Gebruik FEI meetinstrument voor neusriem uitgesteld

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

c_alsemgeest

Re: Gebruik FEI meetinstrument voor neusriem uitgesteld

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-24 12:53

Ik heb een kwpn'er, maar geen gewone :') alles is breed bij hem. Mega singel, wijde boom, kappen en springschoenen in minimaal XL :+
Hij is niet hoog, rond de 1m66, maar vooral heel breed. Zo ook zijn hoofd/kaak. Dus bij hem ook maatwerk. En dat kan gelukkig met het merk wat ik altijd heb.
Ik kom bij hem ook niet weg met standaard maten.

LuffB

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-24 02:34

Cowgirl schreef:
Citaat:
Met het uitstel wil de FEI officials en de menners/ruiters de tijd geven om zich op het meetinstrument aan te passen.

Dit is toch een uitspraak om van te :r

Op FB kwam er heel veel push back want de ''topsport'' paarden zouden te heet zijn om deze korte test toe te staan. Of te gevoelig, of te.... Allemaal excuses om vooral de maatregel weg te houden.

Het tijd geven om zich op het meetinstrument aan te passen lees ik als: tijd geven om dit te trainen met je paard zodat we een deel van de excuses wegnemen, al zal de weerstand blijven bestaan ben ik bang.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-24 09:31

LuffB schreef:
Cowgirl schreef:

Dit is toch een uitspraak om van te :r

Op FB kwam er heel veel push back want de ''topsport'' paarden zouden te heet zijn om deze korte test toe te staan. Of te gevoelig, of te.... Allemaal excuses om vooral de maatregel weg te houden.

Het tijd geven om zich op het meetinstrument aan te passen lees ik als: tijd geven om dit te trainen met je paard zodat we een deel van de excuses wegnemen, al zal de weerstand blijven bestaan ben ik bang.

Hoe zadelen ze die dieren dan op/groeten ze?
En als iemand ze even vast houdt mag ik toch hopen dat er wat mee gedaan kan worden. Bit en spoor en bloedcontrole doen ze ook niet lopend. :?

Dat gezeik over ‘te heet’ begint me een beetje op mijn systeem werken. := zo heet zijn de meeste van die paarden niet eens. :=

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-24 10:03

Waar staat dat dan dat de FEI gezegd zou hebben dat de paarden te heet zijn?

Klinkt een beetje onwaarschijnlijk gezien de controles na de proeven..

Unleash

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-24 10:18

Ik heb ook een aansnoer neusriem omdat ik een normale neuriem niet dicht krijg bij mijn pony. Ik heb een full hoofdstel terwijl het gewoon een normaal gebouwde pony van 1.53 is. Ik zorg er altijd voor dat hij veel ruimte bij de neus en sperriem heeft. Ik heb zelfs een keer op een wedstrijd te horen gekregen van een jury dat 'alles' te los zat en ik meer moest aansnoeren.
Heb ik niet gedaan uiteraard want ik was het niet eens met haar.

LuffB

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-24 10:58

Elisa2 schreef:
Waar staat dat dan dat de FEI gezegd zou hebben dat de paarden te heet zijn?

Klinkt een beetje onwaarschijnlijk gezien de controles na de proeven..

De FEI heeft dit niet gezegd, maar de mensen die hier op reageerden.
Ikzelf leg de link naar, de FEI vindt dit zelf niet, maar komt de mensen tegemoet door ze meer tijd te geven om dit te kunnen trainen. Dit staat los van of de FEI ook daadwerkelijk vindt dat de argumenten stand houden. En is een aanname van mijn kant.

Ik zal kijken of ik een aantal van de berichten die hier op aansluiten kan terug vinden.

edit:
Helaas kan ik op dit moment de originele berichten waar ik mijn aanname op basseerde niet meer terug vinden, maar ik heb wel deze 2 artikelen gevonden.

In dit engelstalige eurodressage artikel wordt geschreven dat de FEI terughoudend was om het uitrollen van de maatregel door te zetten nadat er veel negatieve reacties op waren gekomen
https://eurodressage.com/2024/10/31/fei ... fei-events

In dit engelstalige artikel van horsegrooms wordt gesproken over de zorgen die grooms zich zouden maken op het gebruik van het meet instrument. Zij geven aan dat het product gekocht en gebruikt kan worden voordat het op wedstrijden uitgerold wordt.
https://horsegrooms.com/what-you-need-t ... ng-device/
Laatst bijgewerkt door LuffB op 07-12-24 11:32, in het totaal 1 keer bewerkt

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-24 11:00

Als je nog geen dingetje achter de neusriem kan schuiven heb je een half verwilderde knol of zo?
Echt wat een kul argument.
Denk dat er wat mensen om moeten scholen in rijden en daar wat meer tijd voor nodig hebben...

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-24 11:04

Kan me voorstellen, dat het controleren ervan voor de proef stress oplevert ( bij de ruiters :') ).

Maar dan loop je als ruiter het risico dat je bij controle na de proef gediskwalificeerd wordt omdat ie te strak zat.

Ik wordt in België op grotere wedstrijden standaard na de proef gecontroleerd. Bij mij is alles los en geen lange zweep etc , dus nooit problemen gehad.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-24 11:52

Ik vond de chip controle vervelender vooraf, dan alle andere controles. Of mijn paard vond dat. Die is echt mak en getraind zat, maar vond die toezichthouder wel irritant met zo'n wapperend apparaat :') Thuis en bij de kliniek heeft ze nooit opgekeken van de scanner, maar daar vonden ze hem ook sneller.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-24 13:19

Hier wordt alles na de proef gedaan. Gewoon meteen na het buiten komen. Voldoet iets niet ben je uitgesloten.
Geen verstoorde concentratie en inrijden met te strakke riemen hebben die paarden ook snel genoeg door dat die losser gaan in de proef dus dat doen ze ook niet lang.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-24 14:01

Na de proef is beter, vriend van mij had bij de pavo finale dat de official zijn zweep wilde opmeten (die zelfs korter was dan toegestaan :') ) vlak voor hij de proef in moest... niet heel erg handig. Gelukkig is die hengst super chill en verstoorde het niks. Ondanks dat ze 2x haar rolmaat hard liet dichtklappen _O-

Maar na de proef is voor niemand een probleem. Mijn paard is heet en rill en na het rijden kan je ook gewoon zijn hoofdstel checken. Er vlak voor liever niet :')

SansaS

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-24 14:04

Het hele idee bij toezichthouder van de knhs is dat je dus alles voor de proef doet. Dan kan jet het nog aanpassen. Achteraf kijk je een koe in de kont natuurlijk. Ja dan moet je gaan doen is het achteraf niet goed gelijk diskwalificatie.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-24 14:10

Ik ben meer voor de optie achteraf en als het niet goed is diskwalificatie... Dan heeft de regel ook echt effect.
Want zo vaak wordt je nu nog niet gecontroleerd, dan kan je dus merendeel van je wedstrijden met een te strakke neusriem e.d. lekker doortuffen.
Elke combi controle bij baan verlaten en er ook echt consequenties aan hangen.
Gaat wel een bak meer werk zijn en ook in de administratie. Maar als je iets wil doen moet je het ook goed doen imo.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-24 19:21

Ben ik de enige die het idee heeft dat het meetinstrument niet heel chill is voor het paard? Dat er een hard stuk tussen dat neusbot en die neusriem doorgetrokken wordt..
Nja en jammer dat het nodig is. Maar ik snap het ergens wel. Heb helaas ook de ervaring dat als ik een keer een clinic reed, de meesten mijn neusriem meteen 3 gaten strakker trokken. Ik deed hem elke keer weer gewoon net zo los als eerst, maar ik kan me voorstellen dat veel ruiters "gewoon" luisteren naar de mensen die het "beter" weten

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-24 19:41

Dorine92 schreef:
Ben ik de enige die het idee heeft dat het meetinstrument niet heel chill is voor het paard? Dat er een hard stuk tussen dat neusbot en die neusriem doorgetrokken wordt..
Nja en jammer dat het nodig is. Maar ik snap het ergens wel. Heb helaas ook de ervaring dat als ik een keer een clinic reed, de meesten mijn neusriem meteen 3 gaten strakker trokken. Ik deed hem elke keer weer gewoon net zo los als eerst, maar ik kan me voorstellen dat veel ruiters "gewoon" luisteren naar de mensen die het "beter" weten

Als de neusriem niet te vast is voelen ze dat niet en het meetinstrument, iig hetgeen ik heb, is niet ‘keihard’ zeg maar. Eerder soort rubber.
Enige wat mij ‘stoorde’ was dat de rubber wat antislip was dus hoop dat de FEI gladde rubber heeft.