Stichting ruiters met beperking kampt met tekort vrijwilligers

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-24 19:49

Ragdollcat schreef:
En buiten dat, alles wordt duurder en de vrijwilligers kunnen niet altijd gratis blijven werken. Ze moeten ook hun rekeningen kunnen blijven betalen. Dus dat alles blijft drijven op vrijwilligers is niet meer van deze tijd!

Ik vind het juist niet meer van deze tijd dat mensen zoveel zouden werken dat het bijdragen aan de gemeenschap via vrijwilligerswerk in het nauw komt.

Maar ook: dat wat betaald wordt, wordt meestal minder leuk. Want het moet, en daarna moet het efficienter en goedkoper en langer en meer en met heel veel regels want je kunt natuurlijk niet 'zomaar' iets doen. En rapportages. En voor je het weet zit je ineens op kantoor in plaats van lekker door de modder te lopen.

Volgens mij zit de waarde in dit soort dingen juist dat je het doet omdat het waardevol en fijn is, niet als financiele transactie.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Re: Stichting ruiters met beperking kampt met tekort vrijwilligers

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-24 19:53

Het is in mijn geval niet alleen werk, maar ook huishouden, relatie en vrienden, hobby's en huisdieren :). Ik denk dat dat voor meer mensen geldt.

Een vrijwillige schoonmaker heb ik helaas niet gevonden _O-.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-24 20:01

_San87_ schreef:
Het is in mijn geval niet alleen werk, maar ook huishouden, relatie en vrienden, hobby's en huisdieren :). Ik denk dat dat voor meer mensen geldt.

Ook dat.
Dat is ook waarom de vrijwilliger die ik ken ermee stopte.

Ze verwachten steeds meer van je terwijl je ook andere dingen hebt.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-24 20:02

Ragdollcat schreef:
_San87_ schreef:

Ook dat.
Dat is ook waarom de vrijwilliger die ik ken ermee stopte.

Ze verwachten steeds meer van je terwijl je ook andere dingen hebt.

Het steeds meer verwachten ervaarde ik niet, ik kon het qua tijd gewoon niet meer rondbreien. Het moet wel leuk blijven en wanneer iets je meer energie kost dan het oplevert, houdt t op :).

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-24 20:05

Zouden de ouders van de kinderen niet tot vrijwilliger opgeleid kunnen worden zodat er toch iets meer handen bij komen? Geldt uiteraard niet voor volwassen ruiters, maar alle beetjes helpen.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-24 20:07

Shadow0 schreef:
Ragdollcat schreef:
En buiten dat, alles wordt duurder en de vrijwilligers kunnen niet altijd gratis blijven werken. Ze moeten ook hun rekeningen kunnen blijven betalen. Dus dat alles blijft drijven op vrijwilligers is niet meer van deze tijd!

Ik vind het juist niet meer van deze tijd dat mensen zoveel zouden werken dat het bijdragen aan de gemeenschap via vrijwilligerswerk in het nauw komt.

Maar ook: dat wat betaald wordt, wordt meestal minder leuk. Want het moet, en daarna moet het efficienter en goedkoper en langer en meer en met heel veel regels want je kunt natuurlijk niet 'zomaar' iets doen. En rapportages. En voor je het weet zit je ineens op kantoor in plaats van lekker door de modder te lopen.

Volgens mij zit de waarde in dit soort dingen juist dat je het doet omdat het waardevol en fijn is, niet als financiele transactie.

Juist wel.
Want alles is duurder geworden.
Dus moet er geld verdiend worden om rond te komen.
Het is wel jammer dat wel.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-24 21:10

MarliesV heeft het al goed uitgelegd, maar dit soort vrijwilligerstaken is vaak voor een avond in de week en dus maar voor een paar uurtjes. Het is superleuk om te doen je kunt echt iets betekenen voor de ruiters, eigenlijk maak jij het verschil voor ze. Iedereen kan naast een betaalde baan tijd vinden om dit soort dingen te doen, het is niet in-plaats-van tenslotte. Daarom snap ik het argument dat er rekeningen betaald moeten worden niet zo goed. Dan denk ik eerder aan de rekeningen die de manege moet betalen en hoe jij daar iets verlichting in kan brengen door mee te doen als vrijwilliger ipv betaalde kracht.

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-24 21:20

_San87_ schreef:

Heb ik even geluk dat mijn hobby ook vrijwilligerswerk is. :D Jureren.

Mjetterd

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-24 21:25

Ik heb mijn vrijwilligerswerk nog nooit gezien als werk. Vrijwilligerswerk hoeft ook helemaal niet veel te zijn. Dat kan ook 1 uurtje in de week zijn of een avond in de week. Het vergelijken met een 'normale' baan zou ik dan ook niet doen, natuurlijk zitten er verplichtingen aan maar ik denk dat de meeste vrijwilligers het ook zien als hobby en waarde hechten aan maatschappelijke betrokkenheid. Zelf ben ik vanaf mijn 11de vrijwilliger bij zo'n manege, ik weet niet beter dan dat het onderdeel van mijn leven is.

Groep van vrijwilligers is ook heel divers, mensen met/zonder baan, mensen met afstand tot de arbeidsmarkt, gepensioneerden. psychische problematiek, long covid.

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-24 21:28

Veronica2 schreef:
MarliesV heeft het al goed uitgelegd, maar dit soort vrijwilligerstaken is vaak voor een avond in de week en dus maar voor een paar uurtjes. Het is superleuk om te doen je kunt echt iets betekenen voor de ruiters, eigenlijk maak jij het verschil voor ze. Iedereen kan naast een betaalde baan tijd vinden om dit soort dingen te doen, het is niet in-plaats-van tenslotte. Daarom snap ik het argument dat er rekeningen betaald moeten worden niet zo goed. Dan denk ik eerder aan de rekeningen die de manege moet betalen en hoe jij daar iets verlichting in kan brengen door mee te doen als vrijwilliger ipv betaalde kracht.

Goed verwoord. Essentie van Vrijwilligerswerk is dat je je beschikbaar stelt voor een bepaalde tijd omdat je dat waardevol sociaal en nuttig vindt. Staat helemaal los van je relatie onderhouden, werk, sport(kost geld) huisdieren(kost geld) hobby's(kosten meestal geld behalve: Vrijwilligerswerk)
Bij sommige reacties denk ik wel: zeg gewoon eerlijk dat je er niks aan vindt, niks mis mee.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-24 21:45

Ik vond het vrijwilligerswerk dat ik deed geweldig. Maar het kostte wel wat meer tijd dan een paar uur per week (8 uur p.w.) en die tijd wilde ik niet meer vrijmaken omdat dat ten koste ging van dingen die ik ook belangrijk of belangrijker vond. Zoals mijn betaalde werk en mijn relatie :).

Vrijwilligerswerk op een manege voor gehandicapte mensen wil ik niet doen, ik ben daar niet geschikt voor.

aliida

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-24 22:01

Een paar jaar geleden ben ik een tijd vrijwilliger geweest bij een fpg-manege. Heerlijk om lekker met de paarden bezig te zijn terwijl je ondertussen heel veel dankbaarheid terugkrijgt van de ruiters. Veel verplichtingen had ik ook niet, ik hielp meestal 1 keer per week een avondje mee bij de lessen voor mijn eigen les.

Het vrijwilligerswerk heeft mijn tijd op de manege echt leuker gemaakt en ik heb er ook leuke contacten aan overgehouden. Mocht je een paar uurtjes per week over hebben, raad ik het echt aan om hier eens naar te kijken.

MairiMacBran

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-24 22:10

Ik ervaar bij dit vrijwilligerswerk helemaal niet dat er steeds meer van me wordt verwacht. Ik doe dit al jaren en het blijft gewoon hetzelfde.
Ze zijn zuinig op hun vrijwilligers en als er steeds meer gevraagd wordt haakt men af.
Ik werk zo’n 6 uur per week. Hiervoor had ik nog nooit met mensen met een(verstandelijke) beperking gewerkt, leek me ook helemaal niks, maar verassend genoeg vond ik het erg leuk en ligt het me ook nog. Ik zie het echt wel als een verrijking van mijn leven én een verrijking van dat van “mijn” cliënten.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-24 23:43

Mijn nicht doet 2 dagen in de week vrijeilligerswerk met 3 kinderen zelf.
Maar daar neemt ze 2 dagen voor vrij, ze heeft rechten gestudeert en kan het geld missen.
Maar dat is gewoon steeds lastiger voor veel mensen, een dag minder werken voor zoiets.

Net als altijd part time wegens fulltime gewoon altijd tegen overspannen/burn out aan zitten.
Steeds meer mensen moeten er echt aan waar voorheen part time de oplossing was.

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-24 23:45

Helpen op een fpg-manege is nu net iets wat je bij uitstek voor een uurtje of een paar uur kunt doen, dus hoeft niet meteen een dagdeel of dag te zijn. Ik snap niet zo goed waarom de discussie nu die kant op loopt?

Kimberley_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-24 23:59

Ik ga er eens over na denken of ik dit aandurf, (zelf in de wia vanwege eigen problematiek) zou prima op de donderdagochtend een uurtje kunnen helpen aangezien ik die dag geen therapie of iets heb.. maar wil ook geen mensen teleurstellen als het me toch niet lukt..

Mjetterd

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-24 00:10

Kimberley_ schreef:
Ik ga er eens over na denken of ik dit aandurf, (zelf in de wia vanwege eigen problematiek) zou prima op de donderdagochtend een uurtje kunnen helpen aangezien ik die dag geen therapie of iets heb.. maar wil ook geen mensen teleurstellen als het me toch niet lukt..

Wees hier gewoon open en eerlijk over. Op dit moment heb ik een betaalde functie bij een FPG manege en is één van mijn taken alles rondom de vrijwilligers. Samen met een nieuwe vrijwilliger kijken we waar de interesses liggen en wat hij/zij lichamelijk en mentaal aan kan. Ik ben blij met elke vrijwilliger die er is, als er vrijwilligers zijn die wat problematiek hebben waardoor het kan voorkomen dat ze afwezig zijn dan probeer ik daar al back-up voor klaar te hebben staan. Het is heel prettig als nieuwe vrijwilligers dit eerlijk durven te bespreken.
Laatst bijgewerkt door Mjetterd op 18-12-24 00:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-24 00:10

Kimberley, wat leuk dat je overweegt om te gaan helpen, ik vind dat echt heel positief. Je kan alvast contact opnemen om te horen wat er mogelijk is en je bedenkingen voorleggen, ze hebben daar misschien wel een oplossing voor. Wat ik ervan weet is dat je het zult voelen als het spreekwoordelijke warme bad waar je je welkom voelt. Ga de ervaring aan, ga een ochtend kijken, loop een uurtje mee en dan heb je in elk geval meer beeld. Maar nogmaals top dat je eraan denkt om mee te helpen. (ik ben niet verbonden aan deze stichting trouwens)

Kimberley_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-24 00:18

Ik ben heel open en eerlijk over mijn eigen sores gelukkig en zal dit ook zeker bespreken. Ik ga er even een nachtje over slapen en dan iig even een berichtje sturen om kennis te maken denk ik. De manege zelf heb ik jaaaaarrreeen geleden zelf stage gelopen dus het is niet helemaal vreemd.

boeflover

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-24 08:12

Als tiener was ik vrijwilliger bij een fpg manege. Dat was altijd leuk om te doen, zoals hier al aangegeven, poetsen-zadelen-meelopen naast de ruiter of het paard begeleiden-afzadelen. Zij gaven maar 1 les op zaterdag dus dat was een kleine 2 uur. Prima te doen.
Bij sommige ruiters lopen er wel 3 mensen bij, 1 om het paard te begeleiden en aan iedere kant van de ruiter een begeleider die hem/haar helpt in het zadel te blijven zitten. Deze mensen allemaal betalen kan nooit uitkomen idd.
Het is prachtig om te zien hoeveel plezier deze mensen hebben door jou hulp, en voor velen helpt het ook om bv (pijnlijke) spieren 1x in de week te ontspannen. Het zou zonde zijn als dit moet stoppen.

Overigens werd het niet “steeds meer”, het was gewoon helpen bij 1 les en 1x per jaar bij een opendag/wedstrijd meehelpen zodat deze ruiters ook mee konden doen, nog steeds op zaterdag maar dan soms op een iets eerdere/latere tijd en dan het paard ook vlechten/versieren. Dus dat was heel goed te overzien.

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-24 08:34

Veronica2 schreef:
Iedereen kan naast een betaalde baan tijd vinden om dit soort dingen te doen, het is niet in-plaats-van tenslotte. Daarom snap ik het argument dat er rekeningen betaald moeten worden niet zo goed.

Hoezo kan iedereen dat? Je weet toch niet wat mensen naast hun betaalde baan nog meer aan verplichtingen of afspraken hebben? Kinderen, huishouden, mantelzorg, een opleiding, er kunnen hele goede redenen zijn waarom mensen die tijd echt niet hebben.

laraxXxemma

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-24 19:18

Lieser schreef:
Veronica2 schreef:
Iedereen kan naast een betaalde baan tijd vinden om dit soort dingen te doen, het is niet in-plaats-van tenslotte. Daarom snap ik het argument dat er rekeningen betaald moeten worden niet zo goed.

Hoezo kan iedereen dat? Je weet toch niet wat mensen naast hun betaalde baan nog meer aan verplichtingen of afspraken hebben? Kinderen, huishouden, mantelzorg, een opleiding, er kunnen hele goede redenen zijn waarom mensen die tijd echt niet hebben.

Dit dus.
Mijn dichtsbijzijnde fpg manege is op 40 minuten rijden. Dat is 80 minuten plus benzine kosten die "verloren" gaan... ik denk dat ik niet de enige ben die die tijd liever heel anders plan.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-24 20:02

Hier in Den Haag is een FPG manege - maar zonder buitenruimte. Eén paddockje van zo te zien 10 bij 10. En verder komen de paarden alleen maar in de overdekte bak, in de ochtend mogen ze even los in die bak. Ik vind het fijn dat mensen met een handicap paard kunnen rijden, maar de omstandigheden voor de paarden vind ik waardeloos. Daar zou ik dus geen vrijwilligerswerk willen doen :n.

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-24 21:18

prompter schreef:
Hier in Den Haag is een FPG manege - maar zonder buitenruimte. Eén paddockje van zo te zien 10 bij 10. En verder komen de paarden alleen maar in de overdekte bak, in de ochtend mogen ze even los in die bak. Ik vind het fijn dat mensen met een handicap paard kunnen rijden, maar de omstandigheden voor de paarden vind ik waardeloos. Daar zou ik dus geen vrijwilligerswerk willen doen :n.

In Nootdorp is ook een manege - mocht je graag willen.