raken ze inderdaad van de leg. En ze heeft ze beenbeschermers om gedaan.

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-25 13:09

BigOne schreef:
Volgens een artikel heeft ze haar stallen dichtgetimmerd zodat haar paarden niets zien :+ dan raken ze inderdaad van de leg. En ze heeft ze beenbeschermers om gedaan.

Als ik stallen met buitenluiken had, dan had ik ze ook dicht gemaakt.
Mijn ramen zitten heel hoog, dus mijn paarden zien het ook niet behalve het geflits. Dus ik weet niet of dat perse dan zoveel slechter is dat ze het niet kunnen zien?

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-25 13:10

En wellicht door ze open te laten dat je dan een vorm van klankkast-echo creëert?

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-25 13:36

Femke_Tweety schreef:

[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

Het is alleen niet bekend waarmee is geschoten. En zulke kanonnen zijn niet de standaard, maar staan regelmatig wel achteraan in de rij voor een afsluitende extra harde knal.
Ik schat in dat de buren hier zo’n 200 meter verderop carbid stonden te knallen en mijn paarden maken er dus niets van. Ook niet toen ons neefje een jaar of wat geleden achter op ons land stond te knallen.
Ik kon oudejaarsdag aan mijn paarden wel goed zien wanneer er iets anders dan carbid knalde, dan schoten ze van schrik het land door. Maar het was vooral carbid waardoor ze vrijwel de hele dag buiten konden staan.
En mijn paarden zijn beide ook sensibel, maar beslist niet rissig of schrikkerig. Eerlijk gezegd vind ik dat die begrippen erg vaak met elkaar verwisseld worden.