28 konikpaarden Lauwersmeer naar slacht wegens gebrek aan nieuwe plek

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-24 16:30

In het Lauwersmeergebied wordt wel beheerd.
Een deel van het probleem wordt m.i. veroorzaakt doordat daarover te weinig informatie wordt gegeven. De meeste kuddes paarden/koeien in natuurgebieden worden beheerd (en verzorgd, omdat ze niet beschouwd worden als wild). Beheer = afschieten als er teveel zijn.
Als we allemaal onze kop in t zand blijven steken, schrikt iedereen van berichten zoals deze....

Popstra schreef:
StaatsBOSbeheer moet zich lekker enkel met bomen bezig houden!

Sterker nog: dat doen ze. SBB wordt voor een groot deel gefinancierd/gesubsidieerd op basis van plantaardige biodiversiteit. Begrazing heeft ook niets met koeien of paarden te maken, maar met de invloed die die beesten hebben op bodem en vooral alles wat daar op groeit.
Dus daarom maken ze zich er ook niet zo druk over.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-24 19:17

Kendra schreef:
In het Lauwersmeergebied wordt wel beheerd.
Een deel van het probleem wordt m.i. veroorzaakt doordat daarover te weinig informatie wordt gegeven. De meeste kuddes paarden/koeien in natuurgebieden worden beheerd (en verzorgd, omdat ze niet beschouwd worden als wild). Beheer = afschieten als er teveel zijn.
Als we allemaal onze kop in t zand blijven steken, schrikt iedereen van berichten zoals deze....

Popstra schreef:

Sterker nog: dat doen ze. SBB wordt voor een groot deel gefinancierd/gesubsidieerd op basis van plantaardige biodiversiteit. Begrazing heeft ook niets met koeien of paarden te maken, maar met de invloed die die beesten hebben op bodem en vooral alles wat daar op groeit.
Dus daarom maken ze zich er ook niet zo druk over.

Beheer is afschieten als er teveel zijn, klopt. Normaliter doe je dat met wild. Dit is geen wild, dus in principe kan je het ook anders oplossen, zekers als je geen plek hebt. Dat is namelijk ook beheer, dan moet je geen hengst tussen de merries laten lopen. Er zijn andere oplossingen, die ze gewoon vertikken, want afschot is simpel. Hoef je verder helemaal niks aan je vee te doen verder.

En lang niet overal wordt er voor het vee gezorgd. OVP is daar wel een goed voorbeeld van, maar elders evengoed. Het opladen van die dieren is ook al menigmaal in het nieuws geweest, over hoe barbaars dat gaat. Staatsbosbeheer probeert natuur te creëren, maar de dieren lijden er onder. Behalve de wolf.... vandaar nu al het extra vee in diens gebied.

Staatsbosbeheer kapt vooral veel hout, onder het mom van beheer, Jaja.
Hele gebieden worden heringericht voor tig euro om een zandhagedis of een kamsalamander te beschermen, om vervolgens toestemming te geven, om door dat zelfde gebied een drukke mtb route te leggen. Een organisatie van lik mn vestje, dat is het, met vooral geld als hoofddoel.

vierspan

Re: 28 konikpaarden Lauwersmeer naar slacht wegens gebrek aan nieuwe plek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-24 19:25

Naar welk slachthuis zijn ze gebracht, m.a.w. hopelijk hebben ze geen lange reis moeten maken?

Sassy4barrel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-24 19:27

vierspan schreef:
Naar welk slachthuis zijn ze gebracht, m.a.w. hopelijk hebben ze geen lange reis moeten maken?

Vroeg ik me ook af ..

Bonnelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-24 19:33

Zijn ze al naar slacht gebracht? Zag op Instagram dat Britt Dekker een post had gemaakt. Veel mensen reageren dat ze wel plek voor 1 of 2 hebben.

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-24 19:35

Citaat:
Het vlees van de oudere hengsten bevat namelijk een te hoog dioxinegehalte en is niet geschikt voor consumptie.’

Hoezo geldt dat alleen voor de oudere hengsten :? ?

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-24 19:51

Kendra schreef:
Zoals zo vaak respect voor Jaap Kloosterhuis.
Hij mag het weer opknappen.
En doet dat. Feitelijk, hard en eerlijk.

https://www.rtvnoord.nl/natuur/1240494/ ... s-het-niet

Blijft dat het anders had gemoeten. Staatsbosbeheer… ze leren het nooit.

Ik snap alleen niet waardoor hengsten ouder dan 4 jaar een hoger dioxinegehalte in hun bloed hebben dan andere paarden.

Friesfanaat schreef:
De manier waarop ze deze arme dieren opgeladen hebben verdient ook alles behalve de schoonheidsprijs (en dan druk ik me héél voorzichtig uit..) Kan het filmpje hier zo 1, 2, 3, niet uploaden maar is op Instagram wel te vinden...

Ik zag het ook langskomen. Er werd niet genadeloos hard gemept, wel veel te veel en met van alles en nog wat. Ik zag o.a. een wit/oranje stroompaaltje langskomen.

DuoPenotti schreef:
De dragende merries zijn niet geslacht.
Maar die geven weer nakomelingen dus volgend jaar dezelfde ellende

Dat zit er dik in. En de merries met veulen kunnen weer gedekt worden, dus nog meer veulens.

Popstra schreef:

Als ik zie hoe het bos bij ons in de buurt wordt onderhouden heb ik daar ook mijn twijfels bij. Aan de ene kant laten ze alle omgewaaide bomen liggen, aan de andere kant wordt door ingehuurde bosbouwers de boel flink gekapt.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-24 19:52

vierspan schreef:

Ik denk dat ze in de regio geslacht zijn; aangezien de paarden in een veewagen getrokken door een trekker stonden.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-24 19:56

tienus63 schreef:
vierspan schreef:

Ik denk dat ze in de regio geslacht zijn; aangezien de paarden in een veewagen getrokken door een trekker stonden.

Of ze zijn bang dat ze vast kwamen te zitten en zijn ze ergens over geladen.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-24 19:57

Bonnelover schreef:
Zijn ze al naar slacht gebracht? Zag op Instagram dat Britt Dekker een post had gemaakt. Veel mensen reageren dat ze wel plek voor 1 of 2 hebben.

Tuurlijk, iedereen wil wel een gratis paard. Vooral pennys zijn happig op "paarden redden"

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-24 19:57

Open veewagen vol met ponies valt inderdaad wel erg op langs de weg.

prugelpiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-24 21:16

Kabayo schreef:
Bonnelover schreef:

Tuurlijk, iedereen wil wel een gratis paard. Vooral pennys zijn happig op "paarden redden"

Een recept voor mislukking.

Beesten hebben een leven lang vrijheid gehad. Niet het meest geweldige beheer, maar alas. Is het dan echt zo erg dat ze geslacht worden? Is dat erger dan geleuter met mensen die eigenlijk geen idee hebben hoe zo’n dier op te voeden?

Dit topic heeft wel een hoog penny gehalte. Haal dat taboe van slachten eens af. Dagelijks worden er tientallen koeien, varkens en kippen geslacht, dat maakt de meeste mensen niks uit. Maar het gaat om een koppeltje paarden en daar valt half Bokt over? Paarden kan je net zo goed opeten als een koe hoor. Vlees smaakt prima, alleen vinden we het ineens een stuk erger omdat het een paard is.

Had het anders gekund? Uiteraard. Maar het probleem is er, en dan lijkt me dit heus niet zo’n slechte oplossing.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-24 21:36

En opnieuw de onkunde en onwetendheid van de mensch waar dieren (in dit geval de Konikpaarden) de dupe van zijn...

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-24 21:42

prugelpiet schreef:
Paarden kan je net zo goed opeten als een koe hoor. Vlees smaakt prima, alleen vinden we het ineens een stuk erger omdat het een paard is.

Had het anders gekund? Uiteraard. Maar het probleem is er, en dan lijkt me dit heus niet zo’n slechte oplossing.

Ik ben op zich voor paard eten uit eigen land, maar deze ponies hebben op dusdanig ongezond dieet gestaan (zowel qua grondvervuiling als qua door verhonginger giftige planten met reststoffen die opgeslagen blijven eten) dat ze niet voor consumptie geschikt zijn. Het is dus doden en tot energie verwerken (via rendac etc).

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-24 21:49

prugelpiet schreef:
Beesten hebben een leven lang vrijheid gehad. Niet het meest geweldige beheer, maar alas. Is het dan echt zo erg dat ze geslacht worden? Is dat erger dan geleuter met mensen die eigenlijk geen idee hebben hoe zo’n dier op te voeden?

Dit topic heeft wel een hoog penny gehalte. Haal dat taboe van slachten eens af. Dagelijks worden er tientallen koeien, varkens en kippen geslacht, dat maakt de meeste mensen niks uit. Maar het gaat om een koppeltje paarden en daar valt half Bokt over? Paarden kan je net zo goed opeten als een koe hoor. Vlees smaakt prima, alleen vinden we het ineens een stuk erger omdat het een paard is.

Tja, ik heb geen probleem met de slacht, wel de manier van beheren en gebrek aan zorg, waardoor men constant een overschot aan dieren heeft en waar het dier uiteindelijk onder lijdt. Dit is al het zoveelste koppel voor de slacht, de rest staat soms te verhongeren. Castreer de hengst en heb een vast koppel lopen ter begrazing.

Gombal

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-24 21:55

Als het niet voor menselijke consumptie geschikt is , kan het hopelijk aan dierentuinen geschonken worden. Dan is het slachten van die dieren niet geheel nutteloos.

mvdbijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-24 22:06

Bonnelover schreef:

Ja, tot ze erachter komen dat ze gerust 200 honderd euro de maand kosten, niet geheel tam worden of je er weinig mee kan.

Ze staan per bosjes op de markt, die worden ook niet opgehaald.

Naast deze gebieden zijn er gebieden vol andere pony's die gebruikt worden als grazers, daarvan gaan ook alle jonge hengstjes naar de slacht..

SjonnieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-24 22:17

MyChoice schreef:
prugelpiet schreef:
Beter naar de slacht dan verpieteren en vermageren in een "natuurgebied" in Nederland.

Of levend opgevroten worden door wolven

Dit dus.. hoe dan ook zou hun lot niet florisant zijn. Door de “visie” van SBB ontstaat er veel dierenleed.
Afmaken is het meest humane.

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-24 22:23

Gombal schreef:
Als het niet voor menselijke consumptie geschikt is , kan het hopelijk aan dierentuinen geschonken worden. Dan is het slachten van die dieren niet geheel nutteloos.

Dierentuinen geven eigenlijk alleen vlees wat ook voor menselijke consumptie is (als het gaat om vlees wat mensen überhaupt eten dan).

Ik ben absoluut niet tegen slachten, maar wel tegen heel de manier waarop dit allemaal gegaan is.
Planten beheren kunnen ze kennelijk ook niet, en nu hebben ze zeer waarschijnlijk de grote klis gewoon verspreid. En leuk idee om hem dan volgend jaar met wortel en al overal uit de grond te gaan trekken… had die paarden kaalgeschoren of überhaupt niet vervoerd (en daar de boel met wortel en al eruit getrokken?).

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-24 11:26

prugelpiet schreef:
Beter naar de slacht dan verpieteren en vermageren in een "natuurgebied" in Nederland.

Tuurlijk ook de hoogdrachtigen maakt allemaal niks uit. We zijn al zo ver gekomen dat we blij zijn dat ze de paarden niet laten verhongeren maar vinden het nog prima dat ze hoogdrachtig naar de slacht gaan en geen onderhoud krijgen. Ze hebben het minder dan de machinemaaiers van SBB, die worden nog onderhouden.

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-24 11:28

Wintu schreef:
prugelpiet schreef:

Tja, ik heb geen probleem met de slacht, wel de manier van beheren en gebrek aan zorg, waardoor men constant een overschot aan dieren heeft en waar het dier uiteindelijk onder lijdt. Dit is al het zoveelste koppel voor de slacht, de rest staat soms te verhongeren. Castreer de hengst en heb een vast koppel lopen ter begrazing.

Ze willen met de rest doorfokken want er is 1 hengst bij de kudde gelaten........

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-24 13:29

Rizette schreef:
prugelpiet schreef:

Tuurlijk ook de hoogdrachtigen maakt allemaal niks uit. We zijn al zo ver gekomen dat we blij zijn dat ze de paarden niet laten verhongeren maar vinden het nog prima dat ze hoogdrachtig naar de slacht gaan en geen onderhoud krijgen. Ze hebben het minder dan de machinemaaiers van SBB, die worden nog onderhouden.

De hoogdrachtige merries en merries met veulen gaan niet naar de slacht.
Van de rest gaat een deel wel naar de slacht en een aantal wordt geëuthanaseerd (o.a. hengsten ouder dan 4 jaar) en het vlees daarvan wordt vernietigd omdat die blijkbaar een te hoog dioxinegehalte hebben.

Dat is terug te lezen in het artikel dat Kendra hier al heeft geplaatst:
Kendra schreef:
Zoals zo vaak respect voor Jaap Kloosterhuis.
Hij mag het weer opknappen.
En doet dat. Feitelijk, hard en eerlijk.

https://www.rtvnoord.nl/natuur/1240494/ ... s-het-niet

Blijft dat het anders had gemoeten. Staatsbosbeheer… ze leren het nooit.

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-24 14:24

En dat artikel moet kloppen? Waarom loopt er nu nog een hengst bij dan?

Sassy4barrel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-24 14:48

Bonnelover schreef:

ik denk dat die post is voor de paarden die nu nog hoogdrachtig zijn, die zullen in de toekomst ook wel worden geslacht

Sassy4barrel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-24 14:49

Rizette schreef:
En dat artikel moet kloppen? Waarom loopt er nu nog een hengst bij dan?

dat meen je ?? dat is echt erg