Michael Klimke en topruiters vragen aandacht voor welzijn Paso fino’s

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Gini

Re: Michael Klimke en topruiters vragen aandacht voor welzijn Paso fino’s

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-24 11:24

Is dat ook zo wanneer het over een heel andere tak op een ander werelddeel onder een heel andere federatie gaat? Ik kan me voorstellen dat de Paso Fino-wereld niet bekend is met de naam Klimke.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-24 13:50

ach ja want zij zijn zelf nogal heilig zeker :')

wat een grap dit

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-24 14:08

Ik denk niet dat Klimke hier is gevallen over het gangenwerk...

Edit: ik ben nogal verbijsterd dat er nu gevallen wordt over het feit dat een top ruiter zich wel een keer uitspreekt tegenover misstanden.

friezenfan2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-24 14:19

En waar was hij verbaasd over? Dit is toch de natuurlijke gang van de paso fino.

simongek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-24 14:24

Wow. Dat er zoveel mensen hier dit een normale manier van omgaan met een paard vinden.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-24 14:29

denisesilver schreef:

Edit: ik ben nogal verbijsterd dat er nu gevallen wordt over het feit dat een top ruiter zich wel een keer uitspreekt tegenover misstanden.

Wellicht ze beter eerst eens over elkaar kunnen vallen. Hun eigen collegas. Ze eens om de tafel moeten gaan zitten om eens wat veranderingen in hun eigen disciplines voor elkaar te krijgen nu de sport ze onder vuur ligt ipv nu even random maar naar een groepje (zeer klein overigens want dit is enkel in enkele zuid Amerikaanse landen ) te gaan wijzen waar sommigen het hele bestaan nog nooit van geweten hebben!

Dit is gewoon een gevalletje pot verwijt de ketel.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-24 14:31

simongek schreef:
Wow. Dat er zoveel mensen hier dit een normale manier van omgaan met een paard vinden.

Nee, dat gesnok is niet normaal idd.

De gangen dan weer wel.

Ik vind aandacht vragen voor misstanden alleen maar goed, het komt alleen wat hypocriet over gezien de dressuur die enorm onder vuur ligt en waar je de beste meneer en zijn medestanders niet over hoort.

friezenfan2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-24 14:35

Dus we hebben het over het gesjor aan het bit? en niet over de gangen?

Ik zei wel eens reels voorbij komen van Paso fino's en daar vallen mensen echt over het gangenwerk. En dat is onwetendheid. Nou ken ik meneer Klimke niet maar ik hoop dat hij wel weet dat deze gangen normaal zijn voor dit ras.

Zien juist niet in de dressuur ook heelveel gesjor aan het bit?

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-24 14:37

friezenfan2 schreef:

Ik zei wel eens reels voorbij komen van Paso fino's en daar vallen mensen echt over het gangenwerk. En dat is onwetendheid. Nou ken ik meneer Klimke niet maar ik hoop dat hij wel weet dat deze gangen normaal zijn voor dit ras.

Dat lijkt me wel, dat het over het gesjor gaat. Die opmerkingen zijn ook terecht, imo.

De gangen horen idd zo. Ook in vrijheid dragen Paso Fino's hun staart gebogen en laten ze deze passen zien.

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-24 14:44

Popstra schreef:
denisesilver schreef:

Wellicht ze beter eerst eens over elkaar kunnen vallen. Hun eigen collegas. Ze eens om de tafel moeten gaan zitten om eens wat veranderingen in hun eigen disciplines voor elkaar te krijgen nu de sport ze onder vuur ligt ipv nu even random maar naar een groepje (zeer klein overigens want dit is enkel in enkele zuid Amerikaanse landen ) te gaan wijzen waar sommigen het hele bestaan nog nooit van geweten hebben!

Wie zegt dat ze dat niet doen dan? De meesten van deze ruiters spreken zich al jaren uit voor het welzijn van de paarden in de sport.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Michael Klimke en topruiters vragen aandacht voor welzijn Paso fino’s

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-24 14:50

Ik ken die ras niet en de wedstrijden niet.
Ik lees hier dat het een natuurlijke gang is.
Kan iemand mij die laten zien van een paard in de wei?

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-24 14:57

denisesilver schreef:

Iemand als Klimke heeft zéker recht van spreken. Pas als Klimke betrapt zou worden op mishandeling, dan zou wat mij betreft de héle paardensport in de prullenbak kunnen.

Los van het gangenwerk, de manier van omgaan met paarden zoals men in Latijns(Amerikaanse) landen pleegt te doen, krijgt voor mijn persoonlijke gevoel wel vaker geen schoonheidsprijs.
Als jongere ik deed ik wel eens een spelletje: Raad het land. Dan raadde ik uit welk land/regio de ruiter kwam, gewoon door naar het paard te kijken. En dat wist ik te raden door te kijken naar hoe het paard zich gedroeg. Alle latino's vielen op door hun onrustige gedrag, hoofdhouding en het onrustige/ruwe teugelgebruik van de ruiters... Uiteraard een enkele uitzondering (heb inderdaad ooit een fatsoenlijke Spaanse dressuurruiter gezien) nagelaten.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-24 15:00

denisesilver schreef:

Iemand als Klimke heeft zéker recht van spreken. Pas als Klimke betrapt zou worden op mishandeling, dan zou wat mij betreft de héle paardensport in de prullenbak kunnen.

Los van het gangenwerk, de manier van omgaan met paarden zoals men in Latijns(Amerikaanse) landen pleegt te doen, krijgt voor mijn persoonlijke gevoel wel vaker geen schoonheidsprijs.

Wat de gangen betreft zal het ongeveer zo gaan als in Europa: de aanleg is er, alleen meent men dat dan te moeten "perfectioneren" en dat zal niet altijd leuk eraan toe gaan, zie het filmpje.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-24 15:02

DuoPenotti schreef:
Ik ken die ras niet en de wedstrijden niet.
Ik lees hier dat het een natuurlijke gang is.
Kan iemand mij die laten zien van een paard in de wei?

Het gaat imo ook niet om de gang an sich die wordt bekritiseerd, maar om de manier van omgaan met het paard.
Op de ouderwetse manier laten de paarden het gangen werk ook zien met een relaxed zittende ruiter er op aan een losse vaak zelfs doorhangende teugel. Nu zie je (net als waar mensen de dressuur op bekritiseren) dat het nu vooral draait om het spektakel. Het moet sneller, meer en extremer. En dit gaat ook wederom weer gepaard met veel druk.

friezenfan2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-24 15:04

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-24 15:07

c_alsemgeest
dankjewel voor het filmpje.
Bij dat veulen inderdaad heel goed te zien.

Zo zat ik natuurlijk ook niet in de hackney wereld tot er 1 tijdelijk op stal kwam toen ik daar reed.
En die ook een veulen kreeg en die echt al direct zo zag showen als een hackney.

Zo vind ik het buiten de verkeerde manier van rijden om wel makkelijker beoordelen als leek wat nu echt de natuurlijke gang is.

Edit ook bedankt friezenfan.

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-24 15:16

Die filmpjes voegen echt iets toe, dank!
Waarom er dan een bit in moet met scherpe pinnen in moet…

Is dit een vorm van doorfok? Fokken met eigenlijk foutjes van de natuur. Zoals het ook (mis)gegaan met de korteneus hondjes…of andere misvormingen waar ze mee door gaan fokken omdat het leuk of handig is. Je moet dat namelijk niet willen.

Nou vind ik dat je anno nu überhaupt niet meer een paard moet willen zitten…(voortschrijdend inzicht hoor, heb er jaren van genoten).

MissyNr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-24 15:21

Wat ik vooral zag waren zware ruiters die grof inwerken met een scherp bit. En paarden die dat niet prettig vinden en denk ik ook niet begrijpen.

Ik ben niet bekend met het ras. Ik vind het er niet natuurlijk uitzien, die manier van bewegen. Maar dat is denk ik vooral omdat ik het niet gewend ben. Als een paard dit "van nature" zo doet omdat hij daarvoor gefokt is heb ik daar niet echt iets slechts over te zeggen.

Maar de manier van rijden, daarvan snap ik wel dat mensen daar over vallen. Als ik bij mij op stal iemand zo zou zien rijden zou ik er wel wat van zeggen in elk geval

friezenfan2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-24 15:24

Ik reed ooit een paard op een stal waar ook een paar jaar een paso fino gestaan heeft. Dat was de eerste keer even afwachten hoe je paard erop reageert. En het zag er altijd raar uit maar de eigenaresse was altijd bereid uitleg te geven. Als ik het goed heb onthouden is deze gang bijna hetzelfde als een tolt of een telgang bij een ijslander. En dan hebben sommige dus ook nog een extra gang.

Ze reed er wel eens mee over het asfalt op de parkeerplaats en dan kon je heel goed het ritme horen net als in dat ene filmpje waar het donkere paard over ik denk een houten ondergrond loopt. En zolang het ritme nog goed klonk was het paard niet kreupel. Ik denk dat ze best vaak gehoord heeft dat de merrie kreupel liep. Helaas was ze verhuist voordat ik een kans kreeg erop te rijden, die kans hebben veel mensen gekregen. En het voelt niet snel terwijl het er van de zijkant wel zo uit zag.

Als ik het goed heb onthouden hadden alle paarden vroeger een soort tolt maar die is eruit gefokt. Dus eigenlijk is elke paard zonder tolt een doorgefokt foutje. En dus niet anders om.

Ik denk dat mensen hier wel meer bekend zijn met ijslanders en hun gangen en daar kijkt niemand meer van op. https://www.youtube.com/watch?v=RV9P0w8vZi8

Die paso fino merrie kon ook nog geen draf tonen maar dat zou met de juiste begeleiding wel te trainen zijn.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-24 15:30

Stang is niet geschikt als direct stuur, wat met een trens wel kan. Proberen een stang als direct stuur te gebruiken geeft dit soort beelden. In zuid amerika zijn er meer combi optomingen en vaker 4 of zelfs 6 teugels ipv de simpele 2 die hier te zien is. Dan heb je en een stuur en je balans/aanleuning vanuit de optoming omdat het bit het prettigst ligt bij een hoofd en lichaamshouding die past bij het gevraagde werk.
Kan best dat er hier wat dingen vergeten zijn, ze zouden niet de eersten zijn die enkel er tussen uit pikken wat ze past omdat er iets vergeten wordt qua wat is waarvoor en dus juist zeer nuttig en veel paardvriendelijker als ze samen gebruikt worden.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-24 15:31

Gini schreef:
Ik gebruik alleen maar de argumenten die je hoort in dressuurtopics. Misschien kan het juist als eyeopener dienen hoe zielig, frustrerend en onzinnig dat soort argumenten dus zijn.
Meer dus een oproep om dat soort argumenten in zijn algemeenheid naar de vuilbak te verwijzen.

Nou nee, want het is totaal geen vergelijk.

Dus imo slaat de hele post nergens op.

Misschien eens die focus van de dressuur afhalen en kijken wat er allemaal in andere sporten gebeurd en wat geen schoonheidsprijs verdiend?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-24 15:43

Popstra schreef:
denisesilver schreef:

Gebeurd dat dan ook in de westernsport?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-24 15:44

friezenfan2 schreef:

Meer in het springen, maar dat ligt gelukkig voor hen niet onder een vergrootglas. ;)

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-24 15:48

Elisa2 schreef:
Gebeurd dat dan ook in de westernsport?

Openlijk andere disciplines bekritiseren?

Nou nee niet dat ik weet.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-24 15:54

Nee dat ze hun eigen dicipline bekritiseren natuurlijk. Want daar gebeuren ook genoeg dingen die niet zo leuk zijn voor de paarden.

Misschien moeten we die regel dan maar in het algemeen trekken, zolang het je dicipline niet is mag je er niets kritisch over zeggen. Zal lekker rustig worden dan. :+

Of de paarden ermee geholpen zijn...