Eventingruiter Andrew McConnon beschuldigd van paardenmishandeling

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

nikkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-24 12:48

Met zulke mensen, heb je geen vijanden van de "sport" nodig.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-24 14:30

Paard lijkt erg sterk te zijn op rechts en over de rechterkant weg te lopen. De ruiter is hier duidelijk gefrustreerd over en laat weten dat het paard niet moet drammen op rechts. Maar goed, dit is niet de manier natuurlijk.

Ik denk wel dat als we de lijn doortrekken naar het opvoeden van kinderen ook de conclusie kan worden getrokken dat meer dan de helft van de ouders niet geschikt is voor opvoeden. Als dit geldt als cancelende mishandeling dan is zeker 50% (minimaal) een mishandelaar. Ik keur het niet goed maar dit gebeurt echt overal op zoveel sportstallen. In ieder geval veel en veel meer dan incidenteel.
Dit kan je alleen maar oplossen door sport met dieren niet meer toe te staan. Bij sport komt prestatiedrang en zeker zodra er geld bij komt kijken voor de handel dan gebeuren er dit soort dingen.

pol013

Re: Eventingruiter Andrew McConnon beschuldigd van paardenmishandeling

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-24 14:37

Nou vind ik je opmerking over ouders en kinderen ook wel een terechte.
Wat doen we dan met al die ouders die niet volgens de boekjes opvoeden (maar niet perse mishandelaar zijn, of beschadigd kroost afleveren)

Daarom moet je het er ook over hebben wat je wel en wat je niet vind kunnen. En hoe je omgaat met de grijze gebieden (gele kaarten? of licht gele kaarten?)

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-24 15:06

Precies, we vinden dit niet kunnen maar er is geen bloed te zien. Geen schram, geen bloed, geen striem. Hoofdschuw paard maar verder niks. Ik dook ook weleens weg aan de eettafel als mijn vader ineens zijn bestek neerlegde.
Wie gaan we allemaal cancellen dan? Hoe gaan we het checken? Krijgen we een George Orwell 1984 klikcultuur met camera’s en angst? Of misschien moeten we allemaal iets minder woke doen? Maar wat kan dan wel en wat kan dan niet? Is boe roepen al erg? Of aanraken met de hand? En hoe hard dan?
Ik vind dat we erg ver gaan en ons ergens in begeven waarvan we niet weten wat de gevolgen zijn en of er nog een weg terug is. Gaan we hier beter van worden of niet?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-24 15:40

Nou ik denk wel dat als een ouder zich zo gedraagt dat de kinderbescherming terecht op de stoep staat. Hij doet het ook niet een keer he? Er zijn twee filmpjes..verschillende hindernissen. En het slaat helemaal nergens op wat hij doet. Het is ook geen corrigerende tik ofzo.

Laat het in ieder geval iets zijn om grenzen duidelijk te maken, wat kan wel en wat kan niet? Imo is dit iets wat niet kan. Paard leert er niks van behalve bang worden..en eigenlijk zegt dat alles wel.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-24 16:25

Ik snap het maar het is wel grijs gebied. Paard bang maken is mishandeling? Of?
Ik vind dit zeker niet oké hoor maar ik vind dat we ons steeds meer bevinden in grijs gebied. Er zit veel tussen aaien en klontjes geven en tot bloedens toe slaan.

7ofhearts

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-24 16:40

Ohhhhhh zolang er maar geen bloed is te zien is het prima.
Nee die is lekker.
Daarom geven sommige ouders de corrigerende tik waar je hem niet ziet.
Hou hypocriet kan het zijn?

En wat ik bedoel met mijn afkeur voor “ setjes “ en nutteloos bling bling.
Dat lijkt bij sommige ruiters belangrijker dan het welzijn van hun paard.

Kijk hoe sjiek ik het voor elkaar heb, elke cent voor het paard.
Met een matching pakje voor de ruiter erbij.
Maar ondertussen………

En ik spiegel het dramatisch, weet ik, maar als ik soms zie wat er “ trots “ voorbij komt, dan denk ik “ was gaan golven.”
Daar is het zien en gezien worden en moet je meppen en poeren, en mag je gefrustreerd zijn.
Heeft paard lief geen last van.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-24 16:50

Dat zeg ik nergens. Maar vanaf wanneer is iets mishandeling? Kan je zowel bij paarden als bij kinderen over discussiëren. Fysiek, mentaal etc. Waar ligt de grens. Ben ik mishandeld omdat ik bang was als mijn vader boos werd?
Is niet echt de juiste plek hier voor deze discussie maar op zich wel interessant.

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-24 17:01

Suzanne F. schreef:
Dat zeg ik nergens. Maar vanaf wanneer is iets mishandeling? Kan je zowel bij paarden als bij kinderen over discussiëren. Fysiek, mentaal etc. Waar ligt de grens. Ben ik mishandeld omdat ik bang was als mijn vader boos werd?
Is niet echt de juiste plek hier voor deze discussie maar op zich wel interessant.
Dat dit überhaupt een vraag voor je is... :\
Geen enkel kind hoort bang te hoeven zijn voor een ouder, in welke bui dan ook.

Paarden schrikken regelmatig bij nieuwe ervaringen, maar een paard bang maken d.m.v pijn is nooit oké.
Laatst bijgewerkt door Polar op 20-09-24 17:06, in het totaal 1 keer bewerkt

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-24 17:05

Zijn we ons nou af aan het vragen of een paard herhaaldelijk doelloos tegen zijn hoofd slaan mishandeling is? :')

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-24 17:08

JudithGigi schreef:
Zijn we ons nou af aan het vragen of een paard herhaaldelijk doelloos tegen zijn hoofd slaan mishandeling is? :')

Ja want zie je, hij maakte zich wel sterk aan die kant hoor!

:')

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-24 17:11

Dat zegt Suzanne niet.

Alleen dat er een groot grijs gebied is en dat is ook zo. Zowel bij ouders als bij omgang met dieren.

Het zou interessanter zijn als er daar inhoudelijk op ingegaan wordt qua discussie.

Ik denk wel dat als een dier er angstig van wordt (of een kind) dat er sprake is van mishandeling.

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-24 17:13

Elisa2 schreef:
Dat zegt Suzanne niet.

Alleen dat er een groot grijs gebied is en dat is ook zo. Zowel bij ouders als bij omgang met dieren.

Het zou interessanter zijn als er daar inhoudelijk op ingegaan wordt qua discussie.

Ik denk wel dat als een dier er angstig van wordt (of een kind) dat er sprake is van mishandeling.

In ieder geval zeker als angst/pijn je doel is. Ik kan me namelijk niet voorstellen welk ander doel deze "correcties" zouden hebben.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-24 17:14

7ofhearts schreef:
Ohhhhhh zolang er maar geen bloed is te zien is het prima.
Nee die is lekker.
Daarom geven sommige ouders de corrigerende tik waar je hem niet ziet.
Hou hypocriet kan het zijn?

En wat ik bedoel met mijn afkeur voor “ setjes “ en nutteloos bling bling.
Dat lijkt bij sommige ruiters belangrijker dan het welzijn van hun paard.

Kijk hoe sjiek ik het voor elkaar heb, elke cent voor het paard.
Met een matching pakje voor de ruiter erbij.
Maar ondertussen………

En ik spiegel het dramatisch, weet ik, maar als ik soms zie wat er “ trots “ voorbij komt, dan denk ik “ was gaan golven.”
Daar is het zien en gezien worden en moet je meppen en poeren, en mag je gefrustreerd zijn.
Heeft paard lief geen last van.

Dat zou ik niet zo stellen, genoeg NH aanhangers die hun paard helemaal natural learned helpnessles aangeleerd hebben. En ook die denken het goed voor elkaar te hebben.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-24 17:16

JudithGigi schreef:
Elisa2 schreef:
Dat zegt Suzanne niet.

In ieder geval zeker als angst/pijn je doel is. Ik kan me namelijk niet voorstellen welk ander doel deze "correcties" zouden hebben.

Ik ook niet, zie hier geen correcties in. Eerder iemand die gewoon slecht rijdt en zich afreageert op het paard waar hij beter zichzelf een mep zou kunnen verkopen.

De vraag is natuurlijk waar liggen de grenzen in wat acceptabel is en wat niet. Wat is een corrigerende tik en wat niet. Dat is in ieder geval wat Suzanne bedoeld als ik het zo goed verwoord.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-24 17:17

Ik vind herhaaldelijk slaan mishandeling, ja. Helemaal tegen het hoofd. Geval onkunde of kicken op de macht/paard of mens bang van je maken. En echt totaal wat anders als 1 tik of knal geven. Een correctie leert een paard of mens wat van, hiervan absoluut niet en er wordt ook doorgegaan terwijl het moment allang voorbij is en de reactie die hij dan nog krijgt juist reactie op zijn achterlijke gedrag is. Voor mishandeling hoeft er helemaal geen bloed, striemen of wat dan ook te zien te zijn. Plus dat je hier niet weet of er niks te zien is later. Maar zodra dat te zien is ben je nog een flinke stap verder.

Dat heeft echt niks maar dan ook niks met woke te maken.

7ofhearts, dat heeft alsnog niks met de setjes te maken. Want hetzelfde leef of vergelijkbaar leed zie je ook bij mensen die niks om setjes geven. Dat zijn geen paardenliefhebbers, maar paardrijdliefhebbers. Die eigenlijk weinig om het paard zelf geven, maar wel om het rijden. En dat is niet voorbehouden aan mensen met setjes of die wedstrijden rijden, zie je ook bij de andere groepen.

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-24 17:19

Wat ik bij dit gebeuren vooral mishandeling vindt, is dat het paard het niet begrijpt. Net als toen bij Charlotte Dujardin. Hij zal niet enorm veel pijn hebben, paarden doen elkaar ook vaak pijn om verschillende redenen. Maar dan is het wel duidelijk wat die redenen zijn.
Dit paard heeft geen enkel idee wat hij fout heeft gedaan en waarom hij zo aangepakt wordt. Hij heeft ook niks fout gedaan. Dat vind ik eigenlijk nog het meest schokkende en zielige aan zulke acties.

7ofhearts

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-24 18:12

Laatst kwam er op insta een filmpje voorbij van een renpaard waar de tong werd vast gebonden met een leertje.
Zo vervelend als hij die altijd over het bit gooit.

En Oja. Het was een nat leertje, dus dan is dat prima.
Heeft hij helemaal geen last van!
Dat bezorgd me nog het meest.
Dat mensen deze diverse acties van ruiters bagatelliseren.
Nee, het is maar voor even
Nee, daar heeft hij geen last van zolang het leertje maar nat is.
Nee, er is geen bloed/ zichtbare schade.

Hoe superieur we ons voelen als mens naast een dier dat ons vertrouwd en afhankelijk is.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-24 19:00

Dank Elisa, inderdaad dat is wat ik bedoelde. Maar ik ga hier niet meer reageren want mensen lezen niet of halen zaken uit zijn verband en trekken daarom rare conclusies. Ik wil geen woorden in de mond gelegd krijgen die ik niet gezegd heb.

nevica

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-24 19:05

JudithGigi schreef:

Dit is wederom een topic met mishandeling op een PAARDENforum met bizarre reacties. En straks huilen als de paardensport verboden word. Raar he. :D

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-24 19:06

7ofhearts schreef:
Laatst kwam er op insta een filmpje voorbij van een renpaard waar de tong werd vast gebonden met een leertje.
Zo vervelend als hij die altijd over het bit gooit.

En Oja. Het was een nat leertje, dus dan is dat prima.
Heeft hij helemaal geen last van!
Dat bezorgd me nog het meest.
Dat mensen deze diverse acties van ruiters bagatelliseren.
Nee, het is maar voor even
Nee, daar heeft hij geen last van zolang het leertje maar nat is.
Nee, er is geen bloed/ zichtbare schade.

Hoe superieur we ons voelen als mens naast een dier dat ons vertrouwd en afhankelijk is.

Ik zie niet echt een probleem in een nat leertje. Normaal gebruiken mensen een neusriem voor zoiets maar een renpaard krijgt niet voldoende lucht met neusriem. Dus wat is er hier zo zielig aan?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-24 19:12

Suzanne F. schreef:
Dank Elisa, inderdaad dat is wat ik bedoelde. Maar ik ga hier niet meer reageren want mensen lezen niet of halen zaken uit zijn verband en trekken daarom rare conclusies. Ik wil geen woorden in de mond gelegd krijgen die ik niet gezegd heb.

Jammer want ik vond juist de discussie die jij opende wel interessant. Ik denk dat het leerzamer is om over zulke dingen na te denken en daar verschillende visies over te lezen dan om alleen maar Boe te roepen en anderen zwart te maken.

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-24 19:38

Een tong vast moeten binden om je sport te beoefenen? Hoe kunnen we dat normaal vinden?

7ofhearts

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-24 20:22

Polar schreef:
Een tong vast moeten binden om je sport te beoefenen? Hoe kunnen we dat normaal vinden?

Daar ligt dus het probleem.
We zijn veel van dit soort kunst en vliegwerkjes gaan accepteren.

Decennia geleden prikten een “ leeuwentemmer “ nog in zijn dieren om de rare kunstjes tentoon te stellen
En maar knallen met de zweep om het gedaan te krijgen.
En het volk dat kwam kijken maar klappen.
Sjonge wat een lef, wat knap en wat een band met de dieren had zo een man.
Inmiddels beseffen we hoe onnatuurlijk en onacceptabel dat was.

Hopelijk kijken we straks ook zo tegen oa paardensport aan.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-24 20:36

Hoe anders is het dan een stuk metaal in die mond te doen, en de mond dicht te binden met een riempje dat we neusriem noemen? Als je er zo naar gaat kijken is dat ook niet normaal, maar omdat we dat gewend zijn denken we daar niet eens meer over na. Maar zo heel veel anders als een tongriem is het niet hoor, je kent het alleen en daarom vind je het normaal.