70 paarden in Oklahoma overleden, mogelijk door besmet voer

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

UMayDream

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-24 11:41

Wat een vreselijke tragedie. Arme dieren en voor de eigenaren ook verschrikkelijk...

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-24 11:45

Roodvos schreef:
dioni schreef:
In nederland is dat ook zo Anjali.

Ja, en volgens mij binnen de hele EU.

Dat is waarom BBB er voor pleit geen vlees en groente en fruit hier te mogen importeren waar middelen bij gebruikt zijn die hier verboden zijn.

anjali

Re: 70 paarden in Oklahoma overleden, mogelijk door besmet voer

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-24 12:45

@Roodvos: niet voor melkvee maar voor vleesvee vermoed jij. Dan zit dat spul toch ook in het vlees??? Ik dacht alleen aan melk omdat ik dat wel gebruik en vlees niet, maar de vleeseters worden hier dan toch ook door vergiftigd?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-24 12:54

Oh erg zeg..zeker door zo'n stomme fout en 70! in een keer.

D__S

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-24 13:15

anjali schreef:
@Roodvos: niet voor melkvee maar voor vleesvee vermoed jij. Dan zit dat spul toch ook in het vlees??? Ik dacht alleen aan melk omdat ik dat wel gebruik en vlees niet, maar de vleeseters worden hier dan toch ook door vergiftigd?

De wetgeving rond medicatiegebruik (incl. groeimiddelen) is in Europa compleet anders dan in de USA. Daar “mag” veel meer.

Edit: monensin is niet echt per definitie een groeimiddel. Wordt gebruikt ter bestrijding van bepaalde parasieten bij pluimvee en runderen. Die parasieten kunnen voor groeiachterstand zorgen bij die dieren. De monensin zorgt, door het doden van de parasieten, ervoor dat de dieren goed blijven groeien.
Voor zover ik weet is het in Be en Nl enkel geregistreerd voor het voorkomen/behandelen van ketose bij melkkoeien.
Laatst bijgewerkt door D__S op 02-09-24 13:23, in het totaal 1 keer bewerkt

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-24 13:21

In Amerika mag meer dan hier. Je hebt daar ook brood wat na 3 weken nog vers is. Dan weet je ook dat daar echt wel wat door zit. En natuurlijk krijg je een residu binnen als je dat vlees dan eet, dat kan niet anders. En anders komt het wel in het oppervlakte water.

En ik blijf het voor zo'n bedrijf en de mensen erg vinden. Als mijn paard doodgaat door zoiets dan ben ik wel m'n maatje kwijt. Ik zou misschien geld van het voerbedrijf krijgen als schadevergoeding, en dan staat er wel weer een paardenhoofdje boven de staldeur uit te staren, maar je maatje krijg je er niet mee terug.
Als je als bedrijf een fokkerij hebt met 70 paarden, dan zitten daar mogelijk ook drachtige merries bij, hengsten, jonge paarden, en dan kan je hele fokkerij in 1 keer weg zijn. Dan is je levenswerk gewoon weg. Ook al krijg je geld voor 70 andere paarden, je fokkerij is weg.

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-24 13:33

dollyspikkel schreef:
anjali schreef:

De wetgeving rond medicatiegebruik (incl. groeimiddelen) is in Europa compleet anders dan in de USA. Daar “mag” veel meer.

Edit: monensin is niet echt per definitie een groeimiddel. Wordt gebruikt ter bestrijding van bepaalde parasieten bij pluimvee en runderen. Die parasieten kunnen voor groeiachterstand zorgen bij die dieren. De monensin zorgt, door het doden van de parasieten, ervoor dat de dieren goed blijven groeien.
Voor zover ik weet is het in Be en Nl enkel geregistreerd voor het voorkomen/behandelen van ketose bij melkkoeien.

Monensin is altijd al een omstreden middel geweest. Werd in Europa in de jaren 90 op de markt gebracht, idd als groeimiddel. Toen weer via wetgeving er uit gehaald.
Wilden ze het vorig jaar weer op de markt brengen, idd als preventie van ketose bij melkkoeien. Na 6 maanden weer van de markt gehaald omdat er erfhonden dood neervallen na het eten van restjes en omdat het nog steeds controversieel is om een middel met gelijkaardige werking als antibiotica (monensin blokkeert selectief 'slechte' bacteriën
in de pens waardoor de 'goede' meer ruimte hebben en dus meer kunnen produceren en koe dus ook beter kan produceren) massaal preventief te gebruiken.

Voor de stalhouder idd verschrikkelijk. 70 paarden tegelijk weg is idd niet op te vangen, zelfs als er financieel vergoed wordt.

Sanne1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-24 14:21

Wat verschrikkelijk!

Domi_94

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-24 17:33

Wat een verschrikkelijk sneu bericht!
Maar lees ik nou goed dat die dieren vrijwel meteen zijn overleden na het voeren?

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-24 11:25

Poeh in 1 klap weet ik hoeveel decennia aan werk weg. En dan nog het persoonlijke verdriet van je dieren verliezen. Worst nightmare.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-24 14:20

Verschrikkelijk, wat een ramp voor deze mensen…

Zouden andere paardenhouders ook getroffen zijn? Dat verkeerde voer zou dan toch ook naar andere plekken verkocht kunnen zijn?

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-24 14:21

Mars schreef:
Verschrikkelijk, wat een ramp voor deze mensen…

Zouden andere paardenhouders ook getroffen zijn? Dat verkeerde voer zou dan toch ook naar andere plekken verkocht kunnen zijn?

als er voer gebracht word voor 70 paarden kan het best zijn dat het in 1 keer gemaakt is en alles ook daar geleverd.
Dus dat er niets naar andere mensen is gegaan.

Mijn vriend brengt voer rond met de vrachtwagen en elke vrachtwagen word vooraf opnieuw gemengd voor de klant.
De een wil meer dit graan er in, de ander meer dat.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-24 14:30

Dat is te hopen idd, hoe zuur ook voor dit bedrijf. Maar dan blijft de schade hopelijk beperkt tot 1 stal. Hoe zou zo’n fout middel erin zijn gekomen he… machines niet goed schoongemaakt misschien?

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-24 14:32

Verkeerd getal ingevoerd?
In de computer tikken ze in zoveel ton van dit zoveel kilo van dat.
Wat gebeurd er als er van dat spul een 0 teveel of komma verkeerd staat?

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-24 08:16

Thioro schreef:
Monensin is altijd al een omstreden middel geweest. Werd in Europa in de jaren 90 op de markt gebracht, idd als groeimiddel. Toen weer via wetgeving er uit gehaald.
Wilden ze het vorig jaar weer op de markt brengen, idd als preventie van ketose bij melkkoeien. Na 6 maanden weer van de markt gehaald omdat er erfhonden dood neervallen na het eten van restjes en omdat het nog steeds controversieel is om een middel met gelijkaardige werking als antibiotica (monensin blokkeert selectief 'slechte' bacteriën
in de pens waardoor de 'goede' meer ruimte hebben en dus meer kunnen produceren en koe dus ook beter kan produceren) massaal preventief te gebruiken.

Voor de stalhouder idd verschrikkelijk. 70 paarden tegelijk weg is idd niet op te vangen, zelfs als er financieel vergoed wordt.

Ik begrijp dat het ook hier, in Europa/Nederland, eigenlijk toch grootschalig preventief bij koeien wordt gebruikt, meestal via een ingebrachte bolus, en niet via het voer.

Maar las ook dat het aan kippen wordt gegeven, vleeskuikens, om groei te bevorderen en coccidiose tegen te gaan.

Het verbaast me steeds weer hoeveel 'medicatie' er preventief (voor groeibevordering, vergoten van de melk- en eierproductie) in dieren wordt gestopt. Dat komt uiteindelijk natuurlijk ook in de mens terecht.

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-24 11:20

Zoals ik al zei, het is alweer van de markt gehaald in Europa.

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-24 12:22

Het is bij runderen sowieso nooit grootschalig preventief ingezet, hoogstens individuele dieren.
Het middel voor runderen is ook niet meer verlengd, en al bijna een jaar niet meer te krijgen. Dit is geen common practice, zoals hierboven wordt beweerd.