Reactie van Charlotte Dujardin op schorsing van een jaar

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

dieseltje09

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-24 11:04

Iedereen die nu roept lekker makkelijk die zwangerschap mooi gepland kan rekenen hoop ik?
Aangezien ze dus pakweg ergens in mei in verwachting raakte als je in februari een kleine verwacht. En dat is (ver) voor de “ellende” begon??

En gezien haar leeftijd ben je over het algemeen niet na 1x zwanger… dus nee hier zit iets meer planning aan vast als “het komt wel makkelijk uit zo”

Moet overigens ook zeggen dat ik de engelse statement een stuk sympathieker vind klinken als de vermoorde nederlandse vertaling maar dat terzijde.

Praat ik hiermee goed wat ze gedaan heeft? Nope, blijf echter wel ook bij mijn eerdere statement; de filmer is mijn inziens geen haar beter en heeft de kaarten wel verdomde mooi gespeeld qua timing! Want even, als het je echt om het dier had gegaan had je niet lachend langs de kant staan filmen en had je veel eerder je waffel open getrokken als 4!!!! Jaar later….

Zullen we haar ooit terug zien op het hoogste niveau? Geen idee, de tijd zal het gaan leren.

En overigens voor de bokker die haar miljonair noemde, je weet dat paardrijden ook op het hoogste niveau nou nog steeds niet heel veel in het laatje brengt he?? Er is een reden dat ook de topruiters lessen blijven geven en zich gewillig laten sponseren met van alles van kleding, tuig en vooral paarden omdat het anders niet te betalen is he? Tis nou geen gouden lepel in je strot topsport zoals bv voetbal helaas…

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-24 11:21

Getup schreef:
Wat voor reactie moet ze volgens jullie dan geven? Maakt niet uit wat ze wel of niet schrijft , ze heeft sowieso afgedaan, als ik de meeste reacties hier zo lees.

Theoretisch is ze de laatste 3 jaar bijvoorbeeld dezelfde fijne amazone waarvan iedereen riep dat het een voorbeeld was.

Het filmpje is van 4 jaar geleden. Tuurlijk was ik ook hartstikke teleurgesteld en kon het amper geloven.
Maar ik hoop , dat een Carl Hester en de eigenaren hun paarden niet door haar lieten rijden omdat ze ze zo unfair behandelde. En ik hoop , dat ze dit nooit meer doet en we weer kunnen genieten van deze amazone in de ring.

De reactie van Janderegelaa was direkt, maar niets gemeens aan hoor.

Petraaken: jawel , dat stoort mij ook. Lachend staan filmen , en vlak voor de OS komt ineens het filmpje opduiken.

CD is echt wel gestraft hoor. Geen OS , alle ( online) haat reacties, sponsors weg en toppaarden ook.

Precies. Wat mij betreft is dit echt een voorbeeld van de cancel cultuur.
Ze heeft een fout gemaakt. Ze wordt genadeloos hard gestraft en nog is het niet goed genoeg voor diverse mensen. Ze lijkt geen 2e kans te mogen krijgen terwijl ze bekend stond als vriendelijke en correct rijdende amazone.

Elisa2 schreef:
Ze neemt in ieder geval wel haar verantwoordelijkheid, dat kun je van die Deense die geschorst is en Andreas Helgstrand niet zeggen.

En ja, wellicht had ze het een en ander anders kunnen verwoorden omdat dat beter overkomt maar we weten niet wat ze allemaal nog meer gezegd heeft. Niet alles komt in een interview.

Die melder van dat filmpje is zelf ook niet fris en heeft het duidelijk met een bepaald doel gedaan. Neemt niet weg dat het gedrag van CD echt niet kan en ze terecht bij een heleboel mensen van haar voetstuk is gevallen.

Klopt, maar ik word wel naar van het nadragen door diverse mensen. Dat werkelijk alles in het negatieve wordt getrokken.

dieseltje09 schreef:
Iedereen die nu roept lekker makkelijk die zwangerschap mooi gepland kan rekenen hoop ik?
Aangezien ze dus pakweg ergens in mei in verwachting raakte als je in februari een kleine verwacht. En dat is (ver) voor de “ellende” begon??

En gezien haar leeftijd ben je over het algemeen niet na 1x zwanger… dus nee hier zit iets meer planning aan vast als “het komt wel makkelijk uit zo”

Moet overigens ook zeggen dat ik de engelse statement een stuk sympathieker vind klinken als de vermoorde nederlandse vertaling maar dat terzijde.

Praat ik hiermee goed wat ze gedaan heeft? Nope, blijf echter wel ook bij mijn eerdere statement; de filmer is mijn inziens geen haar beter en heeft de kaarten wel verdomde mooi gespeeld qua timing! Want even, als het je echt om het dier had gegaan had je niet lachend langs de kant staan filmen en had je veel eerder je waffel open getrokken als 4!!!! Jaar later….

Zullen we haar ooit terug zien op het hoogste niveau? Geen idee, de tijd zal het gaan leren.

En overigens voor de bokker die haar miljonair noemde, je weet dat paardrijden ook op het hoogste niveau nou nog steeds niet heel veel in het laatje brengt he?? Er is een reden dat ook de topruiters lessen blijven geven en zich gewillig laten sponseren met van alles van kleding, tuig en vooral paarden omdat het anders niet te betalen is he? Tis nou geen gouden lepel in je strot topsport zoals bv voetbal helaas…

Ondanks ik absoluut niet goedkeur wat Charlotte Dujardin heeft gedaan zet ik ook nog steeds mijn vraagtekens bij de timing. Want het incident was op het moment van filmen net zo erg en waarom wacht je dan tot vlak voor de spelen?

Ik verbaas mij ook dat mensen zelfs haar zwangerschap in het negatieve en als iets berekends zien.
Het is misschien niet zo handig om de dingen in 1 bericht te combineren, maar om het dan in het negatieve te trekken....

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-24 13:22

@dieseltje
Ik geloof niet dat de mensen die zeggen dat de zwangerschap goed uitkomt dat ze het zo gepland heeft.
Ik niet iig.

Maar wel dat het haar zo goed uitkomt.
En deze straf voor haar zo niet veel impact heeft.
Midden in een wedstrijdseizoen zou anders aanvoelen.

dieseltje09

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-24 13:55

DuoPenotti schreef:
@dieseltje
Ik geloof niet dat de mensen die zeggen dat de zwangerschap goed uitkomt dat ze het zo gepland heeft.
Ik niet iig.

Maar de straf is imo in mijn ogen niet de schorsing of de boete. Maar het publiekelijk te zijn uitgekotst, sponsoren kwijt en daardoor paarden weg, geen thuis meer (aangezien ik heb begrepen dat de samenwerking met Carl ook is beëindigd, dat zou betekenen dat ze ook weg is van zijn terrein) etc.
Dàt is in mijn ogen haar werkelijke straf.

Ze heeft/had geen eigen toppaarden he, alles wat ze op niveau reed was aan haar uitgeleend.
En een jaar lang geen wedstrijden mogen rijden op basis / ZZ-Z niveau met die jonge merrie die wel van haarzelf is heeft nog steeds weinig impact.
Ff kut maar dan train je door en stroom je een jaar later lekker door in klasse of wat hoger en start je gelijk subtop.

Schuur_

Re: Reactie van Charlotte Dujardin op schorsing van een jaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-24 14:07

Wat DP schrijft. Tuurlijk heeft ze haar zwangerschap niet zo gepland maar het komt wel goed uit. Ze is geschorst maar van wat? Deelname aan wedstrijden? Het geld verdien je met lesgeven en dat kan ze gewoon doen. Ik geloof echt wel dat er nog veel mensen haar methode aanhangen en maar wat graag bij haar gaan lessen.

De impact van de straf is gewoon niet zo heel zwaar. Het zou haar beter sieren als ze dan ook een lans breekt voor de dressuursport en effectief probeert om een verschil te maken op het vlak van paardenwelzijn. Ik zie dit alsof ze het een stille dood wil laten sterven en over een tijd gewoon weer fijn gaat meedraaien in het hele circus.

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-24 14:29

Vanuit het paardenstuk bekeken vind ik het hartstikke goed dat dit bekend is geworden en dat mishandeling steeds minder normaal wordt. In ieder geval veroordeeld wordt.

Maar als mede-moeder: ik kan me geen voorstelling maken van de impact die dit alles (enorme stress) heeft op je lichaam en daarmee je ongeboren kind. In het licht van haar zwangerschap zou ik zeker niet stellen dat het "wel lekker uitkomt", de timing is juist verschrikkelijk.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-24 14:37

dieseltje09 schreef:
DuoPenotti schreef:
@dieseltje
Ik niet iig.

Maar de straf is imo in mijn ogen niet de schorsing of de boete. Maar het publiekelijk te zijn uitgekotst, sponsoren kwijt en daardoor paarden weg, geen thuis meer (aangezien ik heb begrepen dat de samenwerking met Carl ook is beëindigd, dat zou betekenen dat ze ook weg is van zijn terrein) etc.
Dàt is in mijn ogen haar werkelijke straf.

Ze heeft/had geen eigen toppaarden he, alles wat ze op niveau reed was aan haar uitgeleend.
En een jaar lang geen wedstrijden mogen rijden op basis / ZZ-Z niveau met die jonge merrie die wel van haarzelf is heeft nog steeds weinig impact.
Ff kut maar dan train je door en stroom je een jaar later lekker door in klasse of wat hoger en start je gelijk subtop.

Maar alles wat jij nu opnoemt staat naast waar het hier over gaat: de straf van de FEI.

En dat dat meer impact zal hebben, waarschijnlijk wel.
Maar dat is niet dit artikel.
Hier komt haar Fei straf mooi handig voor haar uit. Gepland, nee dat niet. Maar impact nul.

ynskek
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-24 14:44

ZwarteHeks schreef:
Captain schreef:
Aan wie biedt ze haar excuses aan? Niet aan het paard/de paarden zo te zien.

Dit. In geen enkele statement komt het gedupeerde paard naar voren. Ik weet dat het gedupeerde paard er niks aan heeft, maar dat stuk erkenning mis ik hier ontzettend.

Maar dit heeft ze van de zomer toch wel gedaan? Althans. Zo lees ik de verklaring die ze toen op facebook geplaatst heeft wel. In dit artikel op Horses.nl is haar facbookbericht van toen na te lezen. Hierin zegt ze letterlijk:

"What happened was completely out of character and does not reflect how I train my horses or coach my pupils, however there is no excuse. I am deeply ashamed and should have set a better example in that moment.
I am sincerely sorry for my actions and devastated that I have let everyone down, including Team GB, fans and sponsors.

https://www.horses.nl/dressuur/dressuur ... -training/

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-24 14:51

ynskek schreef:
Maar dit heeft ze van de zomer toch wel gedaan? Althans. Zo lees ik de verklaring die ze toen op facebook geplaatst heeft wel. In dit artikel op Horses.nl is haar facbookbericht van toen na te lezen. Hierin zegt ze letterlijk:

"What happened was completely out of character and does not reflect how I train my horses or coach my pupils, however there is no excuse. I am deeply ashamed and should have set a better example in that moment.
I am sincerely sorry for my actions and devastated that I have let everyone down, including Team GB, fans and sponsors.

Ik lees hier nog steeds geen excuses naar het paard toe? Maakt verder ook niet uit want het paard heeft er niets aan, maar ik zou het netter vinden als ze had geschreven dat dit niet is hoe je met een levend dier om gaat, wat ook alleen maar zijn best probeert te doen. En dat als het dier de vraag even niet begrijpt, het niet de oplossing is om hem dan maar af te ranselen.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-24 14:56

Captain schreef:
ynskek schreef:

Ik lees hier nog steeds geen excuses naar het paard toe? Maakt verder ook niet uit want het paard heeft er niets aan, maar ik zou het netter vinden als ze had geschreven dat dit niet is hoe je met een levend dier om gaat, wat ook alleen maar zijn best probeert te doen. En dat als het dier de vraag even niet begrijpt, het niet de oplossing is om hem dan maar af te ranselen.

En had ze dat gezegd, had men het weer te gelikt en gemaakt gevonden.

Je kunt het echt nooit goed doen in zulke situaties.

Captain

Re: Reactie van Charlotte Dujardin op schorsing van een jaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-24 14:56

Beste is inderdaad om zulke situaties volledig te voorkomen. :D

Phonix

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-24 15:00

Denk dat whatever ze zegt dat het nooit goed genoeg zal zijn.

Ik kan me herinneren toen Valegro en show moest doen in Den Bosch en de organisatie liet het zo heftig uitlopen dat ze naar binnen met paard kwam en zei “helaas kan ik jullie niet een show geven omdat ik te lang heb losgereden” door communicatie fouten van de organisator. Dus ik denk wel ergens dat ze aan de paarden denken.

Deze verhaal is helaas niet zuiver wat betreft de persoon die alles heb ingestuurd. De persoon die zit de lachen op de video is laatst zelf gepakt voor paarden mishandeling wat ik erger vind dan Dujardin. Zeker de uitspraken die ze maakt.

https://youtu.be/_RI1MRnJ4kE?si=d82mWOq3FCkxNR1E
Laatst bijgewerkt door Phonix op 09-12-24 15:03, in het totaal 1 keer bewerkt

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-24 15:02

Captain schreef:

Klopt. Gelukkig maken wij nooit fouten :)

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-24 15:06

996981 schreef:
Captain schreef:

Ik maak steeds fouten, maar dat is niet iets als een paard minuten lang slaan. ;)

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-24 15:09

996981 schreef:
Captain schreef:

Dat zeg ik niet, maar je hebt fouten en een paard 24x slaan in een minuut.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-24 15:18

Earth schreef:
996981 schreef:

Ik maak steeds fouten, maar dat is niet iets als een paard minuten lang slaan. ;)

Denk je dat het voor het paard verschil maakt of je maanden rijdt met bijvoorbeeld een niet (perfect) passend zadel welke pijn veroorzaakt, of dat hij pijn heeft doordat iemand in een vlaag van verstandverbijstering, (meer of minder) bewust iets doet?

Pijn is pijn, ongemak is ongemak. Paard denkt niet in bewust of onbewust.

Beide situaties is fout. Met het verschil dat CD wordt gecanceld en het in ogen van sommigen nooit meer goed kan doen. Ze heeft haar fout toegegeven, haar excuses aangeboden, haar straf gehad. Hier buitelt men over haar heen om te roepen dat haar excuses anders verwoord hadden moeten worden.

De paardenhouder die zijn paard pijn doet door het niet passende zadel blijven we ook niet veroordelen nadat hij het zadel heeft laten aanpassen en aangegeven heeft dat het nooit eerder voor is gekomen (out of character) en niet meer voor zal komen.

Moeten we in het kader van dierenwelzijn (mede)menselijkheid aan de kant schuiven?

MimixDaina

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-24 15:19

Phonix schreef:

Ik kan me herinneren toen Valegro en show moest doen in Den Bosch en de organisatie liet het zo heftig uitlopen dat ze naar binnen met paard kwam en zei “helaas kan ik jullie niet een show geven omdat ik te lang heb losgereden” door communicatie fouten van de organisator. Dus ik denk wel ergens dat ze aan de paarden denken.

Deze verhaal is helaas niet zuiver wat betreft de persoon die alles heb ingestuurd. De persoon die zit de lachen op de video is laatst zelf gepakt voor paarden mishandeling wat ik erger vind dan Dujardin. Zeker de uitspraken die ze maakt.

Vies dat persoon van het filmpje ook nog een groot platform heeft.

SjonnieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-24 15:42

Coco4life schreef:
Dit gaat dan over hoe ze dat paar 24 keer heeft geslagen en dan ineens is zwangerschap een excuus?
Dat is net alsof ik mijn hond trap en dan zeg dat ik het deed omdat ik een slechte dag had. Ik mag hopen dat ze haar kind niet met een zweep slaat als die iets fout doet…

Tjonge jonge. Wat een grote mond. Mss even de feiten goed op een rijtje zetten.
Het filmpje is 4 oud
Zwanger is ze nu.
Als je nog niet Begrijpend kunt lezen, prima maar zeg dan niets.

cijsalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-24 16:02

VogeltjeM schreef:
Vanuit het paardenstuk bekeken vind ik het hartstikke goed dat dit bekend is geworden en dat mishandeling steeds minder normaal wordt. In ieder geval veroordeeld wordt.

Maar als mede-moeder: ik kan me geen voorstelling maken van de impact die dit alles (enorme stress) heeft op je lichaam en daarmee je ongeboren kind. In het licht van haar zwangerschap zou ik zeker niet stellen dat het "wel lekker uitkomt", de timing is juist verschrikkelijk.

Helemaal mee eens! Vreselijk om tijdens je zwangerschap zoveel stress te ervaren.

ynskek
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-24 17:03

Captain schreef:
ynskek schreef:

Maar dat is toch ook wat ze zegt... Ze zegt dat er geen excuus voor is om een dier zo te behandelen, dat ze zich schaamt en dat ze een beter (voor)beeld had moeten geven...

Hiermee steekt ze mijn inziens de hand in eigen boezem en geeft ook duidelijk aan dat dit niet de manier is om met paarden om te gaan.

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-24 17:10

Phonix schreef:

Smakeloos. Met zo'n timing de video in de publiciteit krijgen en zelf in principe geen haar beter zijn.
Niet eens smakeloos, maar een vieze smaak.

996981 schreef:
Denk je dat het voor het paard verschil maakt of je maanden rijdt met bijvoorbeeld een niet (perfect) passend zadel welke pijn veroorzaakt, of dat hij pijn heeft doordat iemand in een vlaag van verstandverbijstering, (meer of minder) bewust iets doet?

Pijn is pijn, ongemak is ongemak. Paard denkt niet in bewust of onbewust.

Beide situaties is fout. Met het verschil dat CD wordt gecanceld en het in ogen van sommigen nooit meer goed kan doen. Ze heeft haar fout toegegeven, haar excuses aangeboden, haar straf gehad. Hier buitelt men over haar heen om te roepen dat haar excuses anders verwoord hadden moeten worden.

De paardenhouder die zijn paard pijn doet door het niet passende zadel blijven we ook niet veroordelen nadat hij het zadel heeft laten aanpassen en aangegeven heeft dat het nooit eerder voor is gekomen (out of character) en niet meer voor zal komen.

Moeten we in het kader van dierenwelzijn (mede)menselijkheid aan de kant schuiven?

Spijker op zijn kop. Zoals mensen reageren lijkt het of Charlotte Dujardin niet meer in de buurt van een paard mag komen. Ook niet als ze haar schorsing heeft uitgezeten. Terwijl ze jaren blijk gaf een hele correcte ruiter te zijn. De beelden op de video zijn echt vreselijk fout. Daar valt weinig goed aan te praten. Maar doorgaans gaat er een beerput open als er eenmaal zoiets in de publiciteit komt. Maar bij Charlotte Dujardin is het tot nu toe bij deze ene video gebleven.