Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Lindsey_99 schreef:Jaren terug heb ik bij Heleen de cursus gedaan en bekap ze sindsdien zelf. (je weet wel, na zo'n cursusje van een paar uurtjes...![]()
en ik vraag me altijd af of de mensen die daar een beetje denigrerend over doen zelf wel eens zo'n cursus hebben gevolgd; bij Piet, Heleen of Jantine etc. )
Pareltjes schreef:Ik heb nooit gedoe met smeden. Heb er meerdere in mijn omgeving. Mijn eigen smid inmiddels alweer 15 jaar.
Wat ik wel hoor is dat de smeden helemaal klaar zijn met de klant. Grote bek, onopgevoede paarden, het zelf beter weten, niet op tijd paard hebben klaar staan en niet of slecht van betalen zijn.
Een smid zal voor hem de meeste aantrekkelijk klant aanhouden en zich ontdoen van de rest. Simpelweg omdat ze de luxe van het kiezen hebben.
Als paardeneigenaar mag je ook kritisch naar jezelf kijken. Als iedere hoefsmid bij je wegrent doe je simpelweg iets verkeerd. Een smid heeft graag veel vaste klanten zodat hij de paarden kent, daardoor zijn tijd beter kan inschatten en zijn leven veilig is.
Wat betreft de kwaliteit van de smeden, vraag welke OPLEIDING ze hebben gedaan ipv een cursusje van 4 uur.
speurneusc schreef:nooit in jullie opgekomen dat de hoefsmeden juist minder werk kregen door die zelf doe cursusjes en geen de tendens om ijzers meer te nemen, daardoor minder werk kregen, minder inkomsten, dus minder aantrekkelijk om hoefsmid te worden/zijn
speurneusc schreef:nooit in jullie opgekomen dat de hoefsmeden juist minder werk kregen door die zelf doe cursusjes en geen de tendens om ijzers meer te nemen, daardoor minder werk kregen, minder inkomsten, dus minder aantrekkelijk om hoefsmid te worden/zijn
abby schreef:Ik verbaas me aan de andere kant erg over de onprofessionele, niet zakelijke / commerciële houding en gedrag van sommige smeden. Afspraken niet nakomen, ineens slecht of niet bereikbaar zijn, uren te laat komen opdagen. Echt ongekend.
Als paardeneigenaar sta je met je rug tegen de muur want een andere smid vinden is onmogelijk. En dus slik je alles maar weer, buig je mee, uit je heel voorzichtig en subtiel je ongenoegen, zet je weer een pot koffie, betaal je je factuur netjes op tijd en zit je zeven weken later weer in de stress of je smid wel / niet komt opdagen.
Marije_jiplover schreef:Het is meestal niet perse minachting, maar zichzelf heel willen houden, waarom sommige smeden geen kleine pony's willen doen.
Nog verder bukken of door de knieën, dat moet je lijf ook maar aan kunnen.
Zo zijn er ook velen die geen trekpaarden of andere heel zware koudbloeden willen doen.
Ook vanwege lijfsbehoud.
Marije_jiplover schreef:Ik denk dat er wel een verschil zit tussen iemand die die cursus doet en zijn eigen paarden gaat doen, of iemand die daarna paarden van klanten gaat bekappen.
_Zsazsa_ schreef:speurneusc schreef:nooit in jullie opgekomen dat de hoefsmeden juist minder werk kregen door die zelf doe cursusjes en geen de tendens om ijzers meer te nemen, daardoor minder werk kregen, minder inkomsten, dus minder aantrekkelijk om hoefsmid te worden/zijn
Heb je hier bronnen van? Want ik denk dat dit klink klare onzin is. Het beroep smid loopt al jaren terug vanwege de fysieke impact die het op je lijf heeft en de onbetaalbare verzekering bij uitvallen.
Juist door het gebrek aan smeden gaan mensen zich inlezen om hun eigen paarden te doen.
Smeden kunnen 80 uur per week werken zonder dat ze reclame hoeven te maken.
speurneusc schreef:enne ziektekosten verzekering is dezelfde als voor elke zzper..
abby schreef:Ik verbaas me aan de andere kant erg over de onprofessionele, niet zakelijke / commerciële houding en gedrag van sommige smeden. Afspraken niet nakomen, ineens slecht of niet bereikbaar zijn, uren te laat komen opdagen. Echt ongekend.
Als paardeneigenaar sta je met je rug tegen de muur want een andere smid vinden is onmogelijk. En dus slik je alles maar weer, buig je mee, uit je heel voorzichtig en subtiel je ongenoegen, zet je weer een pot koffie, betaal je je factuur netjes op tijd en zit je zeven weken later weer in de stress of je smid wel / niet komt opdagen.
speurneusc schreef:is toch zo, laat jij je smid elke 4 wk komen terwijl je zelf ook wat knutselt? nee dat schuift op, dus minder echte smid nodig want zelf doe je de helft al, en dat x?? hoeveel knutselaars tel hier de reacties maar... die hier en daar wat zelf doen...