Paardencoach radeloos door vuurwerkterreur: stoerdoenerij met gevolgen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-24 12:30

capopjekop schreef:
Mag je het niet filmen en dan een burgerarrest doen?

Dat kan alleen jij mag niemand vasthouden of aanraken daarvoor politie of handhaving wel. -O-

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-24 13:55

Marcella schreef:
capopjekop schreef:
Mag je het niet filmen en dan een burgerarrest doen?

Dat kan alleen jij mag niemand vasthouden of aanraken daarvoor politie of handhaving wel. -O-

Dit klopt dus echt niet
https://www.politie.nl/informatie/mag-i ... ouden.html

je mag zeker iemand aanhouden. En ook vast houden.
je mag niet iemand half total los meppen zodat hij wel blijft liggen.

Je moet wel iemand op heterdaad betrappen. En niet 3 dagen later jou heb ik toen op film gezien.
En direct de politie bellen en zeggen dat je iemand hebt aangehouden

superpony

Re: Paardencoach radeloos door vuurwerkterreur: stoerdoenerij met gevolgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-24 14:15

Hier gelukkig niet zo heel veel last en paarden reageren ook niet of nauwelijks. Stiekem ben ik vaak wel blij dat er aan het eind van het jaar af en toe wat vuurwerk is, zodat ze met Oud en Nieuw weer wat gewend zijn.

Maar de harde knallen zijn echt vreselijk. Ook als het verder weg is, is het vaak nog steeds heel hard.

Hier weleens jongens erop aangesproken en die snapte gelukkig wel dat ze niet bij dieren moeten afsteken. Toen ze een keer aan de andere kant aan het afsteken waren gingen ze er vandoor. We zijn er achteraan gegaan en stonden toen voor een huis. Kwamen er 2 naar buiten die gelijk excuses aanboden. Ze willen echt niet dat je hun ouders erop aanspreekt.

Het is de jeugd die voor langs fietst die hier en daar wat vuurwerk gooit. Die pak je moeilijker.

Wij zitten dichtbij Dld en volgens mij vinden hier de ouders het vaak zelf ook nog wel leuk, dus er komt wel veel vuurwerk deze kant op.

Maar ik denk dat onze paarden daarom ook niet reageren. Staan buiten, altijd samen en dat scheelt imo wel heel veel op wat er om hun heen gebeurt.

Ik maak me vaker zorgen dat jeugd het grappig vind om blijkbaar dieren te pesten. Als onze honden richting het pad rennen en staan blaffen, gaan ze het uitdagen of nadoen. Ik snap daar de lol niet van en mis ook wel een stukje van genegenheid naar dieren bij veel jeugd.
Maar eerlijk; als jeugd dan de hond van thuis mag/moet uitlaten schrik ik ook wel van de omgang met en naar de hond.

Als je op ze gaat jagen en naar ze gaat roepen, of achter ze aankomt, daag je ze denk ik juist uit. Dan blijven ze het doen en hebben juist hun lol.

Ik denk dat in (hopelijk) veel gevallen achterhalen waar ze wonen en ouders aanspreken de beste optie is.

Het verbod op vuurwerk gaat helemaal niets doen. Die keiharde knallen mogen nu ook al niet. Sowieso mag vuurwerk niet buiten oud en nieuw of zonder vergunning.
En ik vind siervuurwerk dan mooier dan knallen, maar daar reageren de paarden net iets meer op met oud en nieuw dan af en toe een knal.

Misschien is vertellen op scholen incl beeldmateriaal wel een oplossing. Vast niet voor iedereen, maar een deel zal echt niet begrijpen wat er kan gebeuren en die zullen het wel erg vinden als ze echt dierenleed in beeld krijgen.