Staatsbosbeheer verplaatst konikpaarden naar Groningen, deel geslacht

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-24 13:21

DuoPenotti schreef:

Werkelijk, echt, helemaal 0 verstand. Ik ga met steeds meer verbazing naar "natuur beheerders" kijken. Hebben ze hun LOI cursus diploma netjes vanachter hun bureau gehaald? Sukkels.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-24 13:43

rien10 schreef:
DuoPenotti schreef:

Werkelijk, echt, helemaal 0 verstand. Ik ga met steeds meer verbazing naar "natuur beheerders" kijken. Hebben ze hun LOI cursus diploma netjes vanachter hun bureau gehaald? Sukkels.

Even de grote klis verspreiden, hoe doet die plant dat, door zaden mee te laten liften op dieren. Wat doet SBB: dieren die volhangen met zaden loslaten in een landbouwgebied, waar ze die klissen echt niet kunnen gebruiken. 8)7

rien10

Re: Staatsbosbeheer verplaatst konikpaarden naar Groningen, deel geslacht

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-24 13:44

Ja, want aan Jacobs Kruiskruid hebben we niet genoeg ellende.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-24 13:49

eshz schreef:
Het is toch ook weer compleet ondoordacht. Snap wel dat die gemeente niet blij is. Voor de dieren wel sneu. Zou me niks verbazen als sbb uiteindelijk kiest voor de makkelijke weg; alles slachten-gezeur over.
Blegh. Weet iemand waar de paarden die nu geslacht zijn op zijn geselecteerd?

https://www.animalrights.nl/animal-righ ... uit-de-ovp

Voor zover ik weet worden ze niet geselecteerd maar hebben ze gewoon pech de verkeerde vangkraal in te lopen. Als het benodigde aantal bereikt is worden ze afgevoerd.

Misselijkmakend clubje dat staatsbosbeheer, doe dan aan geboortebeperking als het aantal paarden niet te groot mag worden.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-24 14:04

DuoPenotti schreef:
Denk dat je free nature daar met een zak zout moet geloven.
Uit andere bronnen hebben ze er wel degelijk last van.

Maar inderdaad PvdD is weer eens hypocriet bezig.
Levend uit elkaar getrokken worden is geen probleem.
Slachten poef weg is verschrikkelijk...

Wie snapt het nog?

Ik geloof steeds ninder en minder datde PVDD echtom dieren geeft. Misschien een aantal lokale PVDDers wel.
Maar als ik naar het grotere plaatje kijk en de banden tussen de PVDD, dierenrechtenclubs en vegan cowboys dan twijfel ik daar meer en meer aan.

Wat wel heel duidelijk is dat is dat de mensen die echt uit ideologische beweegredenen bij de PVDD zitten ongelooflijk naief zijn.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-24 16:37

Oh kijk en daar hebben we weer eens de SBB in het nieuws met het zoveelste staaltje dierenleed en de organisatie die zicht onthoudt van enig vorm van zorgplicht. En dan vragen mensen zich af waarom je zo kritisch op ze bent.

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-24 17:57

Typisch PVDD , verhongeren in de Oostvaardersplassen is geen probleem want men stemt standaard tegen bijvoeren in de Provinicale Staten vergadering. Slacht is wel een probleem, afschieten ook. Creperen weer niet want dat noemen ze natuur. Vee met een hek er om is geen natuur. Maar bij de PVDD wel. Vee met een hek moet je verzorgen maar bij de PVDD hoeft dat niet en kunnen ze zo verhongeren want bijvoeren in de natuur doe je niet.

Abel1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-24 18:31

Als je de paarden in de provincie Groningen zoekt kom je bedrogen uit. Natuurgebied Ezumakeeg ligt toch echt in Friesland.

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-24 19:05

tienus63 schreef:
Een veehouder mag geen drachtige koe laten slachten. Tenminste als een koe langer dan 6 maanden meen ik drachtig is, maar ze niet naar het slachthuis.

Het ministerie en NVWA hebben twee maatbekers wat betreft de regels voor vee van een dierhouder/boer en regels voor vee van organisaties als SBB, Free Nature, NM.

Bij 90% dracht en meer mogen drachtige dieren niet meer vervoerd worden. Slachten an sich wel, alleen ze mogen dus niet naar de slacht vervoerd worden, dus theoretisch gezien ook niet geslacht, omdat ze daar niet kunnen komen. Als ze er wel zijn worden ze overigens gewoon geslacht. Kan zijn dat er verschillende nuances zijn per diergroep.

Die ongeboren kalveren gaan naar de rendac. De stoffen die uit de lebmaag van kalveren wordt gewonnen, wordt uit kalveren uit de kalversector gehaald, die geslacht worden vanaf een leeftijd van 6 maanden en up. Waarvan het vlees dus als kalfsvlees wordt verkocht.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-24 19:48

Over dat rituele scheren ivm de klis.
Dit staat facebook en instagram toe.
Mexico, krijgt zo 2000 likes met het mooie vab mexico en veel hartjes.
En de paarden stuk voor stuk een blik, vreselijk.
Ze kunnen ook dat ijzer aan het bit zetten zodat het een hackamore effect erbij krijgt met dat stangbit.
En wij maar over bit vs bitloos en tig andere zaken.

Afbeelding
Afbeelding

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-24 20:14

Ergens in dit verhaal ben ik zo de weg kwijt geraakt ... de paarden worden verhuisd, omdat ze last hebben van de klis. Omdat ze niet eerst klisvrij gemaakt worden en het momenteel zaadverspreidseizoen is, zullen ze volgend jaar in Groningen toch ook gewoon weer last hebben van die klis? Dan moeten ze weer verhuizen en geslacht worden, dus het "probleem" wordt gewoon een paar provincies en een jaar opgeschoven?

beert

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-24 20:19

Ja, daarom heeft het college van B&W uit die gemeente ook een brief geschreven naar het Ministerie met het verzoek de paarden te verplaatsen. Die zien het probleem al aankomen en willen dat voor zijn. Onderaan de brief staat dat ze anders juridische stappen gaan ondernemen als er geen oplossing komt.

Dit staat o.a. in de brief:
Citaat:
Het importeren van de gebiedsvreemde grote klis zet onze hoogwaardige, duurzame landbouw onder
druk
Het gebied Ezumakeeg maakt onderdeel uit van het Lauwersmeergebied waar nu de grote klis niet groeit. Met
de verplaatsing van 55 Konikpaarden kan niet worden uitgesloten dat plantmateriaal en zaad van grote klis
door de paarden wordt “meegenomen”. En dat heeft negatieve gevolgen voor het dierenwelzijn in het
Lauwersmeergebied. De grote klis kan ook gaan groeien op (aangrenzend) landbouwgebied, in de nabijheid
van paarden- en rundveehouderijen en op gemeentelijke grond zoals wegbermen.

Gevolgen import van zaad in onze gemeente
De gemeentelijke bermen in het buitengebied worden door ons zomers gemaaid en het materiaal wordt
afgevoerd en hergebruikt. Dit is een duurzame werkwijze. De aanwezigheid van de grote klis in de berm i.c.
het maaisel heeft tot gevolg dat het ongeschikt is voor hergebruik binnen de landbouw. Het maaisel is dan
onverkoopbaar en moet dan als afvalproduct worden afgevoerd. Dat betekent dat de gemeente enerzijds
substantiële inkomsten gaat missen en anderzijds kosten maakt om het afval te kunnen afvoeren.

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-24 20:44

@beert: dank je wel. Ik begon al aan mijn eigen verstandelijke vermogens te twijfelen ...

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-24 07:19

Maflinger_S schreef:
@beert: dank je wel. Ik begon al aan mijn eigen verstandelijke vermogens te twijfelen ...

Nee. Je twijfelt aan de verkeerde. Niets mis met jouw opmerkingsgave.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-24 15:11

Ik vraag me al langer dan vandaag af waarom begrazing zo nodig met ‘half wilde’ en verder nergens voor inzetbare koniks moet.
Gaat het nog steeds over het willen terugfokken van de Pzrewalski? Waarom doet SBB de begrazing niet gewoon met jonge paarden als zijnde opfok. Verdienen ze er ook nog geld aan.
Bij het Lauwersmeer lopen vaak wel een hele boel IJslandse paarden. Ik neem aan dat dat opfok is, of tenminste dat die paarden tzt naar eigenaren gaan voor het leven, ipv zoals de koniks naar de slacht..

Ik vind het ook moeilijk me iets voor te stellen bij het slachten van halfwilde paarden. Die leidt je niet aan een halster naar de slachtplaats. Niet dat ik het persé hoef te weten maar toch vraag ik me het af: hoe vervoeren ze die paarden, hoe ver reizen ze en naar welke slager, is dat binnenlands ? En hoe zet men daar een schietmasker op?

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-24 16:42

@marigold denk dat ze via de koeien route gaan. Looppad tussen hekken tot ze in de schietbox komen. Daar staan ze redelijk klem. Hoeft niemand ze vast te houden

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-24 16:50

Marigold schreef:
Ik vraag me al langer dan vandaag af waarom begrazing zo nodig met ‘half wilde’ en verder nergens voor inzetbare koniks moet.
Gaat het nog steeds over het willen terugfokken van de Pzrewalski? Waarom doet SBB de begrazing niet gewoon met jonge paarden als zijnde opfok. Verdienen ze er ook nog geld aan.
Bij het Lauwersmeer lopen vaak wel een hele boel IJslandse paarden. Ik neem aan dat dat opfok is, of tenminste dat die paarden tzt naar eigenaren gaan voor het leven, ipv zoals de koniks naar de slacht..

Ik vind het ook moeilijk me iets voor te stellen bij het slachten van halfwilde paarden. Die leidt je niet aan een halster naar de slachtplaats. Niet dat ik het persé hoef te weten maar toch vraag ik me het af: hoe vervoeren ze die paarden, hoe ver reizen ze en naar welke slager, is dat binnenlands ? En hoe zet men daar een schietmasker op?

Omdat ze met jonge paarden van anderen in een soort van opfok, ineens zorgplicht hebben. Nu kunnen ze het nog afdoen met "het is wild" en zich gewoon van alle zorgplicht en verantwoording onttrekken.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-24 17:19

O ja, zoals de koeien slachtroute ja, that makes sense.
En ja met opfok heb je als sbb wel een stuk meer rekening te houden met derden. En wellicht met aansprakelijkheid etc.
Maar het levert ook een flink bedrag op aan een club die afgelopen decennia heel wat subsidies is verloren. En scheelt veel zelf vangen onderhouden en afvoeren. Een effect is hetzelfde, gebieden blijven begraasd. Als ik sbb was zou ik zeggen kom maar door met die shetten / fjorden / ijsco’s enz à x bedrag/seizoen.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-24 17:31

Marigold schreef:
O ja, zoals de koeien slachtroute ja, that makes sense.
En ja met opfok heb je als sbb wel een stuk meer rekening te houden met derden. En wellicht met aansprakelijkheid etc.
Maar het levert ook een flink bedrag op aan een club die afgelopen decennia heel wat subsidies is verloren. En scheelt veel zelf vangen onderhouden en afvoeren. Een effect is hetzelfde, gebieden blijven begraasd. Als ik sbb was zou ik zeggen kom maar door met die shetten / fjorden / ijsco’s enz à x bedrag/seizoen.

Dan moeten ze ineens aan wolfwerend raster..... dat kost ze te veel. Want shetten en paarden van derden kun je in vele gebieden niet meer zo laten lopen en dat weet SBB ook wel.

AnnoNiemand

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-24 18:20

Zo dom weer dit... Die plant wordt zo nóg meer verspreid. Bizár, SBB!

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-24 20:41

En op een ander terrein van SBB bij de OVP gebeurt er niets.

Snap niet dat ze de paarden niet vangen, alle manen en staarten ontdoen van de klis en de paarden verplaatsen naar terrein waar de plant niet is. En de plant bestrijden.

Citaat:
Terwijl Staatsbosbeheer Oostvaardersplassen druk bezig was op 10 september 2024 om de konikpaarden uit het Oostvaardersveld te halen vanwege de stekelige klissenbolletjes, interesseert het Staatsbosbeheer het geen ene moer dat de paarden vol klissenbolletjes zitten in het Horsterwold. Staatsbosbeheer geeft niets om dierenwelzijn, maar dat weten we al veel langer dan vandaag.
Hier het bewijs!
Staatsbosbeheer Horsterwold
Dank razende reporter!
Maandag 9 september 2024.

https://www.boswachtersblog.nl/oostvaar ... en%20raken.

https://www.bnnvara.nl/vroegevogels/art ... ijke-plant

https://www.nu.nl/dieren/6327679/zevent ... gle.com%2F

https://www.omroepflevoland.nl/nieuws/3 ... lige-plant

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Bron van Straaten Research
https://www.facebook.com/share/p/4wD7uU ... tid=K35XfP

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-24 20:44

Staan ook veilig achter prikkeldraad...

Nee ze geven niks om dieren.
Zo goedkoop mogelijk houden om minder kosten aan bosonderhoud te hebben.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-24 20:45

Maar wat zijn dit dan voor paarden? Is het ook een begrazing voor jonge dieren/ een soort opfok? Dit lijken warmbloeden

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-24 20:49

Dat zijn geen begrazingsras paarden, maar inderdaad iets pensioen? of opfok achtigs. Laatste waarschijnlijk als die staart de volle lengte heeft, want die is dan van een jaarling paard gezien de lengte.