Wolf bijt jonge hengst dood in Stinstedt, Niedersaksen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-24 09:49

Bertje16 schreef:
Suzanne F. schreef:
Ik dacht dat het vooral schapen en kleine pony’s waren. Echt grotere dieren had ik nog niet van gehoord. Maar blijkbaar gebeurt dat al langer.

Dat komt omdat het allemaal in de doofpot moet dus via mainstream media hoor je nooit iets. Als je er niet bovenop zit als medebetroffene houd men je lekker dom. Fijn dat een regionale krant in Dld zo'n artikel plaatst

Inderdaad, doofpot. Net als dat incident met dat meisje dat 'geduwd' was door een wolf. Was wel degelijk gebeten, maar de ouders mochten/werd dringend aangeraden, dat niet publiekelijk bekend te maken.
Uiteindelijk is er toch een journalist geweest die het ware verhaal publiceerde.

De mevrouw die haar poedel kwijtraakte aan een wolf, had voor het incident te horen gekregen van de boswachter dat ze veilig waren in dat gebied. Is pas veel later door mevrouw verteld.

Er wordt bij betrokkenen op aangedrongen hun verhaal buiten de publiciteit te houden, de reden is duidelijk: om het publiek niet anti- wolf te maken.
Doofpot dus.

Overigens is het al zover dat mensen bang zijn voor bedreigingen, door pro wolf fanaten, en daarom maar niets melden. Ook victim blamers storten zich graag op slachtoffers.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-24 10:13

Bertje16 schreef:
Suzanne F. schreef:
Ik dacht dat het vooral schapen en kleine pony’s waren. Echt grotere dieren had ik nog niet van gehoord. Maar blijkbaar gebeurt dat al langer.

Dat komt omdat het allemaal in de doofpot moet dus via mainstream media hoor je nooit iets. Als je er niet bovenop zit als medebetroffene houd men je lekker dom. Fijn dat een regionale krant in Dld zo'n artikel plaatst

Je kunt het via de overheid gewoon volledig terugvinden via de schademeldingen op de website van Bij12.

Het wordt niet geheim gehouden.

Er is alleen nog weinig (te weinig naar mijn zin) over in kranten en nieuws.

Maar de gegevens zijn allemaal terug te vinden, en relatief makkelijk zelfs.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-24 10:16

@ Femke
Als ze er in komen wel ja.
Hier 4 schotse hooglanders gedood
https://www.omroepbrabant.nl/nieuws/319 ... oor-wolven
1 is terug te vinden in de bij12 lijst met inderdaad de wolf als dader.

maar waar is de rest?

Ook die nu in de natuurgebieden gedood worden komen er niet in. Want die natuur clubs melden niet.
Alleen als ze er niet onderuit kunnen omdat het al door wandelaars is gemeld

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-24 10:26

Martina67 schreef:
Suzanne F. schreef:
Jeetje pakken ze dus ook al grote dieren? Dan pakken ze dus ook zo een mens. Het is echt wachten tot het een keer gebeurt.

Al jaren, in Anti-wolvengroep vele video's gezien dat 1 (maar zeker als ze met 2-en zijn) wolf met gemak grote runderen, Paarden, Ezels en Elanden neer krijgt.

Ook een zgn. Wolfwerende omheining is een lachertje. Gevaarlijk voor het vee en de wolf komt er met gemak overheen (of onderdoor)

Ander nieuwsbericht: 2 paarden en taxichauffeur komen om bij ongeluk.
Was in dezelfde hoek als deze door wolf vermoorde hengst.

Zou niet voor het eerst zijn dat weidedieren in paniek voor rondstruinende wolven uitbreken en zo alsnog verongelukken.

De problemen zijn er al vele jaren in Duitsland, oostenrijk, italië etc.
Er worden na rechtzaken ook af-en-toe wolven voor afschot vrijgegeven maar de wolvenvriendjes hinderen vervolgens de jagers.

En deze problematiek gaat in NL nog veel worden. De Zoogdierenvereniging en andere natuurclubs lachen zich kapot.
Een jaren en jaren zorgvuldig geplande route om wolven de hand boven de kop te houden en veehouders van elke soort te minderen.
En mensen tzt uit de bossen en velden te houden.

@Martina, jij hebt het door!

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-24 10:42

Het is hier al erg, maar idd te weinig in het nieuws. Afgelopen week een artikel gelezen waarin staat dat de wolven in Nederland naar verhouding 7x zoveel aanvallen op vee doen als de wolven bij onze oosterburen. De reden, natuurgebieden hier zijn heel klein en versnipperd. Ook zitten er naar verhouding heel veel roedels op elkaars lip. Een roedel heeft een jachtgebied van 250 a 300 km2 nodig. Dat betekent dat ze om te jagen hier ook buiten de bossen en heide moeten, en dus bij onze gehouden dieren uitkomen. Dat wordt naarmate de welpen van dit jaar groter worden en er alleen maar meer wolven bijkomen een steeds groter probleem. Komt nog bij dat er alleen op de Veluwe herten en zwijnen voorkomen. In Drenthe en op de Heuvelrug lopen alleen reeën. Dan zijn de schapen, pony's, paarden en koeien die wij in de wei hebben lopen een veel makkelijker prooi.

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-24 11:47

Afgelopen week een artikel gelezen waarin staat dat de wolven in Nederland naar verhouding 7x zoveel aanvallen op vee doen als de wolven bij onze oosterburen (quoteSusanH)

lijkt me ook heel logisch dat we de wolf die hier leeft ook maar gaan domesticeren en laten denken dat het een vegetarier is, met een voorkeur voor het Jacobskruiskruid, is het een nuttig dier

kiko

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-24 12:57

Nyaleti schreef:
Femke_Tweety schreef:

In Nederland sinds 2019 al 25 paardachtigen/ponys/veulens DNA bewezen wolf.

Plus wat rundvee ook, daar heb ik de cijfers even niet van uit mijn hoofd.
(En heel veel schapen, ergens rond de 4000 inmiddels uit mijn hoofd maar zou ik moeten nakijken)

Shetjes en pony's zijn steeds vaker de sjaak.[/quote]

In 2023 zijn er al 120 dieren gedood door de wolf en in de eerste 3 maanden van dit jaar was dit al hetzelfde aantal dus reken maar uit hoeveel er al is gedood dit jaar. Er moet echt wat gaan veranderen anders gaat het goed fout.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-24 13:01

kiko schreef:
Nyaleti schreef:

Shetjes en pony's zijn steeds vaker de sjaak.

In 2023 zijn er al 120 dieren gedood door de wolf en in de eerste 3 maanden van dit jaar was dit al hetzelfde aantal dus reken maar uit hoeveel er al is gedood dit jaar. Er moet echt wat gaan veranderen anders gaat het goed fout.

Veel meer in 2023 totaal, paard koe schaap etcetera bij elkaar.

Ik kijk even of ik de bevestigde aantallen kan vinden, moment

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-24 13:03

Via deze site kun je per land en per slachtoffer de aantallen op zoeken.

European Predation Map

https://ep-map.com/
Overzicht aanvallen op paarden.

Afbeelding

Helaas loopt BIJ12 hopeloos achter met de verwerking van DNA uitslagen.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-24 13:14

Schades in 2023 in Nederland bij Bij12 toegeschreven aan wolf of vermoedelijk wolf (dus alle andere zoals hond, vos, goudjakhals etc zijn er al uitgefilterd)

Dat is 27x vermoedelijk wolf en
399x bevestigd wolf

Met een totaal van 426 aanvallen zijn dit de totale aantallen dode, gewonde en vermiste dieren voor kalenderjaar 2023.

Dood 1037
Gewond 304
Vermist 81
Geeuthanaseerd 380

Totaal dus 1802 over volledig 2023

Mocht je het verder uitgesplitst willen naar bijvoorbeeld schaap, paard, rund, laat maar weten.

Ik haal deze gegevens rechtstreeks uit het bronbestand schades dat op de website van bij12 staat.
Laatst bijgewerkt door Femke_Tweety op 07-10-24 13:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Femke_Tweety

Re: Wolf bijt jonge hengst dood in Stinstedt, Niedersaksen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-24 13:15

Ik zal de gegevens voor 2024 er ook nog even bijpakken, voor zover het bijgewerkt is (ik geloof tot juli, maar dat meld ik zo wel)

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-24 13:21

Voor 2024, bijgewerkt tot 10 juli dus 7 en 1/3e maand van 12,

387 aanvallen
17 vermoeden wolf
370 bewezen wolf

Totaal dood 1011
Totaal gewond 335
Totaal vermist 196
Totaal geeuthanaseerd 269

1811 slachtoffers

Totaal tot 10 juli dus tweede helft juli Augustus, September, oktober, November en December zitten hier nog níet bij,
Aantallen aanvallen loopt in het najaar wat op ten opzichte van voorjaar en zomer als we naar de laatste jaren kijken.
Kortom, die 1811 is absoluut nog niet het totaal voor 2024

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-24 13:29

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-24 15:04

sjemig, heftig! Dus nu al evenveel in een half jaar als vorig jaar over het hele jaar.

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-24 15:07

Zinzi_jewel schreef:
Suzanne F. schreef:
Jeetje pakken ze dus ook al grote dieren? Dan pakken ze dus ook zo een mens. Het is echt wachten tot het een keer gebeurt.

Er zijn in DL al eerder paarden gepakt . Zelfs een volwassen paard .

Zelfs volwassen koeien ca 3 of 4njaar terug bij wippingen.
Melkkoeien, dus geen kleintjes

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-24 15:11

mce schreef:
Afgelopen week een artikel gelezen waarin staat dat de wolven in Nederland naar verhouding 7x zoveel aanvallen op vee doen als de wolven bij onze oosterburen (quoteSusanH)

lijkt me ook heel logisch dat we de wolf die hier leeft ook maar gaan domesticeren en laten denken dat het een vegetarier is, met een voorkeur voor het Jacobskruiskruid, is het een nuttig dier

Goed plan! :')

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-24 17:38

Martina67 schreef:
Suzanne F. schreef:

Al jaren, in Anti-wolvengroep vele video's gezien dat 1 (maar zeker als ze met 2-en zijn) wolf met gemak grote runderen, Paarden, Ezels en Elanden neer krijgt.

Ook een zgn. Wolfwerende omheining is een lachertje. Gevaarlijk voor het vee en de wolf komt er met gemak overheen (of onderdoor)

Ander nieuwsbericht: 2 paarden en taxichauffeur komen om bij ongeluk.
Was in dezelfde hoek als deze door wolf vermoorde hengst.

Zou niet voor het eerst zijn dat weidedieren in paniek voor rondstruinende wolven uitbreken en zo alsnog verongelukken.

De problemen zijn er al vele jaren in Duitsland, oostenrijk, italië etc.
Er worden na rechtzaken ook af-en-toe wolven voor afschot vrijgegeven maar de wolvenvriendjes hinderen vervolgens de jagers.

En deze problematiek gaat in NL nog veel worden. De Zoogdierenvereniging en andere natuurclubs lachen zich kapot.
Een jaren en jaren zorgvuldig geplande route om wolven de hand boven de kop te houden en veehouders van elke soort te minderen.
En mensen tzt uit de bossen en velden te houden.

Goed om te lezen dat je wakker bent!
Het is echt ongekend wat er gebeurt en nog steeds….wordt het gebagatelliseerd door een aantal ongelovige stadse slapers.

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-24 17:40

kiko

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-24 18:50

Wat een aantallen. Wist dat het erg was maar niet zo erg en nog doet de overheid niks! Belachelijk gewoon.. dit gaat echt nog een keer goed fout!

Sassy4barrel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-24 20:25

Wow die aantallen dat is echt erg. Ik wist wel dat er veel stilgehouden werd maar dit is absurd

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-24 20:29

Sassy4barrel schreef:
Wow die aantallen dat is echt erg. Ik wist wel dat er veel stilgehouden werd maar dit is absurd

Het is niet zozeer 'het wordt stilgehouden'.

Ik haal deze cijfers letterlijk van de website van Bij12.
(Dus overheidspartner)

Het lijkt alleen alsof verslaggevers en nieuws er (nog) niets mee doen.

Maar deze cijfers zijn voor iedereen beschikbaar.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-24 20:37

kiko schreef:
Wat een aantallen. Wist dat het erg was maar niet zo erg en nog doet de overheid niks! Belachelijk gewoon.. dit gaat echt nog een keer goed fout!

Afbeelding
Onze centrale overheid neemt in de directe omgeving nog geen probleem waar volgens deze kaart. }:0

Sassy4barrel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-24 20:43

Femke_Tweety schreef:
Sassy4barrel schreef:

Het is niet zozeer 'het wordt stilgehouden'.

Ik haal deze cijfers letterlijk van de website van Bij12.
(Dus overheidspartner)

Het lijkt alleen alsof verslaggevers en nieuws er (nog) niets mee doen.

Maar deze cijfers zijn voor iedereen beschikbaar.

Nou ze zijn niet echt makkelijk te vinden

Ik heb laatst nog gegoogled omdat ik benieuwd was hoe het hier in de buurt is qua wolf aanvallen ivm subsidie aanvraag wolfwerend hekwerk en het was best lastig iets te vinden. Op een paar bekende nieuwsberichten na die steeds bovenaan staan moet je echt spitten om een beetje info te vinden en deze cijfers heb ik niet gezien .. kan ook aan m’n Google kunsten liggen natuurlijk maar makkelijk te vinden is het niet

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-24 20:45

Welke regio/provincie?

Ik heb het bronbestand van bij12 gedeeld al vandaag in dit topic.

Maar ik wil er ook wel even gericht naar kijken.
Jouw provincie/omgeving dit jaar ofzo.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-24 20:49

Sassy4barrel schreef:
Nou ze zijn niet echt makkelijk te vinden

Ik heb laatst nog gegoogled omdat ik benieuwd was hoe het hier in de buurt is qua wolf aanvallen ivm subsidie aanvraag wolfwerend hekwerk en het was best lastig iets te vinden. Op een paar bekende nieuwsberichten na die steeds bovenaan staan moet je echt spitten om een beetje info te vinden en deze cijfers heb ik niet gezien .. kan ook aan m’n Google kunsten liggen natuurlijk maar makkelijk te vinden is het niet

Ik hoop dat die info wel gemakkelijk via links in het openingstopic dat in mijn onderschrift staat te vinden is.