Manege moet schadevergoeding betalen na val van pony in 2008

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-24 19:03

Lijsken schreef:
Ik ben geen deskundige maar ik kan me niet voorstellen dat de manege aansprakelijk is bij een gewone val van de pony.

Jawel, dat zijn ze over het algemeen wel. De rechtbank volgt de wet wat dat betreft.

Dapper

Re: Manege moet schadevergoeding betalen na val van pony in 2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-24 19:04

Er wordt wel gekeken hoe iets gebeurt is soms is het fiftyfifty ligt per geval anders .

Lijsken

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-24 19:04

Shadow0 schreef:
Lijsken schreef:
Ik ben geen deskundige maar ik kan me niet voorstellen dat de manege aansprakelijk is bij een gewone val van de pony.

Jawel, dat zijn ze over het algemeen wel. De rechtbank volgt de wet wat dat betreft.

Zie mijn edit: ik heb het gelezen inderdaad :j

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-24 19:05

Je bent als manege eigenlijk altijd aansprakelijk :j
Dat is overigens GEEN schuld, dat is heel wat anders.
Bij schuld kan het evtl. zijn dat het probleem volledig bij de ruiter komt te liggen.

Bij kinderen onder een bepaalde leeftijd draagt een bedrijf volledige aansprakelijkheid en dat wordt persentueel minder richting volwassene waar het dan zo‘n 50/50 is.

Aansprakelijkheid is in feite een vastgelegde afspraak waardoor er niet heen en weer geschoven hoeft worden tussen verzekeringen. Net als werkgevers aansprakelijk zijn (maar niet perse schuldig zijn aan) voor werkgerelateerde letsels.

Het systeem zelf zou van mij heel anders mogen, maar dat is nu niet zo.

Overigens heb ik vroeger op ponies gereden die eigenlijk echt levensgevaarlijk waren, daar is wel spraken van schuld als er dan wat mis gaat. Achteraf snap ik ook niet hoe zo‘n manege daar mee weg kwam (puur geluk waarschijnlijk).
Laatst bijgewerkt door Mungbean op 31-08-24 19:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-24 19:07

Ah ik zie mogelijkheden.... mijn rechter pink is krom en daardoor ben ik nooit doorgebroken als concertpianist. Ik kreeg een kromme pink doordat ik als klein ukkie mijn pink tussen de veren onder het fietszadel van mijn vader kreeg. Ik ga die fietszadelfabrikant aanklagen en eis een schadevergoeding voor mijn gederfde inkomsten als concertpianist.

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-24 19:10

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-24 19:11

Anne_GTI schreef:
Ah ik zie mogelijkheden.... mijn rechter pink is krom en daardoor ben ik nooit doorgebroken als concertpianist. Ik kreeg een kromme pink doordat ik als klein ukkie mijn pink tussen de veren onder het fietszadel van mijn vader kreeg. Ik ga die fietszadelfabrikant aanklagen en eis een schadevergoeding voor mijn gederfde inkomsten als concertpianist.

Productaansprakelijkheid is weer een hele andere tak

Dapper

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-24 19:11

Hoe denk je er dan over als iemand van een paard van een manege valt en diegene zeker 10 weken niet zou kunnen werken, denk je niet dat die baas vraagt hoe dit gekomen is ? Die laat zijn letselschadeadvocaat dat haarfijn uitzoeken.

Wescha

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-24 19:12

Mag ik mijn basisschool leraar dan ook aansprakelijk stellen?
Tijdens de gymles ben ik als 8 jarige van een turn toestel gevallen. Met blijvend letsel (arm staat scheef en is korter), dagelijks pijn en andere beroepskeuze moeten kiezen omdat ik geen fysiek werk aan kan.

Dapper

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-24 19:13

En zelf sommige letselschadeadviseurs moet je uitleggen dat jij als eigenaar verantwoordelijk bent. :oo

Dapper

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-24 19:15

Wescha schreef:
Tijdens de gymles ben ik als 8 jarige van een turn toestel gevallen. Met blijvend letsel (arm staat scheef en is korter), dagelijks pijn en andere beroepskeuze moeten kiezen omdat ik geen fysiek werk aan kan.

Geen idee ik weet het alleen in de paarden

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-24 19:16

Wescha schreef:

De school, niet de leraar.
Al kan ik me voorstellen dat scholen mogenlijk een speciale regelgeving hebben, geen idee.

Mijn dochter heeft haar elleboog gebroken gehad op de kdv, niemand schuld aan. Dat liep via de ongevallen verzekering van de kdv en eventuele letselschade zou dan ook bij die verzekering terechtkomen (mits je claimt).

Mijn broer heeft als kind letselschade vergoed gekregen van een autoverzekering ivm een blijvend minder mobiele schouder, ookal was er geen sprake van schuld door beide partijen (ongelukkige samenloop).

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-24 19:27

Oke ik vind het een beetje lullig dat ze pas zoveel jaar later hiermee komen nu het financieel nodig is. Had gewoon gelijk moeten gebeuren.

Anderzijds moet men echt heel blij zijn dat er voor dit soort letselschade verzekeringen zijn (AVP voor de particulieren en bedrijfsmatig voor dit soort zaken bij maneges bijvoorbeeld). Met een passende verzekering geen geen roekeloosheid ben je dan vaak gewoon ingedekt en dat is voor de partij met letsel net zo belangrijk. Oud collega van me had ook blijvend letsel maar wilde de eigenaar van dat paard niet aansprakelijk stellen omdat ze geen verzekering daarvoor had. Maar daardoor liep ze dus wel in de knel met haar zorgkosten en de inkomsten die ze daardoor de rest van haar leven mis ging lopen.

Neehoor, gewoon goed verzekeren en als er dan wat gebeurt er blij mee zijn dat je de partij met schade of letsel kan helpen doordat je verzekerd bent. Ik lees zoveel mensen die gepikeerd raken door aansprakelijkheid en die gedachtegang is zo jammer want dat is nergens voor nodig.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-24 19:31

anca schreef:
En hoezo heeft het invloed op haar studie? Wist ze als 7 jarige al dat ze deze studie zou doen. Ze had ook een passende studie kunnen uitkiezen.

Het blijft een vervelende zaak natuurlijk maar om nu nog allerlei rechtszaken te openen vind ik niet fris

Misschien wist ze niet dat de studie zoveel pijn zou geven aan haar lichaam? Er zijn ook studenten die door lichamelijke blessures de studie op moeten geven.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-24 19:33

Celebi schreef:
. Maar daardoor liep ze dus wel in de knel met haar zorgkosten en de inkomsten die ze daardoor de rest van haar leven mis ging lopen.

Ik zou dus liever hebben dat dit ook niet zo'n grote rol zou spelen.

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-24 19:36

Hierom laat ik dus geen anderen op mijn paard rijden ( ok alleen mijn nichtje, maar dan heb ik hem vast ).
Je bent als eigenaar aansprakelijk. Ookal is het verzekerd, ik moet er niet aan denken.

Wat ik wel erg raar vind is dat ze er zoveel jaren later mee komt. Dan hadden de ouders gelijk aan de bel moeten trekken. Dit vind ik dus ook belachelijk. Misschien zijn er in de tussentijd wel meer dingen voorgevallen wat haar letsel heeft verergert of zo.

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-24 20:14

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-24 20:41

Wescha schreef:

Ja dat kan, sterker nog, dat is laatst gebeurd bij een collega van mij, die gymleerkracht is op een basisschool. Een kind viel in haar les uit de ringen en had beide armen gebroken. Ouders hebben haar voor de rechter gesleept.
Het is gelukkig een geweldige leerkracht en zij had alle veiligheidsmaatregelen genomen en de goede instructies gegeven. Daardoor was zij niet schuldig. Maar geestelijk heeft ze hier een grote tik van gehad.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-24 20:43

Cinnepin schreef:
Wat ik wel erg raar vind is dat ze er zoveel jaren later mee komt. Dan hadden de ouders gelijk aan de bel moeten trekken. Dit vind ik dus ook belachelijk. Misschien zijn er in de tussentijd wel meer dingen voorgevallen wat haar letsel heeft verergert of zo.

Grote kans dat ze dat nooit geweten hebben dat dit kan en zij nu zelf iemand heeft leren kennen die hierop gewezen heeft.

Dat is namelijk ook echt weer waardeloos aan het systeem: je moet het zelf weten en claimen, geen enkele verzekering die je daar op alert maakt. Dus minder mondige mensen hebben pech.
Mijn moeder is destijds gecontacteerd door een zelfstandige letselschade advocaat, anders had zij ook niet geweten dat mijn broer daar voor in aanmerking kwam.

Anna_98

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-24 20:48

Ik werk zelf als schadebehandelaar bedrijfsaansprakelijkheid en dit is weer een uitstekend voorbeeld waarom wij adviseren om letselschades altijd direct te melden. Wanneer een verzekering wordt beëindigd kunnen schades die binnen de looptijd zijn ontstaan vaak maar een paar maanden na de einddatum kunnen gemeld. De nieuwe verzekering dekt vaak alleen schades die bij de verzekerde niet bekend waren op de ingangsdatum van die verzekering.

In dit geval had de manege dus eigelijk zodra bekend werd dat dit meisje serieus letsel over heeft gehouden aan haar val, de kwestie moeten melden bij de verzekeraar. Heel zuur dat het in dit geval niet is gebeurd en dan jaren later nog tot financiële problemen leidt voor de manege

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-24 21:01

Supervixen schreef:
Ja dat kan, sterker nog, dat is laatst gebeurd bij een collega van mij, die gymleerkracht is op een basisschool. Een kind viel in haar les uit de ringen en had beide armen gebroken. Ouders hebben haar voor de rechter gesleept.

Dat klinkt vrij wonderlijk. Waarom zou dit op de leerkracht gericht zijn en niet op de school?

(En waarom zou je als docent een grotere tik krijgen van een verzekeringsaangelegenheid dan van een kind dat beide armen breekt onder jouw hoede?)

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-24 21:03

Ik ben ook instructie op een manege en daarom zal ik ook nooit kinderen overhalen om iets te doen wat ze eigenlijk niet willen of durven…

Je zult de hindernis maar een gaatje hoger doen, kind durft niet, laat zich overhalen en dan valt ze eraf…..

Ramp is niet te overzien, tenminste zo zie ik dat :)

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-24 21:18

ZElfs als het kind zou schreeuwen en daardoor de pony op de loop zou gaan, dan ben je nog aansprakelijk.

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-24 21:44

germie schreef:
ZElfs als het kind zou schreeuwen en daardoor de pony op de loop zou gaan, dan ben je nog aansprakelijk.

Daar is een nuance in aan te brengen. Zo zwart wit is het nu ook weer niet.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-24 21:51

Als je tijdens het voetballen op je cluppie je been breekt en restschade hebt, kan je de club dan ook aansprakelijk stellen? Of is dit enkel omdat het een dier in eigendom van de manege betreft dat dit kan?