Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
anjali schreef:@Roodvos: niet voor melkvee maar voor vleesvee vermoed jij. Dan zit dat spul toch ook in het vlees??? Ik dacht alleen aan melk omdat ik dat wel gebruik en vlees niet, maar de vleeseters worden hier dan toch ook door vergiftigd?
dollyspikkel schreef:anjali schreef:@Roodvos: niet voor melkvee maar voor vleesvee vermoed jij. Dan zit dat spul toch ook in het vlees??? Ik dacht alleen aan melk omdat ik dat wel gebruik en vlees niet, maar de vleeseters worden hier dan toch ook door vergiftigd?
De wetgeving rond medicatiegebruik (incl. groeimiddelen) is in Europa compleet anders dan in de USA. Daar “mag” veel meer.
Edit: monensin is niet echt per definitie een groeimiddel. Wordt gebruikt ter bestrijding van bepaalde parasieten bij pluimvee en runderen. Die parasieten kunnen voor groeiachterstand zorgen bij die dieren. De monensin zorgt, door het doden van de parasieten, ervoor dat de dieren goed blijven groeien.
Voor zover ik weet is het in Be en Nl enkel geregistreerd voor het voorkomen/behandelen van ketose bij melkkoeien.
Mars schreef:Verschrikkelijk, wat een ramp voor deze mensen…
Zouden andere paardenhouders ook getroffen zijn? Dat verkeerde voer zou dan toch ook naar andere plekken verkocht kunnen zijn?
Thioro schreef:Monensin is altijd al een omstreden middel geweest. Werd in Europa in de jaren 90 op de markt gebracht, idd als groeimiddel. Toen weer via wetgeving er uit gehaald.
Wilden ze het vorig jaar weer op de markt brengen, idd als preventie van ketose bij melkkoeien. Na 6 maanden weer van de markt gehaald omdat er erfhonden dood neervallen na het eten van restjes en omdat het nog steeds controversieel is om een middel met gelijkaardige werking als antibiotica (monensin blokkeert selectief 'slechte' bacteriën
in de pens waardoor de 'goede' meer ruimte hebben en dus meer kunnen produceren en koe dus ook beter kan produceren) massaal preventief te gebruiken.
Voor de stalhouder idd verschrikkelijk. 70 paarden tegelijk weg is idd niet op te vangen, zelfs als er financieel vergoed wordt.