Legendarisch Australisch renpaard Black Caviar overleden

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-24 08:04

Elisa2 schreef:
https://theconversation.com/black-cavia ... ent-237039

Er worden meer vragen bij gesteld. Ik heb ook wel wat gemengde gevoelens er bij.

Zoals?

Dit is toch niks anders dan wat er gebeurt bij top-warmbloed merries nadat ze met pensioen gaan op meestal nog veel latere leeftijd? Tenzij je daar ook issues mee hebt, dan heb ik niks gezegd.

Ik vind er ook wat van dat merries ieder jaar een veulen krijgen, maar als het dan moet, dan liever zoals het bij volbloeden gebeurt.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-24 08:11

7ofhearts schreef:
En dubbele pech wat het veulen is ook dood.

Daar lees ik nou werkelijk nergens iets over.

Maar ik heb wel het vage vermoeden dat de merrie misschien placentitis had.
Vanwege de placentitis vervolgens een uierontsteking, en die uiterontsteking is met cortico's behandeld, en díe hebben dan weer de hoefbevangenheid gegeven.

En dan is de sequentie [uierontsteking - cortico's - HB - volgende dag meteen veulen geboren (te vroeg geboren door placentitis?) - paard ingeslapen] een bijna onvermijdelijke cascade.

Als ze placentitis had is vroeggeboorte zeer veel voorkomend, en dan zou een overleden veulen wel verklaarbaar zijn.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-24 08:15

Als je dit uitmelken vindt dan worden bijna alle fokmerries hier op bokt dat ook. Best veel die ook nog gewoon moeten werken tijdens dracht en vlak na de geboorte van veulen en elk jaar opnieuw. Of alle KI, spoeling, hengstig spuiten en noem maar op. Of die na carrière dus als fokmerrie ingezet worden, of omdat ze geblesseerd zijn.

25 keer starten in 4 jaar is ook een stuk minder als wat het gemiddelde bokt paard doet wat wedstrijden loopt.

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-24 08:24

Ibbel schreef:
7ofhearts schreef:
En dubbele pech wat het veulen is ook dood.

Daar lees ik nou werkelijk nergens iets over.

Maar ik heb wel het vage vermoeden dat de merrie misschien placentitis had.
Vanwege de placentitis vervolgens een uierontsteking, en die uiterontsteking is met cortico's behandeld, en díe hebben dan weer de hoefbevangenheid gegeven.

En dan is de sequentie [uierontsteking - cortico's - HB - volgende dag meteen veulen geboren (te vroeg geboren door placentitis?) - paard ingeslapen] een bijna onvermijdelijke cascade.

Als ze placentitis had is vroeggeboorte zeer veel voorkomend, en dan zou een overleden veulen wel verklaarbaar zijn.

Dit is inderdaad wat er gebeurd is, al weet ik niet of het veulen ook vervroegd geboren is.

Ik denk dat deze specifieke merrie echt een heel, heel goed leven gehad heeft. Overigens worden hier weer allerlei zaken door elkaar gehaald gezien de moeder van BC niet overleden is na dracht van haar. Juist enkele jaren en veulens later na reactie op een medicijn.

Veulens van BC zijn trouwens ook allemaal aangehouden dus kwa geld zijn ze van het fokken vooral armer geworden al maakt dat deze mensen niks uit. Dekgelden van de hengsten die gebruikt zijn kan hier geen enkele bokker opbrengen denk ik.
Exceed &Excel 132k
Snitzel 220k
I'm invinsible 247.5k
Sebring 77k
More then ready 75k
Merrie heeft vanaf 2 jaar oud zelfde eigenaren gehad. Tijdens haar carrière zelfde trainer en na race retirement eigen personal verzorger. Mocht gewoon volop buiten staan, geen gekloot als ici/opu/et you name it.
Tijdens haar ren carrière zeer licht gestart met gemiddeld 5x per jaar. Op 1 start in Engeland na enkel in Australië gekoerst.
Afbeelding

Lanoca

Re: Legendarisch Australisch renpaard Black Caviar overleden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-24 08:39

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-24 08:41

kyrkelover schreef:
Overigens worden hier weer allerlei zaken door elkaar gehaald gezien de moeder van BC niet overleden is na dracht van haar. Juist enkele jaren en veulens later na reactie op een medicijn.

Er stond wel ergens in een artikel over BC dat ze met de fles was grootgebracht. Niet door haar moeder geaccepteerd dan?

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-24 08:46

Lanoca schreef:
Voor de geïnteresseerden, een samenvatting in het Engels.

https://www.abc.net.au/news/2024-08-19/ ... ntent=link

Ah, het gebruik van een praam is de reden voor het 'proteststuk' van deze reporter. Dat is het gevolg van de antieke regel van het studbook om geen KI goed te keuren, en misschien had-ie dat dan eens aan moeten kaarten.
Verder is 'm de werking van de praam niet uitgelegd.

Nee, het ziet er niet fraai uit (en de reporter heeft het niet eens gezien, denk ik) en het doet zeker (eerst) ook pijn voor de endorfines in gaan werken. Maar enige nuancering had wel gemogen.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-24 09:06

_San87_ schreef:
Elisa2 schreef:
https://theconversation.com/black-cavia ... ent-237039

Er worden meer vragen bij gesteld. Ik heb ook wel wat gemengde gevoelens er bij.

Zoals?

Dit is toch niks anders dan wat er gebeurt bij top-warmbloed merries nadat ze met pensioen gaan op meestal nog veel latere leeftijd? Tenzij je daar ook issues mee hebt, dan heb ik niks gezegd.

Ik vind er ook wat van dat merries ieder jaar een veulen krijgen, maar als het dan moet, dan liever zoals het bij volbloeden gebeurt.

Bij top warmbloedmerries wordt vaak embryotransplantatie gebruikt.

Ik vindt het dubbel omdat aan de ene kant een veulen krijgen gewoon de natuur is en daar heb ik geen problemen mee. Maar, 9 veulens in een vrij korte tijd vind ik veel en hoe ouder ze worden..hoe meer risico, en ik vindt het dan heel erg sneu dat zo'n merrie door het veulenen het leven laat. Ik denk dan, waren 5 veulens (ik noem maar ff wat) niet genoeg en dan gewoon lekker echt op pensioen?

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-24 09:11

Elisa2 schreef:
_San87_ schreef:

Zoals?

Bij top warmbloedmerries wordt vaak embryotransplantatie gebruikt.

Ik vindt het dubbel omdat aan de ene kant een veulen krijgen gewoon de natuur is en daar heb ik geen problemen mee. Maar, 9 veulens in een vrij korte tijd vind ik veel en hoe ouder ze worden..hoe meer risico, en ik vindt het dan heel erg sneu dat zo'n merrie door het veulenen het leven laat. Ik denk dan, waren 5 veulens (ik noem maar ff wat) niet genoeg en dan gewoon lekker echt op pensioen?

Embryotransplantatie is ook niet bepaald prettig? De merrie hoeft zelf niet te dragen, maar mag wel pijnlijke procedures ondergaan.

9 veulens in 11 jaar, vind dat niet bizar veel? Op Bokt zie je genoeg merries die ook ieder jaar drachtig zijn, en waar nog gewoon mee wordt gewerkt terwijl ze drachtig zijn, worden ook gewoon dichtgezet e.d.. Black Caviar deed niks meer, behalve in de weide lopen. Dichtzetten mag niet bij volboeden.

Dit is echt een gevalletje brute pech, had met haar eerste veulen ook kunnen gebeuren.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-24 09:16

Ook bij warmbloedmerries wordt er zoveel gefokt. Deze heeft nog 2 jaar blijkbaar geen veulens gehad tussendoor, terwijl je hier op bokt er zat ziet die elk jaar veulens krijgen tot in de 20. Of zelfs ET en zelf dragen elk jaar.
Of inderdaad elk jaar veulens krijgen en tussendoor gewoon nog volop gereden/getraind worden. Deze merrie staat al jarenlang jaarrond op de wei, wat me een prettig leven lijkt juist. Ook de sportcarrière was met veel minder starts per jaar als wat er bij warmbloeden normaal is. Plus dat ze jonger met pensioen gaan bij de Ev's.

Dat je het er niet mee eens bent kan, maar dan is het bij een warmbloed merrie, koudbloed merrie en noem alles maar op even 'fout' / 'zielig' of 'uitmelken'.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-24 09:16

MyWishMax schreef:
Als je dit uitmelken vindt dan worden bijna alle fokmerries hier op bokt dat ook. Best veel die ook nog gewoon moeten werken tijdens dracht en vlak na de geboorte van veulen en elk jaar opnieuw. Of alle KI, spoeling, hengstig spuiten en noem maar op. Of die na carrière dus als fokmerrie ingezet worden, of omdat ze geblesseerd zijn.

25 keer starten in 4 jaar is ook een stuk minder als wat het gemiddelde bokt paard doet wat wedstrijden loopt.

Nou precies, kan je er zo een tiental noemen die hun merrie elk jaar volstoppen, maar dat vinden de meeste hier op Bokt toch zo leuk om elk jaar weer te volgen. Hoezo hypocriet.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-24 09:17

San:
Misschien wel, misschien niet...hoe ouder hoe meer risico.

Nee embryotransplantatie is ook niet prettig, maar dood gaan ze er niet aan. Het wordt vaak bewust ingezet om het dier niet bloot te stellen aan de risico's van de dracht.

Mij is het trouwens om het even om welk dier/ ras het gaat.

Ik geloof grif dat ze het grootste deel van haar leven in de wei heeft gestaan en hoop dat dit inderdaad verder een prettig leven was.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-24 09:22

Elisa2 schreef:
San:

Nee embryotransplantatie is ook niet prettig, maar dood gaan ze er niet aan. Het wordt vaak bewust ingezet om het dier niet bloot te stellen aan de risico's van de dracht.

Ik geloof grif dat ze het grootste deel van haar leven in de wei heeft gestaan en hoop dat dit inderdaad verder een prettig leven was.

Ja, hoe ouder hoe meer risico. Dat geldt voor alles. Ze stond onder erg goede begeleiding, wie zijn wij dan om te zeggen dat ze te oud is? Complicaties kunnen altijd gebeuren, ook met jonge merries. Dat is een risico.

Het argument dat ze niet dood gaan aan embryotransplantatie is nogal drogredeneren, dat snap jij ook wel. De risico van de dracht mag een andere merrie op zich nemen.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-24 09:25

Maar vind je 18 echt te oud al? Ja, voor een 1e veulen, maar bij een merrie die al vaker een veulen heeft gehad? Als de merrie hiervoor altijd soepel door de dracht en zoogtijd heen kwam?
Ik zie de meeste mensen hier op bokt en irl pas gaan nadenken over stoppen als het of niet meer lukt of als paard ergens in de 20 is. of wanneer merrie echt te lijden heeft van veulens (hoewel dat voor sommige ook geen reden is om te stoppen helaas, zelfs niet als er niet tegenaan gevoerd kan worden)

Deze complicatie hoeft ook niet door leeftijd te komen. Er zijn ook jongere merries die dit krijgen, zelfs bij 1e veulen, en reactie op de medicatie kan ook elk paard krijgen. Zelfs zonder veulen had ze iets kunnen krijgen waardoor ze medicijnen moest met dit risico.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-24 09:26

Elisa2 schreef:
San:

Dat de draagmerrie dan wel kans heeft op overlijden maakt niet uit? :')

Fokken brengt risico's met zich mee. Niet meer doen dan? Rijden ook, gebroken been bijvoorbeeld. Ook niet meer doen? Lekker rennen door de wei ook, ook niet meer doen?

Shit happens!

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-24 09:26

Nou nee hoor, dat is gewoon een feit dat daarmee de medische risico's van een dracht vermeden worden. Merries willen ook nog weleens bekkenproblemen overhouden aan een dracht, het is niet altijd allemaal maar zo simpel en rooskleurig.

https://equiception.com/embryo-transfer

Ik zeg ook nergens dat ze te oud is, alleen iets over het door blijven fokken terwijl het ook een keer genoeg kan zijn geweest en ze gewoon echt met pensioen had gekund. Dat had ik haar gewoon gegund.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-24 09:27

Captain schreef:
Elisa2 schreef:
San:

Dat de draagmerrie dan wel kans heeft op overlijden maakt niet uit? :')

Fokken brengt risico's met zich mee. Niet meer doen dan? Rijden ook, gebroken been bijvoorbeeld. Ook niet meer doen? Lekker rennen door de wei ook, ook niet meer doen?

oliebol happens!

Draagmerries worden geselecteerd, mogen niet ouder dan 15 jaar zijn en krijgen niet ieder jaar een veulen.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-24 09:28

Elisa2 schreef:
Nou nee hoor, dat is gewoon een feit dat daarmee de medische risico's van een dracht vermeden worden. Merries willen ook nog weleens bekkenproblemen overhouden aan een dracht, het is niet altijd allemaal maar zo simpel en rooskleurig.

https://equiception.com/embryo-transfer

Ik zeg ook nergens dat ze te oud is, alleen iets over het door blijven fokken terwijl het ook een keer genoeg kan zijn geweest en ze gewoon echt met pensioen had gekund. Dat had ik haar gewoon gegund.

De medische risico's draag je over naar de draagmerrie.

Maar los daarvan, voor Black Caviar was het puur pech. Dat is enorm vervelend. Maar uitgemolken is de merrie niet. De eigenaren hebben AL haar nakomelingen nog in eigen bezit.

En Black Caviar kreeg ook niet ieder jaar een veulen.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-24 09:30

Maar de risico's heb je toch nog steeds? :?
Of ze nou speciaal geselecteerd zijn of niet. Elke dracht brengt risico's met zich mee. Maakt niet uit hoe gezond de merrie is.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-24 09:33

Ja dat maakt dus wel uit, daarom mogen draagmerries niet ouder zijn dan 15 jaar.

Nu vind ik 17 niet super oud, dus zal niet zeggen dat zij te oud was..maar er is dan dus wel een grotere kans op complicaties. En met 9 veulens al tja..wanneer is het een keer genoeg en tijd om voor het dier te kiezen? Dat is waar ik gemengde gevoelens over heb.

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-24 09:35

MyWishMax schreef:
Deze complicatie hoeft ook niet door leeftijd te komen. Er zijn ook jongere merries die dit krijgen, zelfs bij 1e veulen, en reactie op de medicatie kan ook elk paard krijgen. Zelfs zonder veulen had ze iets kunnen krijgen waardoor ze medicijnen moest met dit risico.

Ja ik kan me ook meerdere gevallen van bokt herinneren in de afgelopen jaren, ook vooral jonge, gezonde merries.

Dat ze dan niet bevangen zijn geraakt van cortico's is hartstikke mooi, maar wil niet zeggen dat het bij deze specifieke merrie wanbeleid was :? Het is toch standaard behandeling en altijd met HB als mogelijke ongewenste bijwerking.

Elisa2 schreef:
Ja dat maakt dus wel uit, daarom mogen draagmerries niet ouder zijn dan 15 jaar.

Nu vind ik 17 niet super oud, dus zal niet zeggen dat zij te oud was..maar er is dan dus wel een grotere kans op complicaties. En met 9 veulens al tja..wanneer is het een keer genoeg en tijd om voor het dier te kiezen? Dat is waar ik gemengde gevoelens over heb.

Verwacht dat je nu met deze overuiging alle volgtopics binnen gaat vallen waar jaar in jaar uit gefokt wordt en met oudere merries ook :j

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-24 09:39

Nee dat maakt niet uit, risico is risico. Maar goed, volgens mij heeft deze discussie echt geen nut.

Xandyandme

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-24 09:40

Elisa2 schreef:
San:

Het wordt nog veel vaker ingezet om zoveel mogelijk embryo's te kunnen spoelen uit een goede merrie om zoveel mogelijk nakomelingen te kunnen verkopen op veilingen ea...
Ik denk dat deze merrie al bij al nog mooie jaren heeft gehad.
We moeten niet heiliger dan de paus zijn, vind ik... Er zijn tich fokmerries (ook hier op bokt) die jaren na mekaar veulens op de wereld moeten zetten of meerdere keren per seizoen gespoeld worden of icsi. En dat wordt dikwijls maar heel normaal gevonden.
En dan spreken we best niet over de populaire dekhengsten die meerdere keren per week dekken soms moeten combineren met de sport. Die zijn na enkele jaren compleet kapot... maar alles voor het geld he :(

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-24 09:44

Ik ken ook draagmerries die wel ouder zijn? Ze waren jonger toen ze aangeboden werden, dat wel, maar werden en worden nog steeds gebruikt.

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-24 09:50

Ja volgens mij is max 15 jaar alleen een eis bij instroom als draagmerrie? En als het daarna wel elk jaar blijft pakken worden ze niet zomaar uitgesloten afaik.