Paard overleden nadat het op de snelweg door trailer zakte: 'Bizar'

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-24 18:53

Wat een nachtmerrie voor de eigenaar, vreselijk....

Over apk enzo: Ze hebben een 10-15 jaar geleden juist die periodieke keuring afgeschaft in NL.

De reactie van KNHS is buitengewoon dom. Totaal wereldvreemd of juist opzettelijk doen alsof het niet zo is. Want dit gebeurd vaker, zo'n ellende is geen uitzondering.

Op het filmpje via Omroep Brabant een trailer met ronde raampjes te zien. Dat is een ouder type. Waarschijnlijk bestond de alu bodem toen nog niet. Juist bij zon oudere trailer wordt onderhoud en controle extra belangrijk....

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-24 18:58

Dees schreef:
Over apk enzo: Ze hebben een 10-15 jaar geleden juist die periodieke keuring afgeschaft in NL.

Ik rijd al 40 jaar met trailers. Er is nóóit een verplichte jaarlijkse keuring voor trailers geweest.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-24 19:00

Oh getsie wat een naar heftig ongeluk... eerste stukje film lijk je ook een ijzer te zien. Damn wat een nare manier om je paard te verliezen maar helemaal als paardzijnde brrrr.

Verplichte keuring zou wel een hoop helpen denk ik, al blijf je idd dan nog gevallen hebben van rot hout dat binnen een jaar kan komen... Anyway, achteraf praten. Je paard zo verliezen wilt niemand. Sterkte voor de eigenaren...

christel0908

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-24 19:02

Percy schreef:
Daar vlakbij, op de rotonde richting Ulvenhout is het paard van een kennis door de trailer gezakt en we hebben ook een keer op een menwedstrijd meegemaakt dat de mensen eerst de aanhanger met menwagen naast ons neer hadden gezet en toen hun Fries gingen halen. Die is nooit aangekomen. Ook door de trailer gezakt.

Waarom niet verplicht keuren zoals hier in België?

Ik hoop dat je er niet vanuit gaat dat je na de verplichte Belgische keuring veilig op de weg kunt ? De technische keuring in België is er voor remmen, ophanging , banden en verlichting. De bodem wordt er niet nagekeken en met een rotte bodem dus je dus moeiteloos goedgekeurd worden.

GabberGill

Re: Paard overleden nadat het op de snelweg door trailer zakte: 'Bizar'

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-24 19:09

Dit lezen en morgen met de trailer op pad moeten.

Kotsmisselijk,

Wat een nachtmerrie. Ik ben benieuwd hoe het zit met de bodem enz en in hoeverre deze bekeken is en bijgehouden

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-24 19:09

Esser schreef:
Ik reed er langs toen de hulpdiensten net gearriveerd waren. Het zag er echt niet best uit...... |( En er was niet één been ofzo er onderuit. Het onderlichaam van het paard lag op de snelweg. Half op z'n rug/ achterhand op de weg en twee benen/ hoeven omhoog en opgetrokken. Ik keek nog eens omdat het aanzicht surreël was..... |(
En dat alles door de bodem heen.....
Werd er erg verdrietig en boos van......

|(

Arm dier...

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-24 19:12

Esser schreef:
Ik reed er langs toen de hulpdiensten net gearriveerd waren. Het zag er echt niet best uit......

jeetje Esser wat een traumatische ervaring. Voor een ieder die het ziet maar voor iemand met een paardenhart…sterkte voor jou ook. Vreselijk gewoon. Arm dier. Hoop dat ‘ie snel in shock is gegaan.
Oude stalgenoot (als in lang geleden) zei altijd: “ik neem altijd een scherp mes mee om eventueel een noodslachting te kunnen doen”. Klonk voor mij bizar maar in dit geval zou het ws wel leed hebben bespaard voor dit arme dier.

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-24 19:19

Vreselijk…
Maar om nu te oordelen is ook erg makkelijk…
Niemand weet of de trailer van de eigenaar van het paard was, of geleend of een noodgeval of eender wat…

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-24 19:23

Ibbel schreef:
Dees schreef:

Ik rijd al 40 jaar met trailers. Er is nóóit een verplichte jaarlijkse keuring voor trailers geweest.

Wat was dat dan voor keuring?
Je kreeg dan een ronde rood/witte plaat op de kar met een datum.

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-24 19:30

paars schreef:
Oude stalgenoot (als in lang geleden) zei altijd: “ik neem altijd een scherp mes mee om eventueel een noodslachting te kunnen doen”. Klonk voor mij bizar maar in dit geval zou het ws wel leed hebben bespaard voor dit arme dier.

Ik zou niet weten hoe ik dat zou moeten doen. En ik denk ook niet dat ik dat zou durven…

Gewoon vreselijk voor de eigenaren, zeker als je denkt je spullen goed op orde te hebben. Mijn trailer (aluminium) gaat jaarlijks voor onderhoud. Ik krijg dan wel een Bovag sticker erop. Maar ik moet zeggen dat ik dat niet in de agenda zet, dus daar kan ook best eens meer dan 12 maanden tussen zitten.

Niemand zet z’n paard op de trailer met het idee: mooi dan zakt ie straks lekker door de bodem.

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-24 19:31

Die plaat was een registratie plaat, geen keuringsplaat.

Het klopt dat de bodem niet gecontroleerd wordt bij de keuring maar bij de ophanging controle valt wel degelijk veel te zien.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-24 19:35

Echt afschuwelijk om dat mee maken, vreselijk…
Ook voor degenen die er achter gereden hebben en het hebben zien gebeuren, moet je toch ook niet aan denken.

Het rotten van een bodem kan soms echt snel gaan, wij namen onze eerste trailer van iemand over die deze nauwelijks had gebruikt, dus wij dachten top, super staat!
Maar toen we ‘m voor de zekerheid even na lieten lopen voor gebruik gooiden ze daar zo een schroevendraaier door de bodem tot onze grote schrik.
Bleek dat er altijd stro in had gelegen, dat was vochtig geworden en te lang blijven liggen, bodem rot…
En dan denk je, weinig gebruikt, dus zal wel in orde zijn…

Gelukkig zijn er nu steeds meer trailers met een aluminium bodem.

windsor14

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-24 19:38

Ibbel schreef:
Dees schreef:

Die is er wel degelijk geweest, je kreeg toen een wit, dacht zeshoekig bord op de trailer.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-24 19:42

Verschrikkelijk...

Hier ook een paar jaar terug een zachte bodem gehad, nieuwe bodem in laten zetten. Vrij kort daarna toch maar een nieuwe trailer met aluminium bodem gekocht.

Sanet schreef:
paars schreef:

Ik zou niet weten hoe ik dat zou moeten doen. En ik denk ook niet dat ik dat zou durven…

Vermoedelijk heeft diegene er op gedoeld om dan de halsslagader door te snijden met de ader mee.
Of dat zo prettig is voor het dier weet ik niet, dan liever schieten.

Daarnaast zal het de nodige consequenties hebben, want bij mijn weten mag je niet zomaar in het wilde weg bloedlaten, zoals dat vroeger wel mocht.

Ik zou oom agent vragen geloof ik, maar hoe dan ook een vreselijk besluit wat je dan moet nemen. ;(

D__S

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-24 19:43

hwn schreef:
Wat vreemd dat trailers in Nederland niet naar de autokeuring moeten. Hier in België moet dit jaarlijks, geldt voor alle aanhangwagens vanaf MTM van 750 kg. Vinden wij dan soms wel geldverspilling, maar het heeft duidelijk ook zijn nut. Arm paard |( , hopelijk heeft de eigenaar het snel doorgehad dat er iets fout was, je zal zo maar half dood gesleept worden, gruwelijk!

Autokeuring in België controleert niet of de bodem nog goed is, enkel de technische aspecten van de trailer. Ik ken iemand die ontdekte dat de bodem van zen trailer zo rot was als het maar kon zijn terwijl nog geen paar maand ervoor naar de keuring was geweest..

windsor14

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-24 19:44

Het gebeurd veel vaker als gedacht.
Een oude kennis dr pony door de vloer gezakt op de snelweg.
Pony heeft maanden lang in de kliniek gestaan.
Kon daarna ook niet voor de sport gebruikt worden.

Mensen horen veel meer naar hun trailer te kijken.
Vooral die rubberen matten zijn erg.
Als ze niet goed gekit zijn komt daar water door en rot je bodem weg.
- Altijd trailer uitmesten na gebruik.

Ik ben nu meschien erg hard, maar ik vindt dit een nalatige fout van de eigenaar. Dit paard heeft extreem veel pijn geleden.
Had even alles gecontroleerd dan was dit, zeer waarschijnlijk niet gebeurd !

callippo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-24 20:02

Oh bah, wat een vreselijke manier om je paard te verliezen.

Waar betreft keuring: in Duitsland elke 2 jaar, daar wordt de bodem niet gecontroleerd (alleen gekeken of er geen gaten in zitten, want dan zou urine op de weg kunnen lekken).

Hoe nieuwer de trailer, hoe sneller het hout gaat rotten (want minder goede beschermingsmiddelen gebruikt en vaak ook dunnere platen)

Hopelijk laat dit nieuwsbericht iedereen even in en onder de trailer duiken met een schroevendraaier, om te controleren of de bodem nog stevig is.

Sassy4barrel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-24 20:12

Amber_anne schreef:
Ik lees twee keer dat ze beide geen verhalen zoals dit kennen. Ik meen dit wel vaker gelezen te hebben hier op Bokt helaas

Wat verdrietig voor het paard en hopelijk zet het mensen aan het denken

Idd heel verdrietig en ik heb het ook al vaker gelezen

Sassy4barrel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-24 20:14

windsor14 schreef:
Het gebeurd veel vaker als gedacht.
Een oude kennis dr pony door de vloer gezakt op de snelweg.
Pony heeft maanden lang in de kliniek gestaan.
Kon daarna ook niet voor de sport gebruikt worden.

Mensen horen veel meer naar hun trailer te kijken.
Vooral die rubberen matten zijn erg.
Als ze niet goed gekit zijn komt daar water door en rot je bodem weg.
- Altijd trailer uitmesten na gebruik.

Ik ben nu meschien erg hard, maar ik vindt dit een nalatige fout van de eigenaar. Dit paard heeft extreem veel pijn geleden.
Had even alles gecontroleerd dan was dit, zeer waarschijnlijk niet gebeurd !

Vaak zijn de rubber matten gekit en lijkt de vloer van binnen in orde … pas als je er met de schroevendraaier onder gaat liggen en op verschillende plekken gaat testen dan kun je zien of die rot is maar de meeste mensen weten dit niet. Die springen paar keer in de binnenkant van de trailer en denken prima …
Het is echt een stukje onwetendheid en niet opzettelijk nalatigheid denk ik

Sassy4barrel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-24 20:17

noordje schreef:
wat ongelooflijk triest voor dit paard ;(
Hier in Noorwegen moeten trailers elke 3 jaar opnieuw gekeurd worden.(apart detail : alleen als je er paarden mee vervoerd) Dat zou gewoon overal de standaard moeten zijn,eigenlijk vaker,maar als eigenaar zijnde vind ik dat je sowieso moet kijken of je trailer in orde is. Het is (als het goed is) je meest dierbare bezit.

Hier is het overigens gratis die keuring

Dat is wel heel netjes ! Dat zou hier ook een idee zijn … maar 2 jaar zou nog beter zijn
Rotten kan snel gaan

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-24 21:05

Voor de mensen met aluminium bodems stuur ik nog een keer de link. Het is daarmee niet ‘zonder meer’ veilig…controleer goed of er een buffer zit tussen de veelal rvs onderdelen en het aluminium. Anders waan je je schijnveilig.
https://www.veron.nl/nieuws/aluminium-e ... e-ellende/

Al_Zawraa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-24 21:06

Wat een nachtmerrie..
Dit moet zeker een goede aanleiding zijn om de keuring van trailers/aanhangers onder de aandacht te brengen/verplicht te stellen, maar dat heeft alleen zin als de hele trailer, inclusief bodem, dan ook gecontroleerd wordt.

Esser, wat moet dat een rotgezicht geweest zijn ;( Jij ook sterkte, dat zal je ook niet zomaar van je af schudden waarschijnlijk.

Wat ik niet snap, het filmpje bij Omroep Brabant, wat heeft het voor zin om dit soort beelden de wereld in te slingeren? Alsof het allemaal nog niet erg genoeg is.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-24 21:23

Jullie roepen allen " verplichte keuring" moet er komen, eigenaren moeten zelf eens meer verantwoording af leggen! Helemaal als je met die oude troep rond rijd!

Gemakzuchtige gedoe t.o je kostbare viervoeter!
Heb er geen goed woord voor over

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-24 21:33

Dat is wel heel hard popstra, het is vaak pure onwetendheid. Mensen zouden er meer op gewezen moeten worden dat de controle van de trailer zo belangrijk is.

De kennis van mij in Ulvenhout had geen idee. Het was ook nog eens een geleend paard. Dat was geen opzet, laksheid of wat dan ook maar echt onwetendheid. Ik denk dat dat ongeluk al zeker 25 jaar geleden is maar dat blijft je wel bij.

Apacheshadow

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-24 21:36

Popstra schreef:
Jullie roepen allen " verplichte keuring" moet er komen, eigenaren moeten zelf eens meer verantwoording af leggen! Helemaal als je met die oude troep rond rijd!

Gemakzuchtige gedoe t.o je kostbare viervoeter!
Heb er geen goed woord voor over

Oude troep is ook niet altijd de oorzaak.
Kennis van mij is een paard verloren met een splinter nieuwe alu trailer.
Productie foutje. Vloer begaf het onder gewicht paard.