Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Kabayo schreef:Maar even kritisch. Deze paarden een nieuw onderkomen geven. Ze zijn 24/7 buiten gewent. Nou kunnen ze best wennen in een stalletje. Maar hoeveel pensionstallen in Nederland bied überhaupt heel veel weidegang/paddock aan? Het is algemeen bekend, ook op bokt!, dat een goede pensionstal zoeken gewoon echt enorm moeilijk is. En de goede zitten vol en hebben een wachtlijst (soms voor een paar jaar). En daarbij stoppen heel veel stallen. Hier in de omgeving al een stuk of 10 afgelopen jaar. En dan nog niet te spreken over de paarden die nu al nauwelijks verkocht worden omdat onderhoud duur is en de markt op z'n gat ligt.
Oftewel. Deze koniks verwachten een leven op stal, als ze geluk hebben 6 uren per dag buiten.
Waarom is slachten dan een taboe? Is het in leven houden in een stal dan niet juist veel dieronvriendelijker? Of willen we dat gewoon niet zien want ja, 'redden'
(Tuurlijk. Een paar gaan het heus treffen. Een paar komen aan huis of op een stal waar ze hele dagen buiten lopen. Maar alle 50? Dat is een sprookje..)
Kabayo schreef:Maar even kritisch. Deze paarden een nieuw onderkomen geven. Ze zijn 24/7 buiten gewent. Nou kunnen ze best wennen in een stalletje. Maar hoeveel pensionstallen in Nederland bied überhaupt heel veel weidegang/paddock aan? Het is algemeen bekend, ook op bokt!, dat een goede pensionstal zoeken gewoon echt enorm moeilijk is. En de goede zitten vol en hebben een wachtlijst (soms voor een paar jaar). En daarbij stoppen heel veel stallen. Hier in de omgeving al een stuk of 10 afgelopen jaar. En dan nog niet te spreken over de paarden die nu al nauwelijks verkocht worden omdat onderhoud duur is en de markt op z'n gat ligt.
Oftewel. Deze koniks verwachten een leven op stal, als ze geluk hebben 6 uren per dag buiten.
Waarom is slachten dan een taboe? Is het in leven houden in een stal dan niet juist veel dieronvriendelijker? Of willen we dat gewoon niet zien want ja, 'redden'
(Tuurlijk. Een paar gaan het heus treffen. Een paar komen aan huis of op een stal waar ze hele dagen buiten lopen. Maar alle 50? Dat is een sprookje..)
carika schreef:Er zijn toch genoeg IJslanders etc die in de opfok de eerste drie/vier jaar buiten in kudde verband opgroeien en daarnaar gewoon opgehaald door de eigenaar.
Ja daar komt wel de hoefsmid maar verder is er toch weinig verschil? Die kunnen daarnaar toch ook gewoon opgepakt worden als recreatie paardje.
carika schreef:Er zijn toch genoeg IJslanders etc die in de opfok de eerste drie/vier jaar buiten in kudde verband opgroeien en daarnaar gewoon opgehaald door de eigenaar.
Ja daar komt wel de hoefsmid maar verder is er toch weinig verschil? Die kunnen daarnaar toch ook gewoon opgepakt worden als recreatie paardje.
_San87_ schreef:Ibbel schreef:Ik vermoed dat SBB gewoon de rompslomp niet wil van 55 paarden los verkopen.
Misschien moeten ze even kijken hoe de VS dat doet met de mustangs. Daar gaat dat prima, die gaan grotendeels naar particulieren. Wat niet verkocht wordt gaat alsnog naar de kill pens, maar zo'n 50-60% wordt geadopteerd (verkocht dus). Zou hier ook best kunnen.
Alsjeblieft niet. Ik zie beelden voorbij komen van die roundups van mensen die ze actief volgen en fotograferen en filmen, en dat is gewoon een massaslachting. Gebroken benen en zware verwondingen zijn orde van de dag.
P.S., die roundups gaan puur om geld, niet om natuurbeheer.
Elisa2 schreef:Deze dieren komen van de Oostvaardersplassen en hun vlees is vervuild, te hoog dioxine gehalte dus niet geschikt voor menselijke consumptie.
Wat denk je dat de dieren zouden kiezen als ze de keuze hadden? Slachthuis of een leven als recreatiepony? Waarbij dat alleen op stal staan natuurlijk de allergrootste nonsens is.
Dat wanbeleid van hun zou echt aangepakt moeten worden, walgelijke organisatie.
Sassy4barrel schreef:de meeste mensen die ik ken houden hun paarden in de wei met schuilstal, of wei en nachts op stal, of die ze gestald hebben ; dan bij een paddock paradise. Ik denk dat er nog maar weinig mensen op een pensionstal staan waar een paard nauwelijks buiten komt..
En als je dan voor een koniks gaat weet je toch waar je aan begint; die ga je niet hele dag op stal zetten..
Kabayo schreef:Sassy4barrel schreef:de meeste mensen die ik ken houden hun paarden in de wei met schuilstal, of wei en nachts op stal, of die ze gestald hebben ; dan bij een paddock paradise. Ik denk dat er nog maar weinig mensen op een pensionstal staan waar een paard nauwelijks buiten komt..
En als je dan voor een koniks gaat weet je toch waar je aan begint; die ga je niet hele dag op stal zetten..
Ik vind het mooi om te lezen dat je zo'n vertrouwen in de mens hebt die een konik gaan aanschaffen ze ook daadwerkelijk 10 of meer uren buiten gaat zetten
In mijn omgeving (centraal friesland) zijn alle pensionstallen vol of komen ze 6/8u buiten. In de randstad heb je soms geluk als ze er 3u uit kunnen.