DuoPenotti schreef:
Werkelijk, echt, helemaal 0 verstand. Ik ga met steeds meer verbazing naar "natuur beheerders" kijken. Hebben ze hun LOI cursus diploma netjes vanachter hun bureau gehaald? Sukkels.
Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
rien10 schreef:DuoPenotti schreef:
Werkelijk, echt, helemaal 0 verstand. Ik ga met steeds meer verbazing naar "natuur beheerders" kijken. Hebben ze hun LOI cursus diploma netjes vanachter hun bureau gehaald? Sukkels.
eshz schreef:Het is toch ook weer compleet ondoordacht. Snap wel dat die gemeente niet blij is. Voor de dieren wel sneu. Zou me niks verbazen als sbb uiteindelijk kiest voor de makkelijke weg; alles slachten-gezeur over.
Blegh. Weet iemand waar de paarden die nu geslacht zijn op zijn geselecteerd?
DuoPenotti schreef:Denk dat je free nature daar met een zak zout moet geloven.
Uit andere bronnen hebben ze er wel degelijk last van.
Maar inderdaad PvdD is weer eens hypocriet bezig.
Levend uit elkaar getrokken worden is geen probleem.
Slachten poef weg is verschrikkelijk...
Wie snapt het nog?
tienus63 schreef:Een veehouder mag geen drachtige koe laten slachten. Tenminste als een koe langer dan 6 maanden meen ik drachtig is, maar ze niet naar het slachthuis.
Het ministerie en NVWA hebben twee maatbekers wat betreft de regels voor vee van een dierhouder/boer en regels voor vee van organisaties als SBB, Free Nature, NM.
Citaat:Het importeren van de gebiedsvreemde grote klis zet onze hoogwaardige, duurzame landbouw onder
druk
Het gebied Ezumakeeg maakt onderdeel uit van het Lauwersmeergebied waar nu de grote klis niet groeit. Met
de verplaatsing van 55 Konikpaarden kan niet worden uitgesloten dat plantmateriaal en zaad van grote klis
door de paarden wordt “meegenomen”. En dat heeft negatieve gevolgen voor het dierenwelzijn in het
Lauwersmeergebied. De grote klis kan ook gaan groeien op (aangrenzend) landbouwgebied, in de nabijheid
van paarden- en rundveehouderijen en op gemeentelijke grond zoals wegbermen.
Gevolgen import van zaad in onze gemeente
De gemeentelijke bermen in het buitengebied worden door ons zomers gemaaid en het materiaal wordt
afgevoerd en hergebruikt. Dit is een duurzame werkwijze. De aanwezigheid van de grote klis in de berm i.c.
het maaisel heeft tot gevolg dat het ongeschikt is voor hergebruik binnen de landbouw. Het maaisel is dan
onverkoopbaar en moet dan als afvalproduct worden afgevoerd. Dat betekent dat de gemeente enerzijds
substantiële inkomsten gaat missen en anderzijds kosten maakt om het afval te kunnen afvoeren.
Marigold schreef:Ik vraag me al langer dan vandaag af waarom begrazing zo nodig met ‘half wilde’ en verder nergens voor inzetbare koniks moet.
Gaat het nog steeds over het willen terugfokken van de Pzrewalski? Waarom doet SBB de begrazing niet gewoon met jonge paarden als zijnde opfok. Verdienen ze er ook nog geld aan.
Bij het Lauwersmeer lopen vaak wel een hele boel IJslandse paarden. Ik neem aan dat dat opfok is, of tenminste dat die paarden tzt naar eigenaren gaan voor het leven, ipv zoals de koniks naar de slacht..
Ik vind het ook moeilijk me iets voor te stellen bij het slachten van halfwilde paarden. Die leidt je niet aan een halster naar de slachtplaats. Niet dat ik het persé hoef te weten maar toch vraag ik me het af: hoe vervoeren ze die paarden, hoe ver reizen ze en naar welke slager, is dat binnenlands ? En hoe zet men daar een schietmasker op?
Marigold schreef:O ja, zoals de koeien slachtroute ja, that makes sense.
En ja met opfok heb je als sbb wel een stuk meer rekening te houden met derden. En wellicht met aansprakelijkheid etc.
Maar het levert ook een flink bedrag op aan een club die afgelopen decennia heel wat subsidies is verloren. En scheelt veel zelf vangen onderhouden en afvoeren. Een effect is hetzelfde, gebieden blijven begraasd. Als ik sbb was zou ik zeggen kom maar door met die shetten / fjorden / ijsco’s enz à x bedrag/seizoen.
Citaat:Terwijl Staatsbosbeheer Oostvaardersplassen druk bezig was op 10 september 2024 om de konikpaarden uit het Oostvaardersveld te halen vanwege de stekelige klissenbolletjes, interesseert het Staatsbosbeheer het geen ene moer dat de paarden vol klissenbolletjes zitten in het Horsterwold. Staatsbosbeheer geeft niets om dierenwelzijn, maar dat weten we al veel langer dan vandaag.
Hier het bewijs!
Staatsbosbeheer Horsterwold
Dank razende reporter!
Maandag 9 september 2024.
https://www.boswachtersblog.nl/oostvaar ... en%20raken.
https://www.bnnvara.nl/vroegevogels/art ... ijke-plant
https://www.nu.nl/dieren/6327679/zevent ... gle.com%2F
https://www.omroepflevoland.nl/nieuws/3 ... lige-plant