Tekort aan hoefsmeden zorgt voor meer verwaarlozing paardenvoeten

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Devitootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-24 00:16

Hier ook de theorie cursus gedaan bij Heleen en jaren af en toe beetje bijhouden.
Vanaf dit jaar besloten het echt zelf te gaan doen, door persoonlijke begeleiding voor zelf bekappen bij mijn bekapster. Ik heb een stappenplan gekregen, huiswerk en dan wordt de interval steeds verder opgerekt en houd je het dus zelf bij. Deze begeleiding is maatwerk voor zowel jezelf als je paard. En heb je tussendoor vragen dan kan ik ook nog appen.

Echt een aanrader: https://hannalobbezoo.nl/begeleiding/

Ook fijn dat ik zelf kan bepalen wanneer ik bekap (het liefst na regen, want anders zijn haar hoeven echt net beton). En ook in fases en met kortere intervallen, dus bijvoorbeeld alleen voor en de week erop bijvoorbeeld achter.

fjordjes

Re: Tekort aan hoefsmeden zorgt voor meer verwaarlozing paardenvoeten

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-24 00:51

In noord Limburg ook zeer weinig goede smeden! Komt nu 1 uit zuid Limburg de paarden doen maar hier niks te vinden.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-24 09:22

Lindsey_99 schreef:
Jaren terug heb ik bij Heleen de cursus gedaan en bekap ze sindsdien zelf. (je weet wel, na zo'n cursusje van een paar uurtjes... :+ :D en ik vraag me altijd af of de mensen die daar een beetje denigrerend over doen zelf wel eens zo'n cursus hebben gevolgd; bij Piet, Heleen of Jantine etc. )

Ik denk dat er wel een verschil zit tussen iemand die die cursus doet en zijn eigen paarden gaat doen, of iemand die daarna paarden van klanten gaat bekappen.

Ik heb zelf een bekapcursus gedaan en kan een ijzer eraf halen, kan de hoeven bijhouden en ik kon (maar heb het niet bijgehouden) een hoef netjes bekappen. En dan ook onder het paard staan tijdens het bekappen, niet alleen op een dode voet, mijn cursus omvatte iets van 8 avonden en daar zaten 4 avonden op echte paarden bij (onder begeleiding van 2 zeer ervaren hoefsmeden).
Maar no way dat ik dat bij paarden van anderen zou aanbieden, laat staan er dan geld voor vragen.
Op het moment dat je je boterham ermee wil verdienen, verdienen je klanten dat je met een dergelijk vak goed bent opgeleid, met een voldoende hoeveelheid stage onder begeleiding van een ervaren bekapper, voordat je los gaat op de hoeven van paarden van klanten waar je vervolgens geld voor vraagt.
Want een eigenaar verwacht wel dat jij echt verstand hebt van hoeven, hoefafwijkingen en niet te rigoreus in 1x veranderingen doorvoeren.

@Devitootje: heel verstandig, dat is dus wat ik bedoel met stage, niet direct helemaal zelf aan het werk, maar je werk eerst samen doen met je bekapper en daarna nog laten beoordelen door de bekapper, voor je nu de hoeven van je eigen paard gaat doen.
Daar is natuurlijk echt niks mis mee.

En wanneer je meerdere paarden zou willen bekappen, dan dus ook bij meerdere paarden onder begeleiding beginnen, want de theorie is wel hetzelfde, maar in de praktijk is elke hoef en elk paard toch net weer ietsje anders.
Laatst bijgewerkt door Marije_jiplover op 13-11-24 09:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-24 09:41

Pareltjes schreef:
Ik heb nooit gedoe met smeden. Heb er meerdere in mijn omgeving. Mijn eigen smid inmiddels alweer 15 jaar.
Wat ik wel hoor is dat de smeden helemaal klaar zijn met de klant. Grote bek, onopgevoede paarden, het zelf beter weten, niet op tijd paard hebben klaar staan en niet of slecht van betalen zijn.
Een smid zal voor hem de meeste aantrekkelijk klant aanhouden en zich ontdoen van de rest. Simpelweg omdat ze de luxe van het kiezen hebben.

Als paardeneigenaar mag je ook kritisch naar jezelf kijken. Als iedere hoefsmid bij je wegrent doe je simpelweg iets verkeerd. Een smid heeft graag veel vaste klanten zodat hij de paarden kent, daardoor zijn tijd beter kan inschatten en zijn leven veilig is.

Wat betreft de kwaliteit van de smeden, vraag welke OPLEIDING ze hebben gedaan ipv een cursusje van 4 uur.

Wat betreft die cursusjes, als iemand zich natuurlijk bekapper noemt, weet ik al genoeg.

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-24 09:51

nooit in jullie opgekomen dat de hoefsmeden juist minder werk kregen door die zelf doe cursusjes en geen de tendens om ijzers meer te nemen, daardoor minder werk kregen, minder inkomsten, dus minder aantrekkelijk om hoefsmid te worden/zijn

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-24 10:10

Nou, mijn hoefsmid heeft al jarenlang een klantenstop, niet iets van de laatste tijd. Ik denk al zeker 10 jaar, want 9 jaar geleden toen ik een tweede paard kocht, ging hij die er wel bij doen, maar nieuwe stalgenoten die een aantal maanden daarvoor een hoefsmid zochten, had hij hij aangegeven dat hij vol zat.

En dat is nog steeds zo.

En hij slaat geen ijzers onder een hoef als de hoeven goed zijn en de eigenaar liever blootsvoets wil (alleen is het dan of aanpassen aan wanneer de hoefsmid toch al op stal is, of voorrijkosten betalen of zelf bij hem langs gaan in het weekend, omdat voor 1 paard langskomen voor alleen bekappen financieel niet uit kan voor hem).

Dus nee, minder werk en daarom maar stoppen, gaat bij hem niet op.

Sprak laatst een hoefsmid bij ons op stal die dit werk in zijn vrije tijd erbij doet, in de avonden en in het weekend, hij heeft een gewone baan ernaast.
Hij zei, het is veel te zwaar en te gevaarlijk om afhankelijk te zijn van het inkomen van een hoefsmid.
Was 4 weken ervoor nog fors geslagen door een paard dat compleet flipte toen hij eronder stond, omdat er een paard langsliep in de weide ernaast. Hij had 4 weken niet als hoefsmid kunnen werken en de schade aan zijn armen en gezicht was nog zichtbaar.
En de eigenaar van het betreffende paard het raar vinden dat hij ervoor bedankte om nog eens terug te komen 8)7 van

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-24 10:28

Ik hoor ook van de meeste smeden dat het voornamelijk aan het zware werk ligt, de hele dag krom staan. Mijn opa was vroeger ook hoefsmid (begin 1900) en besloeg paarden van het leger enzo..maar toen deed hij ook ander smid werk er bij waardoor het niet de hele dag krom staan was. Dus kennelijk was het vroeger een meer afwisselende baan.

Onze smid raadt trouwens ook geen ijzers aan als dat niet nodig is, maar wel graag meerdere (brave) paarden op 1 plek dat is wel een pro inderdaad. En als er zoveel vraag is kunnen hoefsmeden natuurlijk ook selectief zijn wie ze aannemen als klant.

Daarnaast vergrijzing, in deze omgeving zijn wat smeden gestopt of overleden.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-24 11:07

Ik ben 35 jaar klant geweest bij een hoefsmid die in 1961 begonnen is met z'n bedrijf. In 2011 brandde bij vol trots in z'n houten bokje de cijfers, toen hij 50 jaar smid was. Een aantal jaar later is het uiteindelijk gestopt.
Mijn opa die ook hoefsmid was, kreeg voor diezelfde prestatie ergens in de jaren 50 een koninkelijk onderscheiding, geen idee of mijn oude smid die ook heeft gekregen, maar voor mij had 'm dubbel en dwars verdiend.

Maar daarom zijn er dus (ook) minder hoefsmeden, er is een hele generatie die gestopt is na een leven lang werken.

Een nieuwe smid vinden had voor mij ook best voeten in de aarde. Eerst een fijne smid gevonden die privé wat dingetjes had spelen waardoor afspraken iedere keer niet door konden gaan. Toen een smid die gewoon niet goed was, daarna een smid die arbeidsongeschikt raakte, en gelukkig nu iemand die goed werk verricht, afspraken nakomt, en het lichamelijk ook volhoudt.

Maar m'n huidige smid kwam ook alleen maar omdat ik er meerdere op stal heb en in de gelegenheid ben af te spreken op de dagen dat-ie bij mij in de buurt z'n ronde heeft.

Lys_PPA

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-24 11:27

Ik was me aan het oriënteren om zelf een opleiding tot hoefsmid te volgen, voornamelijk voor mijn eigen paarden. Helaas is de opleiding tot hoefsmid alleen voltijd beschikbaar. Ik zou liever een deeltijdopleiding volgen of, indien mogelijk, me alleen richten op bekappen en niet op beslaan. Aeres biedt een cursus hoefbekappen aan die ik erg interessant vind, maar deze cursus bestaat uit 10 woensdagavonden, wat voor mij qua reistijd niet haalbaar is. De opleiding in Hasselt heeft nog geen opleidingsdata, prijzen of andere informatie online staan.

Mocht ik het fout begrepen hebben, of heeft iemand tips voor andere opleidingsinstituten of wat dan ook, dan hoor ik het graag.

SansaS

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-24 12:57

speurneusc schreef:
nooit in jullie opgekomen dat de hoefsmeden juist minder werk kregen door die zelf doe cursusjes en geen de tendens om ijzers meer te nemen, daardoor minder werk kregen, minder inkomsten, dus minder aantrekkelijk om hoefsmid te worden/zijn

Maar dan moet je dus maar je paard zonder enig reden op.ijzers zetten?

Ik wil ze er gewoon een fatsoenlijk tarief voor betalen hoor. Plus voorrijkosten.

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-24 13:25

speurneusc schreef:

Nou, hoefsmeden kunnen goud geld verdienen ( ja, ze moeten er ook kei hard voor werken)....maar een beetje een commerciële smid kan echt veel geld verdienen.
Er is veel meer vraag dan aanbod. Alle smeden die ik ken hebben een klanten stop.

Daarbij als een smid door werkt en grotere stallen aan neemt doen sommige smeden zo 8-10 paarden op een dag beslaan a 120 euro of meer.

Het is kei zwaar werk, en moet je er van uit gaan dat je tot je 55e max kan werken en dat je dan je pensioen al bij elkaar moet hebben....
Maar stellen dat smeden geen geld kunnen verdienen door alle zelfbekappers lijkt me totaal niet aan de orde, althans, niet hier in de buurt en met alle smeden die ik ken ( en dat zijn er nogal wat, mijn schoonbroer is smid)...

abby

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-24 13:50

Ik verbaas me aan de andere kant erg over de onprofessionele, niet zakelijke / commerciële houding en gedrag van sommige smeden. Afspraken niet nakomen, ineens slecht of niet bereikbaar zijn, uren te laat komen opdagen. Echt ongekend.

Als paardeneigenaar sta je met je rug tegen de muur want een andere smid vinden is onmogelijk. En dus slik je alles maar weer, buig je mee, uit je heel voorzichtig en subtiel je ongenoegen, zet je weer een pot koffie, betaal je je factuur netjes op tijd en zit je zeven weken later weer in de stress of je smid wel / niet komt opdagen.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-24 14:21

abby schreef:
Ik verbaas me aan de andere kant erg over de onprofessionele, niet zakelijke / commerciële houding en gedrag van sommige smeden. Afspraken niet nakomen, ineens slecht of niet bereikbaar zijn, uren te laat komen opdagen. Echt ongekend.

Als paardeneigenaar sta je met je rug tegen de muur want een andere smid vinden is onmogelijk. En dus slik je alles maar weer, buig je mee, uit je heel voorzichtig en subtiel je ongenoegen, zet je weer een pot koffie, betaal je je factuur netjes op tijd en zit je zeven weken later weer in de stress of je smid wel / niet komt opdagen.

Wat erg, als je gedoemd bent, zo te moeten handelen.

Ik heb al een paar jaar een heel erg fijne, lieve, vrouwelijke hoefsmid. Had daarvoor diverse NBers (die meestal ook echt prima waren) en in een ver verleden hoefsmeden, die ik weggestuurd heb, omdat ze zo grof tegen mijn paard(en) waren. Ik heb de liefste paarden ever, hè, voor alle duidelijkheid!!

Maar deze hou ik absoluut, want ik heb een goede klik met haar, ze is lief voor mijn paarden, bekapt ze netjes op afgestemde momenten (ik zit gelukkig niet meer in een schema, die mij niet uit komt) en ik betaal een zeer nette prijs. En.... eindelijk een smid, die niet haar neus ophaalt voor mijn grote Shetlander. Want man, man, man, sommige hoefsmeden hebben een air. Belachelijk. OOK de kleine paarden hebben recht op goede voetverzorging.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-24 15:05

Het is meestal niet perse minachting, maar zichzelf heel willen houden, waarom sommige smeden geen kleine pony's willen doen.
Nog verder bukken of door de knieën, dat moet je lijf ook maar aan kunnen.

Zo zijn er ook velen die geen trekpaarden of andere heel zware koudbloeden willen doen.
Ook vanwege lijfsbehoud.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-24 15:40

Marije_jiplover schreef:
Het is meestal niet perse minachting, maar zichzelf heel willen houden, waarom sommige smeden geen kleine pony's willen doen.
Nog verder bukken of door de knieën, dat moet je lijf ook maar aan kunnen.

Zo zijn er ook velen die geen trekpaarden of andere heel zware koudbloeden willen doen.
Ook vanwege lijfsbehoud.

Nee, het was absolute minachting waar ik tegenaan liep. Overduidelijk.
Ze is behoorlijk voor een Shet, superbraaf met kerngezonde voeten, die netjes onderhouden worden. Dus ook zo klaar.

Mijn smid heeft wel eens last van haar lijf, maar doet haar zonder fysieke problemen én met liefde. Zo hoort het.

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-24 15:55

Marije_jiplover schreef:
Ik denk dat er wel een verschil zit tussen iemand die die cursus doet en zijn eigen paarden gaat doen, of iemand die daarna paarden van klanten gaat bekappen.

Zeker, de cursussen zijn ook bedoelt om je eigen paarden te kunnen bekappen.
En het stopt ook niet; er is ook daarna nog nazorg, feedback, tips, etc. in elk geval bij Heleen, alleen is dat natuurlijk niet openbaar, maar alleen voor de deelnemers ;)
Maar wie niet heeft deelgenomen die weet dat natuurlijk niet. Het zijn niet alleen die paar uurtjes cursus; het gaat om eigen kennis uit te breiden en ervaring op te doen.

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-24 16:18

speurneusc schreef:

Heb je hier bronnen van? Want ik denk dat dit klink klare onzin is. Het beroep smid loopt al jaren terug vanwege de fysieke impact die het op je lijf heeft en de onbetaalbare verzekering bij uitvallen.
Juist door het gebrek aan smeden gaan mensen zich inlezen om hun eigen paarden te doen.
Smeden kunnen 80 uur per week werken zonder dat ze reclame hoeven te maken.

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-24 16:57

_Zsazsa_ schreef:
speurneusc schreef:

Heb je hier bronnen van? Want ik denk dat dit klink klare onzin is. Het beroep smid loopt al jaren terug vanwege de fysieke impact die het op je lijf heeft en de onbetaalbare verzekering bij uitvallen.
Juist door het gebrek aan smeden gaan mensen zich inlezen om hun eigen paarden te doen.
Smeden kunnen 80 uur per week werken zonder dat ze reclame hoeven te maken.

is toch zo, laat jij je smid elke 4 wk komen terwijl je zelf ook wat knutselt? nee dat schuift op, dus minder echte smid nodig want zelf doe je de helft al, en dat x?? hoeveel knutselaars tel hier de reacties maar... die hier en daar wat zelf doen... enne ziektekosten verzekering is dezelfde als voor elke zzper..

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-24 17:04

Ik ben heel blij met mijn smid. Ik zou er niet aan moeten denken dat ik weer opzoek moet naar een nieuwe. Daarvoor een aantal gehad maar dat was niks. Met name afspraken maken en nakomen.

Mijn smid vraagt wel meer dan de andere smid die op stal komt, maar qua deskundigheid, en nakomen van afspraken heb ik graag wat extra voor over.

Het is ook nog een jong iemand dus hopelijk kan hij nog lang mee. Mijn paarden vinden hem ook helemaal oké en zijn ook echt verbeterd.

Zelf denk ik er nog wel eens aan om ook smid te worden, maar lichamelijk is het best zwaar en ik denk dat je rug echt snel af is. Op school hebben we wel eens dode paarden benen bekapt. Vond het toen wel interessant en leuk om te doen.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-24 17:05

speurneusc schreef:
enne ziektekosten verzekering is dezelfde als voor elke zzper..

Maar een arbeidsongeschiktsheidsverzekering niet.
Daar gaat mogelijk wel verandering in komen, in dat er plannen zijn voor een - verplichte - arbeidsongeschiktheidsverzekering voor ZZP-ers. Met voor iedereen dezelfde basispremie.
Op dit moment is het vrijwillig én mogen verzekeraars je weigeren bij risicovolle beroepen maar ook bij een medische verleden. Of veel hogere premies vragen.

En daarnaast moet je pensioenopbouw ook niet vergeten, ook dat moet je zelf regelen.

En bij ziekte (waarvan de medische kosten door je ziektekostenverzekering worden betaald) heb je ook geen inkomen, al heb je maar 2 weken de griep. Bij een loondienstbaan gaat je salaris gewoon door.

hiphorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-24 17:08

abby schreef:

Dit helaas ook mee gemaakt... Ook dat prijzen omhoog gingen zonder even te vermelden zie je dat pas op de factuur -O-

Gelukkig nu een fijne smid. Zelf ook wat geleerd om tussendoor de ponys bij te kunnen houden zodat de hoeven netjes blijven. 1 van de ponys doe ik bijna helemaal zelf en kreeg vorige week nog complement van een assistent van de dierenarts dat zijn hoeven erg netjes zijn :D

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-24 17:13

Als ik dit alles zo lees ben ik zo blij met mijn smid.
Maar hij denk ik ook met mijn paarden. Die zijn allemaal makkelijk bij de smid en ik ben er vaak ook zelf bij met een bakkie koffie :')
Hij heeft het giga druk, maar maakt altijd wel tijd als er bv een ijzer af ligt of er iets anders is. Omdat hij vaak in de regio op pad is.
Wij hebben bij ons op stal ook een andere hele goede en fijne smid die er 1x per week is. Als er een keer iets is of mijn smid is op vakantie kan ik ook altijd even bij hem langs lopen, andersom doet de mijne dat ook als hij toevallig op stal is.

Mijn smid is heel erg goed met kijken naar beenstanden en dit verbeteren met de originele bouw en beweging van het paard respecteren. Mijn huidige paard is zo erg verbeterd daar in. Die leek een tikje toontredend maar met langzaam hele kleine veranderingen staat hij bijna 2 jaar later heel erg mooi en rolt hij veel beter af.
Een goede smid is echt goud waard. Kijkt ook goed naar wat het paard nodig heeft, kan het bloot staan of is er een ijzer nodig. Daarom hebben mijn paarden eigenlijk allemaal verschillend gestaan. 1 alleen voor, 2 bloot en deze vierkant.
Alles gaat altijd in goed overleg. En hij is goed bereikbaar.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-24 17:14

Ik heb mijn hele leven dezelfde hoefsmid gehad en zelf vier jaar lang voor hem gewerkt. Toen hij met pensioen ging ben ik mijn eigen paarden weer gaan doen. Bij problemen of de noodzaak van ijzers zou ik weer opzoek moeten. Volgens mij is hier al geen 13 jaar een hoefsmid geweest.

Maar hopelijk blijft er wel een kleine aanstroom kundige smeden die ook goed zijn in speciaal beslag. Zou jammer zijn als dat niet meer bestaat straks.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-24 17:52

speurneusc schreef:
is toch zo, laat jij je smid elke 4 wk komen terwijl je zelf ook wat knutselt? nee dat schuift op, dus minder echte smid nodig want zelf doe je de helft al, en dat x?? hoeveel knutselaars tel hier de reacties maar... die hier en daar wat zelf doen...

Ik ken echt geen een smid die gestopt is, omdat die te weinig werk had, omdat iedereen zelf de hoeven bijhoudt.

Ik ken wel smeden die gestopt zijn omdat het lichamelijk te zwaar is geworden.

En ik ken smeden die werk genoeg hebben en als ze zouden willen, ook in de avonden en weekenden zouden kunnen werken.

Zoals ik hierboven al schreef, mijn smid neemt echt al járen geen nieuwe klanten meer aan. Die heeft vanaf begin af aan een maximum aantal paarden per dag ingesteld.
Er zijn smeden die in een uur klaar zijn met een rondom beslag, die van mij neemt daar 1,5 uur de tijd voor.
Puur om met iets meer rust de paarden te benaderen en met een of twee paarden per dag minder, wel zijn rug langer heel te houden. En hij was met mijn recreatief gereden senior haflinger net zo precies als dat top springpaard dat mee moest doen aan de grote prijs van Jumping Amsterdam.
Hij is dan ook niet de goedkoopste (hij wil na een dag werken ook genoeg overhouden om alle kosten te betalen en dan nog salaris overhouden, met minder paarden per dag is de prijs per paard wat hoger) maar ook in tijden van nog voldoende smeden beschikbaar, had hij meer dan werk genoeg, want zijn klanten stop loopt al vanaf die tijd.

Met zijn werkwijze loopt hij zelden uit, is nagenoeg altijd op tijd (mocht er toch een keer wat regen zitten, kan bv ook het verkeer zijn) dan belt of appt hij.

En je kunt of een afspraak door plannen, of appen als het weer nodig is en dan krijg je ook gewoon antwoord en op een redelijke termijn (1 á 2 weken) een afspraak ingepland.

Rubs

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-24 18:23

Ik ben gelukkig zeer tevreden over mijn hoefsmid. Heb wel van de zomer zo'n cursusje gedaan (na jaren geroepen te hebben hoe fout ik dat vond), heb me er enorm in verdiept, en veil nu om de week een randje, en kan ook evt ook m'n mes uit de voeten. M'n hoefsmid komt nog even vaak en we doen het in overleg.
Het is echt heel zwaar werk en heb nog meer respect voor het vak gekregen.