Doe je mee aan onderzoek naar paard-mens relatie

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Doe je mee aan onderzoek naar paardenwelzijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-24 10:04

Wat kunnen ze met die speekseltest doen?

Maar ik ben de 50 jarige penny. :+
Ik kus en knuffel elke dag. Vooral mijn merrie dat is zo'n ultieme knuffel.

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-24 10:29

Ik vond het juist een erg leuk onderzoek en ben heel nieuwsgierig wat de vraag achter de vragen is!!

lizzy1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-24 10:30

Ingevuld.

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-24 10:31

DuoPenotti schreef:

In speeksel kan je cortisol (=stresshormoon) meten. Niet de meest ideale meting, maar omdat het minimaal invasief is krijg je daar makkelijker toestemming voor dan de wat nauwkeurigere en langdurige metingen.

criollo_yess

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-24 10:34

ellepel schreef:
Nou ik heb net de lijst ingevuld en zie er geen rare vragenlijst staan.
Ik denk dat deze vragen juist een heel goed beeld kunnen gaan geven over wat een paard voor een mens is of kan doen.
En ik hou van paard knuffelen <3

Hier ook ingevuld en eens met Ellepel over het doel van de enquete.

Zoethout

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-24 12:28

Ik zie veel negatieve opmerkingen over de vragen.

Persoonlijk vind ik dit zonde, de vragen worden namelijk niet voor niets gesteld! Ik neem aan dat de studenten geen random vragen in het onderzoek hebben gezet, maar op elke vraag zal er een conclusie kunnen worden getrokken die deel uitmaken van hun onderzoek. Vaak wordt er tussentijds, tijdens het maken van de vragenlijst, ook geëvalueerd of alle vragen er écht toe doen. :)

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-24 12:40

Esperanza schreef:
Qimm schreef:
Ik heb er 1 die niet geknuffeld en gekust wil worden... is dat dan slecht voor mijn welzijn?

Ja, dat is zeer slecht voor jouw welzijn :D :')

Ik vind zoenen smerig, doe dat dus bij mensen en honden zeker niet. Mijn paard kan nog wel een kusje op de neus krijgen omdat dat gewoon verder droog is. Maar lichaamssappen, daar word ik niet echt gelukkig van zeg maar.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-24 13:07

ellepel schreef:
Ik denk dat deze vragen juist een heel goed beeld kunnen gaan geven over wat een paard voor een mens is of kan doen.

Maar is daar nu echt een enquete voor nodig om erachter te komen? Het is leuk voor de studenten, maar voor de rest van de wereld zal het weinig opleveren.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-24 13:15

Ik denk dat ze vooral willen weten of je het paard als een "sportartikel" ziet of dat het een soort van gezinslid is.
Daarom ook de vraag of je hem zou overwegen te verkopen als je geen sport meer met hem kan doen.

mooney schreef:
DuoPenotti schreef:

In speeksel kan je cortisol (=stresshormoon) meten. Niet de meest ideale meting, maar omdat het minimaal invasief is krijg je daar makkelijker toestemming voor dan de wat nauwkeurigere en langdurige metingen.

Ah daarvoor, dank je wel.

Zoethout

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-24 13:20

Veronica2 schreef:
ellepel schreef:

Maar is daar nu echt een enquete voor nodig om erachter te komen? Het is leuk voor de studenten, maar voor de rest van de wereld zal het weinig opleveren.

Misschien niet. Maar wanneer je als student zijnde een onderzoek doet, kun je niet vanuit aannames een onderzoek opleveren. Want op die manier kan iedereen wel een onderzoek in elkaar flansen, maar dan wordt t meer een mening van de onderzoeker in plaats van een wetenschappelijk onderzoek. Daarom is het interviewen of het afnemen van een enquete zo belangrijk. En ja, daar horen soms ook vragen in die soms wat 'makkelijk' klinken.

Rubs

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-24 13:25

Ik heb 'm ook ingevuld, juist omdat het paardenwelzijn onder de loep ligt, en ik dat terecht vind, en meten is weten, en ook ik knuffel met mijn paard:)

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-24 13:54

Ingevuld.

Het zijn hun vragen en het is mijn keus om daar wel of niet op te antwoorden.

Ik mis altijd wel wat opties, dus soms kies je een beetje wat het dichtste in de buurt komt.

Ik knuffel wel veel, teveel, maar ik dwing dat niet af. En ja, ik ben al vies als ik alleen maar naar buiten kijk, dat went..........

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-24 13:58

misschien gaat het ook meer over mensenwelzijn dan paardenwelzijn, of willen ze aantonen dat paarden een soort van gezinsleden worden en daarmee andere opties in de wetgevingen moeten krijgen. Anyway, sec op paardenwelzijn vond ik de vragen niet passend, op de vraag of paarden bijdragen aan verbeterd welzijn van hun eigenaren passen de vragen beter.

dioni

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-24 14:10

Dit soort onderzoeken zijn vaker gedaan bij huisdieren. Een van de uitkomsten daar bij is dat mensen met een huisdier langer leven, langer actief blijven, meer sociale contacten aangaan en sneller herstellen als ze ziek zijn. Er is zelfs onderzoek gedaan naar de endorfine release bij mensen die een dier aaien ( die gaat omhoog, en de hartslag omlaag). Ook het dier wat geaaid wordt reageert positief met endorfine release en lagere hartslag.
Mogelijk ligt dit onderzoek in het verlengde daarvan, en is de enquete een eerste stap.

superpony

Re: Doe je mee aan onderzoek naar paard-mens relatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-24 14:19

Ik heb er niet voor gekozen om speeksel te laten afnemen en hartslag te meten. Als er vreemden komen die dat gaan doen, krijg je hier sowieso een vals resultaat. Ze zien gewoon weinig vreemde mensen en dat geeft wel wat spanning als die dan ook wat van ze willen. Geen ernstige spanning, want ze zullen alles braaf toelaten, maar de uitkomst kan nooit hetzelfde zijn als wanneer ik in mn eentje rondloop, ze contact komen zoeken en ik dan even een flinke knuffel mag geven/krijgen.

Ik ben eigenlijk wel benieuwd of mensen ook toch veel nadelen zien in het hoeveelheid werk, het vies worden etc.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-24 14:30

Ik weet niet of ze die mensen bereiken, maar die mensen zijn er zeker wel!

Hier in de buurt was een heel luxe stalling, volpension, je kon zelfs je paard gezadeld klaar laten zetten dat je alleen nog op moest stappen. Die moest sluiten.
Een aantal paarden zijn bij ons komen staan, een min of meer DHZ stal op een boerderij. Een van de personeelsleden van de luxe stalling is (deels) meegekomen om wat te betekenen in het buiten zetten, binnen zetten en uitmesten (niet in dienst van huidige stalling, maar individueel op 1 of 1 afspraken met de klanten).

En alle klanten van die luxe pensionstalling zijn inmiddels bij ons ook alweer vertrokken, de meesten zijn toch uiterlijk in de winter vertrokken, toen alles natter en modderiger werd en wij dus ook geen binnenbak hebben, maakte dat voor mensen die meer luxe gewend waren, zich toch niet goed konden aanpassen aan een plek met heel veel minder luxe.

Modder en vies worden in een natte buitenbak was voor de meeste toch een onoverkomelijke drempel.

rocky_1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-24 14:33

Toevallig heb ik de lezing gezien op horse event van het vooronderzoek bij militairen met PTSS en dit was wel heel interessant. Ik heb de vragenlijst verder nog niet gezien, maar de resultaten die ze daar toen vertoonden waren wel heel interessant.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-24 14:45

Ik zag deze net en vond hem wel toepasselijk

Afbeelding

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-24 15:01

Superpony dat zijn mijn pony's, die staan als een treintje achter me als ik uitmest.

Enquête ingevuld voor Alex. Ik leef al langer met hem dan zonder hem. Zou mijn leven niet zonder hem kunnen voorstellen. Maar ik heb ook meer met hem dan met Jorie. Maar Jorie is ook mijn maatje, alleen dan anders.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-24 15:09

superpony schreef:

[ Afbeelding ]

_O-

Ja zo gaat dat hier ook ja :D

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-24 15:11

superpony schreef:
Ik heb er niet voor gekozen om speeksel te laten afnemen en hartslag te meten. Als er vreemden komen die dat gaan doen, krijg je hier sowieso een vals resultaat. Ze zien gewoon weinig vreemde mensen en dat geeft wel wat spanning als die dan ook wat van ze willen. Geen ernstige spanning, want ze zullen alles braaf toelaten, maar de uitkomst kan nooit hetzelfde zijn als wanneer ik in mn eentje rondloop, ze contact komen zoeken en ik dan even een flinke knuffel mag geven/krijgen.

Ik ben eigenlijk wel benieuwd of mensen ook toch veel nadelen zien in het hoeveelheid werk, het vies worden etc.

Ja tuurlijk, het kost klauwen vol geld, tijd en er komt nooit een einde aan..7 dagen per week. Het vies worden vind ik dan geen probleem, daar bestaan wasmachines voor. Maar de tijd en energie die het kost gaat soms wel ten koste van andere dingen.

Saar4

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-24 15:27

Als volwassen Penny met een bijbehorend Penny knuffel en kusjes paard knap ik niet af op de vragen. Het zijn wel heel uiteenlopende vragen en ik vraag me af wat nu de bijbehorende onderzoeksvragen en hypotheses zijn.

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-24 15:41

Elisa2 schreef:
superpony schreef:

[ Afbeelding ]

_O-

Ja zo gaat dat hier ook ja :D

Hier ook, met 1tje dan. Die 'helpt' :')

Isabel_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-24 15:49

Ik ben erg benieuwd naar het resultaat. Ik vond de vragen wel grappig. Ik kan me bijna niet voorstellen dat je je paard of pony niet af en toe een kus op zijn neus geeft.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-24 16:49

Hahaha, fijn dat het herkenbaar is. Mijn man geeft mij vooral de schuld dat we rare dieren hebben.......

Ze bemoeien zich ook echt overal mee. Ga je uitmesten, staan ze om je heen en als het meezit mesten ze nog even naast de kruiwagen. Je kan nooit genoeg werk hebben natuurlijk. Ze zijn vast bang dat ik weer naar binnen ga :p

Nu zijn we wat aan het klussen geweest en staan ze er echt bovenop. Gereedschappen zijn ook heel interessant.

Elisa; Ja, uiteraard. Maar ik las de vraag als iets negatiefs. Of vroeg me in ieder geval af of mensen dan gaan invullen dat ze dat dus een probleem vinden. Net als de tijd die paarden vragen, dat je misschien te weinig andere dingen kan doen etc etc.

Ik begrijp het wel en het is ook gewoon wel zo natuurlijk; het kost tijd en geld. Maar ben benieuwd hoeveel mensen invullen dat ze dat een probleem vinden. Het is natuurlijk redelijk anoniem, dus mensen zouden dat wel eerlijk kunnen invullen.

Ik vind zelf uitmesten rustgevend, maar het is wel elke dag hetzelfde en op natte dagen een stuk minder, maar je kan het ook niet laten liggen.