Te paard van het Belgische Ieper naar Alkmaar

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-24 10:22

Dat vind ik ook, ze hebben gewoon geen reserve en zitten op het randje.
Ik denk ook dat het niet meer de jongste paarden zijn….

En om zo’n dingen te gaan doen start je idd beter met overschot en een goeie leeftijd…

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-24 10:24

Oef, voor 1 dag 80 kilometer moet je toch al serieus fit zijn, en de paarden zéker.

Laat staan dagen achter elkaar, zonder rustdag, zonder ervaring met lange afstanden.

Voor een serieuze meerdaagse trektocht is een kilometer of 20 per dag gemiddeld veel realistischer.

Dan is er voldoende hersteltijd, kun je een keer een omleiding of wegafzetting en dus onbedoeld langere route opvangen, is er voldoende tijd om ruwvoer te eten etc.

Tuurlijk kunnen langere afstanden ook, maar niet dagen aaneen gesloten.

Een verstandige trektocht is niet hetzelfde als dagen achtereen nagenoeg onervaren endurance-afstanden rijden...

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-24 10:25

Wie verzint het om met twee paarden over de Erasmusbrug te willen gaan :roll: . Loeidruk, trams vrachtwagens alles, en voor en na tig stoplichten waar alles langs je heen raast. Als voetganger voelt het al niet lekker.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-24 10:33

prompter schreef:
Wie verzint het om met twee paarden over de Erasmusbrug te willen gaan :roll: . Loeidruk, trams vrachtwagens alles, en voor en na tig stoplichten waar alles langs je heen raast. Als voetganger voelt het al niet lekker.

Laat ze uberhaupt eerst maar zo ver komen ;)

Ik hou van grootste plannen, ik hou van avontuur, en ik hou van mensen die zich inzetten voor anderen.

Maar ik hou ook van een stuk verstand, realisme en voorbereiding.
En iets écht voor een ànder doen en niet een verkapt kijk mij eens goed zijn, waarbij onderliggend eigenlijke vooral het eigen ego is.

En dit voelt voor mij wel een beetje zo.

Kan absoluut zijn dat ik ernaast zit, ik ken de persoon in kwestie niet.
Maar t voelt niet helemaal zuiver.

tengeltje11

Re: Te paard van het Belgische Ieper naar Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-24 10:41

Amen

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-24 10:58

80 km per dag is echt niet haalbaar. In stap ben je dan 15 uur per dag aan het rijden

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-24 11:10

Mijn pony's zijn aan het einde van Epe al 1/10de van hun gewicht kwijt en dat is 4 dagen zo'n 20-30 km per dag. En die zijn er echt qua spieren en vet naartoe getraind. Hoe ziet zij het voor zich dat paarden aankomen als zij 80 km per dag moeten lopen. Ik denk niet dat ze Alkmaar gaat halen als de paarden nu al schraal staan.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-24 11:12

Dorine92 schreef:
80 km per dag is echt niet haalbaar. In stap ben je dan 15 uur per dag aan het rijden

Langer als je de weg moet zoeken, wachten bij oversteken, pauzes neemt etc. Normaal gesproken neem je om de paar uur een pauze ook om de paarden even wat te laten eten en drinken.
Het is gewoon niet reëel..

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-24 11:18

Op haar FB zegt ze dat de dierenarts ze nog een laatste check heeft gegeven en dat ze perfect op gewicht zijn.... Persoonlijk had ik dit niet op een paardenrug gedaan met zulke paarden maar dan op de fiets of iets anders wat een ludieke manier kan zijn.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-24 11:24

Zo dan.... ook bij mij gingen bij het lezen van het bericht de wenkbrauwen omhoog, om nog een keer te lezen van "hoeveel km in hoeveel dagen" :? :? Om dat voor elkaar te boxen moet je toch wel serieus in topconditie zijn, totaal niet realistisch om op de bonnefooi een week lang dagelijks zulke afstanden te rijden.

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-24 11:33

meggiemeg schreef:
Op haar FB zegt ze dat de dierenarts ze nog een laatste check heeft gegeven en dat ze perfect op gewicht zijn.... Persoonlijk had ik dit niet op een paardenrug gedaan met zulke paarden maar dan op de fiets of iets anders wat een ludieke manier kan zijn.

Kan prima dat ze net op gewicht staan, maar als je zoiets doet heb je meer dan iets van reserve nodig en dat hebben deze paarden zonder twijfel niet….

Als ze zelfs op een endurance pagina zeggen dat het niet realistisch is…. Wat een bord heb je dan voor je kop? En als slagzin op je fb pagina hebben staan dat de paarden op nr 1 staan?…. Euh…..

Ik ken ze niet, maar moet hier ergens in de buurt zitten… ben vooral ook heel benieuwd die de dierenarts zou zijn daar…

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-24 11:41

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-24 11:48

Ik heb al geprobeerd een berichtje te sturen maar is allemaal uitgeschakeld.

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-24 11:49

Heb enkel fb en daar vind ik niet direct iets met een veearts

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-24 12:03

In de openingspost staat haar volledige naam en als je die op FB intypt kom je bij recente openbare berichten. Ik snap niet dat ze zelf niet inziet dat dit voor goed gezonde paarden al eigenlijk onmogelijk is, laat staan voor deze twee. En dan noemt ze de mensen die negatief tegenover haar actie staan haters... Daar maakt ze vast vrienden mee...

puppy1128

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-24 12:16

Ik was in mei met 53 km al 10,5 uur onderweg. Grotendeels stap, nog geen 2 uur draf en nog geen 5 minuten galop volgens de app. Ik had in een midweek ongeveer 120 km gereden (inclusief de 53 km) en we waren bekaf van alle indrukken en ritjes. Als ik lees 630 km in 8 dagen, nee bedankt. :=

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-24 12:17

Wat bizar dit. Wat zien die paarden er ook slecht uit :oo

Ga dan lekker fietsen, of zo.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-24 12:27

Oh jee, dit moet je inderdaad zo niet willen. Dat kun je als enigszins ervaren paardenmens toch zelf ook bedenken? Om nog maar niet te spreken hoe de paarden eruit zien :\

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-24 12:34

tengeltje11 schreef:
Hier het artikel:
https://www.hln.be/ieper/630-km-in-het- ... ~a1857177/

Duursporters zijn nooit dik, maar ik vind die paarden er niet als ‘in topconditie’ uit zien….

Jeetje wat een mager dier! De andere kan ik niet zo goed zien maar die ene is echt mager. Aguttie.
Die moet lekker een mals weilandje in en geen tocht van honderden kilometers aangaan.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-24 12:36

Ik zie op haar Facebook dat aangegeven wordt dat de paarden er nu beter in conditie uitzien, en dat ze gewend zijn om 40km per dag te lopen en dat in 4 uurtjes doen.

Kijk ik weet natuurlijk niet hoe ze verder traint, maar ik denk dat het wel even slikken zal zijn als het ineens 7-8 dagen achter elkaar 80 km moet worden..... waarbij je dan simpel gerekend 8 uur stevig door moet lopen..... en de volgende dag wéér..... en dan ook nog waarschijnlijk over allerlei niet bepaald optimale paden / omgeving..... waardoor het langer duurt en zwaarder is.

Ik hoop dat ze een trailer achter de hand heeft om de paarden op de locatie te brengen als blijkt dat het "iets" te enthousiast gedacht was :=

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-24 12:43

Maar begin juli waren die paarden beiden nog te mager en ongespierd.

Je mag doen wat je wil, maar 2 maand later is een paard dan sowieso nog aan het bijkomen van onbespied en te mager te zijn, je mag zeggen wat je wil, een paard die er begin juli zo uitziet als op de foto, daar ga je zelfs geen week lang 40km/dag mee stappen eind augustus… hoe verzin je het hele gebeuren eigenlijk?

Dee_Es

Er ligt al een vergrootglas op de paardensport en dan moet iemand zo'n actie gaan uithalen.

Wat ik niet helemaal begrijp, gaat ze om de dag met een ander paard rijden of bv 40km met het ene paard en 40km met het andere elke dag?

Op zulk schraalbespierde paarden zou ik overigens helemaal geen zadel leggen. Ik vind de bovenlijn wel heel bloot.

fransje23

pmarena schreef:
Ik hoop dat ze een trailer achter de hand heeft om de paarden op de locatie te brengen als blijkt dat het "iets" te enthousiast gedacht was :=

Ze heeft een volgauto met trailer.
:j

Rule_Breaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-24 12:44

Ik ben echt wel voor een sponsoractie maar dit is echt onverantwoord. 8)7
Conditie vd paarden, veel te veel km's, geen rustdag.

En straks is ze onderweg, media plaatst artikel, wakker dier of pvdD buigen zich erover en krijgen we weer drama.

Ze verpest het zo voor anderen.

Edit: hoe zit het met de hoofcare? Blote voeten kan niet over zo'n afstand met grotendeels asfalt. Ijzers, hoefschoenen etc gaan ook geen 630 km halen dit zal onderweg vervangen moeten worden.

boedjang

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-24 12:55

Ik dacht alleen maar..ieper alkmaar das nog geen 300 km. Dat in 8 dagen is al een uitdaging.
Ik ben na een 4 daagse met 25 km per dag echt wel klaar. Denk ook dat het een uitdaging gaat woorden. Wellich4 rijdt de trailer mee met andere paard?