Ministerie wil inzicht antibioticagebruik bij paarden, schapen, eenden

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

SARINOJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-24 11:45

BigOne schreef:
Zolang er nog steeds genoeg illegaal antibiotica gebruikt wordt zoals bij droogzetters dan kun je onderzoeken tot je een ons weegt.

Zijn droogzetters illegaal dan ?
Ik kan ze alleen bij de veearts kopen. En als ik ze voor een koe wil gebruiken(natuurlijk niet preventief , dat is nergens voor nodig) , mag ik dat in de medicijnregistratie noteren. Met regelmaat krijg ik controle over alle medicatie en handelingen op ons bedrijf , dan moeten al mijn aantallen en behandelingen kloppen . Veearts krijgt de conrole ook . Anders ben je de *** .
Een koe met onsteking aan de uier( of ergens anders )niet behandelen vind ik zielig. Zelf borstontsteking gehad , weet hoe pijnlijk en ziek je er van kan zijn , hoe fijn is het dan als er medicijnen zijn .

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-24 11:49

Lieser schreef:
janderegelaa schreef:
Dierenartsen vallen niet onder de AVG. Ze hebben wel een soort van beroepscode dat ze geen info geven maar daar is niets wettelijks aan.

Dierenartsen vallen wel onder de AVG. Alle bedrijven, overheden en organisaties die persoonsgegevens verzamelen, vallen er onder.

Misschien aangaande de eigenaar maar niet aangaande het dier.

Afbeelding

De dierenarts heeft geen beroepsgeheim. Ze hebben er in hun eigen gedragscode een afspraak over gemaakt maar die is beslist niet wettelijk. Als jij een paard hebt gekocht en je wilt het dossier van dat paard dan moet hij het geven. Dat heb ik toevallig een paar weken geleden aan de hand gehad.
Laatst bijgewerkt door janderegelaa op 14-12-24 11:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-24 11:51

droogzetters zijn niet illegaal, onder voorwaarden mag je die inzetten bij rundvee. Zet je ze buiten die voorwaarden in, is het incorrect gebruik, maar droogzetters worden daarmee niet illegaal.
Overigens zit hier best veel controle op en zijn de boetes ook niet mals, dus ja het zal best hier en daar nog incorrect ingezet worden, illegaal is het niet.

Het in beeld brengen van zaken in sectoren kan een minister gewoon laten uitvoeren door verschillende uitvoeringsdiensten van het Rijk, waarbij gewoon een x aantal praktijken bezocht gaan worden. Op dat moment worden inderdaad alle uitgeschreven antibiotica of vaccinaties of waar ze dan ook voor komen, doorgespit. Logboeken en visitebrieven is een da al verplicht bij te houden, dus dan wordt dat genoteerd en in beeld gebracht. Dit is gewoon een gangbare manier van zaken.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-24 11:56

Maar het is ook niet zo dat persoonsgegevens niet gedeeld/bewaard/gebruikt mogen worden. AVG regelt de verwerking en bescherming ervan, er moet een goede reden zijn persoonsgegevens te verwerken en er mag niet meer verzameld worden dan nodig. Er zijn dus best wat mogelijkheden om gewoon inzicht te krijgen in antibioticagebruik bij dierenartsen.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-24 12:05

_San87_ schreef:
Maar het is ook niet zo dat persoonsgegevens niet gedeeld/bewaard/gebruikt mogen worden. AVG regelt de verwerking en bescherming ervan, er moet een goede reden zijn persoonsgegevens te verwerken en er mag niet meer verzameld worden dan nodig. Er zijn dus best wat mogelijkheden om gewoon inzicht te krijgen in antibioticagebruik bij dierenartsen.

Persoonsgegevens gaat over personen. Niet over dieren. Dus tenzij je het antibioticagebruik van de dierenarts zelf bedoeld mogen ze de info gewoon geven.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-24 12:07

janderegelaa schreef:
_San87_ schreef:

Persoonsgegevens gaat over personen. Niet over dieren. Dus tenzij je het antibioticagebruik van de dierenarts zelf bedoeld mogen ze de info gewoon geven.

Daarom. Op dossiers staan wel persoonsgegevens van de eigenaar, maar die kunnen geanonimiseerd worden.

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-24 12:28

Als je als dierenarts weet dat je deze gegevens jaarlijks af moet leveren zou je dit proces toch kunnen automatiseren? In de humane sector kan ik dit soort data zo anoniem uit ons electronisch voorschrijfsysteem extraheren.

Waarbij ik me overigens wel afvraag wat dit concreet op populatieniveau oplevert, want zo hoog is het antibioticagebruik in deze sectoren niet.

juval

Re: Ministerie wil inzicht antibioticagebruik bij paarden, schapen, eenden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-24 12:59

elk dier is toch tegenwoordig gechipt, zelfs voor katten wordt dit verplicht. Lijkt me een kleine stap om hier het medicijngebruik aan te linken.

Maar ik denk niet dat dit om individuele dieren en particulieren gaat, maar dat de dierenartsen dit erbij op hun bordje gaan krijgen. Alsof deze het nog niet druk genoeg hebben (de tijd zal ongetwijfeld ook worden doorberekend aan de klanten).

Maar inderdaad goed dat het onderzocht wordt. Wij boeren liggen al jaren onder een vergrootglas wat medicijngebruik betreft. Dit mag ook voor andere dieren (en mensen??) gaan gelden.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-24 13:53

Word tijd bacteriofagen eens ingezet gaan worden.
Door alle bureaucratie word zoiets moois tegen gehouden.

Martina67

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-24 15:53

Brainless schreef:
Iedereen die persoonsgegevens verwerkt valt onder de AVG.

De Paardachtigen zijn toch geregistreerd bij de RVO, want ja de (R)overheid wil alles weten maar wij mogen niks weten.

Er is dus via AB gebruik welke dierenartsen dan moeten verantwoorden wel degelijk na te gaan wie wat gebruikt. Via Chipnrs + UBN-nummer (dat weer aan eigenaar c.q. stalhouder gekoppeld is)

Eerst de wormspuiten, die alleen nog te krijgen zijn na duur en niets/weinigzeggend mestonderzoek, nu de anti-biotica.
Alsof we dat DURE spul voor de lol inzetten.

En Allemaal omdat een niet gekozen Europese Unie het verplicht, waar gewoon door Farmacie en andere bedrijven gelobbied wordt.

Martina67

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-24 15:55

juval schreef:
elk dier is toch tegenwoordig gechipt, zelfs voor katten wordt dit verplicht. Lijkt me een kleine stap om hier het medicijngebruik aan te linken.

Maar ik denk niet dat dit om individuele dieren en particulieren gaat, maar dat de dierenartsen dit erbij op hun bordje gaan krijgen. Alsof deze het nog niet druk genoeg hebben (de tijd zal ongetwijfeld ook worden doorberekend aan de klanten).

Maar inderdaad goed dat het onderzocht wordt. Wij boeren liggen al jaren onder een vergrootglas wat medicijngebruik betreft. Dit mag ook voor andere dieren (en mensen??) gaan gelden.

Ik ben geen boer maar als ponyhouder lig je ook al onder vergrootglas.
Wordt meer als tijd dat wij NEE gaan zeggen tegen deze doorgeknalde regelgeving.

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-24 16:27

Uit het oogpunt van resistentie kan ik mij er helemaal in vinden om het antibiotica gebruik zo veel mogelijk te beperken en te registreren.

Maar in sommige gevallen mis ik het wel, bijvoorbeeld nadat een merrie aan de nageboorte is blijven staan. Vroeger ging daar 1 dosis antibiotica in, nu komt de dierenarts 3 dagen spoelen.
Dat is een stuk duurder en,met het te kort aan dierenartsen, geeft het ook extra werkdruk.

Registratie kan vrij eenvoudig met alleen het chipnummer. Diagnose en soort AB

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-24 16:42

Martina67 schreef:
En Allemaal omdat een niet gekozen Europese Unie het verplicht,

Niet gekozen? Er zijn iedere 4 jaar Europese verkiezingen. Waarbij wij kunnen stemmen op vertegenwoordigers uit NL, die al dan niet gestemd hebben op dit EU-wetsvoorstel.
En onze eveneens gekozen regering heeft ooit besloten tot het lidmaatschap van ooit de EEG. Dus hoezo 'niet gekozen'?

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-24 17:06

Ik begrijp dat men inzicht wil.
Resistentie is best een risico. Dat wil je toch niet, dat er straks bijna geen antibiotica is die helpt?

Dan moet er een elektronisch logboek per paard komen, dat is een mogelijkheid.
Ben het er mee eens dat de regelgeving af en toe doorschiet - maar in dit geval kan ik mij er wel in vinden.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-24 18:30

Popstra schreef:

Bureaucratie maar vooral geld en het feit dat Big Pharma hier niets aan verdient.........en natuurlijk het onomstotelijke feit dat bacteriofagen beter resultaat hebben dan AB en minder bijwerkingen opleveren. Maar uiteindelijk gaat het toch ( niet) om gezondheid.............

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-24 18:33

Ibbel schreef:
Martina67 schreef:
En Allemaal omdat een niet gekozen Europese Unie het verplicht,

Niet gekozen? Er zijn iedere 4 jaar Europese verkiezingen. Waarbij wij kunnen stemmen op vertegenwoordigers uit NL, die al dan niet gestemd hebben op dit EU-wetsvoorstel.
En onze eveneens gekozen regering heeft ooit besloten tot het lidmaatschap van ooit de EEG. Dus hoezo 'niet gekozen'?

Maar het volk niet voor een EU grondwet. Dat is in 2005 bij referendum afgewezen waarna het aangepast is en zonder weer een referendum is verwerkt in het verdrag van Lissabon. De EEG werkte prima en zo hadden we het moeten houden.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-24 18:36

Kendra schreef:
Ik begrijp dat men inzicht wil.
Resistentie is best een risico. Dat wil je toch niet, dat er straks bijna geen antibiotica is die helpt?

Dan moet er een elektronisch logboek per paard komen, dat is een mogelijkheid.
Ben het er mee eens dat de regelgeving af en toe doorschiet - maar in dit geval kan ik mij er wel in vinden.

Nederland is allang 1 van de laagste gebruikers in de wereld van AB. Zijn zelfs een voorbeeldland. Dit is gewoon weer 1 van de zovele dingen waar we volledig in doorschieten en vooral diegenen die het aan gaat veel geld kost.

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... esistentie

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-24 20:04

ElCid schreef:
Popstra schreef:

Bureaucratie maar vooral geld en het feit dat Big Pharma hier niets aan verdient.........en natuurlijk het onomstotelijke feit dat bacteriofagen beter resultaat hebben dan AB en minder bijwerkingen opleveren. Maar uiteindelijk gaat het toch ( niet) om gezondheid.............

Precies. Zo was er ook een doorbraak van een zeer gemakkelujk te verkrijgen virus die tumoren kon aanvallen en doen slinken tot zelfs verdwijnen. Die gerenomeerde artsen van het Erasmus waren zeer lovend en konden niet wachten met patienten er mee te behandelen. Hoor je ook niks meer over.

Enge wereld eigenlijk

Horsie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-24 10:12

Lieser schreef:
Voorkomen van antibioticaresistentie.

Hm ok en dat doen ze ook bij mensen?

De (r)overheid wil te veel weten. Straks willen komen ze nog controleren hoe vaak je op de pot zit te schijten.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-24 10:27

Horsie84 schreef:
Lieser schreef:

De (r)overheid wil te veel weten. Straks willen komen ze nog controleren hoe vaak je op de pot zit te schijten.

Ja dat doen ze ook bij mensen...
Antibioticaresistentie is een groot probleem aan het worden.
MRSA is al resistent voor de meeste AB en ook tuberculose blijkt resistenter te worden.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-24 10:55

Horsie84 schreef:
Lieser schreef:

Ik neem aan dat jij bij een bacteriele infectie graag antibiotica krijgt die werkt?

Ja, dus. Dat wordt voor mensen ook al jaren bijgehouden. Alleen maar logisch dit ook voor (gezelschaps)dieren te doen.

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-24 11:12

Voor landbouwhuisdieren wordt die al jaren bij gehouden geloof ik. Nooit zelf die administratie gedaan maar het gaat wel heel anders dan bij honden en katten.
Maar tegelijkertijd kan een boer rustig 4 dozen droogzetters halen (2 jaar geleden in iedergeval) en het dus "op voorraad" hebben liggen. Misschien dat ze daar vanaf willen want dan kan je inderdaad overbodig antibiotica geven.

Bij gezelschapsdieren is hier door de jaren heen echt al veel veranderd maar de administratie stelt niks voor (of bestaat niet), misschien dat ze daar naar toe willen.
Er wordt steeds vaker vanalles op kweek gezet om direct de juiste antibiotica te geven ipv eerst maar een middel te geven en als die niet werkt, dan wat op kweek te zetten.

Als dat nu voor elke afgifte zou moeten, zijn de dierenartsen en assistentes wel weer lekker de sjaak. Nog duurder en nog meer gezeik van eigenaren

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-24 12:49

Nyaleti schreef:
Voor landbouwhuisdieren wordt die al jaren bij gehouden geloof ik. Nooit zelf die administratie gedaan maar het gaat wel heel anders dan bij honden en katten.
Maar tegelijkertijd kan een boer rustig 4 dozen droogzetters halen (2 jaar geleden in iedergeval) en het dus "op voorraad" hebben liggen. Misschien dat ze daar vanaf willen want dan kan je inderdaad overbodig antibiotica geven.

Die droogzetters mag je op voorraad hebben, maar vervolgens krijg je gewoon controle en moet je het gebruik verklaren en ook je voorraad laten zien. Droogzetters met ab mag je overigens alleen gebruiken bij een uierontsteking.
Wij hebben vleesvee, dus gebruiken geen droogzetters. We hebben ook geen medicatie op voorraad. Stel dat we een pijnstiller moeten geven, dan geeft de veearts dit uit volgens de medicijnen die in het bedrijfsbehandelplan zijn voorgeschreven. Hij/zij bepaalt ook hoeveel dagen en welke dosering. Dat betekent meestal dat het flesje nog niet leeg is na die tijd. Mochten wij controle krijgen, dan moeten we dus ook dat flesje met het restant kunnen laten zien

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-24 13:34

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-24 13:48

het is juist goed als het voor andere diersoorten ook bijgehouden wordt. Mijn inmiddels overleden paard kreeg buut. Is dat ooit genoteerd? Nee