[FOTO] Sfeer impressie Argentine Polo Days in Putten

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Fabled

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-24 16:39

Zachte hand is hun doel helemaal niet, korte sterke hulpen geven ze zelf aan:

Bellatrix schreef:
Ik heb gevraagd waarom deze optoming.

Citaat:
Dubbele teugels voor veiligheid
Ophaaltrens om kort te kunnen stoppen zonder heel erg in de mond te hoeven hangen. Wij rijden met korte sterke hulpen.

Maargoed aangezien er wordt aangenomen dat de mensen die kritisch zijn op de hoeveelheid metaal geen verstand hebben van deze sport... zal ik er gelijk maar in gooien dat ik zelf ook lang zat op een stal met meerdere polopaarden heb gestaan en die 'korte, sterke hulpen' zelf in actie heb kunnen zien. Mijn conclusie naar aanleiding van mijn eigen ervaringen en waarnemingen is dat dit een sport is waar het paard al snel als attribuut wordt gezien.

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-24 16:40

Bij optimaal hoort ook het welbevinden van het paard. Als die het niet willen doen is er ook geen sport. :)

En ook in deze wereld zitten er vast rotte appels tussen, maar dat geldt voor alle takken van de paardensport.

Fabled

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-24 16:42

Het welbevinden staat toch los van de discussie over dat er meer metaal in die paardenmonden zit dan op m'n Spotify lijst? Of vind jij dat je dat kan compenseren?

Dieuwke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-24 16:47

Change3x schreef:
Bij optimaal hoort ook het welbevinden van het paard. Als die het niet willen doen is er ook geen sport. :)

Het zal je verbazen hoelang paarden, al dan niet braaf, doen wat er van ze verwacht wordt ondanks pijn of ongemak.

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-24 16:50

Nouja, ik vind dat het erg groot gemaakt wordt. Ik zie een paar ophaaltrensjes en een paar pelham’s. Als je daar netjes mee om gaat is dat een stuk vriendelijker dan geruk en gepluk in een ‘normaal’ bit.

Ik vind het wel bij de discussie passen, want zonder paard geen sport. En daarvoor moet een paard zich dus wel goed voelen.

CharlesZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-24 16:50

Ik heb mij ooit laten vertellen dat bij polo de regel is dat er met twee teugels gereden moet worden en er daarom vaak een slof in gehangen word. Kan het uiteraard fout onthouden hebben. Lijkt mij niet een hele fijne regel ook..

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-24 16:53

CharlesZ schreef:
Ik heb mij ooit laten vertellen dat bij polo de regel is dat er met twee teugels gereden moet worden en er daarom vaak een slof in gehangen word. Kan het uiteraard fout onthouden hebben. Lijkt mij niet een hele fijne regel ook..

Zou die slof niet zijn zodat het paard niet te ver met het hoofd omhoog kan komen en ze een kopstoot geeft? Die ruiters zitten vaak aardig ver voorover.

Ik vind alleen een slof door een stangbit behoorlijk gemeen.

Fabled

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-24 16:55

Oké het kan zijn dat je die metaalhandel wel mee vindt vallen. Ik vind van niet. Maar we hoeven niet te doen alsof ze er zo zachtjes mee omgaan, want ze zeggen zelf ook dat ze sterk willen inwerken.

Change3x schreef:
Ik vind het wel bij de discussie passen, want zonder paard geen sport. En daarvoor moet een paard zich dus wel goed voelen.

Ik dacht dat er de laatste maanden wel genoeg voorbeelden waren van goed presterende (top)sporters die paarden mishandelen.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-24 16:56

Hoe goed die paarden het op stal ook hebben weegt neverniet op tegen het getrek in de monden tijdens de sport.

Ik keur 4 minuten rolkur ook niet goed....

En mijn maag draait om van het feit dat dit goedgepraat probeert te worden hier op bokt....bah!

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-24 16:58

Ho ho, dat hoor je mij ook nergens zeggen. Prima dat je een discussie aan wil gaan, maar dan moet je mij geen woorden in de mond leggen. :')

Slof door een pelham vind ik overigens ook niet oké.

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-24 16:59

Jolliegirl schreef:
Hoe goed die paarden het op stal ook hebben weegt neverniet op tegen het getrek in de monden tijdens de sport.

Ik keur 4 minuten rolkur ook niet goed....

En mijn maag draait om van het feit dat dit goedgepraat probeert te worden hier op bokt....bah!

Genoeg recreatie en ander soort paarden waar ook elke dag op gerukt en getrokken wordt Jolliegirl. ;) Ik probeer het ook niet goed te praten, ik bekijk het eens vanuit een ander perspectief.

CharlesZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-24 17:05

Elisa2 schreef:
CharlesZ schreef:

Zou die slof niet zijn zodat het paard niet te ver met het hoofd omhoog kan komen en ze een kopstoot geeft? Die ruiters zitten vaak aardig ver voorover.

Op de foto's zie ik dat alle paarden zo'n neusriem martingaal combi (waarvan ik de naam niet weet) dragen. Lijkt mij dat dat gedeelte eerder een mogelijke kopstoot moet tegenhouden en niet de slof?

Fabled

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-24 17:13

Je zegt zelf dat het erg groot gemaakt wordt, voel je vooral vrij om uit te leggen hoe ik dat kan interpreteren. :D

Maar hoe de paarden gehouden worden, hoe recreanten en andere ruiters rijden en hoe zacht je kan rijden met een scherpe optoming is in mijn ogen allemaal info die niet relevant is voor wat we hier zien.

Deze mensen kiezen ervoor om zich met deze optoming en deze rijderij te tonen tijdens een evenement om hun sport in de spotlight te zetten. Zij maken zichzelf het visitekaartje van de sport op deze manier. Ik vind het visitekaartje niet tof en dat staat compleet los van hoe het zou kunnen als er zachter gereden zou worden, als er recreanten tussen zouden zitten of als de paarden op de beste paddock paradise staan ter wereld met elke dag een massage.

Ik reageer op wat ik zie en dat andere perspectief vind ik eerlijk gezegd niet zo interessant. Het perspectief zoals hier getoond wordt is duidelijk zat.

En de paardensport kan nog meer van zulke plaatjes eigenlijk helemaal niet gebruiken.

Change3x

Re: [FOTO] Sfeer impressie Argentine Polo Days in Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-24 17:38

Dat je niet open staat voor een ander perspectief is natuurlijk aan jou en kan ik niks mee.

De reden dat ik vind dat het erg groot gemaakt wordt, is omdat dergelijke optomingen in alle takken van de paardensport gebruikt (kunnen) worden en dit geen uitzondering is. Er wordt daarnaast ook nog eens uitgelegd wáárom hiervoor gekozen wordt en dat heeft dus wèl te maken met wat ik aangeef.

Als we het over een visitekaartje voor de paardensport hebben, kan iedereen wel stoppen met rijden en posten op internet. Want voor de buitenwereld is het toch nooit goed genoeg, zeker voor de mensen die geen verstand hebben van de paardenwereld.

Als ik de foto’s zo bekijk zie ik overigens op wat geconcentreerde blikken na, geen zure paarden. Veelal oortjes erop.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-24 17:59

Ik zou wel graag de uitleg willen afwachten en eens irl willen kijken. Ik heb het eigenlijk nog nooit irl gezien omdat het me verder niet zo trekt.

Dat kan hoor Charles, ik zie ook een scherpe neusriem die er allemaal aan bevestigd lijkt te zijn. Zou echt graag willen weten wat er allemaal aan hangt en waarom.

Fabled

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-24 18:31

En dat jij er andere onderwerpen bij haalt onder de noemer 'ander perspectief' is weer aan jou en daar kan ik weer niks mee. :D

Er zijn (gelukkig) weinig paardensporten waar je zo op wedstrijd mag verschijnen en nog minder waar ze ook eerlijk zeggen dat ze juist sterk willen inwerken. Maar die opmerking is ook weleens verfrissend in plaats van de smoezen die je soms hoort. :D

Ik merk dat buitenstaanders juist op een goede manier kritischer zijn. Ik heb meerdere mensen horen zeggen dat ze voorheen paardensport keken voor spektakel, maar nu meer kritische vragen stellen over rijderij en of het wel goed is voor het dier. Geen slechte ontwikkeling in mijn ogen. En waar mensen misschien geen kennis hebben van paarden, betekent het ook dat ze niet murw zijn voor dingen die 'standaard' lijken in onze sport. Er zijn genoeg dingen die we normaal vinden die eigenlijk niet normaal moeten zijn.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-24 18:33

Poe die neusriemen. Gevlochten touw is knetterscherp.

Jessica007

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-24 18:51

Bij een van de close ups van het hoofd zie je ook een oude wond /litteken op de neus van het paard. Onbegrijpelijk dat dit soort optomingen zijn toegestaan. En dan in het heetst van de strijd wordt er flink aan getrokken. Brrrr.

Ik ben een keer bij een polowedstrijd gaan kijken maar ben halverwege weggegaan. Ik kon het niet meer aanzien. En toen een van de spelers zich iets bezeerd had en daar over liep te jammeren had ik m graag verteld dat zijn pijntje waarschijnlijk niets was vergeleken bij wat ze die paarden aan doen.

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-24 18:59

[***] schreef:
En dat jij er andere onderwerpen bij haalt onder de noemer 'ander perspectief' is weer aan jou en daar kan ik weer niks mee. :D

Er zijn (gelukkig) weinig paardensporten waar je zo op wedstrijd mag verschijnen en nog minder waar ze ook eerlijk zeggen dat ze juist sterk willen inwerken. Maar die opmerking is ook weleens verfrissend in plaats van de smoezen die je soms hoort. :D

Ik merk dat buitenstaanders juist op een goede manier kritischer zijn. Ik heb meerdere mensen horen zeggen dat ze voorheen paardensport keken voor spektakel, maar nu meer kritische vragen stellen over rijderij en of het wel goed is voor het dier. Geen slechte ontwikkeling in mijn ogen. En waar mensen misschien geen kennis hebben van paarden, betekent het ook dat ze niet murw zijn voor dingen die 'standaard' lijken in onze sport. Er zijn genoeg dingen die we normaal vinden die eigenlijk niet normaal moeten zijn.

Die ‘andere onderwerpen’ valt toch echt onder het stukje wat bij deze sport hoort. Ze maken weloverwogen keuzes om hun paarden zo goed mogelijk te kunnen rijden.

Je gelooft het vast niet als ik het zeg, maar al mijn paarden lopen op simpele watertrensjes en daar ben ik ook absoluut een voorstander van mits je er vriendelijk mee kunt rijden. Ik heb in het verleden ook wel een paard met een pelham gereden in het parcours, omdat ik zo zacht kon blijven inwerken. Dat je ergens een andere kijk op hebt, betekent niet dat iets anders dan direct fout is. En zo vind ik Bokt in het algemeen wel ingesteld. Iets dat anders is dan je gewend bent is niet goed en daar is verder geen discussie over mogelijk. Dat is jammer..

Ik vind het ook mooi dat er heel open en eerlijk gesproken wordt over het waarom. :j Op concours, vooral vanaf het 1.30 springen, zie je trouwens allerlei verschillende optomingen voorbij komen.

Verder ben ik ook wel heel benieuwd naar de uitleg van de ruiters zelf in dit verhaal, discussies kun je eeuwig voeren omdat je iets van verschillende kanten kunt bekijken, maar wellicht is het heel verfrissend als ruiters zelf toelichting geven.

maj0

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-24 19:12

Elisa2 schreef:
Bellatrix schreef:
Ik heb haar nog een bericht gestuurd met die vraag.
Maar ik denk niet dat ik daar in de komende uren nog reactie op krijg want ze beginnen met de finale om 13.30

Edit: daar wil ze het een andere keer over hebben, en je bent welkom op stal voor uitleg.

Dankjewel voor het navragen en de uitnodiging, misschien doe ik dat wel een keer puur uit nieuwsgierigheid. Lijkt me ook wel interessant om te weten hoe het nu precies zit.

Ik wil ook wel mee ik vind het ook wel interessant

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-24 19:18

Op polo.nl vind je de wedstrijd kalender. Het seizoen loopt nu wel ten einde.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-24 12:21

Change3x schreef:
Nouja, ik vind dat het erg groot gemaakt wordt. Ik zie een paar ophaaltrensjes en een paar pelham’s. Als je daar netjes mee om gaat is dat een stuk vriendelijker dan geruk en gepluk in een ‘normaal’ bit.

Een ophaaltrens in combinatie met een slofteugel en een vaste martingaal. De rest moet je er ook bij benoemen, dat is wel zo eerlijk.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-24 12:23

Change3x schreef:
[***] schreef:

Die ‘andere onderwerpen’ valt toch echt onder het stukje wat bij deze sport hoort. Ze maken weloverwogen keuzes om hun paarden zo goed mogelijk te kunnen rijden.

Je gelooft het vast niet als ik het zeg, maar al mijn paarden lopen op simpele watertrensjes en daar ben ik ook absoluut een voorstander van mits je er vriendelijk mee kunt rijden. Ik heb in het verleden ook wel een paard met een pelham gereden in het parcours, omdat ik zo zacht kon blijven inwerken. Dat je ergens een andere kijk op hebt, betekent niet dat iets anders dan direct fout is. En zo vind ik Bokt in het algemeen wel ingesteld. Iets dat anders is dan je gewend bent is niet goed en daar is verder geen discussie over mogelijk. Dat is jammer..

Ik vind het ook mooi dat er heel open en eerlijk gesproken wordt over het waarom. :j Op concours, vooral vanaf het 1.30 springen, zie je trouwens allerlei verschillende optomingen voorbij komen.

Verder ben ik ook wel heel benieuwd naar de uitleg van de ruiters zelf in dit verhaal, discussies kun je eeuwig voeren omdat je iets van verschillende kanten kunt bekijken, maar wellicht is het heel verfrissend als ruiters zelf toelichting geven.

Een pelham is prima als je er niet aan gaat hangen en aan rukt.
Maar een ophaaltrens in combinatie met een slofteugel en ook nog eens een vaste martingaal vind ik veel. Dat is alles wat ik er van zeg.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-24 12:25

Elisa2 schreef:
CharlesZ schreef:

Daar heb je de vaste martingaal voor.