Vanaf 1-1-2025 melding UBN verplicht bij registratie

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-25 02:40

Iemand zei mii: die registratieplicht, ubn, komt er voor paarden en na de koeien zijn de paarden aan de beurt…
En dán gaan er heel heel veel mensen in de problemen komen.
En ziektes, weten wat waar staat zodat ze zo kunnen ruimen als ze willen.
Ze weten immers precies wat waar staat.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-25 04:39

Nieuwsredactie schreef:
Het UBN-nummer moet gekoppeld zijn aan de houder van het dier (niet de eigenaar), en het adres van de houder moet overeenkomen met het adres waar het paard of veulen gestald staat. Bij het invoeren van een UBN-nummer wordt dit gevalideerd op basis van postcode en huisnummer bij het RVO.

Mijn adres is toch echt anders dan die van mijn paarden, en toch ben ik houder. Overigens hebben mijn paarden geen huisnummer.

Rvo mag nog wel gaan werken aan de werkbaarheid van dit systeem. De website en communicatie is echt dramatisch en enorm beperkt.

Bronsveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-25 17:46

Een UBN is gekoppeld aan een lokatie of een adres ,dat was al verplicht voor veehouders (landbouwhuisdieren)
Daar zijn dus nu de paarden en hondenfokkers bijgekomen .
Maar het is dus ook zo ,dat een land/ staleigenaar die zijn land / stal verhuurt niet automatisch een UBN dient te hebben ,zolang de dieren die er staan niet van hem zelf zijn , dat de huurders dieren bij hem stallen die registratie plichtig zijn, kan hij niks aan doen voorheen was dat voor (pension)stallen ook niet een probleem ,het was voor paarden niet nodig .

Ik ken genoeg paardenhouders die geen UBN nummer hebben ,en dat ook niet nodig vonden , maar dat nu wel aangevraagd hebben ,maar ook heel veel niet .

Iedereen mag een paard kopen zonder UBN ,maar waar het paard gestald word of thuis of pension o.i.d dient paard op UBN gezet te worden van de lokatie
Maar ik mag bijvoorbeeld geen schaap kopen zonder UBN ,omdat schapen al heel lang geregistreerd moeten worden

Met de paarden zal het zelfde gaan als de hondenfokkers
Iedereen mag paarden en honden hebben ,maar zodra je gaat fokken en of een paard gaat stallen ,dien je een UBN te hebben ,anders geen chip bij je pups en bij paarden zal het wel ook zoiets gaan worden.

sonjim

Re: Vanaf 1-1-2025 melding UBN verplicht bij registratie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-25 23:48

Hoe zit dat als je in het grensgebied woont en je paard in Duitsland woont. Weet iemand dat.