Pony Zwartje 'half opgegeten' in weiland

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-24 21:28

Goof schreef:
Bij 1.20 of 1.35 hoeft een wolf niet te klimmen, die springt daar zo overheen.
Wolfwerende hekken zijn niet heilig.

In andere landen werkt het wel, misschien dat ze daar bescherming van hun dieren wel belangrijk vinden?

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-24 21:30

Captain schreef:
Ik zeg niet dat het wolfwerend is toch? Ik laat alleen zien waar deze dieren toe in staat zijn. 1.30 is niks voor een wolf. Zelfs een gewone hond springt daar makkelijk overheen.

Je zegt letterlijk 'Ken je het filmpje van die wolven die over 2 meter springen?' bij een filmpje van wolven die over een hek klimmen :roll:

Trieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-24 21:31

Wranglerbutt schreef:
Dit is een wolfwerende omheining. Hier kunnen wolven niet overheen klimmen en ze kunnen er ook niet onderdoor graven.
[ Afbeelding ]

Tot zover ik weet hebben alle provincies met wolvenpopulaties een ruim subsidiebudget. Ik las van de week in een krant dat er nog veel geld in die subsidiepotten zit, dus dat er niet massaal gebruik van wordt gemaakt.

In Duitsland zijn al gebieden waar beesten achter dubbele afrasteringen staan. Wat dus ook niet hielp.
Nu gaan de paarden daar alleen nog maar onder toezicht naar buiten.
Willen we daarheen. Alles opgehokt en een uurtje luchten als er toezicht is.
Ik heb mijn hekwerk wel verhoogd maar voor ondergraven is het een stuk lastiger. Zo ook om de stroom standaard op 10.000 volt te houden. Met regen, sneeuw, droogte, gras ertegen aan heb je al snel weer minder stroom.
Dan zit ik nog met de bomen en de schutting van de buren die als opstapje kan worden gebruikt.
En nee mijn paarden staan ook niet binnen. Ze zijn inmiddels 19 en 20 en hebben nog nooit op stal gestaan.
Ze stonden altijd op 1,5 ha, nu 's nachts op een veel kleiner stuk vanwege de kosten en stroom op het hogere hek. Daar heeft mijn merrie al stress van. Moet ik haar dan ook nog de stress aandoen van in een stal staan. Maar ja je wil idd ook niet dat ze eindigt als wolvenvoer.
Maar het is nogal wat van 24/7 buiten met schuilstal of ca 14 uur op stal voor het geval dat de wolf misschien een keer bij je op bezoek komt.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-24 21:35

Wranglerbutt schreef:
Captain schreef:
Ik zeg niet dat het wolfwerend is toch? Ik laat alleen zien waar deze dieren toe in staat zijn. 1.30 is niks voor een wolf. Zelfs een gewone hond springt daar makkelijk overheen.

Je zegt letterlijk 'Ken je het filmpje van die wolven die over 2 meter springen?' bij een filmpje van wolven die over een hek klimmen :roll:

Oh nou sorry hare majesteit, opnieuw dan.

Ken je dat filmpje waar wolven heel hoog tegen een hek aanspringen? Dat hek is NIET wolfwerend, maar laat wel zien hoe hoog ze kunnen SPRINGEN. en dat ze bij dit hek ook nog KLIMMEN. :*

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-24 21:35

Wranglerbutt schreef:
Goof schreef:

In andere landen werkt het wel, misschien dat ze daar bescherming van hun dieren wel belangrijk vinden?

Meer ruimte, bij dezelfde verhoudingen qua omheiningen zie je vanaf het begin al dat vee in Duitsland 1x gepakt wordt voor elke 7 in Nederland. Wolf heeft honger, wildstand in Nederland kan geen wolf voeden, er is amper groot wild als damhert, edelhert, eland (laatste geschoten 1025). Dus dan schakeld wolf net als overal elders ter wereld over op vee, honden, katten, mensen.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-24 21:41

Wranglerbutt schreef:
Goof schreef:

Nee ook in andere landen werkt het niet.

Citaat:
3 september 2024/Schermbeck/Duitsland
❗️UPDATE:❗️ # 169 - Nieuwe kraak vandaag 3/9 in Schermbeck.
2 van de 8 schapen dood - hek 160 cm - spanning 8 kV overwonnen.
https://schermbeck-online.de/woelfe-sch ... DQBj5uHDEQ

Nederland
https://ede.nieuws.nl/nieuws/41-schapen ... q7ELXgVZFw

Gewoon 1 artikel.
Maar kan je er zo meer geven.

Achter Bij12 goed gekeurd hekwerk.
41 schapen dood.

Dit is zo enorm vaak te doen.

Ondertussen worden de draden ook niet meer geadviseerd want ze werken niet. Maar nu de stroomnetten.
(met veel wilde dieren als konijnen en egels enz die daar de dood in vinden als gevolg.)
https://www.rtvdrenthe.nl/nieuws/162439 ... XROINWV-lw

Maar ook daar weten we ondertussen van dat ze daar gewoon overheen gaan.

Spoiler:
Afbeelding

Niets werkt. De enige die je dat wel verteld zijn de mensen die ergens verdienen op de wolf. Die houden die leugens nog gaande.

Citaat:
Wolf laat zich door niets tegenhouden

"De veronderstelling dat het roofdier rechtsomkeert maakt bij een zogenaamd wolfwerend hekwerk dat is voorzien van stroom, verwijst Verplak naar het rijk der fabelen. Wolven laten zich door geen enkele hindernis tegenhouden. Ze schieten vol adrenaline als schapen beginnen te rennen. Ze laten dan hun eerste prooi los en gaan achter de andere beesten aan.

Iedere dag zijn hier wel een of meer meldingen en dode dieren. Volgens Verplak zien niet alleen schapen slachtoffer, maar incidenteel ook paarden en koeien."

https://www.facebook.com/share/p/P1Y2zvkREa39C7Nz/

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-24 21:49

Wranglerbutt schreef:
Dit is een wolfwerende omheining. Hier kunnen wolven niet overheen klimmen en ze kunnen er ook niet onderdoor graven.
[ Afbeelding ]

Tot zover ik weet hebben alle provincies met wolvenpopulaties een ruim subsidiebudget. Ik las van de week in een krant dat er nog veel geld in die subsidiepotten zit, dus dat er niet massaal gebruik van wordt gemaakt.

Vreemd he? Dat de subsidie pot nog vol zit.
Het werkt niet. Waarom zou je het dan aanschaffen?

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-24 21:53

OleJon schreef:
Wranglerbutt schreef:
[ Afbeelding ]

Om mensen die zich er niet in verdiept hebben blij te maken...

20% vergoeding op nep veiligheid
Ik zeg goed idee!

-O-

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-24 21:54

OleJon schreef:

Weet je wat ZEKER niet werkt?
Blijven roepen dat 'de wolf' weg moet, angstverhalen rondpompen en verder niets doen om je dieren te beschermen :\

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-24 21:55

Of je voldoet (nog) niet aan de voorwaarden om voor subsidie in aanmerking te komen.
Regels verschillen per provincie. Ook verlenen niet alle twaalf provincies een subsidie.

En als ie dan staat moet je ook de fysieke vrouw/mankracht, tijd en machines/apparaten hebben om het gras, onkruid vrij etc te houden.

Eenmaal binnen de aanbevolen afrastering is het een buffet voor de wolf. All you can kill restaurant.

mysa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-24 21:59

Wranglerbutt schreef:
Goof schreef:

Er is een lijstje met gevallen waarbij wolven in nl een raster negeren. Ik weet alleen niet meer waar.

Bij kennissen hebben wolven er onderdoor gegraven. Was een goedgekeurd raster met onderste draad op nog geen 20cm en een stevige klap stroom er op.

Desi_2409

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-24 22:02

Afbeelding

Ik heb ook gekeken voor subsidie, maar moet zeker nog 20.000 euro bijleggen wanneer ik onze hobby boerderij rondom in de wolfwerende hekken moet zetten. En dan moet ik ook niet iets met de oprit doen, want ik wil ook niet dat ze mijn honden pakken die los op het erf lopen.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-24 22:10

Wranglerbutt schreef:
Geen enkel dier gaat klimmen in draden waar een klapstroom op staat.

Op het moment dat ze in de lucht zijn, krijgen ze geen stroom. Dus klimmen in draden met stroom kan gewoon. En ze doen het vermoedelijk ook.

Op de hei bij Kootwijk/Kootwijkerbroek zijn recent tientallen schapen gegrepen die gewoon keurig achter een wolfwerend hek stonden. Stroom stond er nog op toen ze gevonden werden. Schapen waren er idd ook overheen gesprongen en de lijken lagen over honderden meters verspreid.
Waarmee het sprookje dat een wolf alleen maar blijft jagen als de prooien binnen een omheining blijven rondrennen en niet blijft jagen als de prooien uit beeld verdwijnen ook meteen uit de wereld is.

Wat hier rondloopt is ondertussen al half op weg gedomesticeerd tot hond te worden.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-24 22:13

Wranglerbutt schreef:
Ik snap werkelijk niet dat mensen die kwetsbare dieren houden in bewezen wolvengebieden, hun dieren onbeschermd buiten laten staan ;( Kippen en konijnen bescherm je toch ook tegen vossen, marters en roofvogels? Of 'horen' die roofdieren ook 'niet thuis in ons land'?

Schapen, geiten, ezels, veulens en kalveren komen zo allemaal op het menu van wolven. Als ze een klap stroom krijgen leren ze iig dat vee geen gemakkelijke prooi voor ze is.

heel simpel. Wij hebben geen geld om 10 hectare wolfproof te maken. Ook niet met subsidie
Wat vind je daar van Wranglerbutt?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-24 22:15

Wranglerbutt schreef:
OleJon schreef:

Blijven roepen dat 'de wolf' weg moet, angstverhalen rondpompen en verder niets doen om je dieren te beschermen :

https://www.gelderlander.nl/ede/moeflon ... lig%20zijn.
Moeflons achter wolfwerend hek toch gedood.

Werkt helaas echt niet... maar goed niks doen is ook geen optie. Zo onbeheerd in de wei laten staan, ook s,nachts vlakbij bos gebied vind ik ook niet zo verstandig.

Pareltjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-24 22:19

Snachts opstallen kan ook een optie zijn. Hoe dan ook enige mate van bescherming zul je de dieren toch moeten geven. Is je verantwoording. Ik hoor zoveel smoezen voorbij komen in de wolven discussie. Zodra hier de eerste wolf werd gesignaleerd werd het snachts opstallen, de staldeuren aangepast, camera’s opgehangen en honden buiten. Ook wij hebben onze agenda’s moeten aanpassen. En als verplaatsen de enige optie was hadden we dat ook gedaan.

Desi_2409

Re: Pony Zwartje 'half opgegeten' in weiland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-24 22:24

Pareltjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-24 22:25

Ik geloof zelf totaal niet in wolfwerende hekken met of zonder stroom. In mijn tijd dat we bewakingshonden trainen heb ik stunts van die dieren gezien waarbij ze over 3 meter hekwerk klimmen en bovenin tussen 3 prikkeldraden door gingen. Alles voor de “ kill “ van de inbreker.

Dus nee ik zou mn geld daar zeker niet aan uitgeven. Maar wel goede stallen waar echt geen wolf in komt.

Pareltjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-24 22:26

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-24 22:28

Wranglerbutt schreef:
OleJon schreef:

Blijven roepen dat 'de wolf' weg moet, angstverhalen rondpompen en verder niets doen om je dieren te beschermen :

Artikel wat DP poste betreft Ede
Niet gelezen?

Pareltjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-24 22:30

Kinke schreef:
Wranglerbutt schreef:
Ik snap werkelijk niet dat mensen die kwetsbare dieren houden in bewezen wolvengebieden, hun dieren onbeschermd buiten laten staan ;( Kippen en konijnen bescherm je toch ook tegen vossen, marters en roofvogels? Of 'horen' die roofdieren ook 'niet thuis in ons land'?

Schapen, geiten, ezels, veulens en kalveren komen zo allemaal op het menu van wolven. Als ze een klap stroom krijgen leren ze iig dat vee geen gemakkelijke prooi voor ze is.

heel simpel. Wij hebben geen geld om 10 hectare wolfproof te maken. Ook niet met subsidie
Wat vind je daar van Wranglerbutt?

1 hectare verkopen en daarvan aanpassingen bekostigen? Wat ik bedoel is je kan in oplossingen denken, in problemen of helemaal niet en hopen op het beste.

Desi_2409

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-24 22:31

Ik dacht al buiten buiten.. Wij hebben de paarden in het achterhuis (de deel) en daar hebben we inderdaad ook de honden. Helaas durf ik de bovenluikjes niet meer open te laten..

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-24 22:31

Pareltjes schreef:
Snachts opstallen kan ook een optie zijn. Hoe dan ook enige mate van bescherming zul je de dieren toch moeten geven. Is je verantwoording. Ik hoor zoveel smoezen voorbij komen in de wolven discussie. Zodra hier de eerste wolf werd gesignaleerd werd het snachts opstallen, de staldeuren aangepast, camera’s opgehangen en honden buiten. Ook wij hebben onze agenda’s moeten aanpassen. En als verplaatsen de enige optie was hadden we dat ook gedaan.

Deze pony is op klaar lichte dag gepakt

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-24 22:41

Pareltjes schreef:
1 hectare verkopen en daarvan aanpassingen bekostigen? Wat ik bedoel is je kan in oplossingen denken, in problemen of helemaal niet en hopen op het beste.

Die 10 zijn we echt nodig voor genoeg gras en hooi

Pareltjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-24 22:43

Als we geen zicht kunnen hebben op onze paarden op het moment dat ze buiten staan gaan ze naar binnen. Vandaar ook geschreven: onze agenda’s aangepast. Kunnen wij de paarden niet onder toezicht houden dan zullen we ze moeten verplaatsen naar een lokatie waar dat wel is. Ik ga niet mn schouders ophalen en zeggen ja we konden er toch niets aan doen. Waar een wil is , is een weg. Hoe belangrijk zijn de dieren voor je is aan ieder voor zich.