Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Suzanne F. schreef:Dat dit überhaupt een vraag voor je is...Dat zeg ik nergens. Maar vanaf wanneer is iets mishandeling? Kan je zowel bij paarden als bij kinderen over discussiëren. Fysiek, mentaal etc. Waar ligt de grens. Ben ik mishandeld omdat ik bang was als mijn vader boos werd?
Is niet echt de juiste plek hier voor deze discussie maar op zich wel interessant.
Elisa2 schreef:Dat zegt Suzanne niet.
Alleen dat er een groot grijs gebied is en dat is ook zo. Zowel bij ouders als bij omgang met dieren.
Het zou interessanter zijn als er daar inhoudelijk op ingegaan wordt qua discussie.
Ik denk wel dat als een dier er angstig van wordt (of een kind) dat er sprake is van mishandeling.
7ofhearts schreef:Ohhhhhh zolang er maar geen bloed is te zien is het prima.
Nee die is lekker.
Daarom geven sommige ouders de corrigerende tik waar je hem niet ziet.
Hou hypocriet kan het zijn?
En wat ik bedoel met mijn afkeur voor “ setjes “ en nutteloos bling bling.
Dat lijkt bij sommige ruiters belangrijker dan het welzijn van hun paard.
Kijk hoe sjiek ik het voor elkaar heb, elke cent voor het paard.
Met een matching pakje voor de ruiter erbij.
Maar ondertussen………
En ik spiegel het dramatisch, weet ik, maar als ik soms zie wat er “ trots “ voorbij komt, dan denk ik “ was gaan golven.”
Daar is het zien en gezien worden en moet je meppen en poeren, en mag je gefrustreerd zijn.
Heeft paard lief geen last van.
JudithGigi schreef:Elisa2 schreef:Dat zegt Suzanne niet.
Alleen dat er een groot grijs gebied is en dat is ook zo. Zowel bij ouders als bij omgang met dieren.
Het zou interessanter zijn als er daar inhoudelijk op ingegaan wordt qua discussie.
Ik denk wel dat als een dier er angstig van wordt (of een kind) dat er sprake is van mishandeling.
In ieder geval zeker als angst/pijn je doel is. Ik kan me namelijk niet voorstellen welk ander doel deze "correcties" zouden hebben.
7ofhearts schreef:Laatst kwam er op insta een filmpje voorbij van een renpaard waar de tong werd vast gebonden met een leertje.
Zo vervelend als hij die altijd over het bit gooit.
En Oja. Het was een nat leertje, dus dan is dat prima.
Heeft hij helemaal geen last van!
Dat bezorgd me nog het meest.
Dat mensen deze diverse acties van ruiters bagatelliseren.
Nee, het is maar voor even
Nee, daar heeft hij geen last van zolang het leertje maar nat is.
Nee, er is geen bloed/ zichtbare schade.
Hoe superieur we ons voelen als mens naast een dier dat ons vertrouwd en afhankelijk is.
Suzanne F. schreef:Dank Elisa, inderdaad dat is wat ik bedoelde. Maar ik ga hier niet meer reageren want mensen lezen niet of halen zaken uit zijn verband en trekken daarom rare conclusies. Ik wil geen woorden in de mond gelegd krijgen die ik niet gezegd heb.
Polar schreef:Een tong vast moeten binden om je sport te beoefenen? Hoe kunnen we dat normaal vinden?