Rapport hulpmiddelen in de paardensport benadrukt belang kennisdeling

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-24 15:40

germie schreef:
Ben dan wel benieuwd wat er uit komt bij manegepaarden die met een thiedemann of martingaal gereden worden, want bij sommige maneges zitten deze hulpteugels standaard aan het paard vast.
Pauline schreef:
Veronica2 schreef:

Dat wordt voornamelijk gedaan omdat er anders een verhoogd risico ontstaat op aantasting van het welzijn van de mens. Daar wordt bij dit soort rapporten misschien niet aan gedacht?

Maar als een paard alleen nog berijdbaar is met zulke bijzetteugels, dan moet je je toch stevig afvragen waarom dat doer nog in een manegeles meeloopt? Daar is dat dier helemaal niet voor geschikt dan en zeer waarschijnlijk doodongelukkig.

Wat is precies het probleem met een martingaal of een thiedemann? Het zijn hulpteugels, maar de ruiter kan er niet zoveel mee uithalen, ze zijn voornamelijk bedoeld om het paard te begrenzen. Met deze hulpteugels kunnen ze vaak prima hun werk doen voor de persoon op de rug en dat is de bedoeling.

MyWishMax

Re: Rapport hulpmiddelen in de paardensport benadrukt belang kennisdeling

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-24 16:20

Thiedemann kan je wel te strak afstellen en daarmee in de krul trekken zoals een slof. Dat is dus weer het misbruik en dat gebeurt wel. Is bij al die dingen het probleem, het correcte gebruik niet.

Maar het zijn de mensen die het probleem zijn. Dat zie je bij de hondensport ook en bij nog tig andere dingen. Bij de hondensport zijn er bepaalde hulpmiddelen verboden, omdat ze bij slecht gebruik schade aanrichten. Alleen worden die gewoon nog steeds gebruikt, je komt sommige terrein gewoon niet op als vreemde, dus kan er ook niet gecontroleerd worden.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-24 16:24

Voor slof en thiedemann geldt allebei dat je ze altijd langer kan laten en op een manege regelt je instructeur hoe strak dat ding zit. De vraag is meer, moet je oneigenlijk gebruik verbieden, of het ding?

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-24 16:46

Dat zeg ik, de mensen zijn het probleem. En bij verbieden van het ene hulpmiddel gaan ze het of stiekem doen of ze verzinnen wel wat nieuws. :+ De dieren schieten er dus niks mee op. Je moet dus de mensen aanpakken

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-24 19:07

Van mij mag de slof teugel wel verboden worden eigenlijk.

De smoes dat ie bij goed gebruik niks doet dan denk ik altijd..nou dan heb je hem dus ook niet nodig. :+

En alleen als je weet wat je doet kun je er goed mee rijden. Als je weet wat je doet heb je hem ook niet nodig. :o

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-24 20:17

Kin kettingen e kin riempjes gebruiken wij in de western. Riempje om een trensje er van te weerhouden geheel door de mond getrokken te worden en kinketting bij shank bitten om te voorkomen dat de shank te ver door slaat en om druk achter de oren te geven als het bit aangenomen word.

Wat is daar nou slecht aan?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-24 21:04

Volgens het rapport geeft het druk op de kaak..

SansaS

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-24 21:10

Elisa2 schreef:
Van mij mag de slof teugel wel verboden worden eigenlijk.

De smoes dat ie bij goed gebruik niks doet dan denk ik altijd..nou dan heb je hem dus ook niet nodig. :+

En alleen als je weet wat je doet kun je er goed mee rijden. Als je weet wat je doet heb je hem ook niet nodig. :o

Maar dat geld voor elke hulpteugel inprincipe toch?

Ik heb er nu een thiedeman aan. Inderdaad die doet niks zolang er niks gebeurd. Kan je zeggen doe af dan. Maar ik heb hem er puur aan voor als die een keer schrikt en wegvliegt ik dan even iets makkelijker in kan grijpen. Normaal niet nodig maar nu ikzelf aan de chemotherapie zit en af toe nog even wil kunnen rijden maar daarin wel alle handigheid van normaal mis is het een mooie oplossing.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-24 22:33

Elisa2 schreef:

Mijn god zeg..
Dan moet je wel heeeeel hard trekken! Denk dat je dan achterover ligt

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-24 23:01

Haha ja maar ja..er werd al eerder geschreven wiens invloed er in door schemert.

Sansa, ja in principe wel maar de slof vind ik persoonlijk het ergste. Ik heb uiteraard wel begrip als mensen een hulpteugel gebruiken bij lichamelijke handicaps.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-24 00:12

Popstra schreef:
Kin kettingen e kin riempjes gebruiken wij in de western. Riempje om een trensje er van te weerhouden geheel door de mond getrokken te worden en kinketting bij shank bitten om te voorkomen dat de shank te ver door slaat en om druk achter de oren te geven als het bit aangenomen word.

Wat is daar nou slecht aan?

Bij een stang & trens optoming zit er aan de stang ook een kinketting om dezelfde reden als jij noemt. Er is niks verkeerd aan, maar het is strategie. Iemand heeft in zijn/haar/hun hoofd gehaald dat stang en trens slecht is en dan is dit een eerste stap. Vergis je niet hoor, dit geldt dan ook voor de westernsport tegelijkertijd. Er is helemaal niks slecht aan shanks of stang en trens als ze correct gebruikt worden op een paard dat eraan toe is.

Bowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-24 01:26

Popstra schreef:
Elisa2 schreef:

Mijn god zeg..
Dan moet je wel heeeeel hard trekken! Denk dat je dan achterover ligt

Natuurlijk heeft het druk op de kaak, anders zou je hem helemaal niet nodig hebben. Dat betekent niet dat die druk verkeerd is of teveel, al is dat wel de implicatie die ze bedoelen.

Ik denk dat we in dit soort discussies vooral duidelijk moeten zijn. Een kinketting geeft druk, maar met name met het doel om andere ongewenste dingen zoals een doorslaand bit te voorkomen.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-24 11:09

Eigenlijk wat de titel al aangeeft 'het belang van kennisdeling'. Zowel theoretische kennis, als praktijkervaring. Niks dramatiseren, maar ook niks bewust minimaliseren.