MyWishMax schreef:Deze complicatie hoeft ook niet door leeftijd te komen. Er zijn ook jongere merries die dit krijgen, zelfs bij 1e veulen, en reactie op de medicatie kan ook elk paard krijgen. Zelfs zonder veulen had ze iets kunnen krijgen waardoor ze medicijnen moest met dit risico.
Ja ik kan me ook meerdere gevallen van bokt herinneren in de afgelopen jaren, ook vooral jonge, gezonde merries.
Dat ze dan niet bevangen zijn geraakt van cortico's is hartstikke mooi, maar wil niet zeggen dat het bij deze specifieke merrie wanbeleid was
Het is toch standaard behandeling en altijd met HB als mogelijke ongewenste bijwerking.
Elisa2 schreef:Ja dat maakt dus wel uit, daarom mogen draagmerries niet ouder zijn dan 15 jaar.
Nu vind ik 17 niet super oud, dus zal niet zeggen dat zij te oud was..maar er is dan dus wel een grotere kans op complicaties. En met 9 veulens al tja..wanneer is het een keer genoeg en tijd om voor het dier te kiezen? Dat is waar ik gemengde gevoelens over heb.
Verwacht dat je nu met deze overuiging alle volgtopics binnen gaat vallen waar jaar in jaar uit gefokt wordt en met oudere merries ook